مادریار

باید ها و نباید های تربیت کودک دختر

نکات کلیدی که برای تربیت دخترتان باید بدانید

باید ها و نباید های تربیت کودک دختر، یکی از نگرانی های والدین به شمار می آید. همه ما می دانیم تربیت فرزند را باید از سنین خردسالی آغاز کرد. این کار نیازمند داشتن  اطلاعات کافی و دانستن برخی از اصول روانشناسی و تربیتی است.

دختر ها و پسر ها از نظر ویژگی های رفتاری و روحیات با هم متفاوت هستند. این باعث می شود که نوع رفتار های تربیتی آن ها نیز با هم متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی روش های درست تربیت دختر و وظایف پدر و مادر در این رابطه می پردازیم.

شناخت تفاوت های رفتاری دختر و پسر

دختر ها و پسر ها دارای ویژگی های رفتاری متفاوتی هستند. پسران معمولا دارای تحرک و جنب و جوش بیشتری نسبت به دختران هستند. و در مقابل دختران در برخی مهارت ها مانند مهارت های کلامی و روابط اجتماعی موفق تر عمل می کنند. شناخت این تفاوت ها باعث می شود والدین عملکرد بهتری در تربیت فرزند خود داشته باشند.

چگونه دخترم را تربیت کنم؟

همه پدر و مادر ها دوست دارند که دختری با اخلاق، سرزنده، اجتماعی و فعال تربیت کنند. اما پیاده کردن این ویژگی ها نیاز به رفتار های تربیتی صحیح  و عملکرد درست والدین دارد. در این جا به برخی از این اصول تربیتی می پردازیم:

ابتدا از خود شروع کنید

الگوی اول هر کودکی پدر و مادر او هستند و  کودک بسیاری از رفتار های خود را از والدین خود تقلید می کنند. بنابراین برای تربیت درست دختر خود، باید ابتدا از خودتان شروع کنید. شما می توانید با ترک کردن رفتار های نامناسبی مانند استعمال دخانیات، مشاجره و دعوا با همسر خود، رعایت نکردن رژیم غذایی درست، عدم مطالعه و ورزش نکردن، قدم اول را در تربیت کودک خود بردارید. چون این رفتار ها می تواند در ذهن دختر شما ثبت شود و از این رفتار ها الگوبرداری کند.

باید و نبایدهای تربیت کودک دختربازی با کودک

سعی کنید همیشه بخشی از وقت خود را به بازی کردن با دختر خود سپری کنید. این کار می تواند باعث شادابی روحیه و بهبود خلق و خوی کودک شما شود. کار و مشغله زیاد نباید شما را از خانواده دور کند، شما می توانید به همراه دخترتان بازی های مختلفی انجام دهید. و یا او را به مکان های تفریحی مثل پارک، شهربازی و جنگل ببرید و در کنار تفریح، با او در مورد مسائل تربیتی و اخلاقی صحبت کنید.

دختر خود را مورد تشویق قرار دهید

اگر دختر شما کاری را درست انجام می دهد، او را تشویق کنید. این کار باعث می شود انجام دادن کارهای درست در کودک شما نهادینه شود و به انجام کار هایی از این قبیل علاقه مند شود. تشویق کودک می تواند به صورت کلامی  و یا دادن هدیه هرچند کوچک باشد.

انجام ورزش و رعایت تغذیه مناسب

انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم می تواند باعث سلامتی،شادابی روحیه و تناسب اندم دختر شما شود. حفظ ظاهر مناسب از همان کودکی برای دختران مهم است و این مسئله روی اعتماد به نفس آن ها تاثیر دارد. علاوه بر انجام ورزش، شما می توانید دختر خود را تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار دهید. و اقدامات لازم برای تناسب وزن و قد طبیعی او انجام دهید.

باید و نبایدهای تربیت کودک دخترتربیت جنسی کودک

برخی از والدین به علت مسائل اخلاقی به تربیت جنسی فرزند خود توجه نمی کنند در حالی که این موضوع بسیار مهم است. یکی از مهم ترین وظایف والدین، آگاه کردن فرزندان خود از اندام های خصوصی و ارتباط با غریبه ها خصوصا جنس مخالف است. والدین باید از همان ابتدا مفهوم غریبه و آشنا را برای فرزند خود تشریح کنند. همچنین ضمن آشنایی دختر خود با اندام های خصوصیش، به آن ها بیاموزید که نباید این نقاط را به کسی نشان دهند. و در مقابل درخواست دیگران مبنی بر نشان دادن این نقاط مقاومت کنند.

معرفی الگو های مثبت از زنان موفق به دختران

معرفی زنان موفق و مشهور جهان در عرصه های مختلف علمی، دینی، هنری، ورزشی و سیاسی می تواند در دختر شما ایجاد انگیزه کند و تلاش و کوشش او برای رسیدن به هدف  را دو چندان کند.

با دختر خود دوست باشید

داشتن یک رابطه دوستانه با دختر خود، باعث می شود او بتواند به راحتی در مورد مشکلات و دلایل ناراحتی اش با شما صحبت کند. سعی کنید شنونده خوبی برای حرف های دختر خود باشید. و با حفظ آرامش، راه حل درست را به او نشان دهید. هنگام صحبت با دختر خود، از بروز عصبانیت و رفتارهای پرخاشگرانه بپرهیزید. زیرا این کار باعث می شود دختر شما دچار ترس و ناامیدی شود و به جای والدین از دوستان خود راهنمایی بگیرد که ممکن است آن ها راهنمای خوبی برای او نباشند.

