مادریار

هفت ماهگی نوزاد

نوزاد هفت ماهه و دانستنی های مهم و ضروری که باید در مورد او بدانید

ویژگی های نوزاد هفت ماهه

نوزاد شما در هفت ماهگی به رشد چشمگیری در ادراک و… رسیده است، به عنوان مثال لحن صحبت محبت آمیز شما را از لحن عصبانی تشخیص میدهد. اگر می خواهید درباره ی ویژگی های نوزاد هفت ماهه بیشتر بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

 

تغذیه نوزاد هفت ماهه

در هفت ماهگی می توانید به نوزاد خود غذاهای کمکی بدهید از جمله این غذاها می شود به فرنی، سرلاک، حریره بادام و… اشاره کنیم که بهتر است تغذیه ی کمکی کودک در هفت ماهگی را با غذاهای نام برده شروع کنید و در هفته ی اول روزی یک یا دو قاشق غذاخوری و روزی یک بار به نوزاد خود غذای کمکی مورد نظر را بدهید.

خوب است بدانید علاوه بر موارد ذکر شد ه می توانید به نوزاد خود پوره ی موز یا سیب بدهید. همچنین روزی یک بار به نوزاد خود چند قاشق غذاخوری آب جوشیده ی سرد شده بدهید.

در هفته ی بعدی می توانید از سوپ، ماست، سیب زمینی، زرده تخم مرغ، خرمای پوست کنده و… به عنوان غذای کمکی نوزاد در کنار شیر مادر استفاده کنید.

دفعات تغذیه در هفته ی دوم، سوم و چهارم در این ماه با توجه به گرسنگی نوزاد و میل نوزاد به غذا بستگی دارد و می توانید دو تا سه بار در روز به نوزاد خود غذای کمکی بدهید که به افزایش وزن او کمک می کند.

نوزاد هفت ماهه و دانستنی های مهم و ضروری که باید در مورد آن بدانید
تغذیه در هفت ماهگی نوزاد

رشد نوزاد در هفت ماهگی

نوزاد در هفت ماهگی خود قادر به انجام کارهای متعددی است به عنوان مثال به علت قوی شدن عضلاتش می تواند بدون کمک دیگران بنشیند و حتی با کمک دیگران وزن خود را روی دوپا تحمل کند، لحن صحبت والدین و دیگران را تشخیص دهد به صورتی که اگر با لحن تذکر امیز به او بگویید کاری را انجام ندهد از کار خود دست می کشد، غذای خود را بدون دخالت دیگران با دست بخورد و سیر شود، نوزاد چهره ی خود را به راحتی در آیینه تشخیص می دهد.

از دیگر توانمندی های کودک در هفت ماهگی می توانیم بگوییم که دید رنگی او کامل شده و همچنین اشیاء دور را به راحتی می بیند و… .

همچنین خوب است بدانید نوزادان به دلیل اینکه در هفت ماهگی سعی در شناختن محیط پیرامون خود دارند به والدین خود وابستگی بیشتری پیدا خواهند کرد، بنابراین اگر از دید نوزاد خارج شوید او گریه می کند. بهتر است در هفت ماهگی با کنار نوزاد بودن و وقت گذراندن با نوزاد به او حس اعتماد، ایمن بودن محیط و امنیت بدهید.

نوزاد در  این ماه هرچه را که به دست می گیرد به دهان می برد تا آن را بررسی کند. اگر وسیله ای را زیر چیزی مانند پارچه پنهان کنید و کمی از آن بیرون از پارچه یا پتو باشد خواهید دید نوزاد سریعا آن را پیدا می کند و این به دلیل درک بیشتر او از محیط بوده و رشد او را نسبت به ماه های گذشته را نشان می دهد که اگر چیزی از دید او پنهان است یعنی وجود ندارد.

