مادریار

راه های تقویت اسپرم مردان

برای بالابردن کیفیت اسپرم آقایان چه کارهایی میتوان انجام داد؟

 

آنچه در این مقاله قرار ایست به آن بپردازیم راه های تقویت اسپرم در مردان است. امروزه ممکن است مشکل اصلی بسیاری از زوج ها ناباروری باشد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و جنبه های مختلف زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

در کشور ایران سال هاست که موضوع درمان ناباروری پیشرفت بالایی داشته و درضد بالایی از زوج هایی که قادر به بچه دار شدن نیستند، درمان شده اند. حدودا 30 در صد مشکلات مربوط به ناباروری برای مردان و اسپرم است و این بدان معناست که باید به دنبال روش هایی برای رفع این مشکل بود. بنابراین، هدف این مطلب را های تقویت اسپرم در مردان است.

کیفیت اسپرم در مردان

در موضوع راه های تقویت اسپرم مردان می توان گفت که دلیل اصلی کاهش تعداد اسپرم و مشکلات آن به طور دقیق مشخص نیست. فاکتورهای مهمی در این موضوع دخیل هستند. فاکتورهای محیطی، تغذیه ای، اجتماعی، روحی و روانی، ژنتیکی و غیره از جمله عوامل اثرگذار بر کیفیت مایع منی مردان هستند. هر کدام از این عوامل می تواند روی توانایی باروری آقایان تاثیر بگذارد و باعث ناباروری  شریک جنسی آن ها بشود.

 

مواد خوراکی تقویت کننده اسپرم مردان

همانطور که گفته شد تغذیه روی کیفیت اسپرم و مایع منی تاثیر دارد. در ادامه تعدادی از مواد خوراکی تقویت کننده اسپرم و قوای جنسی را معرفی خواهیم کرد.

راه های تقویت اسپرم مردانموز مفید برای تقویت قوای جنسی

موز میوه ای خوشمزه و مفید است. این میوه برای تقویت قوای جنسی بسیار موثر است. موز سرشار از ویتامین های c ، B1  و منیزیم است که این ها محرک قوی برای تعداد و حرکت اسپرم ها در بدن مرد هستند. علاوه بر این ویتامین ها، آنزیم به نام بروملین در موز وجود دارد که به تعادل هورمون های جنسی بدن کمک می کند. همچنین، موز انرژی زیادی را برای بدن فراهم می کند.

 

شکلات تلخ و افزایش اسپرم

شکلات تلخ که خوراکی محبوب افراد زیادی است، باعث افزایش نیروی جنسی و کیفیت اسپرم ها می شود.

یکی از مهم ترین عوامل که حجم اسپرم را در بدن افزایش می دهد، آمینواسیدی به نام آل – آرژنین است. این ماده به مقدار زیادی در شکلات های تلخ وجود دارد. بنابراین، هم به افزایش حجم اسپرم کمک می کند و هم به وضعیت ارضا کمک می کند. البته باید دقت کنید که اگر شکلات تلخ را به مقدار زیاد مصرف کنید، ممکن است برای بدن مضر باشد.

اسفناج و تقویت اسپرم

یکی دیگر از راه های تقویت اسپرم مردان، مصرف اسفناج است. همانطور که می دانیم، اسفناج سرشار از آهن یا فولیک اسید است و اصولا برای کسانی که فقر آهن دارند، پیشنهاد می شود. این ماده برای وجود اسپرم های سالم و طبیعی ضروری است و در صورت کاهش سطح آن در بدن مردان، اسپرم های ناسالم تولید می شود. کمبود فولیک اسید باعث می شود اسپرم به راحتی نتواند خود را به تخمک برساند. حتی ممکن است پس از لقاح نیز تخم ایجاد شده دارای ناهنجاری هایی باشد. بنابراین، احتمال تولد نوزادی با نواقص مادرزادی وجود دارد.

پس مصرف فولیک اسید نه تنها در زنان که در آقایان اهمیت زیادی دارد. اسفناج منبعی مناسب برای این ماده ضروری است.

مصرف تخم مرغ و تقویت اسپرم

تخم مرغ مواد غذایی مفید برای ایجاد اسپرم های سالم است. ویتامین E و پروتئینی که در این ماده غذایی وجود دارد برای سلامت سلول های جنسی مردانه و انتقال آن ها نقشی مثبت دارند.

علاوه بر این رادیکال های آزادی که به هر طریقی در بدن وجود دارند و ممکن است برای اسپرم ها مضر باشند، توسط این مواد از اسپرم ها دور می مانند. با مصرف تخم مرغ می توان احتمال بارداری را در شریک جنسی خود افزایش دهید.

