مادریار

رابطه جنسی بعد از زایمان

هر آنچه برای برقراری رابطه زناشویی مطمئن بعد از تولد نوزاد لازم است بدانید

میل جنسی بعد از زایمان

بعد از زایمان،به دلیل تغییرات جسمی و روانی که برای زن به وجود می آید، رابطه ی جنسی زوجین تحت تأثیر قرار میگیرد. پس از زایمان، هنگامی که خون ریزی متوقف و گردن رحم بسته می شود، بدن زن وارد مرحله بهبودی می شود. رابطه ی خیلی زود پس از زایمان باعث میشود خطراتی مانند خون ریزی یا عفونت رحم افزایش بیابد. معمولا توصیه میشود پس از 4 تا 6 هفته پس از زایمان طبیعی و سزارین زوجین از رابطه و نزدیکی خودداری کنند. با اینکه برخی از مردان و زنان تمایل زیادی برای برقراری رابطه دارند .

معاشقه و تحریکات لمسی یا همان سکس بدون دخول راه حلی است تا هردوی شما در کنار امنیت روانی، لذت و ارضای جنسی را نیز تجربه کنید.
بررسی ها و تحقیقات نشان داده بیش از هشتاد درصد زن ها در سه ماه اول پس از اولین زایمان دچار مشکلات جنسی میشوند.

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، اندازه نوزاد، تعداد زایمان های قبلی و استفاده از تمرینات کگل می تواند احساس واژن پس از زایمان را تغییر دهد. علاوه بر آن، تغییرات هورمونی می توانند باعث انواع مختلفی از علائم غیرطبیعی شوند که در بعضی مواقع رابطه جنسی بعد زایمان را ناخوشایند می کنند. به عنوان مثال، در طول مقاربت جنسی، به دنبال پاسخ هورمونی به ارگاسم، ممکن است پستان زن شیر نشت کند.

رابطه جنسی بعد از زایمانعوامل موثر در رابطه جنسی بعد از زایمان

بسیاری از زن ها ممکن است درد رابطه پس از زایمان را تجربه کنند. برای کاهش دادن درد رابطه و نزدیکی پس از زایمان میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید:
مصرف داروهای مسکن
•کنترل میزان دخول آلت جنسی مردانه
•استفاده از ژل های روان کننده ی واژینالی
•تخلیه مثانه
•حمام آب گرم
البته عوامل مؤثر دیگری نیز بر برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان تاثیر دارند از جمله:
•میل جنسی
•خشکی واژن
افسردگی پس از زایمان
•ترس از رابطه ی جنسی یا بارداری دوباره

برای بر طرف کردن مشکلات بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

رابطه جنسی بعد از زایمانپارگی واژن و رابطه جنسی بعد از زایمان

بعد از زایمان بدن و رحم مادر بهبود می یابد. تا دوهفته خون ریزی بدن مادر ادامه دارد. زوج ها حداقل از ۴تا۶هفته باید از برقراری رابطه جنسی خود داری کنندـ هورمون ها در سلامتی زن نقش بسیار مهمی دارند. بعد از زایمان و به دلیل شیردهی هورمون استروژن کاهش می یابد. میزان استروژن برای روان بودن واژن بسیار مهم است و کم بود آن باعث خشکی واژن می شود. بافت واژن بسیار نازک و حساس می شود. و با برقراری رابطه جنسی ممکن است آسیب ببیند و حتی دچار خون ریزی شود.

زایمان طبیعی عضلات بدن و لگن را دچار مشکل و ضعیف می کند و باعث ضعیف شدن واژن می شود. واژن برای درمان شدن خود نیاز به زمان زیادی دارد. تا چند روز بعد از زایمان واژن باز تر، نرم تر،متورم تر و کبود است. در بعضی موارد واژن به حالت قبلی خود باز نمی گردد. تمرینات کف لگنی برای درمان واژن بسیار کمک کننده است.

هنگام زایمان پوست بین واژن و پرینه ممکن است توسط پزشک و یا به دلیل فشار زایمان،بیماری مادرزادی،گیر کردن شانه نوزاد پاره شود. و زمان زیادی برای بهبود لازم دارد. در این موارد معمولا پزشک تاکید می کند که زوج ها تا ۶هفته بعد از زایمان رابطه جنسی نداشته باشند. در غیر این صورت رابطه جنسی زود هنگام ممکن است باعث عفونت شود. بعد از زایمان زنان در واژن خود احساس درد زیادی دارند. درد واژن بین 4 تا۱۲هفته طول می کشد.

