مادریار

تماشای تلویزیون در کودکان

عوارض و خطرات تماشای تلویزیون توسط کودک

تماشای تلویزیون در کودکان باعث بیش فعالی می شود.آثار مخرب تماشای تلویزیون در کودکان بر تلکم و هوش در این مقاله ذکر خواهد شد.

آیا می دانید که مضرات فیلم دیدن برای خردسالان بیشتر از فواید آن است.

 

مضرات تماشای تلویزیون در کودکان

آسیب دیدن مغز

چشم کودکان زیر 2 سال هنوز به رشد و تکامل نرسیده است.بنابراین با تماشای تلویزیون مغز صدمه می بیند.به همین دلیل دکتر هلاکویی کودکان زیر 2 سال برای 5 دقیقه استفاده از تلویزیون را ممنوع کرده است.

کودکانی که تا زیر 4 سالگی فیلم می بینند دچار اختلالات مغزی می شوند و رشد و تکامل مغزشان با تاخیر پیش می رود.

دیر حرف زدن کودک

اختلال در تکلم و دیر حرف زدن کودک یکی دیگر از مضرات استفاده از تلویزیون زیر 4 سالگی می باشد.

کودکان اجتماعی بار نمی آیند.

کودکان با این روش غلط تربیتی دچار ضعف در تعامل با محیط می شوند و آسیب های رفتاری می بینند. آنها یاد نمی گیرند که چگونه با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند و در انجام مهارت های زندگی باز می مانند.مهارتهایی مثل تشکر،عذر خواهی،پذیرایی از مهمان،خانه داری،قبول مسئولیت و … در بزرگ سالی.

چاقی و اضافه وزن

کم تحرکی و نشستن یکی از مضرات استفاده طولانی مدت از تلویزیون است.اضافه وزن بسیار راحت اتفاق می افتد اما رسیدن به وزن اولیه و ایده آل ممکن است سال ها زمان ببرد.

کودکان را به فعالیت و ورزش عادت دهید.

کودکان نباید جلوی تلویزیون غذا میل کنند زیرا بیشتر دچار چاقی می شوند.تلویزیون باعث می شود که کودک هشدار سیری را متوجه نشود و بیش از حد غذا بخورد.

تماشای تلویزیون در کودکانبروز بیش فعالی

کودکان با تماشای طولانی مدت تلویزیون و خیره شدن به این جعبه جادویی دچار نارسایی مغزی و بروز نقص توجه می شوند.بیش فعالی آثار منفی دارد که در بزرگ سالی کودک و والدین را درگیر خواهد کرد.

تشدید بیماری اوتیسم

پزشکان معتقد هستند که اگر چه تلویزیون باعث بروز بیماری اوتیسم نمی شود اما اوتیسم را تشدید می کند.محققان می گویند که تلویزیون باعث می‌شود که فعالیت مغز کند شود.مثلا اگر برنامه آموزش نقاشی را از موبایل یا تلویزیون دنبال کند،به کندی یاد می گیرد که چگونه نقاشی بکشد.اما اگر والدین نقاشی را به او بیاموزند سریع تر شروع به نقاشی می کند.زیرا مادر حین آموزش با کودک تعامل برقرار می کند.

 

اثرات تماشای تلویزیون بر تکلم کودکان

بعضی از مردم باور دارند که کودک با تماشای تلویزیون زبان می آموزد و شروع به حرف زدن می کند.اما باید بدانید که محققان معتقد هستند که تلویزیون نمی تواند به تنهایی موجب فراهم شدن بستری برای تکلم کودک باشد زیرا شنیدن به تنهایی نمی تواند باعث حرف زدن بشود.

مطالب مرتبط

شنیدن کی بود مانند گفتار

شروع تکلم برای کودکان وابسته به عوامل زیادی است:عوامل محیطی،رشد ارگان های مغزی و …

رشد زبان چیزی جز تقلید کودک از محیط پیرامونش نیست.(نوام چامسکی)

عوامل محیطی

عوامل محیطی یعنی:خانواده،گروه همسالان،دوستان و تلویزیون که یکی از عوامل محیطی برای رشد و تکامل تکلم می باشد.باید همه این ها در کنار هم باشند تا کودک شروع به حرف زدن کند.

