مادریار

هشت ماهگی نوزاد

نوزاد هشت ماهه، تمام باید ها و نباید ها در مورد رشد و سلامت جسمی او

ویژگی های نوزاد هشت ماهه

نوزاد هشت ماهه اکنون به درک بیشتری از زندگی رسیده و سعی می کند محیط پیرامون خود را مانند  یک کارآگاه کشف کند، همچنین او احساسات شما را درک کرده و سعی می کند عواطف خود را نیز با روش های متعددی بیان کند. اگر می خواهید درباره ی دیگر ویژگی های نوزاد هشت ماهه بیشتر بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

هشت ماهگی نوزادبهداشت و ایمنی نوزاد در هشت ماهگی

نوزاد را باید هفته ای دو تا سه بار حمام کنید و خوب است بدانید حمام کردن بیش از حد نوزاد موجب بروز مشکلاتی برای پوست او نظیر خشکی، اگزما و… می شود. همچنین باید توجه کنید تنها چند سانتی متر آب برای خفه شدن کودک کافیست بنابراین او را هرگز در حمام و جاهایی که آب فراوان وجود دارد تنها نگذارید.

در این ماه باید نوزاد خود را برای بررسی سلامت، چکاب ماهانه و اندازه گیری قد، وزن، اندازه ی دور سر و… به مراکز بهداشت ببرید.

برای ایمنی نوزاد هشت ماهه باید بیان کنیم که باید در این ماه هر وسیله ی خطرناکی که امکان تکه شدن و بلعیدن آن توسط کودک وجود دارد از جلوی چشمان او دور نگه دارید، در این ماه باید مراقب دسترسی کودک به پریزهای برق منزل، درب کابینت و… باشید.

به علت خزیدن و جا به شدن مداوم کودک در این ماه باید هر وسیله ای که امکان سقوط آن بر روی کودک وجود دارد را از نزدیک او دور نگه دارید. همچنین حین خواباندن، تعویض پوشک، نشستن نوزاد و… توجه کنید که او را بر روی مکان های بلند و بدون حفاظ مانند مبل، تخت بدون نرده و… قرار ندهید.

نوزاد هشت ماهه، تمام باید ها و نباید ها در مورد رشد و سلامت جسمی او
ایمنی و مراقبت از نوزاد هشت ماهه

رشد نوزاد هشت ماهه

نوزاد در این ماه رشد قابل توجهی خواهد داشت به طوری که می تواند بدون کمک گرفتن از کسی بنشیند و در همان حالت دستانش را به طرف وسیله ی دلخواهش دراز کند و شیئ مورد نظرش را با دستانش بگیرد. همچنین نوزاد در هشت ماهگی، نسبت به محیط به درک بیشتری خواهد رسید و بلافاصله با هر اتفاقی نظیر شنیدن صدا، دیدن فرد جدید و… واکنش نشان خواهد داد. به عنوان مثال بلافاصله پس از شنیدن نام خود از زبان کسی به طرف صدا خواهد چرخید.

نوزاد در این ماه تمام اعضای نزدیک خانواده ی خود را تشخیص می دهد و اگر از او بپرسید مادرت کجاست به سمت مادرش اشاره می کند. همچنین نوزاد در هشت ماهگی سعی می کند منظور خود را به روش های گوناگونی به اطرافیانش بفهماند.

شاید جالب باشد که بدانید نوزاد در این ماه سعی می کند هرچیزی را که به دهان می برد جویده و سپس ببلعد، بنابراین در این ماه بهتر است غذاها را مانند ماه های قبل پوره کنید و در حین غذا دادن به نوزاد صبر بیشتری داشته باشید، زیرا او اکنون در حال ازمایش کردن غذاهاییست که می خورد.

نوزاد در هشت ماهگی سعی می کند بر روی زمین بخزد یا چهار دست و پا حرکت کند و همچنین اگر با او تمرین کنید متوجه خواهید شد که او سعی می کند مانند شما قدم بردارد زیرا اکنون دیگر می تواند وزن بدن خود را بر روی پاهایش تحمل کند.

بدن نوزاد هشت ماهه

وزن نوزادان دختر و پسر در این ماه بین 8 تا 10 کیلو گرم می باشد و قد او نیز با توجه به ماه گذشته باید حداقل یک سانت بلندتر شده باشد. خوب است بدانید قد و وزن نوزادان با توجه به الگوی خواب و تغذیه، ژنتیک و… با یکدیگر متفاوت بوده و نمی شود برای تمامی نوزادان یک قد و وزن یکسان را بیان کرد.

اگر در این ماه به پاهای نوزاد خود توجه کنید خواهید دید که پاهایش رو به داخل است اما جای نگرانی وجود ندارد و نوزاد پس از اینکه بتواند به طور کامل راه برود این ناهماهنگی بین پاها و بدن نوزاد رفع می شود.

تغذیه نوزاد هشت ماهه

نوزاد هشت ماهه برای تغذیه با شیر به سه نوبت در طول روز و در زمان های صبح، ظهر و در حین خواب نیاز دارد و همچنین برای جبران این تغذیه کم با شیر باید وعده های غذای جامد او را افزایش دهید.

خوب است بدانید نوزادان هشت ماهه به حدودا 700 تا 950 کالری در شبانه روز احتیاج دارند بنابراین تغذیه آنان باید از تمام مواد غذایی غنی باشد و در غذای نوزاد از گوشت قرمز و مرغ، سبزیجات، حبوبات و لبنیات استفاده کنید تا تمامی ویتامین های مورد نیاز بدن نوزاد تامین شود.

پس از وعده های غذایی دادن آب جوشیده ی سرد شده به نوزاد را فراموش نکنید. همچنین از دادن شیرگاو به نوزاد خودداری نمایید.

