مادریار

اضافه وزن مادر در بارداری

چاقی در دوران حاملگی چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

تعریف اضافه وزن در بارداری

اضافه وزن در بارداری یک امر بسیار طبیعی است که همه خانمها در دوران بارداری آن را تجربه می کنند.
چربی ذخیره شده در بدن بانوان باردار به رشد کودک کمک می کند.همچنین بانوان ممکن است در هنگام بارداری دچار کم خونی شده یا ضعیف شوند که با این اضافه وزن آن را جبران می کنند.میزان اضافه وزن در همه خانم ها یکسان نیست و این بسته به میزان چاق یا لاغر بودن مادر دارد که نظر نهایی با پزشک متخصص و بررسی bmi(شاخص توده ی بدنی)مادر است. که پزشک آنرا با استفاده از محاسبه میزان قد و وزن مادر مشخص می کند.

اضافه وزن در بارداریمیزان مجاز اضافه وزن مادر در بارداری

معمولا خانم ها در دوران بارداری بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم اضافه وزن دارند. اگر اضافه وزن آنها بیشتر از این میزان باشد، نوزاد در معرض خطر قرار می گیرد. هر یک کیلو گرم که به وزن مادر اضافه می‌شود، هفت گرم به وزن جنین اضافه می شود. داشتن وزن مناسب در دوران بارداری و حفظ آن به طور صحیح،نکته قابل توجهی است که خانم ها حتما باید آن را در نظر بگیرند.

زنانی که قبل از بارداری وزن کمتری دارند در هنگام بارداری باید ۱۳ تا ۱۸ کیلو اضافه وزن داشته باشند و زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشتند، باید در هنگام بارداری بین ۷ تا ۱۱ کیلوگرم چاق تر شوند.اگر فرزندتان دوقلو باشد می توانید  ۱۶ تا ۲۱ کیلوگرم وزن اضافه کنید.شما میتوانید با استفاده از محاسبه bmi بدن خود از میزان مناسب اضافه وزن بدن خود در هنگام بارداری مطلع شوید.

عوارض اضافه وزن در بارداری

داشتن وزن مناسب در سلامت جنین تاثیر مهمی دارد. نوزادان زنانی‌که اضافه وزن زیادی داشتند در هنگام تولد اندازه بزرگتری دارند که این موضوع مشکلاتی را برای زایمان طبیعی مادر به وجود می آورد یا ممکن است زایمان به صورت سزارین صورت بگیرد. بعد از زایمان کم کردن وزن برای این بانوان بسیار دشوار است و در بارداری های بعدی هم دچار اضافه وزن می شوند.این امر می تواند باعث اختلال در عملکرد قلب،وقفه‌های تنفسی در خواب،سخت شدن تشخیص بیماری های مادرزادی از طریق سونوگرافی،پیدا کردن اضافه وزن در کودکی و دیابت بارداری شود.

همچین سقط ناخواسته جنین،مسمومیت حاملگی،ترومبوز وریدی یا لخته خون،نوزاد بزرگ جثه،دیستوشی شانه نوزاد که باعث گیر کردن شانه نوزاد هنگام تولد می شود، از عوارض اضافه وزن در بارداری هستند.

چرا مادر در بارداری اضافه وزن پیدا می کند؟

مادران که وزن نرمالی دارند در سه ماه اول بارداری نیاز به اضافه وزن ندارند و می توانند وزن گیری را از سه ماهه دوم و سوم شروع کنند. بیشتر بانوان هنگام بارداری اندازه نیاز دو نفر غذا می خورند که این اشتباه است و باعث اضافه وزن بیخودی می شود. بدن شما از همان مقدار غذای ثابتی که هر روز میل میکنید مقدار مواد مغذی بیشتری را جذب میکند.همچنین جنین ۴ کیلوگرم،جفت یک کیلو گرم،مایع آمنیوتیک یک کیلوگرم، بافت پستان یک کیلوگرم،افزایش خون ۲ کیلوگرم،ذخایر چربی ۴ کیلوگرم،بزرگ شدن رحم دو کیلو گرم، همه اینها از دلایل اضافه وزن مادر در بارداری هستند.

