مادریار

بیماری اوتیسم در نوزاد

علائم و نشانه های بیماری اوتیسم در نوزاد

اوتیسم چیست؟

معمولاً این اختلال را یک اختلال نورولوژیکی می دانند. بیماری اوتیسم در نوزاد در سال‌های اولیه رشد کودک مشخص میشود. این بیماری در نوزادان باعث می شود که افراد توانایی برقراری رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی را از دست بدهند و مغز نتواند در این مسائل به درستی عمل کند. و نوزاد هیچ وقت نمی تواند چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران را یاد بگیرد.

این افراد در ارتباط های کلامی و غیرکلامی،مهارت های شناختی، رفتار های اجتماعی، فعالیت های سرگرم کننده و بازی هایشان دچار مشکل می شوند. ریشه کلمه اوتیسم از یک واژه یونانی گرفته شده است. متأسفانه افرادی که به بیماری اوتیسم مبتلا می شوند و رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای دارند، نمی توانند پاسخ های مناسب به محرکات محیطی بدهند و این باعث می شود روند رشد آنها با اختلالاتی مواجه شود.

این بیماری شرایطی مادام العمر است و نخستین علائم آن از کودکی مشاهده می شود و متاسفانه قابل درمان نیست. می‌توان بیمار را از کودکی تحت پوشش درمان قرار داد تا فرد توان زندگی بهتر و خوشایند تری را داشته باشد. در تمام دنیا این بیماری را مادام العمر می دانند. بهترین متخصصان در کشورهای بزرگ دنیا این بیماری را متاسفانه غیر قابل درمان می دانند.

این بیماری علائم بسیار زیادی دارد افرادی که به این اوتیسم مبتلا می شوند،در بعضی مواقع عملکرد زبانی قوی و در بعضی موارد عملکرد زبانی ضعیفی دارند. در بعضی مواقع بعضی از کودکان علائم اوتیسم را دارند اما آن بیماری را ندارند. مثلا بعضی از کودکان تا ۱۸ ماهگی روی نوک پا راه میروند که یکی از علائم اوتیسم است.

بیماری اوتیسم در نوزادنخستین علائم اوتیسم در نوزادان

افرادی که دچار بیماری اوتیسم می شوند اطلاعات حسی مانند صداها و بوها را کاملاً متفاوت از دیگران پردازش می کنند. همچنین در برقراری ارتباط عاطفی و اجتماعی با دیگران دچار مشکلاتی هستند. این علائم از علائم اولیه اُوتیسم هستند. این کودکان ممکن است تا دو سالگی از کلمات ساده استفاده کنند.معمولاً بیشتر علائم تا قبل از دو سالگی نمایان می‌شوند.

بیشترین علائمی که افراد دارای اوتیسم از خود نشان می دهند به شرح زیر:

  • علاقه خیلی زیاد به عادت های روتین زندگی
  • عصبانی و ناراحت شدن زیاد از تغییرات جزئی
  • عکس العمل های غیر منتظره به صداها و بوها
  • ناتوان بودن در درک احساسات دیگران
  • رفتارهای تکراری
  • تا ۱۲ ماهگی به شنیدن اسم خود واکنشی نشان نمی دهند
  • بعضی از رویدادهای رشد در کودکان دارای اوتیسم دیرتر از کودکان عادی رخ می‌دهد مثل چهار دست و پا رفتن صحبت کردن.

نکته

همه نوزادان به شاخص های رشد در زمان تعیین شده نمی رسند و این اتفاق کاملاً طبیعی است که شما باید با پزشک مشورت کنید.

دقت داشته باشید که اگر کودکتان تا ۴ ماهگی غان و غون نکند، تا پنج ماهگی لبخند اجتماعی نزند، تا شش ماهگی نخندد و همانطور که گفته شد تا ۱۲ ماهگی به شنیدن نام خود واکنشی نشان ندهد و از صداهای بلند ناراحت شود، باید نگران شده و به پزشک مراجعه کنید.

