مادریار

خوابیدن نوزاد کنار والدین

خوابیدن نوزاد کنار والدین را بعضی از کارشناسان درست و بعضی دیگر غلط می دانند.اما باید بدانید که خوابیدن نوزاد کنار والدین آن هم در یک تخت خطر سندرم مرگ ناگهانی کودک را افزایش می دهد.

تصمیم شخصی برای خوابیدن نوزاد کنار والدین

اینکه بخواهیم یک تصمیم کلی برای این موضوع داشته باشیم درست نیست.زیرا شرایط محیطی هر خانه و قوانین هر خانواده ای با بقیه فرق می کند و خوابیدن نوزاد کنار والدین یک موضوع شخصی است و به خواست کودک و والدین نیز بستگی دارد.

خوابیدن نوزاد کنار والدینعلل خوابیدن کودک همراه پدر و مادر

برقرار کردن رابطه عاطفی

امروزه به دلیل پر مشغله بودن والدین،استفاده از فضای مجازی و کار های خود پدر و مادر ها که وظیفه انجام دادن آن ها را دارند،زمان کمی وجود دارد که کودک با والدین وقت بگذراند.به همین دلیل برای پیوند عاطفی پدر با نوزاد هم چنین رابطه عاطفی مادر و کودک توصیه شده است که خوابیدن نوزاد کنار والدین را جدی بگیریم.او را بغل کنیم،ببوسیم،کتاب قصه برایش بخوانیم،به کودک نگاه کنیم و برای داشتن آرامش کودکمان وقت بگذاریم.

بنابراین وقتی کودک خوابید باید او را در تختی جداگانه بخوابانید.برای این کار حتما لازم نیست کودک در اتاقی دیگر باشد همین که در تخت خودش یا گهواره اش دور از تخت والدین بخوابد کافی است.

زمان شیردهی

شیردهی برای کسانی که کودک را در تخت خود می خوابانند بسیار سهل است. اما باید بدانید که ممکن است با خطر سندرم مرگ ناگهانی کودک رو به رو می شود.

هم چنین وقتی می خواهید کودک را از شیر بگیرید با سختی های زیادی رو به روخواهید شد.

در شب کودک به علت اینکه بوی مادر و بوی شیر را حس می کند بیشتر برای شیر خوردن بیدار می شود حتی وقتی گرسنه هم نیست.به همین دلیل به خوابیدن نوزاد کنار والدین توصیه نمی شود.

شاید اینگونه شیردهی کمی سخت باشد اما آینده بهتری را پیش رو خواهید داشت.

پیوند عاطفی همسران

وقتی کودک کنار والدین می خوابد،آن ها زمان کمتری برای خودشان و ایجاد رابطه عاطفی پیدا می کنند.برای داشتن رابطه جنسی ممکن است به مشکل بر بخورید و در این زمان باید خودتان برنامه ریزی داشته باشد و فرصت با هم بودن را آماده کنید.

برای خوابیدن نوزاد کنار والدین نظر همسرتان را نیز بپرسید.

خوابیدن نوزاد کنار والدینمزایای خوابیدن کودک همراه پدر ومادر

بالا برن اعتماد به نفس کودک

دانشمندان می گویند کودکانی که در دراز مدت کنار والدین می خوابند در بزرگ سالی اعتماد به نفس بالاتری دارند و آن به دلیل تغذیه روحی کامل کودک است.

کودکان مستقل

کودکانی که در کنار والدین به خواب میروند مستقل تر هستند زیرا پیوند عاطفی محکمی با پدر و مادر داشته اند و لبریز از محبت شده اند.در این صورت کودک صورت کودک مسئولیت پذیر تر خواهند شد.

مطالب مرتبط

البته گاهی ممکن است این موضوع بر عکس شود و کودکان بیش از حد وابسته خانوداه اشان  بشوند.

 

کودک به دلیل عاطفی گاهی نیاز دارد که در بغل پدر یا مادر بخوابد به همین دلیل باید کودک اجازه داشته باشد در تخت والدین بخوابد. اما پس از اینکه به خوابی عمیق رفت او را در تخت خودش مستقر کنید.

شیردهی

مادران دوست دارند که برای شیر دهی از جایشان بلند نشوند و خیلی راحت به کودک اشان شیر بدهند.

نگرانی مادر وکودک

کودکان وقتی کنار والدین می خوابند احساس امنیت می کنند و خواب دل چسب تری را خواهند داشت.

زنانی که برای اولین بار است که مادر شده اند همیشه نگران کودک هستند و برای سر زدن به کودک بار ها از خواب بیدار می شوند.به همین دلیل دوست دارند که کودک را کنار خودشان بخوابانند تا با آرامش بخوابند.

خواب راحت

کودک وقتی کنار والدین می خوابد چون خاطر جمع است بسیار راحت و بدون تشویش می خوابد،بنابراین به اندازه کافی می خوابد.خواب کافی روی رشد کودک تاثیر مثبت می گذارد.

ایجاد ارتباط عاطفی عمیق بین و بچه ها

خوابیدن با هم باعث می شود کودک از نوازش،بوسیدن و بغل احساس امنیت خاطر پیدا کند.

خوابیدن نوزاد کنار والدین

خطرات و ریسک خوابیدن کودک با پدر ومادر

بعضی از محققان خوابیدن نوزاد کنار والدین را غلط می دانند.

سندرم مرگ ناگهانی کودک

وقتی همه با هم در یک جا بخوابیم ممکن است ملحفه ها،تعدد پشتی و پتو ها برای کودک خطرناک باشند زیرا کودک ممکن است با خطر سندرم مرگ ناگهانی رو به شود.