پیشگیری از اضافه وزن در بارداری

بسیاری از خانم ها ممکن است دچار اضافه وزن شدیدی هنگام بارداری شوند که در این مواقع حتما باید از اصولی پیروی کنید که دچار اضافه وزن شدید نشوند.مثل:
●وعده های بیشتر غذایی با حجم کم
●استفاده از سبزیجات و مواد مغذی مناسب
●استفاده از میان وعده هایی مثل آجیل،کشمش،نان وپنیر ،میوه خشک
●همیشه با پزشک خود در مورد مقدار اضافه وزن خود مشورت کنید.تا بیشتر از حد نیاز اضافه وزن نداشته باشید.
●از خوردن فست فود دوری کنید.
●از لبنیات پر چرب به هیچ وجه استفاده نکنید.
●استفاده کمتر از نمک
ورزش کردن و تحرک زیاد داشته باشید.

کنترل اضافه وزن در بارداری

کنترل اضافه وزن در بارداری یک نکته بسیار مهم است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید. اضافه وزن بیش از حد برای مادر و کودک در آینده مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. کنترل اضافه وزن در دوران بارداری تحت نظر پزشک باعث میشود که بعد از زایمان شما اضافه وزن سنگین نداشته باشید و بارداری و زایمانتان سخت نباشد و دوران بارداری شما و تولد نوزادتان به سلامت به پایان برسد.برای داشتن وزن مناسب در بارداری حتما باید با پزشک متخصص خود صحبت کنید.نکات قابل توجهی را حتماً باید رعایت کنید:

■بیشتر سعی کنید زمانی غذا بخورید که واقعا احساس گرسنگی دارید. به آرامی غذا بخورید.
■مصرف غذاهای سالم و مغذی مثل میوه،لبنیات،مغزها آجیل،سبزیجات
■ورزش کردن و داشتن تحرک و فعالیت
■به هیچ وجه در هنگام بارداری وزن خود را کاهش ندهید و حتماً تحت نظر پزشک این را انجام دهید.
■کاهش مصرف غذاهای مثل روغن سرخ کردنی،برنج،ماکارونی،سیب زمینی،شیرینی های پر کالری،نوشابه
■افزایش مصرف پروتئین ها مثل گوشت،ماهی،مرغ لبنیات پاستوریزه شیر،ماست،میوه های حاوی قندی کمتر،حذف قند و شکر از زندگی
■پرهیز از استراحت بیش از حد
■نوشیدن مقدار زیادی آب

اضافه وزن در بارداریتاثیر اضافه وزن بر روند بارداری

اضافه وزن زیاد برای بانوان در زمان بارداری مشکلاتی را به وجود می‌آورد که بسیار آزار دهنده خواهد بود. اگر مادر باردار چربی اضافه داشته باشد باعث تولید بیش از حد برخی از هورمون ها می شود. برای مثال تولید بیش از حد هورمون استروژن در زنان چاق باعث می‌شود مشکلاتی در تخمک گذاری به وجود بیاید.همچنین می‌تواند باعث بر هم خوردن چرخه عادت ماهانه بانوان شود.ممکن است بعضی از خانم ها که دچار اضافه وزن هستند نابارور شوند.

در سال‌های اخیر اضافه وزن در زنان باردار بسیار مورد اهمیت قرار داده شده است. زیرا ناشی از بسیاری از مشکلات ناباروری و مشکلات جنین است. بانوان با داشتن وزن مناسب می‌توانند به توانایی باروری و ایجاد جنین کمک کنند. داشتن اضافه وزن و یا کمبود وزن زنان به این معنی نیست که آنها نمی توانند مادر شوند، اما بارداری را برای آنها دشوار می کند و ممکن است دچار ناباروری و سقط جنین شوند. همچنین باعث احتمال بارداری خارج رحمی می شود. اضافه وزن نرمال و زیر نظر پزشک در دوران بارداری به مادر و جنین کمک میکند. باعث تغذیه به موقع جنین،رشد مناسب جنین شده و همچنین باعث افزایش وزن شدید مادر نمی شود.

در نهایت اضافه وزن در بارداری مشکل ترسناکی نیست و شما با استفاده از مطالعه،مشورت با پزشک متخصص و روشهای بسیاری می توانید آنرا کنترل کنید و زایمانی آسوده و نوزادی سالم داشته باشید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.