مادریار

التهاب آلت تناسلی نوزاد پسر

عوامل موثر بر بروز التهاب در آلت تناسلی پسران و راه های درمان

التهاب آلت تناسلی در نوزاد پسر، یکی از شایع ترین مشکلات این گروه از نوزادان محسوب می شود. بسیاری از مادران اطلاعات دقیقی  ندارند. داشتن اطلاعات کامل در مورد التهاب آلت تناسلی نوزاد می تواند به آن ها در مواجه با این مشکل کمک کند. اگر شما نیز جزو مادرانی هستید که با این مشکل مواجه شده اید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

علل التهاب آلت تناسلی در نوزادان پسر

التهاب آلت تناسلی معمولا قبل از ختنه کردن نوزاد اتفاق می افتد. زمانی که نوزاد ختنه نشده باشد، انواع آلودگی ها زیر پوست آلت نوزاد جمع می شود و باعث بروز ترشحات پنیری شکل و سفید رنگی در زیر پوست کلاهک آلت نوزاد ( ناحیه حشفه) می شود. در این حالت ممکن است نوزاد دچار درد، قرمزی، سوزش در هنگام ادرار و التهاب این ناحیه شود و بی قراری کند. این التهابات معمولا بعد از ختنه برطرف می شود چون موقع ختنه پوست این قسمت برداشته می شود و اکثر نوزادان بعد از ختنه بهبود پیدا می کنند.

نحوه تشخیص التهاب آلت تناسلی در نوزاد پسر

در صورت بروز التهاب در آلت تناسلی نوزادان پسر، قرمزی و تورم و برجستگی هایی در دور پوست مجرای آلت مشاهده می شود. همچنین نوزاد بسیار بی قراری می کند و ممکن است به این ناحیه دست بزند.

مادران در این شرایط باید مقداری از پوست آلت را عقب زده و زیر پوست را از لحاظ وجود ترشحات سفید رنگ بررسی کنند. در صورت وجود ترشحات باید این قسمت را شستشو داده و از پماد های مخصوص ضد التهاب استفاده کنند.

التهاب آلت تناسلی نوزاد پسرقبل از انجام ختنه چگونه این مشکل را حل کنیم؟

اگر این مشکل قبل از انجام ختنه بروز کرد تنها راه حل آن، شستشوی آلت نوزاد می باشد. برای این کار مادر باید پوست آلت را کمی عقب زده و زیر پوست را مورد شستشو قرار دهد.البته این کار ساده نیست و چون پوست حالت چسبندگی دارد ممکن است باعث تشدید درد و التهاب آلت تناسلی نوزاد شود. بنابراین این کار باید با دقت زیادی انجام شود. پس از شستشو می توان از پماد های مرطوب کننده و یا ضد التهاب استفاده کرد و نیازی به استفاده از پماد های آنتی بیوتیک نیست.

درمان التهاب آلت تناسلی در نوزاد پسر

بهترین راه درمان التهاب آلت تناسلی در نوزادان پسر، ختنه کردن نوزاد است. ختنه نه تنها التهاب را بدتر نمی کند، بلکه تمام مشکلات التهاب آلت را از بین می برد. معمولا بعد از ختنه دیگر التهابی صورت نمی گیرد مگر اینکه دلایل دیگری در التهاب آلت نقش داشته باشند.

التهاب آلت تناسلی نوزاد پسرسایر عوامل ایجاد کننده التهاب در آلت تناسلی

1 – جراحت

پسر بچه ها معمولا بسیار پر جنب و جوش هستند و فعالیت بدنی بسیاری دارند. ممکن است برخی مسائل مانند افتادن از دوچرخه و یا ضربه خوردن آلت، باعث ایجاد درد و التهاب آلت تناسلی شود. در مواردی که ورم آلت زیاد باشد باید به پزشک مراجعه کنید. این مورد درباره بیضه ها نیز صدق می کند.

2 – قرمز شدن آلت تناسلی

در صورتی که آلت تناسلی نوزاد شما قرمز به نظر می رسد، نگران نباشید زیرا می تواند در اثر پوشک ماندن کودک به مدت طولانی، ساییدگی لباس  و یا حساسیت به صابون و شوینده های لباس باشد. در این صورت باید آلت جنسی نوزاد را با دقت کامل بشویید تا باقیمانده صابون روی آلت باقی نماند. همچنین به کودک خود لباس زیر بپوشانید و به طور مرتب پوشک کودک را تعویض کنید.

از دیگر عوامل ایجاد قرمزی آلت تناسلی بروز عفونت است. عفونت می تواند سبب قرمزی آلت و درد در هنگام ادرار کردن نوزاد باشد. استفاده از کرم های موضعی و حمام دادن نوزاد می تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند اما در صورت تشدید در التهاب و عفونت باید به پزشک مراجعه کنید.

4 – بروز خارش یا بثورات جلدی

خارش در آلت تناسلی نوزادان ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد. در صورتی که نوزاد شما به طور دائم آلت خود را می خاراند و یا بثورات پوستی در این ناحیه دیده می شود، باید با دقت فراوان آن را بررسی کنید تا علت اصلی آن را بیابید. گاهی این خارش می تواند در اثر نیش یا گزش حشرات باشد و یا به علت لوسیون ها و مواد شوینده ای باشد که باعث ایجاد حساسیت در پسر شما شده است.

5 – بروز عفونت ادراری ( UTI) در نوزاد پسر

این مشکل ممکن است در سال اول تولد و قبل از ختنه شدن نوزاد و به دلیل تجمع باکتری ها در زیر پوست آلت تناسلی و وارد شدن آن ها به مجاری ادراری اتفاق بیفتد. عفونت ادراری ممکن است دارای علائمی مثل تب، تحریک پذیری آلت، وجود درد شدید موقع ادرار کردن، بی اشتهایی نوزاد و بوی تند ادرار است. اگر کودک شما علائم عفونت ادراری را نشان می دهد باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که عفونت ادراری درمان نشود، می تواند باعث آسیب رسیدن به کلیه ها به خصوص در نوزادان تازه متولد شده می شود.

