مادریار

افزایش رشد مغزی کودک

چه عواملی باعث رشد مغزی کودک شما می شوند؟

 

راه های افزایش رشد مغزی کودک در سنین کودکی بیشتر از زمان های دیگر اهمیت دارد. همه کودکان نابغه به دنیا نمی آیند. این والدین هستند که باید به رشد مغزی کودک اهمیت دهند و از همان کودکی آموزش های لازم جهت پرورش ذهن کودک را انجام دهند. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت رشد مغزی در دوران کودکی

سال های اول تولد کودک جزو سال های شگفت انگیز برای رشد مغزی کودک می باشد. در چند سال نخست، مغز کودک بیش از یک میلیون ارتباط عصبی تولید می کند که می تواند حاصل تجربیات کودک، عوامل محیطی و روابط کودک باشد. بنابراین نقش پدر و مادر برای پرورش ذهن کودک حیاتی است. زیرا کودک بسیاری از مهارت های مورد نیاز در زندگی را در کودکی می آموزد.

رعایت نکاتی برای پرورش ذهن کودک در دوران بارداری

شما باید بدانید که مقدار قابل توجهی از رشد مغزی کودک در دوران بارداری اتفاق می افتد و مادران باید در این دوران بسیار مراقب تغذیه خود باشند. از مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل در دوران بارداری خودداری کنید. زیرا مواد سمی موجود در ترکیبات آن ها از طریق خون به جنین می رسد و می تواند تاثیرات نامطلوبی روی مغز جنین بگذارد. همچنین استرس مادر در دوران بارداری می تواند اثری مشابه داشته باشد.

در دوران بارداری از مصرف هرگونه داروی خودسرانه و همچنین داروهای افسردگی خودداری کنید و از هرگونه مواد سمی، مواد آزمایشگاهی، اسپری های حشره کش و لوازم آرایش حاوی سرب دوری کنید. در صورت نیاز به مصرف هرگونه دارو و یا ماده دیگر با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

راه های افزایش رشد مغزی کودکراه های افزایش رشد مغزی کودک

اوایل زندگی کودک دوره مهمی برای افزایش رشد مغزی کودک است. کودک پس از تولد راه طولانی برای آموزش مهارت ها و تقویت ذهن خود در پیش دارد. ما در این جا سعی کرده ایم راه های تقویت ذهن و پرورش مغز کودک را به شما ارائه دهیم.

  1. تغذیه کودک با شیر مادر

تغذیه از شیر مادر یکی از بهترین راه های تقویت سیستم ایمنی و رشد مغزی کودک می باشد. تحقیقات نشان می دهد که در کودکانی که از شیر مادر تغذیه شده اند، برخی نواحی مغزشان رشد بیشتری داشته و از عملکرد های حرکتی بیشتری برخوردار بودند.

  1. استفاده از اشیای جالب توجه کودک

کودکان در همان ابتدای تولد اگرچه قادر به تشخیص رنگ ها و اشیا نیستند، اما به رنگ های روشن و جذب کننده، اشیای جالب و حالت های چهره انسان در دوره رشد اولیه مغز توجه می کنند. توصیه می شود در این دوران برای تقویت رشد مغزی کودک و افزایش تشخیص بینایی او سعی کنید با کودک خود تماس چشمی داشته باشید و حالت های مختلف صورت را به کودک نشان دهید. همچنین کودک را در محیطی با اشیا و اسباب بازی های جالب قرار دهید.

  1. آموزش زبان به کودکان

اگر قصد دارید کودک شما زبان دوم غیر از زبان مادری بیاموزد، بهتر است از همان سنین کودکی این کار را شروع کنید. مغز کودکان در سنین کودکی مدام در حال شکل گیری است و انعطاف بیشتری نسبت به آموزش زبان دارد. بنابراین آموزش زبان دوم به کودکان نه تنها باعث افزایش رشد مغزی کودک می شود، بلکه باعث آموزش مادام العمر آن به کودک شما خواهد شد و هرگز آن را از یاد نخواهند برد.

  1. یادگیری موسیقی

آموزش موسیقی در دوران کودکی تاثیر زیادی در شکل گیری عصب های مغز و افزایش رشد مغزی کودک شما خواهد شد. موسیقی باعث افزایش ادراک و شناخت کودک می شود و موجب ترشح دوپامین در مغز می شود که می تواند انگیزه یادگیری کودک را بیشتر کند. تحقیقات نشان داده است که موسیقی باعث افزایش رشد مغزی کودک قبل از هفت سالگی می شود و کودکانی که در سنین کودکی موسیقی را آموخته اند نسبت به هم سن و سالان خود از حافظه بهتری برخوردارند.

  1. برای کودک خود کتاب بخوانید

کتاب خواندن برای کودکان می تواند باعث رشد مغزی کودک شود و شما باید این کار را از همان سنین کودکی آغاز کنید. سعی کنید کتاب خواندن روزانه برای کودک را جزو برنامه های خود قرار دهید. این کار باعث افزایش علاقه کودک به مطالعه و رشد مهارت سواد آموزی او خواهد شد.

  1. انجام ورزش برای افزایش رشد مغزی کودک

مطالب مرتبط

انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم در هر سنی لازم است. ورزش کردن در دوران کودکی باعث ترشح هورمون های شادی و عملکرد بهتر مغز و حافظه کودکان می شود. ورزش کردن باعث می شود خون و اکسیژن بیشتری به مغز برسد و این کار باعث تقویت عصب های مغز و رشد مغزی و ادراکی کودک شود.