مصرف گوجی بری و افزایش اسپرم

اسپرم ها در کیسه بیضه تولید می شوند. برای این عمل باید دمای کیسه های بیضه در محدوده مناسبی باشد. مصرف گوجی بری برای این منظور بسیار مناسب است و در واقع متعادل کننده دمای کیسه های بیضه است. با این کار به تولید بیشتر اسپرم کمک می شود. همچنین، برای سلامت سلول های جنسی و طبیعی بودن آن ها مفید است.

سیر مفید برای تقویت اسپرم

یکی از خوراکی های مفید برای تقویت اسپرم، سیر است و مقدار زیادی سلنیم و ویتامین B6 در آن وجود دارد. در نتیجه باعث افزایش جریان خون می شود و همینطور خون بیشتری به بیضه ها منتقل می شود. این مورد باعث تقویت اسپرم  و باروری می شود.

گردو و تقویت اسپرم

گردو از مواد غذایی مفید برای تولید اسپرم های سالم و با قدرت تحرک بالاست. تحقیقات نشان داده است که مصرف  75 گرم گردو به صورت روزانه می تواند برای قوای جنسی و تقویت اسپرم در آقایان بسیار موثر باشد.

 

انار و افزایش کیفیت منی

انار از میوه های خوشمزه و پرطرفدار است. شاید جالب باشد که بدانید با مصرف انار در آقایان، کیفیت مایع منی افزایش می یابد. این کیفیت شامل افزایش تعداد اسپرم های سالم و طبیعی است. این خاصیت به علت آنتی اکسیدان های فراوان موجود در این میوه است. ایمنی در برابر رادیکال های آزاد و تقویت باروری از دیگر اثرات مفید انار است.

زمان مناسب برای رابطه جنسی

یکی از مهم ترین عوامل در عدم باروری و عدم موفقیت اسپرم در بارور کردن تخمک شرایط برقراری رابطه جنسی است. توجه داشته باشید که زمان برقراری رابطه جنسی برای بارداری تاثیر زیادی روی موفقیت آن دارد. روزهایی خاصی پس از دوره قاعدگی خانم ها بهترین زمان است. در این حالت بدن آمادگی زیادی برای بارداری دارد. بنابراین، باعث تقویت اسپرم مردان و موفقیت آن ها می شود.

راه های تقویت اسپرم مردانچه مواردی باعث ضعیف شدن اسپرم ها می شوند؟

همانطور که می دانید سبک زندگی انسان ها تاثیر زیادی روی سلامت بدنی آن ها دارد و این موضوع مختص به جنسیت یا سنی خاصی نیست. مسایل جنسی و تولید مثلی هم از جمله این موارد هستند که عادات نادرست در زندگی می تواند به آن ها صدمه بزند. راه های تقویت اسپرم در مردان را باید در کنار ترک عادات غلط زندگی و انجام فعالیت های مفید قرار داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در ادامه تعدادی از عادات درست و نادرست موثر بر سلامت اسپرم ها را ذکر خواهیم کرد.

– انجام چکاپ

هر چندوقت یکبار از مواردی است که لازم است مد نظر قرار دهید. متخصص ارولوژی با انجام سونوگرافی مجاری تولید اسپرم و وضعیت پروستات ها را بررسی می کند.

– خنک نگه داشتن کیسه های بیضه

بهتر است همواره کیسه های بیضه را خنک نگه دارید. کیسه های بیضه که محل ساخت  اسپرم هستند، باید در محدوده دمایی مناسبی قرار داشته باشند. این از راه های تقویت اسپرم مردان است. این دما در حدود 34.5 درجه سانتی گراد است. برای این کار بهتر است از لباس های نازک و نخی استفاده کنید. شلوارهای خیلی ضخیم و تنگ بخصوص در فصل های گرم سال، حمام آب داغ، سونا و جکوزی و غیره باعث افزایش دمای بیضه ها می شوند و اسپرم سازی را کاهش می دهند.

-عدم مصرف سیگار و دخانیات

مصرف سیگار و مشروبات الکی همانطور که برای بسیاری از ارگان های بدن مضر است، تولید اسپرم را هم تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری 22 درصد کمتر از افرادی که سیگار نمی کشند، اسپرم تولید می کنند.

