مادریار

تخمدان پلی کیستیک و باروری

چه تخمدانی پلی کیستیک است و ارتباط آن با ناباروری چیست؟

 

سلامتی زنان و مشکلات زنانگی برای خانم ها یک اصل اساسی است.  باید بسیار این بیماری و ناهماهنگی هورمونی مورد توجه بانوان قرار گیرد. ما در ادامه قرار است درباره تخمدان پلی کیستیک و باروری به طور مفصل توضیح دهیم. هر چند که این بیماری فقط در ناباروری تاثیر ندارد و مشکلات عدیده دیگری به وجود می آورد.

داشتن فرزند و اینکه ما بتوانیم یک فرزند سالم داشته باشیم از اهداف همه زندگی های زناشویی است. هر وقت که یک خانم وارد زندگی زناشویی می شود. قبل تر از اینکه بخواهد اقدامی برای بچه دار شدن کند باید پیگیر سلامت رحم و مراحل باروری خود باشد.

تخمدان پلی کیستیک و باروری از موضوعات مهم در فرزنددار شدن است. بیشتر این وظیفه بر دوش بانویی است که زندگی زناشویی سالم برایش در الویت است. هر چند که یک زن و شوهر  وظیفه شناس خود را در قبال یک زندگی سالم مسئول می دانند.

درباره تخمدان پلی کیستیک و باروری

همانطور که گفتیم تخمدان پلی کیستیک و باروری از اهمیت بالایی در ناباروری برخوردارند. نشانه های تخمدان پلی کیستیک که مشکل هورمونی رایجی است در حداقل بانوان و چیزی در حدود درصد قابل توجهی از آنها وجود دارد. که باید مورد توجه و تشخیص و درمان قرار گیرد.

در یک شرایط طبیعی و خانم هایی که از وضعیت نرمال برخوردار هستند.  نشانه هایی از تخمدان پلی کیستیک را ندارند، تمامی مراحل روند شرایط تخمک گذاری و زمان قاعدگی طبق روال عادی و منظم پیش می رود. در واقع رحم یک بانویی که در صحت کامل است و علائم بیماری در آن دیده نمی شود. از اجزایی دارا است که  همچنین شامل تخمدان دارای تخمک گذاری منظم است. که از زمان بلوغ شروع می شود و حتی در زمان رسیدن به تشکیل جنین کارکرد طبیعی اش را دارد. اما زمانی پیش می آید که یک تخمدان کارکرد طبیعی اش را ندارد. با تشخیصات پزشک معالج دچار تخمدان پلی کیستیک و همچنین تاثیرات تخمدان پلی کیستیک و باروری است.

علائم تخمدان پلی کیستیک و باروری

تخمدان پلی کیستیک و باروریتخمدان پلی کیستیک و باروری در نتیجه عدم عملکرد درست و منظمی در هورمون ها است که باید انجام شود. و شامل یکسری علائم و نشانه ها هستند. ولی تشخیص قطعی با انجام سونوگرافی و سایر آزمایشات بالینی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام شود.

مثل اینکه هورمونی به نام آندروژن (هورمون آندروژن مخصوص جنس مذکر است. که در آن جنس و معمولادرغدد فوق کلیوی ترشح می شود،  همچنین در بلوغ و روند مراحل جنسی تاثیر دارد.

این سندرم شکل و کارکرد تخمدان را دچار مشکل می کند .که باعث ایجاد اختلال در تخمدان شده و در نتیجه تخمدان پلی کیستیک و باروری که مشکل زا است، به وجود می آید. در واقع یکی از نشانه های بارز این اختلال نامنظم شدن قاعدگی می باشد. یعنی طبق عادت طبیعی که باید ماهانه و در زمان مناسب باشد، انجام نمی شود. تخمدان پلی کیستیک و باروری باید توسط یک خانم متاهل مدام بررسی شود و از عوارض های ناگواری که ممکن است به بار آورد، جلوگیری گردد.

طبق مبحث  ما تخمدان پلی کیستیک و باروری با نشانه هایی مانند افزایش وزن در اکثر خانم ها همراه است.

همچنین وجود لکه های تیره رنگ و در مواری هم ریزش مو را موجب شود. پس حالا متوجه می شویم که اهمیت تخمدان پلی کیستیک و باروری فقط در ناباروری نیست بلکه در کارایی کلی بدن یک زن مشکل ایجاد می کند.

تشخیص تخمدان پلی کیستیک

باید بر این موضوع تاکید شود که وجود تخمدان پلی کیستیک و باروری از اهمیت بالایی در اینکه یک خانم نتواند باردار شود، برخوردار است. یک بانو حتما باید در صورت وجود علائم مشخصه به پزشک جراح زنان و زایمان مراجعه کند. اگر نشانه هایی از علائم بالا که بیان کردیم به وجود آمد که مهمترین آن می تواند به هم ریختن نظم قاعدگی باشد، باید حتما به یک جراح زنان و زایمان مراجعه کرد.

