مادریار

راه رفتن نوزاد

همه چیز درباره راه رفتن نوزاد و مراقبت های لازم از نوزاد نوپا

سن راه رفتن نوزاد

معمولا اکثر کودکان اولین قدم های خود را بین ۹ تا ۱۲ ماهگی برمی‌دارند و هنگامی که ۱۴ و ۱۵ ماهه شده اند به خوبی راه می روند.البته اگر کودک شما جزء کودکانی است که دیرتر راه میرود جای نگرانی ندارد. زیرا راه رفتن نوزاد تا ۱۶ و ۱۷ ماهگی زمان میبرد.

معمولاً کودک در اولین سال های زندگی در حال تقویت عضلات بدن خود است. او ابتدا نشستن، غلت زدن و چهار دست و پا رفتن را به خوبی یاد می‌گیرد و بعد در حدود ۹ ماهگی برای راه رفتن و ایستادن خود تلاش می‌کند.

به یاد داشته باشید

در این شرایط تنها چیزی که کودک احتیاج دارد داشتن اعتماد به نفس و کسب تعادل است.کودک شما ابتدا با گرفتن دسته مبل می ایستد و در روزهای بعد با قدم های لرزان به سمت شما می آید که این شروع پیشرفت کودک شماست.

کودک شما هنگامی که احساس آمادگی کند و ترس هایش را کنار گذاشته و تعادل خود را حفظ کند، به خوبی می تواند راه برود. زمان راه رفتن در همه کودکان یکسان نیست. این نکته را به یاد داشته باشید که حتی اگر کودک شما در آخرین زمان مناسب راه رفتن را یاد بگیرد جای هیچ نگرانی ندارد.

نکته۱

همانطور که گفتیم بعضی کودکان تا ۱۵ ماهگی به خوبی راه می‌روند اما بعضی از کودکان سالم هم ممکن است که راه رفتن آنها تا شانزده و هفده ماهگی طول بکشد.

راه رفتن نوزادروند یادگیری راه رفتن نوزاد

همانطور که می‌دانید نوزاد در  ماه های ابتدایی زندگی خود نمی تواند به خوبی بایستد.چرا که پاهایش توان نگهداری وزن او را ندارند و به کمک شما می تواند بایستد. به این گونه که از زیر بغل نوزاد بگیرید و با کف پایش به سطح زمین فشار بیاورد تقریباً طوری که انگار راه می رود.

یاد آوری

اولین تلاش های نوزاد برای راه رفتن از ۶ ماهگی آغاز می‌شود که جنب و جوش بسیار زیادی دارد. در ۹ یا ۱۰ ماهگی کودک با تکیه بر اشیا سعی بر راه رفتن میکند. او یاد می گیرد که چطور زانوهایش را خم کند و به راحتی  بایستد و بنشیند.

در دوازده ماهگی کودک پیشرفت زیادی در حرکات و راه رفتن خود دارد او در راه رفتن پیشرفت زیادی میکند و به راحتی خم میشود.

اولین قدم

معمولاً بیشتر کودکان اولین قدم های خود را به روی پنجه و با پاهای به سمت بیرون بر می دارند. اگر کودک شما در این ماه با راه رفتن با تکیه به اشیا ادامه داد،  این یعنی راه رفتن او به طور مستقل کمی طول میکشد.

تمرین های مناسب برای راه رفتن نوزاد

زمانی که کودک شما یاد می گیرد که چطور بایستد،سپس ممکن است نشستن برای او کمی دشوار باشد و شروع به گریه کند. شما در این لحظه نباید او را بنشانید. بلکه باید به او یاد بدهید که چطور بنشیند و اجازه دهید خودش سعی کند. کافیست که خم کردن زانو هایش را به او یاد دهید.

تشویق

شما باید با نشستن در مقابل کودکتان و تشویق او را به سمت خود حرکت دهید. یا هر دو دست او را گرفته و او را به سمت خودتان راه ببرید و از اسباب‌بازی‌هایی استفاده کنیدکه او را به راه رفتن تشویق کند. هر وقت نوزادتان خواست فعالیت کند، از مکانی که او در آنجا فعالیت می‌کند و اشیایی که در آن مکان وجود دارد اطمینان حاصل کنید. شما هرگز نباید کودکتان را تنها بگذارید.