همچنین نوزاد در این ماه لحن همه ی صداها را می فهمد و حتی سعی می کند با ادا، اصوات، حرکات و لهجه ی خود، با شما صحبت کند. در این ماه اگر با نوزاد خود به صورت دستوری یا با محبت صحبت کنید  خواهید دید که اگر شما به او بگویید کاری را انجام ندهد سریعا از کاری که می کند دست نگه می دارد.

بدن نوزاد در هفت ماهگی

وزن و قد نوزادان با توجه به الگوی خواب، تغذیه، جنسیت، چند قلو بودن و… متفاوت است و نمی توان برای تمامی نوزادان هفت ماهه وزن و قد یکسانی بیان کرد.

به صورت میانگین وزن نوزادن هفت ماهه حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ کیلوگرم می باشد. همچنین قد نوزادان دختر و پسر در این ماه به صورت میانگین بین ۶۵ تا ۷۱ سانتیمتر می باشد.

از دیگر رشد های فیزیکی بدن نوزاد می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که می تواند وزن خود را روی دوپا تحمل کرده و اگر به اوکمک کنید سعی می کند قدم بردارد.

همچنین نوزاد در این ماه می تواند به دوصورت از پشت به شکم و برعکس بچرخد. نوزاد شما در این ماه، دیگر برای نشستن به کمک هیچ کس نیاز ندارد و به دلیل رشد و قوی تر شدن ماهیچه های پشت می تواند  به آسانی و بدون مشکل بنشیند.

خوب است بدانید اگر لثه ی نوزاد شما در این ماه باد کرده و کودک هرچه در دست می گیرد به لثه های خود می کشد بهتر است منتظر اولین دندان های شیری کودک خود باشید.

مطالب مرتبط

از دیگر نشانه های درامدن دندان شیری نوزاد می توانیم به ناارامی و بدخلقی او اشاره کنیم که ممکن است به دلیل درد در لثه ها باشد. در این ماه می توانید برای کودک خود لثه گیر تهیه کنید تا به زودتر درامدن دندان های نوزاد کمک کنید.

نوزاد هفت ماهه و دانستنی های مهم و ضروری که باید در مورد آن بدانید
رشد بدنی نوزادان هفت ماهه

خواب نوزاد هفت ماهه

نوزاد در هفت ماهگی در طول شبانه روز به حدودا 15 ساعت خواب نیاز دارد و حدود 10 تا 11 ساعت از آن را به صورت عمیق در  شب می خوابد و چند ساعت باقی مانده از الگوی خواب خود را در  طول روز به ساعت های کوتاه می گذراند.

خوب است بدانید خواب نوزاد هفت ماهه با توجه به محیط زندگی نوزاد و عادات او متفاوت می باشد و نمی توانیم برای تمام نوزادان برنامه خواب یکسان بگوییم.

نگرانی های مادر یک نوزاد هفت ماهه

اگر نوزاد شما یک یا چندین نشانه ی زیر را داشت بهتر است او را نزد پزشک متخصص ببرید تا معاینات لازم صورت بگیرد.

  • نوزاد حتی با کمک افراد به سختی می نشیند.
  • نوزاد به هیچ روشی، احساس خود را بیان نکرده و هیچ صدا و اصواتی ندارد.
  • نوزاد تمرکز کافی برای دیدن اطرافیان، محیط پیرامون نداشته و اشیاء، افراد خانواده و رنگ ها را تشخیص نمی دهد.
  • نوزاد نمی تواند دستانش را به طرف دهانش ببرد و این کار را انجام نمی دهد.
  • نوزاد شما بدنی سفت، منقبض شده یا بسیار شل دارد.
  • نوزاد نمی تواند گردن خود را به راحتی نگه دارد.
  • نوزاد به صداها واکنشی نشان نمی دهد، به عنوان مثال اگر او را صدا بزنید متوجه نخواهد شد.