کودک با تماشای تلویزیون فقط یاد می گیرد تا ساکت باشد و دیگران برای او صحبت کنند یا تصمیم بگیرند.فیلم دیدن باید در کنار خواهر و برادر انجام گیرد.باید در مورد آنچه می بینند با هم صحبت کنند.

زبان یک رفتار کلامی است که اکتسابی می باشد.

کودکان با تماشای تلویزیون فقط کلمات و واژگان جدید یاد می گیرند.البته این واژه ها خنثی و غیر فعال هستند.در صورتی که خانواده آن کلمات را در زندگی روزمره استفاده کنند کودک متوجه می شود که هر کلمه را کجا و در چه شرایطی باید استفاده کند.

چون کودک فقط کلمه را می شنود و حتی معنی آن را هم نمی داند.بنابراین در  تعامل با محیط کلمات غیر فعال،فعال خواهند شد.

رشد ارگان های زبان در مغز

در مغز کودک از وقتی متولد می شود ارگان های زبان شروع به رشد و تکامل می کنند و این رشد و نمو تا 12 سالگی بطول می انجامد .پس از آن رشد متوقف می شود.به همین دلیل سال های ابتدایی کودک به خصوص 2 سال اولیه بسیار مهم است که والدین برای رشد ارگان های زبانی مغز کودک برنامه ریزی کنند.

کارهای مثل ممنوع کردن تلویزیون،کتاب قصه خواندن،صحبت کردن با کودک در مورد همه مسائل،بازی کردن با کودک یک ساله،آموزش کودک به صورت نقاشی و قصه خوانی،بردن کودک به محیط های اجتماعی،عدم استفاده از موبایل و … .

پیشرفت توانایی زبان تا 12 سالگی ادامه دارد و پس از آن کودک آنچه را که یاد گرفته است فقط بروز می دهد.بنابراین برای خوب صحبت کردن کودکان تلاش کنید.

زمانی تلویزیون می تواند باعث پیشرفت تکلم در کودک شود که محتوای برنامه تلویزیون برای او قابل درک باشد.در غیر این صورت فقط مغز کودک پر از کلمات بی معنی و نا مفهوم می شود.

 

اثرات تماشای تلویزیون بر هوش کودکان

تماشای تلویزیون در کودکاناز بین رفتن نگاه سه بعدی

کودکان با تماشای تلویزیون قدرت نگاه سه بعدی به اجسام را از دست می دهند زیرا تلویزیون اجسام را به صورت دو بعدی به نمایش می گذارد.

از بین رفتن قدرت تخیل

کودکان با استفاده از تلویزیون زیر 2 سال قدرت تخیل خود را از دست می دهند.زیرا نیازی به تلاش آن ها برای انجام کار وجود ندارد و تلویزیون همه کارها را خودش انجام می دهد.

از بین رفتن سلامت روانی

کودکان با بازی و تحرک سلامت روانی پیدا می کنند اما اگر مداوم نشسته باشند چگونه سلامت جسمی و روانی را بدست بیاورند.رشد کودک در گرو بازی،بالا و پایین پریدن است.کودکان از نظر رشد جسمی نیاز به تحرک و ورزش دارند.هم چنین برای رشد و آرامش روحی باید بازی های شاد و مفرح داشته باشند.تماشای تلویزیون در کودکان از ابتدای کودکی باعث عادت کردن به کم تحرکی در آن ها می شود.این عادن منفی جلو رشد و نمو مناسب کودک را خواهد گرفت.

از بین رفتن حس خوب یادگیری

کودکان با فیلم دیدن دیگر زمانی برای کشف محیط پیرامون و تجسس پیدا نمی کنند.بچه ها با ور رفتن به وسایل،نگاه عمیق به آن ها،دستکاری و تماس با اشیاء وسایل را می شناسند و یاد می گیرند که هر وسیله چگونه کار می کند یا به چه دردی می خورد.وقتی کودک از صبح تا شب پای تلویزیون بنشیند زمانی برای فعال شدن هوش و استعدادش باقی نمی ماند.