این نوع کودکان،برای آرام شدن به دنبال پدر و مادر خود نمی گردند. تنهایی بازی می کنند.ارتباط چشمی برقرار نمی کنند. عدم تکرار کلمات، عدم تمایل به نزدیک شدن به دیگران از علائم عمده در کودکان اوتیسمی است و والدین هرگز متوجه نمی شوند که کودکشان به چه چیزی علاقه دارد.

  • اگر والدین به جایی اشاره کنند به آنجا نگاه نمی کنند.
  • استفاده نکردن از دست ها به عنوان ابزار و از دستهای والدین برای انجام کارهای خود
  • انجام حرکات غیر معمول با دستها و پاهای خود
  • نداشتن تمرکز در کارهای خود
  • انجام کارهای غیر معمول مثل لیسیدن بلوک‌های خانه
  • داشتن گریه های فراوان حتی با در آغوش گرفتن مادر

بیماری اوتیسم در نوزادعلائم تشخیص اوتیسم در شش ماهگی

  • عکس العمل های عجیب و غریب به صداها، بوها و لمس بعضی از اشیا
  • انجام کارهای تکراری در رفتار
  • رشد کمتر نسبت به بقیه کودکان
  • ناتوانی در چهار دست و پا رفتن
  • کودک نمی تواند لبخند بزند ،نمی خندد و نشانه‌های لذت در کودک دیده نمی شود
  • کودک علاقه ای به بازی با اسباب بازی هایش ندارد.

علائم تشخیص اوتیسم در ۱۲ ماهگی

  • هنگامی که کودک را با نام صدا کنید هیچ عکس العملی نشان نخواهد داد و هیچ احساس آشنایی نسبت به نام خود ندارد.
  • ناتوانی در راه رفتن و صحبت کردن.
  • اگر به اسباب بازی یا اشیا اشاره کنید،کودک به آن توجهی نخواهد کرد.
  • وجود صداهای بلند باعث بی قراری کودک خواهد شد.
  • به بازی کردن با کودکان دیگر علاقه ای ندارد.
  • ممکن است که کودک تا ۱۲ ماهگی رفتار و کارهای مورد علاقه خود را به مادر و پدر خود نشان بدهد و به آنها اشاره بکند و یا سعی در بیان آنها بکند.
  • برای بیان احساسات خود بیشتر از حرکت کردن و صدا استفاده میکند.

زمان تشخیص اوتیسم در نوزاد

هنگامی که کودک در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد از بهترین اقداماتی که مادر، پدر و پزشک می توانند انجام دهند دقت به سلامتی نوزاد و بررسی علائم او است.چنانچه علائم مشکوکی مشاهده شد ، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

مطالب مرتبط

اوتیسم از بیماری هایی است که معمولاً علائم آن در کودکی به خوبی قابل مشاهده است و در نوزاد به درستی قابل تشخیص است. اوتیسم از بیماری‌های است که در هر سنی به راحتی می توان آن را تشخیص داد. علائم مهم آن معمولاً تا ۲ سالگی آشکار می شوند. البته می‌توان گفت که علائم اوتیسم در افراد مختلف متفاوت است و شدت این علائم با توجه به سن تغییر می کند.

اقدامات لازم بعد از تشخیص اوتیسم در کودک

متاسفانه همانطور که گفته شد اوتیسم از بیماری‌های است که قابل درمان نیست و مادام العمر است. علائم آن به راحتی در سنین کم و حتی بدو تولد نوزاد قابل تشخیص می باشد. از مهمترین اقداماتی که شما والدین عزیز بعد از متوجه شدن این علائم می توانید انجام دهید این است که اول از همه خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید و درمان کودکتان را شروع کنید.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان به بهتر شدن کیفیت زندگی کودک و راه های کاهش علائم این بیماری و مقابله بهتر کودک با آن کمک کرد.همه چیز به حفظ آرامش و مدیریت شما مادر و پدر عزیز و همجنین درمان و تشخیص به موقع پزشک بستگی دارد.