استفاده از روروئک برای راه رفتن نوزاد

مطالب مرتبط

راه رفتن نوزادشما نباید برای راه رفتن نوزادتان عجله کنید. بعضی از پزشکان مخالف وسایل کمکی برای راه رفتن کودک هستند. همانطور که به شما گفتیم همه کودکان حداقل تا ۱۷ ماهگی شروع به راه رفتن میکنند. بعضی از خانواده ها ممکن است که برای کمک به راه رفتن کودک شان از روروئک استفاده کنند که پزشکان می گویند این وسیله اصلاً مناسب نیست و باعث می شود که عضلات کودک به خوبی رشد نکنند و قوی نشوند.

فراموش نکنید

همچنین کودک با این وسیله به راحتی می تواند به اشیا خطرناک دست بزند. استفاده از این وسایل اصلا ایمن نیست. پس شما باید بدون نگرانی از زمان راه رفتن کودک تان به او فرصت دهید تا با اعتماد به نفس، کسب تعادل رشد و تقویت کامل عضلات بتواند به راحتی راه برود.

نشانه های راه افتادن نوزاد

از نشانه های راه افتادن نوزاد می‌توان اشاره کرد به اینکه او در شش ماهگی یاد میگیرد سر و گردن خود را کنترل کند و تعادل و هماهنگی داشته باشد که همه این ها برای راه رفتن بسیار ضروری هستند. همچنین او از ۷ تا ۱۰ ماهگی چهار دست و پا راه رفتن را به طور کامل می آموزد.

نکته ۲

بعضی از کودکان ممکن است بدون این که چهار دست و پا راه بروند به طور مستقیم شروع به راه رفتن کنند یا اینکه با تکیه بر اشیا شروع به ایستادن کنند و در روزهای آینده بدون تکیه بر اشیا شروع به راه رفتن کنند. اگر نوزاد تا ۷ ماهگی هنگامی که از دستهایش گرفته اید مقداری از وزنش را روی پاهایش نمی اندازد  یا تا نه ماهگی نمی تواند بدون تکیه بنشیند،شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های راه رفتن

از نشانه های راه رفتن نوزاد اینکه:

  • او به کمک یک وسیله محکم مثل میز خودش را بالا میکشد
  • به تدریج یاد می گیرد که چطور زانوهایش را خم کند.
  • به راحتی می ایستد و می نشیند.
  • او ممکن است در حالی که دستانش را گرفته اید بتواند راه برود.
  • در ۱۲ و ۱۵ ماهگی به راحتی و بدون مشکل و سختی راه می رود.

نگرانی های مادر برای راه رفتن نوزاد

راه رفتن نوزادبیشترین مسئله ای که مادرها و پدرها را نگران می کند مسئله زمان راه رفتن نوزادشان است. زمان راه رفتن همه نوزاد ها با هم یکسان نیست و بستگی به میزان توانایی و تلاش نوزاد دارد .مادر و پدر شاهد رشد کودک از دوران شیرخوارگی تا نوپایی هستند و برای آنها تجربه ای هیجان انگیز می شود.

آنها شاهد اولین کلمات گفته شده توسط کودک شان هستند. پدر و مادرها به جای داشتن نگرانی و استرس می‌توانند با انجام تمرین های مناسب به کودکشان در راه رفتن کمک بزرگی بکنند. کودک شما هر زمان که احساس راحتی بکند راه می رود و جای نگرانی ندارد.

محیط امن برای کودک نوپا

کودکانی که تازه راه رفتن را می آموزند ممکن است هر چیزی را که ببیند به دهانشان ببرند و به آن دست بزنند و متاسفانه در بیشتر مواقع مادر و پدر نمی‌توانند جلوی کودکشان را بگیرند.

این روند در همه کودکان دیده می‌شود.شما باید وسایل خطرناک را از کودک خود دور کنید و او را در محیط امن بگذارید.متاسفانه بیشترین چیزی که برای کودکان ایجاد خطر می‌کند داروها هستند.

شما باید داروها را در جایی بگذارید که کودک نتواند به آنها دسترسی داشته باشد. بیش از ۹۰ درصد مراجعات اورژانسی مربوط به کودکانی است که به علت مصرف داروها به مسمومیت دچار شدند.

به یاد داشته باشید

حتماً باید داروها را در جایی بگذارید که کودک نتواند به آن دسترسی پیدا کند.
همچنین شما باید کودکتان را از وسایل آرایشی، داروها، ویتامین،پمادهای سوختگی، قطره ها،ضد عفونی کننده ها،شوینده ها وسموم دور نگهدارید.هیچ وقت شوینده ها را در طبقات پایین کابینت نگذارید. زیرا دسترسی کودک به آن خیلی راحت است. شما می توانید کابینت ها را قفل کنید.