هم چنین ممکن است دچار خفگی و تنگی نفس شود.

به همین دلیل بهتر است کودک در جای جداگانه بخوابد.

اهمیت ایمنی تخت

تخت های بزرگ سالان ممکن است ایمنی کافی برای نوزاد را نداشته باشند به همین علت باید وقتی کودک در تخت والدین می خوابد مادر حتما بیدار باشد و از او مراقبت کند.

سیگار نکشید

وقتی کودک خواب است و یا حتی بیدار است نباید در کنار او سیگار بکشید.اگر بیرون سیگار کشیده اید نباید کودک را در آغوش بگیرید و نباید کنار او در یک رخت خواب بخوابید.زیرا دود دست دوم سیگار که روی لباس های شما وجود دارد بسیار برای نوزادان و کودکان خطر آفرین است.

عدم مصرف الکل و مواد مخدر

اگر کسی الکل یا مواد مخدر مصرف کرده است نباید اجازه داشته باشد که کنار نوزاد بخوابد.زیرا او در شرایط عادی نیست و احتمال دارد که به نوزاد آسیب بزند.

بزرگ شدن کودک

خوابیدن نوزاد کنار والدین به این دلیل خطر دارد که کودک کم کم بزرگ می شود و دیگر می تواند غلط بزند و از تخت پایین بیاید.

چون تخت والدین حفاظ ندارد ممکن است کودک هنگام غلط زدن از تخت بیافتد.هم چنین وقتی شما خواب هستید کودک احتمال دارد به دور اتاق راه برود و به وسایل خطرناکی که در اتاق والدین است دست بزند.

به تاخیر افتادن رشد فردی

وقتی کودک تا زمان بزرگ سالی مثلا تا ده سالگی همراه خانواده اش بخوابد دچار مشکلاتی در رشد فردی کودک خواهد شد.کودک باید کم کم متوجه شود که هر فردی دارای اتاق شخصی است.او هم باید مانند افراد دیگر زمانی داشته باشند که برای خودش بگذراند.

کودکان بد عادت می شوند

کودکان با خوابیدن کنار والدین لوس می شوند و در این صورت هر چیزی دوست دارند از خانواده می خواهند و خود را محق داشتن آن ها می دانند و به خود حق می دهند.

وابستگی شدید

کودکان با خوابیدن طولانی مدت کنار والدین احساس وابستگی شدید به خانواده پیدا می کنند و در رشد شخصیتی دچار اختلال می شوند.

خوابیدن نوزاد کنار والدینزمان مناسب جدا کردن جای خواب کودک

بهترین زمان برای جدا خواباندن نوزاد 12 تا 18 ماهگی است زیرا کودک در این زمان احساس وابستگی به مادر نمی کند و هم چنین مفهوم تاریکی را متوجه نمی شود و از تاریکی نمی ترسد.

اگر تا قبل از 4 سالگی کودک را جدا بخوابانید،کودک مستقل تر بار می آید و اعتماد به نفس بالاتری پیدا می کنند.در این صورت کودک بیشتر به والدینش اعتماد می کند.

قبل از 6 ماهگی نباید کودک دور از مادر بخوابد.

البته بعد از 6 ماهگی باید فقط کودک در تخت جدا گانه بخوابد.

خوابیدن کودکان بالای 3 سال کنار والدین

برای کودک توضیح دهید و او را جدا بخوابانید.اگر نیمه های شب پیش  شما برگشت او را به اتاقش ببرید کنارش بمانید تا بخوابد.

جدا خوابیدن کودکان بالای 5 سال کنار والدین

چون این کودکان وابستگی زیادی به والدین دارند باید ابتدا تخت اشان را جدا کنید پس از چند ماه تخت را دورتر از تخت خودتان بگذارید و پس از مدتی کلا تخت را از اتاق خوابتان بیرون ببرید.

برای این قانون جدیدی که قرارداده اید پا فشاری کنید و در مقابل خواسته کودک که می خواهد کنار شما باشد مقاومت کنید.

برای جدا کردن جای خواب کودک باید مواردی را رعایت کنید.

 

کودکانی که دچار اضطراب جدایی از والدین هستند را ابتدا باید با یک روان شناس صحبت کنید بعد او را جدا بخوابانید.

آرامش مادر

مادر باید باید آرامش خود را حفظ کند و کودک را با قصه گویی،نوازش،بوسیدن بخواباند.

باید صبر داشته باشید و نباید هنگام خواب دست او را بگیرید.باید اجازه دهید تا کودک مستقل به خواب برود.

 

در نهایت

اگر اضافه وزن دارید نباید کودک را کنار خودتان بخوابانید.

کودکان نباید کنار هم در یک رخت خواب یا یک تخت بخوابند.

اجازه ندهید که حیوانت خانگی اتان روی تخت کودک بخوابد زیرا مو و بوی او می تواند باعث تنگی نفس کودک شود.

اکر کودک قرار است کنار پدر بخوابد بهتر است وسط باشد و تخت باید از وسایلی مثل لوستر،چراغ خواب و پرده های تزیینی دور باشد.

تشک برای کودک باید سفت و صاف باشد و از گذاشتن عروسک های بزرگ وکوچک،پتو و ملحفه های اضافی در تخت نوزاد خود داری کنید.

ملحفه هایی که برای کودک استفاده می کنید نباید داراری پرزهای زیاد و سنگین باشند.

وقتی کنار بچه می خوابید باید از لباس های نرم و بدون بند و چیزهای اضافی باشد استفاده کنید.

ممکن است کودکانی که در دراز مدت در تخت والدین می خوابند برای جدا خوابیدن مقاومت کنند.بهتر در زمان مشخص جای خواب کودک را جدا کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.