مادریار

درمان کمر درد بعد از زایمان

درد کمر بعد از تولد نوزاد و راه های پیشگیری و درمان

درمان کمر درد بعد از زایمان یکی از مشکلاتی است که همه مادران بعد از زایمان طبیعی و سزارین دارند.در این متن شما را با درمان و تسکین کمر درد بعد از زایمان آشنا خواهیم کرد.

علائم کمر درد چیست؟

کمردرد بعد از زایمانبعضی از خانم ها فرق علائم کمر درد بعد از زایمان را با کمر درد های معمولی نمی دانند.کمر درد بعد از تولد نوزاد تا شش ماه طول می کشد.اما اگر بیشتر از شش ماه شد باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کمر درد با تب،دردهای ضربانی و بی حسی کمر همراه باشد خطرناک است.کمر درد بعد از زایمان هیچ مشکل دیگری به همراه ندارد.

چه عواملی باعث بروز کمر درد می شوند؟

در دوران بارداری رحم کسیده ومنبسط و منقبض می شود و باعث فشار به کمر می شود.این فشار ها در زایمان نیز مضاعف شده و کمر و مهره های کمر را ضعیف می کنند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث شل شدن مفاصل و رابط های مربوط به کمر شوند.بنابراین بعز ازیمان نیز کمر درد هنگام راه رفتن،نشستن،ایستادن و در همه حالتی به سراغتان می آید و تا دوباره سفت و محکم نشوند درمان نخواهند شد.

اضافه وزن یکی از عوامل دیگر کمر درد است.زیرا به عضلات کمر فشار وارد می شود و عضلات به دلیل چاقی باید بیبشتر کار کنند.

داشتن زایمان سخت و طولانی باعث بروز کمر درد های زیادی می شود.

اگر هنگام زایمان سزارین از بی حسی اپیدورال استفاده کرده باشید حتما کمر دردهای زیادی را تجربه خواهید کرد.

عدم توجه به قرار گرفتن در موقعیت درست هنگام شیر دادن به نوزاد نیز می تواند از عوامل کمر درد باشد.

مراقبت 24 ساعته از کودک خسته کننده است.بهتر است پرستار کودک بگیرید یا از اعضای خانواده بخواهید تا کمک تان کنند.

 

 

چکار کنیم که کمر درد را به صورت خانگی کنترل کنیم؟

هر روز صبح ورزش کنید.

درمان کمر درد بعد از زایمانورزش های کششی باعث تقویت باسن و کمتر شدن درد کمر می شود.

به کمر روی سطح صاف دراز بکشید،زانوها را خم کنید و کف پا را به زمین بچسبانید.کمر را از زمین بلند کنید.

پیاده روی

اگر سزارین کرده اید بعد از گذشت 7 هفته ورزش را شروع کنید.بهتر است اول از پیاده روی شروع کنید.نباید به خودتان سخت بگیرید و از ورزش های سبک شروع کنید.

ورزش هایی که باعث تقویت عضلات شکم و کمر می شوند را آغاز کنید.

ورزش چرخش لگن از بهترین راه های درمان کمر درد بعد از زایمان است.برای انجام این حرکت،به پشت بخوابید،زانوهایتان را خم کنید و کف پا را صاف روی زمین بگذارید.تنفس دم انجام دهید و بگذارید شکمتان با تنفس بالا بیاید،سپس با تنفس بازدم،استخوان دنبالچه را به سمت ناف بیاورید،درحالی‌که باسن روی زمین قرار دارد.

مطالب مرتبط

یوگا

یوگا یکی دیگر از راه های درمان کمر درد بعد از زایمان است.بهتر است به مربی یوگا بگویید که تازه زایمان کرده اید تا ورزش های مناسب به شما ارائه دهد.یوگا باعث آرامش گرفتن و مبتلا نشدن به افسردگی بعد از  زایمان نیز کمک می کند.می توانید با انجام یوگا خواب راحت تری را نیز تجربه کنید.

شنا و ورزش در آب

شنا و ورزش در آب مانند مسکن کمر درد عمل م کنند.شنا نباید به صورت حرفه انجام بگیرد.فعلا فقط در آب راه برویر و حرکات کششی در آب انجام دهید.

 

هنگام شیر دهی به نوزاد در وضعیت درست قرار بگیرید

درمان کمر درد بعد از زایمانوقتی به کودک شیر می دهید سعی کنید کمر،سر و گردن را صاف بگیرید.صاف بنشینید.به جای اینکه خودتان را به سمت کودک ببرید،کودک را بالاتر بیاورید و به سینه نزدیکش کنید.بهتر است برای شیر دادن به کودک وضعیت قرار گیری درستی را انتخاب کنید چون 15 تاذ 20 دقیقه باید در همین وضعیت قرار داشته باشید.روی صندلی دسته دار بنشینید تا هنگام شیر دهی دست ها را روی دسته صندلی بگذارید.به دیوار تکیه دهید و اگر ممکن است پاهایتان را دراز کنید.