تمیز بودن واژن و لباس زیر مادران بعد از زایمان بسیار موضوع مهمی است. زنان همیشه باید قبل و بعد از گذاشتن نوار بهداشتی دستان خود را تمیز و کامل بشورند. و هر روز حمام بروند تا پرینه آنها کثیف نشود. مادران برای برقراری رابطه جنسی حتما باید صبر کنند تا واژن و دهانه رحم آنها به حالت قبل بازگردد.
زمان مشخصی برای بهبودی کامل رحمتان وجود ندارد اما معمولا پزشکان بین ۴تا۶هفته زمان می دهند برای درمان کامل رحم

راه های بهبود رابطه جنسی

راههای زیادی برای بهبودی واژن وجود دارد مثل: ژنتیک، اندازه نوزاد،، تعداد زایمان های قبلی،استفاده از تمرینات کگل
تغییرات هورمونی نقش مهمی در علائم غیر طبیعی در رابطه جنسی دارد. و رابطه جنسی را سخت و ناخوشایند می کند.هنگام مقاربت ممکن است شیر مادر نشت کتد.برای بهبود رابطه جنسی میتوانید از راههای زیر استفاده کنید:

1- استفاده از روان کننده واژن

در درمان خشکی واژن بسیار موثر است.و همچنین باعث کاهش تحریک بافت واژن می شود.بیشتر از روان کننده های آبکی برای درمان استفاده کنید. از لوسیون و مرطوب کننده استفاده نکنید.
تمرینات کگل:به قوی شدن عضلات کگل بسیار کمک می کند.و باعث بازسازی بی اختیاری زنان می شود.و همچنین باعث افزایش استقامت زنان می شود. تمرینات کف لگن که به آن تمرینات کگل گفته می شود.

2- برای برقراری رابطه زمان زیادی را با همسر خود بگذرانید

رابطه جنسی بعد از زایمانباوجود نوزاد در منزل ممکن است زن و مرد از هم دور شوند اما با داشتن رابطه مناسب این دوری را کاهش دهید.با بیان احساست خود به همسرتان رابطه را رنگ دهید.بعد از زایمان حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا رابطه بدی نداشته باشید.

بانوان ممکن است تا ماهها آمادگی لازم برای رابطه را نداشته باشند. بعضی از زنان هنگام رابطه ممکن است درد داشته باشند که در این صورت باید به پزشک زنان مراجعه کرده تا با تجویز دارو در بهبودی شما کمک کند. همچنین با داشتن برنامه ریزی و روحیه مناسب به داشتن رابطه خوب کمک می کنید.

اقوام و پدر و مادر خود را به منزل خود دعوت کنید و با همسرتان از آنها پذیرایی کنید. روحیه خوب داشته باشید و لباسهای خوب بپوشید. هنگام رابطه از ترک های بدن خود خجالت نکشید و از لامپ کم و یا چراغ خواب استفاده کنید. با همسر خود خلوت کنید و به او توجه کنید.
در آخر برای داشتن زندگی شاد و خوب در کنار همسر و فرزندتان به راحتی می توانید با استفاده از روشهای متنوع و خیلی راحت شاد باشید و اضطراب نداشته باشید

مطالب مرتبط

3- انتخاب زمان و مکان مناسب

بسیار مهم است که هم شما و هم همسرتان در زمان و محیط مناسب رابطه زناشویی خود را بخصوص بعد از زایمان شروع کنید چراکه برقراری رابطه در زمان خستگی یا عصبانیت می تواند تبعات روانی و یا حتی جسمی جبران ناپذیری برایتان داشته باشد.

شما می توانید از یکی از نزدیکان معتمد خود بخواهید در طول روز از نوزادتان مراقبت کند تا هم خواب کافی داشته باشید و هم برای یک رابطه فوق العاده خود را آماده کنید و انرژی بیشتری ذخیره کرده باشید.

نگرانی از بارداری مجدد در نزدیکی با همسر بعد از زایمان

شاید اینطور به نظر برسد که بعد از زایمان و در طول مدت شیردهی امکان بارداری مجدد وجود ندارد.اما این فرضیه درست نیست و در بسیاری موارد دیده شده است که مادران در دوران شیردهی مجدد باردار شده اند.پس حتما از راه های پیشگیری بارداری استفاده کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده از قرص های ضدبارداری حتما با پزشک مشورت کنید چراکه ممکن است دچار اختلالاتی در فرایند شیردهی شوید.

در آخر

شما و همسرتان می توانید با مشورت پزشک و صحبت و توافق با یکدیگر رابطه جنسی خوب و دور از نگرانی را بعد از زایمان تجربه کنید.فقط کافی است درباره این موضوع مهم حتما مطالعه کرده و اطلاعات خود را افزایش دهید تا بدون دلواپسی باهم خوش بگذرانید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.