از بین رفتن بازی های یدی

کودکان با دست کاری وسایل و بازی هایی که باید دست،مغز و چشم اشان هماهنگی ایجاد کند باعث بالا رفتن هوش هیجانی،هوش فکری و هوش اجتماعی می شوند.

علاوه بر آن بازی های دست ورزی باعث تقویت عضلات و ماهیچه های دست،بازو کتف می گردد.هر چه بیشتر بازی کند بیشتر مسائل را کشف می کند.

تماشای تلویزیون در کودکان و بیش فعالی

آسیب بیش فعالی در سن 7 سالگی خود را بیشتر نشان می دهد.تحقیقات نشان داده است که اگر از کودکی تلویزیون تماشا کنند در بزرگ سالی دچار بیش فعالی می گردند.

حرکات سریع نور و نقطه ها در صفحه تلویزیون باعث آسیب به مغز کودک می شود و باعث به وجود آمدن اختلال نقص توجه می گردد.

اختلال نقص توجه باعث کاهش تمرکز در درس خواندن می شود.به همین دلیل پزشکان تماشای تلویزیون در کودکان زیر 2 سال را ممنوع کرده اند.

زمان مناسب تماشای تلویزیون در کودکان

تماشای تلویزیون در کودکانهمه محققان و پزشکان تماشای تلویزیون را برای کودکان زیر 2 دو سال ممنوع کرده اند.بهتر است کودکان از 2 سالگی به بعد آن هم در زمان خیلی کم تلویزیون ببینند.

آن ها تا 6 سالگی مجاز نیستند که از موبایل استفاده کنند و برای تماشای تلویزیون هم باید در روز ساعت مشخصی برای آن ها قرار داده شود

استفاده از موبایل در کودکان زیر 6 سال ممنوع می باشد.

فواید تماشای تلویزیون

افزایش دامنه لغات برای کودکانی که حرف می زنند.

آموزش های متنوع برای همه سنین.(نه کودکان زیر دو سال).تلویزیون ابزاری برای آموزش است.

کودکان زمانی برای سرگرمی دارند.

فراهم شدن زمان برای مادر کافی بودن.

بالا رفتن فهم و درک کودک.(البته باید همراه والدین تلویزیون تماشا کند و تعامل مثبت با آنها داشته باشد.

افزایش مهارت قصه گویی.

درک زمان شناسی

رعایت حق تقدم و تاخر رویداد ها

ادراک و سواد آموزی برای کودکان بزرگ سال.

آموزش رایگان

تشدید و تحریک بیماری اوتیسم با تماشای تلویزیون

تحقیقات نشان داده است که علاوه بر آثار منفی تماشای تلویزیون بر بروز بیش فعالی،بروز بیماری اوتیسم نیز به علت استفاده بیش از حد تلویزیون و موبایل در کودکان زیر 2 سال می باشد.

تنبیه کودکان برای کنار گذاشتن تماشای تلویزیون

اگر کودک شما زیاد تلویزیون تماشا می کند لازم نیست او را تنبیه کنید.فقط کافی است جایگزین های جذاب تر در اختیارش قرار دهید.زیرا کودکان ذاتا افراد شاد و فعالی هستند.با تغییر موقعیت کم کم همه چیز درست می شود.فقط باید کمی صبور باشید تا عادت های بد از سر کودکتان بیافتد.

لازم نیست در خانه دانشمند کوچک داشته باشید.

نیازی نیست که کودکان را از سن کم با آموزش های زبان،الفبا و ریاضی آشنا کنید و برای این کار به استفاده از سی دی،تلویزیون و موبایل استفاده کنید.هر چیزی در زمان خودش انجام گیرد بهتر است.قصد شما افزایش دانایی و پیشرفت کودک است اما به هر قیمتی از کودک خود دانشمند نسازید.

مطالعه کتاب

کتاب فیل در اتاق نشیمن را از دیمیتری کریستاکیس در مورد آثار منفی تماشای تلویزیون برای کودکان را به شما توصیه می کنیم.

کتاب های زیادی برای پدران و مادران تالیف و چاپ شده است که می توناد در تربیت و پرورش کودکان به شما کمک کند.

کودکان آنچه می خواهیم نمی شوند بلکه آنچه که می بینند و می شنوند خواهند شد.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.