-استفاده از ترکیب های دارای استروئید

ترکیبات استروئیدی که در باشگاه ها برای افزایش حجم بدن استفاده می شوند، برای اسپرم در مردان مضر است. باید مصرف این مواد را برای خود ممنوع کنید.

-داشتن ورزش منظم

برای داشتن یک زندگی سالم لازم است تا در برنامه روزانه خود ورزش را قرار دهید. با انجام ورزش های هوازی، اضطراب و استرس را از زندگی خود حذف کنید. همچنین، ورزش متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این موارد در کنار هم از راه های تقویت اسپرم مردان است که بسیار هم موثر هستند. فقط لازم است تا فعالیت های بدنی را به طور مدام و با برنامه منسجم انجام دهید.

-نوشیدن آب فراوان

آب بنوشید. جالب است بدانید با مصرف به اندازه آب تولید اسپرم در بدن مردان تقویت می شود. اگر بدن در حالت کم آبی و خشکی قرار بگیرد، اسپرم های بی کیفیت ساخته می شود. در کنار آب می توانید از دیگر نوشیدنی های سالم و بدون قند و کافئین مثل آبمیوه های طبیعی استفاده کنید. این موارد حاوی ویتامین های مفید هم هستند و وضعیت اسپرم سازی را بهتر می کنند.

-استفاده نکردن طولانی مدت از گوشی

گوشی همراه را از خود دور کنید. از مواردی که امروزه بسیار استفاده می شود، گوشی های موبایل هستند. این دستگاه های الکترونیکی به علت امواج الکترومغناطیسی که ارسال و دریافت می کنند، برای بدن مضر هستند. یکی از ارگان های بدن که تحقیقیات نشان داده است، با اشعه موبایل اختلال پیدا می کند، اسپرم سازی است. بنابراین، هرگز گوشی موبایل را در جیب شلوار خود قرار ندهید.

همچنین، لپ تاپ هم نباید به مدت طولانی روی پاها قرار بگیرد. زیرا، اشعه ساطع شده از آن هم برای قدرت باروری مردان مضر است.

-عدم استفاده طولانی مدت از دوچرخه

پژوهش ها نشان داده است که دوچرخه سواری زیاد و طولانی مدت، باعث کاهش اسپرم سازی و یا تولید اسپرم های ناقص می شود. در هنگام دوچرخه سواری به علت فشاری که به بیضه ها وارد می شود، دمای این ناحیه از بدن بالا می رود. همانطور که پیش تر ذکر شد، برای تولید اسپرم در مردان باید بیضه ها خنک باشند. با دوچرخه سواری و افزایش دما بیضه ها، عمل تولید سلول های جنس مردانه با اختلال مواجه می شود.

راه های تقویت اسپرم مردان

 

علائم ضعیف بودن اسپرم در مردان:

یکی از اصلی ترین نشانه های اسپرم ضعیف در مردان، عدم توانایی باروری است. به گونه ای که تلاش های فراوان برای باروری، بدون نتیجه می ماند.‌ آقایان در این مواقع باید به ضعیف بودن اسپرم خود شک کنند.

دیگر علائم اسپرم ضعیف در آقایان:

• مردانی که با مشکل اسپرم ضعیف دست و پنجه نرم می کنند، توانایی برقراری یک رابطه جنسی کامل را ندارند و این عدم توانایی می تواند شامل زمان رابطه و مشکل نعوظ، باشد.
• این آقایان در ناحیه بیضه خود احساس درد می کنند و اغلب احساس کشیدگی پوست در این ناحیه را دارند.
• ریزش موی سر و موی ریش، از جمله علائم ضعف در اسپرم می باشد.
• عفوفنت های جنسی

توجه کنید که گاهی ضعیف بودن اسپرم ها فقط سبب ناتوانی در باروری می شود و علائم دیگری ندارد. به این منظور جهت اطمینان از سلامت اسپرم ها، توصیه می شود هر چند وقت یک بار، آزمایش انجام دهید.

راه های تشخیص اسپرم سالم:

می توان از طریق دو روش خانگی و یا آزمایشگاهی، سلامت اسپرم ها را تشخیص داد. به طور حتم، دقت روش آزمایشگاهی از روش خانگی بیش تر و نتایج آن قابل استناد می باشد. اما با این حال در ادامه مقاله شما را با این دو روش، آشنا می کنیم:

روش خانگی:

برای انجام این کار، شما احتیاج به یک لیوان آب سرد و مایع منی دارید. می توان از طریق استمنا، مایع منی را خارج کنید. توجه کنید که مایع منی خارج شده در اول انزال را برای آزمایش انتخاب کنید. زیرا مایع منی انتهای انزال، اسپرم های کمی دارد. سپس مایع منی را به درون لیوان آب بریزید، سه حالت پیش می آید:

اسپرم در آب ته نشین می شود:

اگر با این حالت برخورد کردید، اسپرم های شما سالم است.

