مادریار

تعیین جنسیت جنین

همه چیز در مورد تعیین جنسیت جنین

تاریخچه تعیین جنسیت جنین

در اوایل سال ۱۹۰۰ کروموزوم‌های جنسی کشف شد. دانشمندان با بررسی و مطالعات دقیق بر روی کروموزوم‌های جنسی نر و ماده حشرات، دریافتند که اگرچه میزان این کروموزوم‌ها در هر دو جنس نر و ماده مساوی است اما یک یا دو کروموزوم اضافی وجود داشت که در این دو جنس، نابرابر بودند. باگذشت زمان و تجزیه و تحلیل هایی که دانشمندان در این موضوع داشتند، دریافته شد که عامل تعیین جنسیت جنین در بیشتر حیوانات در درجه اول، تفاوت‌های کروموزومی است.

چگونگی تعیین جنسیت جنین

 

تعیین جنسیت جنینکروموزوم‌هایی که از مادر و پدر به جنین به ارث می‌رسد، عامل تعیین‌کننده جنسیت جنین است. مادر دارای دو کروموزوم X  و پدر دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y است. هریک از تخمک و اسپرم حاوی یک کروموزوم است. کروموزوم تمام تخمک‌ها X  بوده اما اسپرم‌ها دارای  کروموزوم X و یا Y هستند و هنگام لقاح یک کروموزوم از مادر و یک کروموزوم از پدر به جنین به ارث می رسد. بنابراین کروموزوم‌های X و Y سلول اسپرم پدر، تعیین‌کننده جنسیت کودک است.

تعیین جنسیت قبل از بارداری

 

امروزه به کمک فناوری‌های پزشکی می‌توان جنسیت جنین را قبل از بارداری تعیین کرد. برای مثال، غربالگری روشی است که توسط آن، ناقلین بیماری‌های ژنتیکی مرتبط با X، به والدین این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر تصمیم‌گیری در داشتن فرزند، جنسیت فرزندان خود را نیز قبل از بارداری یا قبل از تولد انتخاب کنند.

به‌طورکلی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری، دو روش علمی و غیرعلمی وجود دارد که در اینجا به توضیح در مورد هر دو روش می‌پردازیم:

روش علمی

pgd، قطعی‌ترین روش برای تعیین جنسیت قبل از بارداری است. در این روش ابتدا به‌منظور تحریک تخمک‌گذاری، دارویی با دوز بالا برای زن تجویز می‌شود. بعدازاینکه تخمک‌ها بالغ شدند، از رحم مادر خارج‌شده و به محیط آزمایشگاه انتقال داده می‌شود. سپس به‌منظور انجام لقاح، اسپرم استخراج‌شده از مرد را در مجاورت تخمک‌ها قرار می‌دهند.

جنین‌های حاصل از این لقاح به مدت چند روز در محیط آزمایشگاه رشد می‌کنند. در مرحله بعد توسط یک جنین‌شناس، تخم‌های در حال تقسیم جداشده و جهت بررسی کروموزومی به‌منظورتشخیص بیماری‌های ژنتیکی و تعیین جنسیت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در مرحله آخر، جنسیت و تعداد جنین موردنظر به رحم مادر انتقال پیدا می‌کند.

روش غیرعلمی

روش‌های غیرعلمی کم‌هزینه هستند اما به‌طورقطع نمی‌توان نتیجه‌ی آن‌ها را موفقیت‌آمیز دانست. این روش‌ها احتمال وقوع یک جنسیت را می‌تواند تا حد نسبتاً زیادی افزایش دهد. در اینجا به چند مورد از روش‌های غیرعلمی اشاره می‌کنیم:

  • روش زمان‌بندی‌شده: گفته می‌شود که این روش تا ۷۵ درصد نرخ موفقیت دارد. در این روش همه‌چیز به زمان‌بندی بستگی دارد. اگر فرزند پسر دوست دارید، باید نزدیک‌ترین روز به تخم‌گذاری را برای نزدیکی انتخاب کنید. درصورتی‌که خواهان فرزند دختر هستید، لازم است ۲ تا ۴ روز قبل از تخمک‌گذاری، نزدیکی داشته باشید زیرا در این شرایط، اسپرم حاوی کروموزوم X در روزهای آتی که تخمک شما آزاد می‌شود، تنها اسپرم زنده و حاضر در لوله‌های فالوپ شما خواهد بود.
  • استفاده از شربت سینه: مصرف این شربت، احتمال پسردار شدن را افزایش و احتمال دختردار شدن را کاهش می‌دهد. ازآنجاکه ماده گایافنزینی موجود در این شربت، سبب نازک شدن مخاط تنفسی می‌شود، این اثر را می‌تواند روی بخش‌های زنانه بدن نیز اعمال کند. احتمال دارد این شرایط برای اسپرم دارای کروموزوم Y مطلوب‌تر باشد.
  • ارگاسم زن: برای داشتن دختر، زن نباید به ارگاسم برسد. ارگاسم زن علاوه بر این‌که محیط واژن را قلیایی می‌کند، اسپرم‌ها را نیز به دهانه واژن نزدیک‌تر می‌کند. ازآنجایی‌که اسپرم حاوی Y سریع‌تر حرکت می‌کند، این شرایط باعث می‌شود تا این نوع اسپرم، سریع‌تر به سلول تخمک برسد و احتمال پسردار شدن را افزایش دهد.
  • کاهش وزن: اگر خواهان پسر هستید، روی قدرت بدنی‌تان بیشتر کار کنید و با ورزش کردن آن را تقویت کنید. از سوی دیگر کاهش وزن و نداشتن قدرت بدنی مناسب، احتمال دختردار شدن را افزایش می‌دهد.
  • پوزیشن جنسی: برای دختردار شدن، پوزیشن مرد در موقعیت بالای زن (آمیزش رودررو) پیشنهاد می‌شود. در این حالت، دخول سطحی‌تر صورت می‌گیرد و احتمال دختردار شدن افزایش پیدا م کند. اگر خواهان فرزند پسر هستید، آمیزش از پشت پیشنهاد می‌شود. این حالت باعث پیروز شدن اسپرم‌های دارای کروموزوم Y می‌شود.
  • دما: برای پسردار شدن، جهت بهبود طول عمر اسپرم، لازم است مردان قبل از نزدیکی دوش آب سرد بگیرند. اگر مایل به داشتن فرزند دختر هستید، یک دوش آب گرم بگیرید زیرا حرارت و گرما اثر منفی بیشتری روی کروموزوم‌های Y که ضعیف‌تر هستند دارد و شانس زنده ماندن کروموزوم‌های X بیشتر می‌شود.
  • کافئین: برای پسردار شدن لازم است که آقایان قبل از نزدیکی، کافئین مصرف کنند. مصرف کافئین قبل از نزدیکی باعث می‌شود که اسپرم‌های دارای کروموزوم Y فعال‌تری تولید شوند. برای دختردار شدن بهتر است قبل از نزدیکی، کافئین مصرف نکنید.
  • شستشوی مهبل: اگر می‌خواهید فرزندتان دختر باشد باید واژن اسیدی باشد. قبل از نزدیکی، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک چهارم لیوان آب مخلوط‌کنید سپس واژن خود را با این محلول بشویید. برای پسردار شدن، واژن باید قلیایی باشد. یک ربع قبل از نزدیکی، واژن خود را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک لیوان آب بشویید.

 

تعیین جنسیت با روش های خانگی

 

تعیین جنسیت جنینزمانی که زنان وارد دنیای تکنولوژی نشده بودند، می‌توانستند جنسیت جنین خود را بدانند البته هیچ راه مطمئنی به‌غیراز سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین وجود ندارد. اگر دلتان می‌خواهد پیش‌ازاین که زمان سونوگرافی برسد، جنسیت فرزندتان را بدانید، از این روش‌ها استفاده کنید:

  1. تست سیر: تست سیر از روش‌های کاربردی برای تعیین جنسیت جنین است. در این تست، شما یک بوته سیر را می‌خورید، اگر پوستتان به مدت طولانی بوی بدی دهد، فرزند شما پسر است. درصورتی‌که پوست هیچ بویی ندهد، شما یک دختر دارید.
  2. تست با جوش‌شیرین: ادرارتان را در یک لیوان شفاف ریخته سپس دو قاشق جوش‌شیرین را روی آن بریزید، اگر ترکیبی مثل نوشابه گازدار پیدا کرد، فرزندتان پسر است. درصورتی‌که مخلوط هیچ تغییری نکرد، فرزندتان دختر است.
  3. تست کلم قرمز: کلم را خورد کرده و به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید سپس آب آن را به لیوان شیشه‌ای انتقال داده و کمی از ادرارتان را رویان بریزید، اگر رنگ مخلوط بنفش شد، شما یک پسر دارید، اگر به رنگ صورتی درآمد، بچه دختر است.