مطالب مرتبط
نوزاد هشت ماهه، تمام باید ها و نباید ها در مورد رشد و سلامت جسمی او
تغذیه نوزاد در هشت ماهگی

خواب نوزاد در هشت ماهگی

نوزاد در این ماه به حدود 14 الی 15 ساعت خواب نیاز دارد و حدود 10 تا 12 ساعت آن را به خواب شبانه اختصاص می دهد. در این ماه دیگر خطر سندروم ناگهانی نوزاد شما را تهدید نمی کند بنابراین اگر نوزاد شما در این ماه به شکم خوابید نیازی نیست او را به پشت جا به جا کنید.

نوزادان در این ماه در شب خواب عمیق تری را تجربه خواهند کرد و در طول شب ممکن است یک بار از خواب بیدار شوند بنابراین اگر قصد دارید اتاق خواب نوزاد خود را جدا کنید می توانید در هشت ماهگی با صبر و حوصله این کار را اغاز کنید.

اگر نوزاد شما با خوابیدن در اتاق جدا مشکل دارد و نا آرامی او خیلی زیاد می شود بهتر است این کار را برای بعد از یک سالگی کودک بگذارید زیرا ممکن است کودک شما به اضطراب جدایی دچار شود. اما اگر به صورت جدی تصمیم دارید اتاق کودک را جدا کنید می توانید او را به اتاقش ببرید و با خاموش کردن لامپ اتاقش برای او شعر یا لالایی بخوانید تا زمانی که خوابش ببرد سپس او را بوسیده و او را در اتاق تنها بگذارید.

سعی کنید در طول شب چندبار به کودک خود سر بزنید و چراغ خوابی را نیز برای او روشن بگذارید. اگر کودک در طول شب بیدار شد لازم نیست لامپ را روشن کنید و بهتر است دوباره او را در تاریکی اتاق بخوابانید.

خواب و چرت روزانه کودک نیز با توجه به الگوی زندگی نوزاد ممکن است یک یا دوبار در طول روز باشد.

نوزاد هشت ماهه، تمام باید ها و نباید ها در مورد رشد و سلامت جسمی او
خواب نوزاد هشت ماهه

نگرانی مادر یک نوزاد هشت ماهه

نوزاد شما در هشت ماهگی باید قادر باشد تمام مواردی را که در مقاله ذکر کردیم را انجام دهد و اگر با گذشت زمان متوجه موارد زیر شدید بهتر است با پزشک او مشورت کنید.

  • نوزاد نمی تواند غلت بزند و بر روی زمین بخزد.
  • نوزاد نمی تواند اشیاء بزرگ یا کوچک را به دست بگیرد و به طرف دهانش ببرد.
  • نوزاد نمی تواند سرش را به اطراف بچرخاند.
  • به هیچ صدایی حتی صدای والدین و نزدیکانش واکنش نشان نمی دهد.
  • چهره ی نزدیکان خود را با افراد غریبه تشخیص نمی دهد و واکنشی نسبت به افراد نشان نخواهد داد.
  • سعی نمی کند احساسات و عواطف خود را به هیچ روشی بیان کند.
  • نوزاد قادر به نشستن حتی با کمک اطرافیان نیست همچنین نمی تواند وزن خود را روی پاهایش تحمل کند.
  • نوزاد در هشت ماهگی باید حداقل چند کلمه ی دو بخشی مانند آب را بیان کند و…
  • عضلات نوزاد سفت و یا شل است، همچنین اکثر اوقات عضلات خود را منقبض می کند یا شما حس می کنید برخی از عضلات نوزاد شما دچار گرفتگی شده اند.

بازی با نوزاد هشت ماهه

بازی های زیر به تقویت عملکرد و رشد کودک نیز کمک خواهند کرد و خوب است بدانید بازی کردن در زندگی نوزاد نقش کلیدی دارد از جمله بازی های مناسب برای نوزاد هشت ماهه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • توپ بازی

وقتی نوزاد در حالت نشسته قرار داشت توپ پلاستیکی سبکی را به طرف او هل داده یا پرت کنید و هنگامی که نوزاد آن را دریافت کرد از او بخواهید توپ را برای شما بیاندازد.

  • یافتن منبع صدا

می توانید با نوزاد خود صحبت کرده، داستان و شعر بخوانید یا اینکه برای او موسیقی های کودکانه بگذاید و به او نشان دهید بدنش را مانند رقصیدن تکان دهد این کار موجب تحرک دستان و بدن او می شود.

همچنین می توانید اسباب بازی های پر سرو صدایی نزد کودک بیاورید سپس آن را زیر پارچه ای پنهان کرده و سپس بازهم صدای اسباب بازی مورد نظر را از زیر پارچه دربیاورید، خواهید دید که کودک با شنیدن صدای وسیله ای که از دید او پنهان است خوشحال خواهد شد و به دنبال اسباب بازی خود می گردد.

  • بازی های دیگر

از دیگر بازی های مناسب سن کودک می توانیم به قراردادن اسباب بازی های مناسب سن کودک در اختیار او، دالی بازی، اب بازی، ایینه بازی و… اشاره کنیم.

هشت ماهگی نوزاددر آخر

در  این ماه نوزاد سعی می کند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند و همچنین هیچ چیز حتی دور ترین وسایل از دید او پنهان نمی ماند و سعی می کند با خزیدن به وسیله یا اسباب بازی مورد نظر خود برسد.

بنابراین در این ماه هر وسیله ای که مناسب سن کودک نیست  مانند مواد شوینده و… را از دید او دور نگه دارید و همچنین به نکاتی که در قسمت بهداشت و ایمنی بیان کردیم توجه کنید تا به رشد به دور از هرگونه خطر نوزاد در این ماه کمک کرده باشید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.