مادریار

باید ها و نباید های تربیت کودک پسر

دغدغه والدین برای تربیت پسران و نکات مهم تربیتی

ما در این مطلب شما را با باید ها و نباید های تربیت کودک پسر آشنا می کنیم. تا بتوانید پسر کوچکتان را به یک مرد واقعی در آینده تبدیل کنید.

تربیت فرزند یکی از مهم ترین وظایف هر پدر و مادری محسوب می شود. و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک دارد. تربیت کودک پسر ممکن است دشوار به نظر برسد و شما به این موضوع فکر کنید که آیا می توانید کمک کنید که پسرتان به یک فرد مسئولیت پذیر، دلسوز و شایسته تبدیل شود؟

1 – به کودک خود کمک کنید احساسات خود را بروز دهد

والدین معمولا به احساسات و عواطف کودک دختر خود بیشتر اهمیت می دهند. در شرایط سخت، دختران آزادی بیشتری برای بروز احساسات خود نسبت به پسران دارند و معمولا با گفتن جمله های پسر ها گریه نمی کنند. و یا تو دیگر مرد شده ای جلوی بروز احساسات کودک پسر را می گیرند. پسران در این مواقع دچار سرکوب احساسات می شوند و احساسات خود  را پنهان می کنند.

حرف زدن در مورد احساسات بهترین راه برای سلامت روان فرزند شماست. اگر پسر شما از موضوعی ناراحت است، علت ناراحتی  او را بپرسید و اجازه بدهید که فرزندتان در مورد احساساتش با شما صحبت کند. و حتی اگر نیاز به گریه کردن دارد اجازه بدهید که کودکتان گریه کند. همچنین اگر پسر شما علاقه زیادی به محبت و نوازش کردن دارد. این ویژگی در بزرگسالی برای او یک مهارت محسوب می شود پس نگران نباشید.

2 – به پسر خود همدلی کردن با دیگران را بیاموزید

همدلی یک مهارت مهم اجتماعی است و آموختن این مهارت به کودک باعث می شود.تا بتواند احساسات دیگران را درک کند و برخورد مناسب تر و روابط اجتماعی بهتری در جامعه داشته باشد. توانایی درک احساسات دیگران به فرزندتان کمک می کند که در ارتباط با دوستان و خانواده موفق تر عمل کند.

برای تقویت حس همدلی پسر خود را به انجام کارهایی که از آن لذت می برد تشویق کنید. اجازه دهید فرزندتان در بازی های دسته جمعی مانند فوتبال شرکت کند و از پرداختن بیش از حد او به بازی های خشن کامپیوتری جلوگیری کنید. همچنین خواندن رمان و کتاب داستان نیز موثر است. و باعث می شود پسرتان خود را به جای شخصیت های داستان قرار دهد. این کار حس همدلی را در پسر شما تقویت می کند. همچنین می توانید در کنار آن آموزه های اخلاقی را نیز به کودک خود آموزش دهید.

باید و نبایدهای تربیت کودک پسر3 – تقویت عزت نفس

عزت نفس به این معنا است که پسر شما به توانایی ها و شایستگی های خود اطمینان داشته باشد و این عامل موفقیت پسر شما در آینده است. از به کار بردن جمله هایی مانند تو بهترین پسر دنیایی و یا تو بهترین بازیکن دنیایی بپرهیزید و سعی کنید به جای تشویق کردن یک استعداد خاص در کودکتان، تلاش کردن او را مورد تشویق قرار دهید. این کار باعث می شود پسر شما بیاموزد که برای رسیدن به خواسته های خود باید تلاش کند.

4 – به کودک خود برچسب نزنید

استفاده از واژه ها و القاب نامناسب می تواند در روحیه کودک شما تاثیر بدی بگذارد. همواره از جملات مثبت و تشویقی استفاده کنید چون کودکان حرف هایی که از پدر و مادر خود می شنوند را باور می کنند. و اگر از جملات منفی و سرکوب گرانه استفاده کنید، عزت نفس کودکتان را از بین می برید.

5 – به فرزندتان احترام گذاشتن به دیگران را بیاموزید

باید و نبایدهای تربیت کودک پسررفتار والدین تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت و رفتار کودک دارد. به کودک پسر خود احترام گذاشتن به دیگران فارغ از جنسیت و سن و سال را بیاموزید. پسر ها باید رفتار درست با دختر ها و زنان را از پدر خود بیاموزند و والدین باید از بروز رفتارهای جنسیت زده نزد پسران خودداری کنند. احترام گذاشتن به بزرگ ترها، معلم، مربی و سایرین را به کودک خود بیاموزید. و اگر پسر شما در روابط با آن ها دچار مشکل شد با دو طرف صحبت کنید تا توانایی حل مسئله را نیز در فرزند خود تقویت کنید.

6 – تقویت حس مسئولیت پذیری در ارتباط با باید ها و نباید های تربیت کودک پسر

اجازه دهید پسر شما در انجام کار ها به شما کمک کند. و بابت انجام آن  او را تشویق کنید. سپردن مسئولیت های کوچک مناسب با سن کودک، مانند مرتب کردن اتاق خود، جمع کردن اسباب بازی ها و لباس ها، بستن بند کفش و سایر کارهای کوچک می تواند باعث تقویت حس مسئولیت پذیری در پسر شما شود. اگر معتقد هستید که پسران در خانه نباید کار کنند، این موضوع اشتباه است. زیرا زندگی مدرن بر این اساس شکل گرفته و اگر پسر شما از این مهارت محروم باشد، در آینده مشکل پیدا خواهد کرد.