بهداشت و ایمنی نوزاد هفت ماهه

برای بهداشت کودک در هفت ماهگی توجه کنید که باید او را هفته ای دو تا سه بار به حمام ببرید. همچنین ناخون و موهای او را با قیچی و ناخون گیر مخصوص کودک کوتاه کنید.

درباره ی ایمنی نوزاد هفت ماهه نیز باید بگوییم که در این ماه، به دلیل بزرگ تر شدن کودک باید صندلی ایمنی کودک در  خودرو را متناسب سایز کودک خود تغییر دهید.

نوزاد هفت ماهه و دانستنی های مهم و ضروری که باید در مورد آن بدانید
مراقبت در هفت ماهگی نوزاد

بازی های نوزاد هفت ماهه

در این ماه می توانید بازی های فراوانی با کودک خود داشته باشید اما فراموش نکنید که بهتر است با نوزاد هفت ماهه خود بازی هایی انجام دهید که به رشد او کمک کند.

می توانید در ماه هفتم اسباب بازی هایی در اختیار کودک قرار دهید که بر موفقیت او در رشد تاثیر گذار بگذارد به عنوان مثال مکعب های چیدنی به تقویت هوش و همچنین خواندن و قرار دادن کتاب های پارچه ای به مهارت زبانی کودک کمک می کند.

از دیگر بازی های مربوط به نوزاد هفت ماهه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • قرار دادن اسباب بازی های مناسب در اختیار نوزاد

از جمله اسباب بازی های هرم دار و رنگی، لیوان های رنگی تو در تو، کتاب های پارچه ای،  عروسک ها و اسباب بازی های پارچه، توپ های سبک، اسباب بازی های پر سرو صدا مانند  جغجغه، وسایل منزل به صورت پلاستیکی مناسب زیر یکسال و…

  • بازی قاشق و چنگال

این بازی بیشتر در وقت هایی که می خواهید به نوزاد خود غذا بدهید کاربرد دارد و برای این نوع بازی می توانید وسایل بی خطر آشپزخانه مانند قابلمه، کفگیر و… را در اختیار نوزاد قرار دهید و اجازه دهید با آن ها بازی کند، در این حین می توانید به او غذا خوردن با قاشق را یاد بدهید.

  • آب بازی

نوزادان در هفت ماهگی به آب بازی و شناور کردن اجسام در آب علاقه دارند، بنابراین می توانید هنگامی که از امنیت او در حمام مطمئن شدید اجسام مختلفی که بر روی آب قرار می گیرند را در اختیار کودک قرار دهید همچنین می توانید اسفنج نم دار به نوزاد بدهید تا او با آن بازی کند.

  • خزیدن

می توانید چندین اسباب بازی رنگی و جذاب را در اطراف نوزاد قرار دهید تا او به طرف آن ها بخزد و با اسباب بازی مورد علاقه ی خود بازی کند. بهتر است خود نیز همراه کودک این کار را انجام دهید تا نوزاد خود را به این کار تشویق کنید.

نوزاد هفت ماهه و دانستنی های مهم و ضروری که باید در مورد آن بدانید
بازی های مناسب برای نوزادان هفت ماهه

در آخر

در این ماه نوزاد با چالش های بیشتری در زندگی خود روبرو می شود به عنوان مثال او درک بیشتری از محیط دارد، لحن صدای شما را متوجه می شود، غذاهای جدید را امتحان می کند، سعی می کند احساست خود را بیان کند و با شما صحبت کند بنابراین در این ماه باید از همیشه صبورتر بوده و سعی کنید در رشد نوزاد خود تاثیر گذار باشید.

اگر در این ماه با استرس های زیادی در رابطه با نوزاد خود روبرو شده اید بهتر است از کسی کمک بگیرید و اندکی استراحت کنید.

1 نظر
  1. سلیم گفت

    سلام طفل من ۷ ماه شده خیلی ناراحتی می کند وشب هیچ نمی خوابد وتا هنوز هم نشسته نمی تواند باید چه کنم؟؟

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.