اسپرم در میانه لیوان قرار گیرد:

این حالت می تواند برای شما هشدار دهنده باشد و نشانه این است که اسپرم های شما ضعیف هستند. اگر این حالت را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا در آینده برای شما مشکل ساز نباشد.

اسپرم بر روی آب می ماند:

این حالت نشان دهنده اسپرم مرده و مشکلات نا باروری می باشد. اگر با این حالت نیز مواجه شدید، برای درمان آن، به پزشک معالج مراجعه فرمایید.

روش آزمایشگاهی:

در این روش برای اطمینان از سلامت اسپرم، با استفاده از دستگاه کیت اسپرم، مایع منی شما به طور کامل آنالیز می شود و وجود هر گونه مشکلی در آن مشخص می شود.

قرص های تقویت اسپرم در بازار:

برای تقویت اسپرم، علاوه بر داشتن رژیم غذایی و زندگی سالم و هم چنین استفاده از مکمل های افزایش دهنده قوای جنسی، قرص هایی در داروخانه های سراسر کشور وجود دارند که تاثیر زیادی بر تقویت اسپرم دارند. در این مقاله به معرفی چند مورد از این قرص ها می پردازیم:

کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث

مصرف مرتب این کپسول می تواند سبب افزایش تعداد اسپرم و بهبود تحرک اسپرم در مردان شده و به طور کلی باعث تقویت اسپرم، شود. مصرف این کپسول با تقویت اسپرم می تواند سبب افزایش نیروی باروری در آقایان شود. ترکیبات تشکیل دهنده این کپسول را ویتامین ها، املاح معدنی و مواد گیاهی از جمله جینسینگ آسیایی، عصاره هسته انگور و پودر ریشه ماکا، تشکیل می دهند.

کپسول کانت بوست فرهیون هلث

مواد تشکیل دهنده این کپسول را گلوتامین، اسیدهای آمینه و کوکیوتن، تشکیل می دهد. این کپسول با تقویت اسپرم ها از طریق افزایش تعداد آن ها، میزان باروری را در مردان افزایش می دهد.

قرص فرتیلمن بی بی استارت

مصرف این دارو می تواند ضعف اسپرم را از طریق افزویش تعداد اسپرم و افزایش تحرک اسپرم، از بین ببرد. مواد تشکیل دهنده این قرص تقویتی را ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه تشکیل می دهند.

قرص سمنکس

یکی از قرص های افزایش قوای جنسی که عوارض کم تری در مقایسه با سایر قرص ها و کپسول ها دارد، قرص سمنکس می باشد. این قرص نیز با تقویت اسپرم ها، باعث افزایش قدرت باروری در مردان می شود. از ترکیبات تشکیل دهنده این قرص می توان به ویتامین E و اسیدآمینه هایی مانند آرژنین و ال کارنیتین، اشاره کرد.

قرص ساشه فرتی ویتال سان لایف

استفاده از این قرص، با افزایش تحرک اسپرم ها سبب افزایش قدرت باروری در مردان می شود و هم چننین با تقویت قوای جنسی، میزان نارضایتی حنسی را نیز کاهش می دهد. ترکیبات تشکیل دهنده این قرص، موادی هم چون زینک، فولیک اسید، اسیدآمینه هایی مانند ال کارنیتین و آرژنین و کوانزیم کیوتن اشاره کرد. از توجه شما سپاس گزاریم.

کلام آخر

در این مقاله به راه های تقویت اسپرم در مردان پرداختیم. درصد بالایی از ناباروری ها به اختلالات اسپرم در مردان مربوط می شود. بنابراین لازم است تا راه های تقویت اسپرم در مردان را بشناسیم.

مواد خوراکی بسیاری وجود دارند که برای این قضیه مفید هستند و در این مطلب به آن ها اشاره شد (مانند: اسفناج، سیر، انار، شکلات تلخ، موز، گوجی بری، گردو و غیره). همچنین، برخی رفتارها و سبک های زندگی برای اسپرم سازی مفید و برخی مضر هستند. با رعایت این موارد می توان تا حد زیادی تولید اسپرم را افزایش داد و قدرت باروری را بالا برد.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما خوانندگان محترم مفید و موثر بوده باشد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.