تشخیص جنسیت از روی ظاهر و خصوصیات مادر

 

در این راستا ملل گوناگون عقاید مختلفی در تشخیص این مسأله ارائه داده اند که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

سینه: درصورتی‌که سینه سمت راستتان بزرگ‌تر از سمت چپ باشد، فرزندتان پسر است و اگر سینه سمت چپتان بزرگ‌تر از سمت راست باشد، شما یک دختر دارید. همچنین سینه مادرانی که سریع‌تر رشد می‌کند نیز نشان‌دهنده‌ی فرزند دختر است.

طرز قرارگیری جنین در شکم: اگر بزرگی شکمتان به‌طرف بالا یعنی به سمت معده باشد، فرزندتان دختر است. درصورتی‌که شکم به سمت پایین کشیده شود، فرزند پسر می‌باشد.

حجم باسن: اگر احساس می‌کنید حجم باسنتان افزایش پیداکرده و در این قسمت اضافه‌وزن داشته‌اید، شما یک دختر دارید. درصورتی‌که اضافه  وزنی در این قسمت مشاهده نشود، فرزندتان پسر است.

میل به شیرینی‌ و شوری: درصورتی‌که قبل از بارداری علاقه چندانی به خوردن شیرینی‌جات نداشتید ولی اکنون هوس خوردن انواع شیرینی مثل نان خامه‌ای، شکلات و … را دارید، فرزندتان دختر است. اگر فرزندتان پسر باشد به غذاهای ترش و شور علاقه‌مند می‌شوید.

ترشحات واژن: در صورتی در زمان حاملگی، ترشحات واژن سفید رنگ و مایع باشد، فرزندتان پسر است. اگر لکه‌هایی از خون در زمان بارداری مشاهده کنید، فرزندتان دختر است.

اشتها: اگر در طول دوران بارداری، مدام احساس گرسنگی داشته باشید فرزندتان پسر است و اگر اشتهایتان نسبت به قبل تغییری نکند و یا کاهش پیدا کند، شما یک دختر دارید.

شروع‌کننده رابطه جنسی: اگر شما شروع‌کننده رابطه جنسی با همسرتان هستید، فرزندتان دختر است. درصورتی‌که همسرتان شروع‌کننده رابطه جنسی باشد، شما یک پسر دارید.

سردی پا: اگر پاهایتان سردتر از دوران قبل از حاملگی است شما قرار است پسردار شوید.

رنگ ادرار: درصورتی‌که رنگ ادرار شما زرد روشن باشد جنین داخل شکمتان پسر است.

 

تعیین جنسیت جنین در هفته چندم بارداری امکان‌پذیر است

 

تعیین جنسیت جنینبا پیشرفت تکنولوژی تعیین جنسیت جنین بسیار دقیق و سریع انجام می‌گیرد اما برای تشخیص قطعی‌تر و بدون اشتباه جنسیت جنین، لازم است سونوگرافی در زمان مناسبی انجام شود.

اگر سونوگراف ماهر باشد می‌تواند در آزمایش غربالگری اول جنسیت جنین را تشخیص دهد. تعیین جنسیت جنین به موقعیت قرارگیری فرزندتان در رحم بستگی دارد. در هفته چهاردهم بارداری می‌توان برای تعیین جنسیت، سونوگرافی انجام داد اما اگر تا هفته شانزدهم صبر کنید، نتیجه سونوگرافی دقیق تر از هفته چهاردهم خواهد بود.

در حالت کلی، بهترین زمان برای تشخیص جنسیت کودکتان، هفته 18 تا 20 بارداری است.

اگر زمان‌بندی برای انجام این سونوگرافی نادرست باشد، تشخیص جنسیت ممکن است با خطا مواجه شود. قبل از ۱۸ هفتگی به علت کوچک بودن جنین ممکن است در تشخیص جنسیت، اشتباه رخ دهد و بعد از ۲۰ هفتگی به دلیل کم شدن فضای داخل رحم، امکان خطا در تشخیص وجود دارد.

همچنین باگذشت زمان، هر چه اضافه‌ وزن مادر در طی دوران بارداری بیشتر باشد تعیین جنسیت جنین به دلیل پایین آمدن کیفیت تصویر سونوگرافی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

 

کلام آخر

تشخیص جنسیت جنین از جذاب‌ترین مراحل بارداری است که از گذشته برای عموم اهمیت داشته است. در این مطلب سعی کردیم  به تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری و راه‌های تشخیص جنسیت بعد از بارداری، از دو جنبه علمی و غیرعلمی بپردازیم.

راه‌ها و تست‌های تشخیصی غیرعلمی از دقت کمتری برخوردار هستند.

قطعاً راه‌های علمی، دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تعیین جنسیت قبل و بعد از بارداری هستند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.