7 – انجام بازی و فعالیت های جسمانی با باید ها و نباید های تربیت کودک پسر

پسر ها معمولا دارای جنب و جوش بیشتری نسبت به دختر ها هستند. و علاقه زیادی به انجام بازی های پر تحرک و دویدن دارند. اجازه دهید کودکتان آزادانه بازی کند و فرصت کسب تجربه و شاد بودن را داشته باشد. والدین باید محیط مناسبی برای انجام فعالیت های جسمی کودک خود فراهم کنند. آن ها باید آرام بودن در محیط های خاص آموزشی مانند کلاس درس را به فرزند خود بیاموزند. ولی جلوی تحرک و جنب و جوش کودک در فضای آزاد را نگیرند. همچنین با ثبت نام کودک خود در کلاس های ورزشی می توانید فضای مناسب برای فعالیت های جسمانی او را فراهم کنید.

باید و نبایدهای تربیت کودک پسر8 – تقویت مهارت اجتماعی کودک

معمولا پسران مهارت ارتباطی و کلامی کمتری نسبت به دختران دارند و در ارتباط با همسالان خود دچار مشکل می شوند. شما می توانید کودک خود را تشویق کنید تا با هم سن و سالان خود بازی کند. و اسباب بازی های خود را با آن ها به اشتراک بگذارد.این کار باعث می شود احساس صمیمیت بیشتری با دوستان خود کند.

مطالب مرتبط

9 – مشارکت در کارهای گروهی در رابطه با باید ها و نباید های تربیت کودک پسر

اگر کودک شما به انجام کارهای گروهی ترغیب می شود، می توانید با همراهی نمودن فرزندتان در بازی ها و برنامه های گروهی مهارت و حس ارزشمند بودن در کودکتان را بالا ببرید. به عنوان مثال شرکت در یک کلاس موسیقی گروهی می تواند فعالیت سرگرم کننده ای برای فرزندتان باشد.

10 – توجه به یادگیری و درس کودک

به درس و یادگیری کودک خود توجه کنید. و سعی کنید توانایی و مهارت یادگیری او را تقویت کنید. اگر پسر شما مدرسه می رود به طور مرتب با معلم او در ارتباط باشید و نقاط قوت و ضعف کودکتان در درس را جویا شوید. این کار باعث می شود بتوانید با انجام تمرین نقاط ضعف فرزندتان را برطرف کنید و نقاط قوت او را تقویت کنید.

11 – از خشونت بپرهیزید

در ارتباط با کودک خود از رفتار های پرخاشگرانه خودداری نمایید. زیرا این رفتار باعث ایجاد خشم در پسر شما میشود و در آینده او نیز رفتار های پرخاشگرایانه ای از خود بروز می دهد. خشم تنها راه حل مشکل نیست سعی کنید در برخورد با کودک آرامش خو را حفظ کرده و توانایی حل مسئله را به او یاد دهید.

اقدامات پدرانه در خصوص باید ها و نباید های تربیت کودک پسر

در تربیت فرزندان مادران نقش مهمی را ایفا می کنند اما در تربیت کودک پسر، نقش پدر گاهی مهم تر از مادر است و معمولا پسران رفتارهای خود را از پدر خود تقلید و الگوبرداری می کنند. بنابراین رفتار پدران باید به گونه ای باشد تا کودک معنی واقعی مرد بودن را از پدر خود بیاموزد. در این جا به برخی از اقدامات پدرانه برای تربیت فرزند پسر می پردازیم.

  • توجه نمودن به کودک خود

این نکته هرچند ساده به نظر می رسد اما باعث محکم شدن رابطه بین پدر و پسر  و ایجاد صمیمیت بیشتر آن ها می شود. وقت توجه نمودن برای کودک حس ارزشمندی را به کودک القا می کند و باعث احساس امنیت خاطر در کودک شما می شود.

  • باید و نبایدهای تربیت کودک پسررفتار مناسب با خانم ها

پدر ها یک الگوی رفتاری برای پسر خود هستند. بنابراین لازم است که در هنگام برخورد با خانم ها نهایت دقت را داشته و رفتار مناسب و سرشار از احترام داشته باشند تا الگوی خوبی برای پسر خود باشند. همچنین از مشاجره با همسر خود در مقابل چشم کودک بپرهیزید و در صورت نیاز عذرخواهی کنید.

  • انجام فعالیت های جسمانی

انجام ورزش و یا بازی با کودک می تواند رابطه شما با فرزندتان را صمیمی تر کند. شما می توانید با انجام برنامه ریزی وقت بیشتری را در کنار پسرتان سپری نمایید. و یا در پایان هفته به انجام فعالیت های ورزشی مانند بازی های  هیجانی مشغول شوید.

در آخر

تربیت کودک پسر برای والدینی که دارای فرزند پسر هستند می تواند مشکل باشد. بسیاری از پدر و مادر ها در تربیت پسر خود رفتار های نامناسبی دارند و تصور می کنند که پسران باید رفتار های خشن و به دور از هرگونه احساسات داشته باشند. این کار مانع بروز احساسات فرزندشان می شود و می تواند روی سلامت روان و ارتباط های اجتماعی آن ها تاثیر بگذارد. والدین باید مهارت های مختلفی مثل: مهارت های کلامی با هم سالان، همدلی، احترام به بزرگ تر ها، مشارکت در کارها و حس مسئولیت پذیری را به پسر های خود بیاموزند. همچنین رفتار مناسب پدران می تواند نقش زیادی در تربیت پسر ها داشته باشد و در آموختن مهارت هایی مثل احترام به خانم ها نقش یک الگوی مناسب را ایفا کند.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.