نگرانی‌های والدین درباره اوتیسم

قطعاً با توجه به نداشتن درمان قطعی این بیماری،والدین نگرانی هایی برای زندگی کودک خود خواهند داشت. اما آنها باید با حس آرامش خود این بیماری را مدیریت کنند. این بیماری تحت تاثیر عوامل محیطی زیادی قرار دارد. والدین باید با کودک خود به درستی رفتار کنند. وگرنه باعث شدید شدن علائم این بیماری در کودک خواهند شد.

آنها باید تعامل و گفتگوی زیادی با کودک خود داشته باشند و با او بازی کنند.متاسفانه بعضی از کودکان دچار افسردگی های شدیدی می‌شوند که این افسردگی می‌تواند با تربیت درست و رفتار درست خانواده درمان شود. رفتار و تربیت درست خانواده به درمان بیماری اوتیسم بسیار می تواند کمک کند. سرد و بی احساس بودن مادر و پدر نسبت به فرزندانشان بیماری آنها را تشدید می کند.

اگر مادر و پدر کودک خود را طرد کنند، او در مراحل رشد خود دچار مشکلات فراوانی خواهد شد. والدین حتما باید احساس گناه و افسردگی و مقصر بودن را از خود دور کنند. آنها باید کودک خود را با انجام بازی های مختلف سرگرم کنند.

بیماری اوتیسم در نوزادراه های پیشگیری از ابتلای نوزاد به اوتیسم

در شرایطی که عوامل وراثتی مثل ژنتیک در ابتلای کودک به بیماری اوتیسم نقش داشته باشند، متاسفانه نمی توان جلوی این بیماری را گرفت. اما فقط می توان در برابر شدت علائم این بیماری در کودکان پیشگیری کرد. اما شما می توانید در دوران بارداری، از عواملی که باعث ایجاد بیماری اوتیسم در کودک می شود دوری کنید همچون:

  • قرار نگرفتن در برابر محرک های زیست محیطی
  • مصرف نکردن الکل
  • دوری از داروهای سمی و سرب
  • دوری از امواج تلفن و مواد شیمیایی
  • همچنین برای بارداری باید سن شما مناسب بوده و سن همسرتان بالای ۴۵ سال نباشد.
  • زایمان زودرس نداشته باشید و تمام نکاتی که پزشک به شما توصیه می‌کند را به درستی انجام دهید.

متاسفانه تا به امروز هیچ مادری نتوانسته است که از بیماری اوتیسم کودک خود پیشگیری کند. اما می توانید با رعایت نکاتی به کودکتان برای داشتن زندگی بهتر و کاهش شدت این بیماری کمک کنید و حتماً درمان به موقع کودکتان را آغاز کنید.

روش های مختلف درمان اوتیسم

تحلیل رفتار کاربردی (ABA)

این نوع درمان یکی از گسترده ترین درمان های بیماری اوتیسم شناخته می شود و اشاره به بعضی از تکنیک های طراحی شده برای تشویق رفتار مثبت با استفاده از پاداش است و چندین نوع دارد.

۱_آموزش کارآزمایی مجزا: در این درمان تکنیک هایی برای تشویق و همچنین اصلاح رفتارهای پاسخ و چشم پوشی از خطاهای چشمی انجام می شود.

۲_نوعی از درمان است که طی چند سال انجام میشود و به کودک در توسعه مهارت ارتباطی و کاهش رفتارهای مشکل ساز مثل آسیب زدن به خود کمک میشود.
۳_آموزش پاسخ محور که در این روش به کودک انگیزه برای یادگیری و ارتباط با دیگران و بیشتر مواردی که در محیط روزمره فرد وجود دارد آموزش داده می شود.

۴_مداخله رفتار شفاهی که در این درمان یک درمانگر وجود دارد که با بیمار صحبت می کند و به او برای درک ایجاد ارتباط با زبان با انسان ها کمک می کند.
۵_حمایت رفتاری مثبت که باعث ایجاد تغییرات محیطی در خانه یا کلاس درس به منظور ایجاد حس خوب در بیمار می شود.