اگر در شرایطی کودک شما به مواد خطرناک دسترسی پیدا کرد حتما باید شماره تماس مرکز کنترل سموم را داشته باشید تا بتوانید خیلی زود با آنها تماس بگیرید.

شما حتماً باید در خرید اسباب بازی کودکتان توجه ویژه‌ای داشته باشید و آنها را بر اساس سن کودک خرید کنید. هرگز نباید وسایلی بخرید که قطعات ریزی داشته باشند که کودک شما آنها را ببلعد. همچنین مواظب باشید که کودک وسایل بزرگی را به روی خودش نیندازد و از محکم بودن وسایل بزرگ مطمئن شوید.

هنگام ماشین سواری، کودک حتما باید در صندلی مخصوص بنشیند و هنگام دوچرخه سواری حتماً باید کلاه داشته باشد. مراقب باشید کودک تلویزیون را به روی خودش نیندازد. خیلی از کودکان به حمام در وان علاقه زیادی نشان می دهند. اما شما در این هنگام باید نکاتی را رعایت کنید.

حتماً در هنگام استحمام حواستان به کودک باشد. بعد از استحمام آب وان را خالی کرده آن را سر و ته کنید. حتماً باید در های دستشویی، حمام و اتاق لباسشویی را بسته بگذارید. اگر در منزلتان استخر دارید حتماً باید دور تا دور آن را نرده بکشید.

استفاده از واکر برای کمک به راه رفتن نوزاد

راه رفتن نوزاددر این دوره واکرها وسایلی هستند که بسیار مورد توجه والدین و کودکان قرار گرفتند.
واکر ها به کودکان کمک می کنند که با تکیه بر آنها و کمتر شدن فشار به پاهای خودشان راه بروند. واکر خطرات مربوط به راه رفتن کودک را کاهش میدهد همچنین کمک بزرگی به کودک می کند تا با تمرین زودتر راه برود.

واکر باعث می‌شود کودک علاقه زیادی به راه رفتن داشته باشد و اعتماد به نفس زیادی کسب کند و همچنین باعث می شود کودک امنیت بیشتری داشته باشد و اتفاق خطرناکی در منزل برای او نیفتد.

مزایا

  • افزایش اعتماد به نفس کودک
  • افزایش سرعت یادگیری راه رفتن
  • قابل استفاده در همه مکان ها
  • حمل و نقل آسان
  • خطراتی مثل آسیب رسیدن به لگن و ستون مهره که روروعک برای کودک دارد در واکر به هیچ وجه دیده نمی شود.

واکرها فقط برای استفاده کودکان ۶ تا ۱۶ ماه طراحی شده اند و باید زمانی آن را بخرید که کودک توانایی نشستند و چهار دست و پا رفتن را دارد.

واکر به تقویت ماهیچه های پا و عضلات کودک بسیار کمک می کند.همچنین واکر های امروزی که خاصیت موزیکال بودن دارند باعث سرگرمی زیاد کودک می‌شوند.

معایب احتمالی

متاسفانه ممکن است واکرها از پله ها به استخر ها سقوط کنند و یا باعث شوند کودک به سمت محل های خطرناک برود. باید حواستان به کودک باشد. حتماً باید در هنگام استفاده از واکر کودک در محیطی امن باشد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر کودک شما کمی دیرتر از کودک های دیگر اقدام به راه رفتن کند جای نگرانی ندارد. اما اگر تا ۱۲ ماهگی نتواند بایستد و در ۱۸ ماهگی نتواند راه برود و در دو سالگی نتواند پیوسته راه برود. حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درآخر

در آخر این را به یاد داشته باشید که با تمرین.مطالعه.مراجعه به موقع به پزشک و تغذیه مناسب به کودکتان هیچکدام از اتفاقات بد در زندگی کودک شما رخ نخواهد داد و در زمان درست قدم هایش را برمی‌دارد. داشتن نگرانی و استرس بیشتر شما را آزار می دهد و از مدیریت و برنامه ریزی مناسب دور می کند.

راه رفتن کودکان از مهم ترین لحظات زندگی مادر و پدر ها است که منتظر دیدن برداشتن اولین قدم توسط فرزندشان هستند. متاسفانه به دلایل مختلفی در بعضی کودکان ممکن است که این اتفاق کمی دیر تر رخ بدهد.اما شما مادر و پدر عزیزاصلا نباید نگران باشید .این اتفاق شیرین برای کودک شماهم رخ خواهد داد.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.