بهتر است به پهلو دراز بکشید و به کودک شیر بدهید تا بدن در حالت آرامش قرار بگیرد.

از خودتان مراقبت کنید

از پماد های مسکن استفاده کنید.

کیسه آب یخ یا آب گرم استفاده کنید.کیسه آب سرد یا داغ را زیر دستامل بپیچید تا به پوست آسیبی وارد نشود.می توانید از تشک های برقی نیز استفاده کنید.

از دوش آب گرم و ماساژ زیر اب گرم استفاده کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از بهترین و جدید ترین درمان های کمر درد بعد از زایمان معرفی شده است.ماساژ درمانی را با روغن های مسکن وگرم استفاده کنید تا موثر تر باشد.اگر هزینه استفاده از ماساژ برای شما سنگین است به9تر است از همسر یا اعضای خانواده بخواهید تا این کار را انجام دهند.

استفاده از تکنیک های تن آرامی

متد های ریلکسیشن را یاد بگیرید و آن ها را قبل از خواب انجام دهید با این کار هم خواب راحت تری را تجربه می کنید و هم درد کمتری می کشید.

بیشتر درد ها از مشکلات عصبی به وجود می آید با انجام این کار به خودتان کمک می کنتیبد و از بروز بیماریهای عصبی نیز جلوگیری می کنید.

توجه به رژیم غذایی مناسب

استفاده از غذاهای شیر افزا و در عین حال کم چرب بسیار مهم است.باید بعد از زایمان از اضافه وزنی که هنگام بارداری پیدا کرده اید کم کنید تا درمان کمر درد بعد از زایمان را جلو بیندازید.

دارو و درمان پزشکی جهت تسکین درد در ناحیه پشت

ممکن است با درمان های خانگی کمر دردتان بهبود پیدا نکند در این صورت باید از پزشک کمک بگیرید.در صورتی که به کودکتان شیر می دهید با پزشک در میان بگذارید زیرا بعضی از دارو ها برای شیر دهی مضر هستند.

داروها

ممکن است ابتدا استامینوفن برای شما تجویز شود.بیش از مقدار تعیین شده مصرف نکنید و اگر بهبودی حاصل نشد دوباره به پزشک مراجعه کنید.

فیزیوتراپی

بعضی از کمر درد ها با انجام فیزیوتراپی بهتر می شوند و مسئول فیزیوتراپ ورزش های مخصوص درمان کمر درد بعد از زایمان را به شما آموزش خواهد داد.

درمان‌های کایروپراکتیک

برخی پزشکان ممکن است شما را برای انجام این درمان‌ها ارجاع بدهند.کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن است.در این نوع درمان‌ها از دارو استفاده نمی‌شود،بلکه با انجام حرکاتی روی بدن و آموزش نرمش‌هایی،به شما یاد می‌دهند که چگونه در انجام دادن کارهای روزمره از اندام‌های خود به درستی استفاده کنید تا از بروز مشکلاتی مثل کمردرد پیشگیری شود.لازم است برای انجام این درمان‌ها، اول با پزشکتان مشورت کنید.

طب سوزنی

در بیشتر کشور ها طب سوزنی به عنوان درمان بسیاری الز بیماری ها شناخته شده است.توصیه می کنیم که برای درمان کمر درد بعد از زایمان از طب سوزنی نیز استفاده کنید.

 

چگونه از بروز درد کمر جلوگیری کنیم؟

درمان کمرد درد بعد از زایمانبعد از زایمان طبیعی و 7 هفته بعد از زایمان سزارین می توانید کار هایی را انجام دهید تا از خودتان مراقبت کنید تا از بروز کمر درد پیشگیری کنید.

  • ورزش کنید.
  • نوزاد را درست بغل کنید.
  • قرار دادان کودک در صندلی ماشین به جای بغل گرفتن او.
  • گذاشتن کودک در کالسکه به جای بغل کردن نوزاد برای راه رفتن یا خرید.
  • وقتی می خواهسید کودک را از زمین بلند کنید به جای دولا شدن باید بنشینید و به آرامی او را بغل کنید و بعد بیایستید.و
  • استفاده از آغوشی
  • عدم حمل کردن کودک روی پهلو
  • شیر دهی درست به نوزاد.

 

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنید؟

  • کمر درد مداوم همراه تب
  • بی حسی پاها یا یکی از پاها
  • احساس گیجی یا ضعف ناگهانی
  • بی حسی مقعد،باسن،کشاله ران،آلت تناسلی و مثانه
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • سخت شدن اجابت مزاج

رابطه جنسی

برای کاهش کمر درد هنگام رابطه جنسی بهتر از از پوزیشن های درست استفاده کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.