رفتار درمانی شناختی(CBT)

نوعی درمان موثر برای اوتیسم است که با گفتار درمانی شروع میشود و در این درمان افراد درباره ارتباط بین احساسات و افکار و رفتار ها می آموزند و به شناسایی افکار و احساساتی که باعث ایجاد رفتارهای منفی می‌شوند بسیار کمک می‌کند. این درمان به افراد برای مدیریت اضطراب بسیار کمک می کند.

آموزش مهارت های اجتماعی (SST)

معمولاً برقراری ارتباط برای کودکان بسیار دشوار است این روش به آنها برای توسعه مهارت های اجتماعی بسیار کمک می کند. در این روش درمان نحوه مکالمه درک شوخی و خواندن اشارات عاطفی به بیمار آموزش داده می شود و عموماً در کودکان این درمان صورت می گیرد و برای زندگی آنها بسیار موثر است.

اتحاد درمانی حسی

بیماران مبتلا به اوتیسم با دیدن بعضی از چیزها صداهای عجیب و یا بعضی بو ها ممکن است که تحت تاثیر قرار بگیرند. این درمان بعضی از حواس بیمار را تقویت می سازد. این درمان توسط یک کاردرمانگر انجام می‌شود که باعث می‌شود تا فرد پاسخ محرک‌های حسی را هموار کند.

 کار درمانی(OT)

زمینه ای از بهداشت و درمان است در این درمان آموزش مهارت ها که در زندگی روزانه انسان ها به آن نیاز دارند آموزش داده می شود که برای کودکان بیشتر شامل آموزش مهارت های حرکتی، مهارت های نوشتن با دست و مهارتهای خود مراقبتی است و برای بزرگسالان این درمان به صورت آموزش پخت و پز، تمیز کردن و آموزش مدیریت مخارج است.

گفتار درمانی

در این درمان آموزش مهارت‌های زبان صورت به ارتباط بهتر برای فرزندان بسیار کمک می کند و توسط یک پاتولوژیست زبان و یا کار درمانگر انجام می شود و به بهبود سخن گفتن و استفاده به جا از کلمات و ارتباط با افکار و احساسات آنها کمک می‌کند.

دارو درمانی

متاسفانه این بیماری داروی اختصاصی ندارد. اما این دارو برای شرایط دیگر که ممکن است همراه با اوتیسم رخ دهند مورد استفاده قرار می‌گیرند و به بهبود و مدیریت علائم اوتیسم کمک می کنند.
داروهای ضد روان پریشی که به مشکلات پرخاشگری و مشکلاتی که باعث میشود بیماران به خود آسیب بزنند کمک می کند.

داروهای ضد افسردگی متاسفانه بیشتر بیماران اوتیسم از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند.بیش تر بیماران دچار اختلال وسواس و اضطراب و افسردگی می‌شوند که این دارو به درمان آنها کمک می‌کند.

محرک ها

متیل فنیدات به درمان adhd کمک می کند  و همچنین در بیمارانی که اوتیسم دارند به پیش فعالی و عدم توجه آنها کمک می کند. این دارو در بعضی از بیماران عوارض منفی به جای می‌گذارد.

داروهای ضد تشنج

متاسفانه بعضی از بیماران مبتلا به اوتیسم در بعضی از شرایط دچار تشنج می‌شوند.که برای آنها این داروها تجویز می‌شود و به درمان آنها کمک می کند.

در آخر

درست است که بیماری اوتیسم متاسفانه درمانی ندارد، اما امروزه می توان با انجام  راهکارهایی بیماری اوتیسم را مدیریت و مقابله با آنرا برای کودک راحت تر کرد و تا حدودی می توان علائم آن را کاهش داد.

در این شرایط مادر و پدر فقط باید با حفظ آرامش خود و مدیریت شرایط به کودک خود کمک کنند.

اما چه بهتر است که شما مادر عزیز قبل از بارداری و همچنین در دوران بارداری از مواردی که ممکن است باعث ایجاد بیماری اوتیسم در کودک شما شود دوری کنید. و تمام مواردی که پزشک می گوید را به خوبی و درستی رعایت کنید تا کودکی سالم داشته باشید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.