مطالب مرتبط

عفونت ادراری به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است و پسر شما به سرعت بهبود می یابد.

6 – دردناک شدن پوست سر آلت تناسلی

پوست ختنه گاه معمولا سر آلت را می پوشاند و عقب رفتن آن می تواند برای نوزادان دردناک باشد.در پسران تا دو سالگی این پوست کاملا جدا نشده و گاهی این درد را تحمل می کنند و تا قبل از ختنه شدن کودک ممکن است این وضع ادامه یابد.

7 – بیماری بالانیت در نوزاد پسر

بالانیت نوعی عفونت در آلت تناسلی پسران است که می تواند باعث تورم سر آلت تناسلی شود و گاهی پوست این ناحیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند اما اکثر کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند زیر پنج سال سن دارند.

بیماری بالانیت ممکن است در اثر عفونت باکتریایی و یا عفونت قارچی نظیر برفک ایجاد شود. تعویض نشدن پوشک کودک به مدت طولانی می تواند باعث رشد باکتری و قارچ در این ناحیه و بروز این بیماری شود بنابراین لازم است به طور مرتب پوشک نوزاد خود را عوض کنید. علائم بالانیت عبارت است از:

  • وجود درد و تورم در سر آلت تناسلی
  • سرخ شدن پوست آلت
  • التهاب و ترشحات جزیی آلت
  • خشک شدن پوست سر آلت تناسلی و تحریک پذیر شدن آن

درمان بیماری بالانیت به راحتی در خانه امکان پذیر است. برای درمان این بیماری شما می توانید کودک خود را به حمام برده و با آب گرم و صابون ملایم آلت تناسلی او را مورد شستشو قرار دهید. همچنین پوشک کودک را به موقع و زود به زود عوض کنید و برخی از مواقع اجازه بدهید بدون پوشک باشد تا جریان هوا مانع رشد باکتری و قارچ در ناحیه آلت تناسلی شود. مالیدن مقداری وازلین به آلت تناسلی کودک می توند به عنوان محافظی برای جلوگیری از رشد عوامل عفونی باشد. در صورتی که این بیماری با درمان خانگی برطرف نشد، می توانید با مراجعه به پزشک و استفاده از پماد های آنتی بیوتیک این بیماری را درمان کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شرایط آلت تناسلی پسر شما نگران کننده است و علائم زیر را نشان می دهد، می توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • التهاب و قرمزی شدید در آلت نوزاد
  • تورم شدید در قسمت سر آلت تناسلی
  • بیرون آمدن ترشحات چرکی و خون از آلت تناسلی
  • بی قراری و گریه نوزاد در هنگام دفع ادرار به خصوص اگر با بروز تب نیز همراه باشد
  • پوست ناحیه سر آلت چسبیده است و نمی توان آن را جدا کرد.

التهاب آلت تناسلی نوزاد پسرراه های پیشگیری از التهاب آلت تناسلی نوزادان پسر

مادران می توانند با رعایت زیر از بروز التهاب در آلت تناسلی نوزادان پسر جلوگیری کنند:

  • آلت تناسلی پسر خود را به طور مرتب شستشو دهید.
  • سعی کنید شستشوی آلت را با ملایمت انجام دهید و پوست این ناحیه را به زور عقب نزنید زیرا باعث درد و التهاب و ایجاد زخم در آلت تناسلی نوزاد شما می شود.
  • موقع شستشوی آلت تناسلی نوزاد اطمینان حاصل کنید که باقیمانده صابون و یا مواد شوینده در این ناحیه باقی نماند چون این مواد می توانند باعث بروز حساسیت و التهاب آلت تناسلی شوند.
  • از مصرف لوسیون و یا پماد در ناحیه آلت تناسلی خودداری کنید مگر اینکه به تجویز پزشک باشد.
  • سعی کنید پوشک نوزاد را زود به زود عوض کنید و اجازه دهید نوزاد شما مدتی بدون پوشک باشد.
  • زمانی که نوزاد در داخل وان آب گرم قرار می گیرد می تواند به آرام شدن درد و التهاب آلت تناسلی نوزد شما کمک نماید.
  • در موقع تعویض پوشک از پماد راش پوشک و یا وازلین استفاده کنید.

در آخر

التهاب آلت تناسلی در نوزادان پسر یکی از مشکلاتی است که بسیار در بین این گروه از نوزادان شایع است. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی مثل ختنه نکردن نوزاد، بروز برخی عفونت های ادراری و پوستی، حساسیت های پوستی و یا جراحات ایجاد شود. بهترین راه برای جلوگیری از التهاب، ختنه کردن نوزاد است. همچنین رعایت نکات پیشگیرانه توسط والدین می تواند در عدم بروز این بیماری تاثیرگذار باشد. در صورت ایجاد التهاب و تورم در آلت تناسلی ابتدا باید علت آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد و سپس آن را برطرف کرد. در صورتی که التهاب آلت تناسلی کودک برای شما نگران کننده بود، می توانید با مراجعه به پزشک آن را درمان کنید.

1 نظر
  1. یسنا گفت

    پسرم 1سالش دور آلتش قرمز التهاب داره وقتی پوشک میکنم میسوزه گریه میکنه ک باز کن باز ک میشه آروم میشه دکترم بردم دوتا پماد داده بهتر نشده نمیدونم عفونت داره خیلی نگرانم آیا ببرم دکتر دوباره

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.