مطالب مرتبط

مهارت ها و استعداد های او را تقویت کنید

هر کودکی دارای استعداد خاصی است که باید توسط والدین شناخته شده و پرورش داده شوند. شما می توانید علاوه بر در س خواندن، توانایی های دختر خود در زمینه های مختلف هنری، علمی، ورزشی، معاشرت و روابط اجتماعی بسنجید. و با کشف استعداد فرزند خود، آن را پرورش دهید.

حس مسئولیت پذیری را در کودک خود بالا ببرید

تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان باعث میشود آن ها احساس ارزشمندی کنند و اعتماد به نفس آن ها بالا رود. شما این کار را می توانید با سپردن کار های کوچک مانند کمک کردن در جمع کردن میز غذا، تا زدن لباس های کودک، کاشتن گل و نهال و یا کمک در کارهای خانه انجام دهید. توجه کنید که شما نباید به دختر خود دستور بدهید که کار ها را انجام دهد بلکه باید از او بخواهید که  در انجام کار ها به شما کمک کند.

رعایت حد تعادل در تربیت کودک دختر

یکی از عوامل بد تربیتی فرزندان آسان گیری و یا سخت گیری بیش از حد والدین است. والدینی که هیچ قاعده و قانونی برای تربیت دختر خود ندارند و هر آنچه فرزند آن ها بخواهد برایش  فراهم می کنند. قطعا باعث تخریب تربیت فرزند خود می شوند. چنین فرزندانی در آینده تحمل  شنیدن کلمه نه را از هیچکسی ندارند. و این امر باعث سرخوردگی فرزند شما در جامعه می شود. در مقابل سخت گیری بیش از حد نیز می تواند به همین میزان باعث آسیب رساندن به کودک شود. قرار دادن چهار چوب های بی دلیل و سخت گیری های غیر منطقی باعث افسردگی، ناامیدی و کمبود اعتماد به نفس در دختر شما می شود.

نقش پدر در تربیت دختر

رابطه بین پدران و دختران گاهی می تواند بسیار صمیمی تر از رابطه دختر با مادرش باشد. بنابراین نقش پدران مهمی در تربیت دختر خود دارند و باید به واسطه محبت و حمایت پدرانه، نکات اخلاقی و آموزشی را به دختر خود بیاموزند.یک پدر باید رابطه دوستانه ای با دختر خود داشته باشد و همواره با صبر، آرامش و مهربانی با او برخورد کند. زیرا پدرانی که رفتار خشنی با دختر خود دارند علاوه بر لطمه های روحی به فرزند، باعث سرخوردگی، افسردگی، افت تحصیلی، ناکارآمدی در اجتماع و کمبود اعتماد به نفس در دختر خود شوند.

باید و نبایدهای تربیت کودک دخترنقش مادران در تربیت کودک دختر

همه ما می دانیم مادران مهم ترین نقش را در تربیت دختران ایفا می کنند. دختر ها معمولا اکثر ویژگی های رفتاری و حتی لباس پوشیدن را از مادر خود تقلید می کنند. و مادران در این باره می توانند الگوی مثبتی برای دختر خود باشند. رفتار صمیمانه مادر با دختر باعث میشود دختران بتوانند مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارند و رابطه دوستانه بین آن ها تقویت شود.

برخی از نکات مهم در تربیت کودک دختر

  1. فرزند خود را همانگونه که هست بپذیرید و برای او ارزش قائل شوید.
  2. در برخورد با دختر و پسر تفاوت قائل نشوید و هر دو را به یک اندازه مورد محبت قرار دهید.
  3. اگر دختر شما برادر بزرگ تر از خود دارد، اجازه ندهید به او مسلط شود و او را مورد آزار قرار دهد. این مسئله باعث می شود دختر شما نسبت به جنس مخالف بدبین شود.
  4. حیا داشتن را به دختران خود بیاموزید. زیرا هر دختری با هر دین و اعتقادی برای سعادتمند شدن به حیا نیاز دارد.
  5. نظر خواهی از دخترتان در کار ها می تواند حس ارزشمند بودن را به او القا کند. و ممکن است در تصمیم گیری شما نیز موثر باشد.
  6. جلوی ابراز احساسات او را نگیرید و اگر نیاز به درد دل و گریه کردن دارد، پای حرف او بنشینید و اجازه دهید که گریه کند.
  7. به دختر خود همدلی کردن با دیگران و درک احساسات آن ها را بیاموزید.
  8. دختر خود را به انجام ورزش وکتاب خوانی تشویق کنید.

در آخر

تربیت دختران به علت وجود لطافت و روحیه حساس آن ها از پسران متفاوت است. در عین حال هردوی آن ها باید به یک میزان مورد توجه و محبت والدین باشند زیرا توجه کمتر به کودک دختر می تواند باعث بی اعتماد به نفسی کودک و متنفر شدن او از جنسیت خود شود. نقش پدر و مادر در تربیت کودک دختر بسیار مهم است و باید با برقراری ارتباط دوستانه و صمیمی با او نقش یک دوست و همراه همیشگی فرزند را ایفا کنند و همواره در مسیر پرورش استعدادها و مهارت های دختر خود گام برداشته و از او حمایت و پشتیبانی کنند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.