طی کردن روند منظم قاعدگی یک اصل اساسی در باروری و تخمک گذاری می باشد و به همین خاطر تاکید زیادی بر روی این موضوع می شود.

خانمی که دارای تخمدان پلی کیستیک می باشد، ممکن است که در آزمایش خون یک سری علائم احتمالی شامل بالا بودن قند خون و چربی بیش از حد طبیعی باشد همچنین افزایش بیش از حد هورمون آندروژن که یک هورمون مردانه می باشد و از علل اصلی این مشکل است.

بانویی که قصدش این است که در آینده ای نزدیک برای بچه دار شدن اقدام کند باید حتما از هر نظر خود را مورد معاینه توسط پزشک متخصص زنان قرار دهد و مطمئن باشد که تخمدان پلی کیستیک و باروری یک رابطه ی متقابل دارند.

طبق گفته قبلی ما، راه دیگر تشخیص سونوگرافی می باشد و از راه های تشخیص رایج است، که کیست ها به وفور زیادی در تخمدان ها که وظیفه تخمک گذاری بر عهده شان است دیده می شوند. شاید هنوز نتوان به علائم احتمالی شخصی و آزمایش خون اتکا کرد اما سونوگرافی تایید کننده ی اصلی این مشکلات می باشد.

ارتباط کیست های تخمدان و باروری

هر زوج زن و مردی که زندگی دو نفره شان را شروع می کنند این آینده مدنظرشان است که این زندگی دو نفره به یک زندگی چند نفره با تولد فرزندانی تبدیل شود. پس باید در جریان مشکلات پیش روی عدم باروری شان باشند. یکی از آنها سندرم تخمدان پلی کیستیک و باروری می باشد که در خلال بچه دار شدن دو زوج مشکل ایجاد می کند.

این کیست ها که با PCOS نامگذاری می شوند در محلی ایجاد می شود که کار تخمک گذاری انجام می گیرد و به این خاطر درمان این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ حتی در بانوانی که قصد بچه دار شدن هم ندارند این اختلال مهم است چون که در آینده می تواند باعث مشکلات جدی در آن ها شود. از جمله سرطان ها و چاقی های شکمی و چربی خون و فشارخون بالا و در نهایت هم از بیماری های احتمالی می توان به دیابت اشاره کرد.

درمان تخمدان پلی کیستیک

با جلو رفتن علم پزشکی و پیشرفت هایی که انجام شده است، شاید بشود گفت که هنوز که هنوز است یک درمان قاطع و بدون آسیب زدن به تخمدان ها موجود نباشد؛ اما پزشک معالج با تجویز یکسری داروهایی که ممکن است روی روند کاهشی ترشح هورمون آندروژن تاثیر گذارد، درمان را پیش می برد. این وضع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تخمدان پلی کیستیک و باروری از تاثیرات ویژه ی دو جانبه ای دارا هستند.

تعدادی داروی خوراکی برای بیمار تجویز می شود که می تواند باعث بهتر شدن اوضاع تخمک گذاری در بانوان شود که طبق معاینات ماهانه و روند درمان ممکن است داروهای متفاوتی بر اساس اختلال موجود تجویز شود. در واقع پزشک تمام تلاشش را می کند که بتواند هر چه زودتر وضعیت تخمدان را به حالت نرمال و اولیه برگرداند. اما تشخیص به هنگام یک بانو هم خیلی تاثیر گذار می باشد در پیش روی درمان و اینکه کار اصولی پیش رود.

تخمدان پلی کیستیک و باروریدر آخر

اگر چه موضوع مورد بحث ما در باره تخمدان پلی کیستیک و باروری می باشد اما همانطور که گفتیم یک بانوی مجرد هم این روند درمانی مهم را باید پیگیری کند. همچنین اگر یک خانم بتواند با انجام فعالیت های ورزشی مناسب در لاغر شدن خود تاثیر گذارد ممکن است که این کاهش در چاقی در روند تخمک گذاری بهتر تاثیر گذارد.

در واقع تمام تلاش پزشک معالج این است که با کم کردن روند پیش روی کیست ها، روال تخمک گذاری را به حالت عادی برگرداند که شاید روند درمان کمی سخت پیش رود اما غیرممکن نیست، و نیاز شدید به همکاری بیمار دارد.

هر چند پزشک متخصص در درمان و جلوگیری از سایر بیماری های احتمالی اقدام می کند، خصوصا دیابت و سایر بیماری های مربوط دیگر است. اما در مواردی دیگر کاری از دست پزشک معالج بر نمی آید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.