  1. تغذیه سالم کودک برای افزایش رشد مغزی کودک

تغذیه سالم و مناسب کودک می تواند تاثیر زیادی در سلامت جسمی و مغزی کودک داشته باشد. عادات تغذیه ای مناسب را از همان کودکی در وجود او نهادینه کنید و ذائقه او را به خوردن مواد غذایی سالم عادت دهید. برای تغذیه درست کودک شما می توانید از سبزیجات سبز برگ، میوه و آبمیوه های طبیعی، غلات، لبنیات و سایر مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنید. مصرف غذاهای آماده و فست فود، آبمیوه های شیرین صنعتی، تنقلات و قند و شکر را محدود کنید زیرا این مواد نه تنها دارای ارزش غذایی پایینی هستند بلکه می توانند سلامت کودک شما را به خطر بیندازند و از رشد مغزی کودک جلوگیری کنند.

  1. راه های افزایش رشد مغزی کودکمصرف کافئین را محدود کنید

استفاده کافئین زیاد می تواند باعث کاهش رشد مغزی کودک و ارتباطات کلیدی مغز شود. کافئین در نوشابه های انرژی زا و برخی از آدامس ها وجود دارد و مصرف بیش از حد آن باعث اختلال در عملکرد ذهنی کودک می شود.

  1. شرکت در مهد کودک

حضور کودک در اجتماع و رفتن به مهد کودک، می تواند باعث تقویت تعاملات اجتماعی کودک و مهارت های ارتباطی و کلامی کودک شود. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه در مهد کودک شرکت کرده اند، دارای مهارت های شناختی بالاتری نسبت به کودکانی که به مهدکودک نرفته اند داشته اند.

  1. انجام فعالیت های ذهنی با کودک

شما می توانید با انجام فعالیت های ذهنی، مغز کودک خود را به چالش بکشید و باعث تقویت ذهن او شوید. برای این کار شما می توانید از شمارش اعداد شروع کنید. این کار کمی طول می کشد اما یک نوع ورزش مغزی برای کودک شما محسوب می شود. شما می توانید شمارش اعداد را در کودکان بالای سه سال انجام دهید. همچنین تشخیص رنگ ها و اشیای مختلف می تواند در پرورش ذهن کودک تاثیر گذار باشد. مقایسه شباهت ها و تفاوت های اشیا را با کودک خود تمرین کنید و ذهن او را به چالش بکشید.

  1. راه های افزایش رشد مغزی کودکانجام فعالیت های حسی با کودک

انجام فعالیت هایی که با دست انجام می شود می تواند باعث تقویت ذهن کودک شما شود. شما می توانید برای تقویت مهارت حسی کودک از خمیر بازی، گل رس و سایر مواردی که کار کردن با دست را در کودک شما تقویت می کند کمک بگیرید. انجام فعالیت های حسی باعث می شود کودک بتواند کم کم از حواس خود به درستی استفاده کند و چیزهای بیشتری از محیط پیرامون خود کشف کند. شما می توانید با درگیر کردن کودک به جنس اشیا، رنگ ها و غذا های جالب او را برای اکتشافات جدید تشویق کنید.

  1. تهیه اسباب بازی های خلاقانه برای کودک

اسباب بازی های زیادی برای کودکان وجود دارند اما بهتر است شما برای آن ها اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که باعث تقویت خلاقیت و ابتکار در کودک شما شود. اسباب بازی مناسب می تواند باعث تقویت مهارت های مختلف در کودک شود.  توجه داشته باشید که منظور از یک اسباب بازی خوب گران بودن آن نیست بلکه کاربردی و مورد استفاده بودن آن است. به صورتی باشد که کودک بتواند استعداد های خود را به مرحله شکوفا برساند.زمان کافی قرار دادن برای کودک سعی کنید بخشی از وقت خود را صرف کودک خود کنید. و با حرف زدن، شعر خواندن و آموزش اعداد و رنگ ها به کودک، مهارت های ارتباطی او را تقویت کنید. و رشد ذهنی کودک را تقویت کنید

  1. آرامش ذهنی کودک و دوری از تنش و استرس

برای اینکه کودک ذهن آرام و بدون هیچ تنشی داشته باشد بهتر است در محیط های کاملا آرام و به دور از جنگ و دعوا قرار بگیرد.   بنابراین سعی کنید از انجام هرگونه مشاجره و برخورد خشونت آمیز در حضور کودک خودداری کنید و محیط خانه را بستر رشد و تعالی کودک خود قرار دهید.

در آخر

افزایش رشد مغزی کودک مسئله ای است که از زمان بارداری شروع می شود و بعد از تولد نوزاد سرعت بیشتری می یابد. والدین در پرورش ذهنی کودک نقش حیاتی دارند و باید با فراهم کردن شرایط مناسب، بستر رشد و پرورش ذهن کودک را فراهم کنند. آموختن مهارت های مختلفی مثل آموزش زبان، موسیقی، تغذیه سالم، انجام فعالیت های ورزشی و شرکت در اجتماع می تواند تاثیر به سزایی در رشد مغزی کودک شما داشته باشد. بهتر است به فرزند خود این اماکن را بدهید که خود بتواند پاسخ برخی سوالات را به دست آورد. پس می توان گفت موضوعی ذهن شما را در گیر نموده فرزند خود را تشویق به حل مسئله و پیدا کردن پاسخ تشویق نمایید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.