مادریار

استفاده کودکان از موبایل

معایب و مشکلات کارکردن کودک با تلفن همراه

استفاده کودکان از موبایل در کنار فوایدی که دارد،می تواند آسیب های جدی بر کودک بگذارد.باید برای استفاده کودکان از موبایل سن کودک را نیز در نظر بگیریم.در این متن علل روی آوردن کودکان به موبایل،سن مناسب،فواید،آسیب ها و راه های ترک عادت گوشی دست گرفتن در خردسالان را خواهیم گفت.

علت روی آوردن کودکان به موبایل

به دلایل زیادی استفاده کودکان از موبایل در دنیای امروز باب شده است.یکی از علت های روی آوردن کودکان به موبایل پیشرفت تکنولوژی است و اینکه همه وسایل منزل و زندگی با علم تکنولوژی پیشرفت کرده است.خیلی از وسایل کوچک شده و به وسیله موبایل تنظیم و برنامه ریزی می گردد.

علل استفاده بیش از حد کودکان از موبایل

  • استفاده از لپ تاپ ها و تبلت ها به جای کامپیوتر های بزرگ
  • استفاده از برنامه موسیقی پلی در موبایل به جای استفاده از ضبط و باند های حجیم
  • استفاده از قصه های آنلاین صوتی و تصویری به جای خواندن کتاب
  • استفاده از برنامه های پینت به جای دفتر نقاشی و مداد رنگی
  • بازی هایی که هر روز زیبا تر و جذاب تر می شوند و جای بازی های قدیمی را می گیرند.
  • برنامه هایی نظیر فتوشاپ،ورد،بازی،دسترسی به اینترنت و … که جای بیشتر کارهای روزمره را گرفته است.
  • مهم تر از همه والدین هستند که با نداشتن زمان کافی برای کودکان آنان را به سمت استفاده از گوشی سوق می دهند.

 

فواید استفاده کودکان از موبایل

همیشه از مضرات استفاده کودکان از موبایل صحبت شده است و خیلی کم افراد از فواید آن می دانند.اگر فیلم ها و بازی های کودکانه را به درستی انتخاب کنید خواهید دید که بعضی از بازی ها هستند که باعث تقویت تمرکز می شوند.

بازی های آموزشی که هدف خاصی را دنبال می کند.مثلا آموزش زبان انگلیسی،آموزش رنگ ها،آموزش حیوانات و صدای آن ها و … که اگر درست مدیریت شوند برای کودک سود هم دارد.

بعضی از برنامه ها دقت کودک را بالا می برد.

توجه داشته باشید که انتخاب بازی ها و فیلم ها باید با توجه به سن و محیط خانوادگی کودک در نظر گرفته شود.

استفاده کودکان از موبایل15 مورد از آسیب های موبایل برای کودکان

موبایل همان طور که فواید زیادی برای بشر داشته است،استفاده کودکان از موبایل دارای خطراتی است که باید از در دسترس قرار دادن گوشی تلفن برای کودکان و خردسالان را کمی کمتر کنیم و به حداقل زمان ممکن برسانیم.

استفاده کودکان از موبایل هم خطر،آسیب جسمانی و هم آسیب و اختلال رفتاری به وجود می آورد.

آسیب های جسمانی

1.آسیب به چشم

دانشمندان دریافته اند که آشعه ساطع شده از گوشی می تواند به ملاتونین در چشم آسیب وارد کند.آب چشم کودکان هنگام استفاده بیش از حد از موبایل تحلیل می رود و کم کم خشک می شود.

سیستم عصبی چشمان کودکان دچار اختلال می شوند و ممکن است کودک به کم بینایی یا ناتوانی در دید مبتلا شود.خستگی و درد فوری چشم می‌تواند از خیره شدن بیش از حد به صفحه موبایل یا تبلت رخ دهد.

2.اختلال در خواب

وقتی در اثر استفاده کودکان از موبایل ملاتونین کمتر ترشح شود،کودک دیر می خوابد و کودک نمی تواند که خواب عمیق و راحت را تجربه کند.

بعضی از کودکان به دلیل دیدن فیلم هایی که مناسب سن اشان نیست و یا بازی هایی که ترسناک است دچار شب ادراری یا بدخوابی می شوند.

مطالب مرتبط

3.اضافه وزن

کودکان در اثر استفاده از موبایل کمتر فعالیت می کنند،در نتیجه هر روز بر میزان اضافه وزنشان افزوده می شود.

وقتی کودک همه زمان بازی را با گوشی همراه درگیر باشد،برای بازی های یدی و جسمی کمتر زمان می گذارد.بنابراین بچه ها دچار اضافه وزن می شوند.

اضافه وزن باعث به وجود آمدن بیماری هایی نظیر دیابت،فشار خون،چربی خون،بیماری های قلبی،سکته و …می شود.چاقی منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله دیابت،مشکلات مفصلی و بیماریهای قلبی می‌شود.

4.آسیب های جدی به مغز

هنگامی که کسی با تلفن همراه صحبت می کند اشعه های مضر آن از طریق گوش وارد مغز می گردد.در کودکان به دلیل نازک و ضعیف بودن ماهیچه های سر این اشعه ها بیشتر نفوذ کرده و باعث گرم شدن بیش از حد مغز می شود بنابراین آثار مخرب زیادی بر مغز می گذارد.

تومور های مغزی یکی از آسیب های استفاده کودکان از موبایل می باشد که در نتیجه استفاده مداوم به وجود می آید.

5.آسیب به مجرای گوش و شنوایی

همان طور که در بالا ذکر شد مجرا و پرده گوش کودکان بسیار حساس و آسیب پذیر تر از گوش بزرگ سالان می باشد.پس وقتی کودک به طور مداوم از هنذفری،هدفون و موبایل استفاده کند باید منتظر کم شنوا شدن کودک خود باشید.علی الخصوص اگر موسیقی با صدای بلند گوش می دهند.

6.ضعیف شدن مهره های کمر

در نتیجه استفاده موبایل در کودکان ستون فقرات ضعیف می شوند.زیرا کودکان در ساعات زیادی به یک شکل می نشینند.معمولا گردن و کمر را بیش از حد به سمت جلو خم می کنند و این کار باعث آسیب زدن به ستون فقرات می شود.

ماهیچه ها و عضلات کودکان ممکن است تحلیل برود و دچار سستی شود.

7.منزوی شدن و گوشه نشینی

با استفاده موبایل در زمان زیاد،ذهن کودک فقط درگیر مسائل مربوط به آنچه در گوشی دیده است می شود.بنابراین نه تمایلی دارد که در دنیای واقعی باشد نه یاد گرفته است که چگونه باید با دیگران و افراد اجتماع تعامل برقرار کند.

این کودکان در دوست یابی دچار مشکل می شوند.زیرا مهارت های دوست یابی و رفتار های درست را یاد نگرفته اند.

کودکی که اجتماعی نباشد به مرور زمان منزوی و گوشه گیر می شود.

استفاده کودکان از موبایل8.معتاد شدن به موبایل

وقتی از کودکی به خردسالان موبایل،تبلت،تلفن همراه هوشمند بدهیم این به صورت یک نیاز درونی با آن ها خواهد ماند.کودکان به داشتن موبایل مثل خیلی چیزهای دیگر عادت می کنند.

این عادت ممکن است به یک وسواس فکری و پریشانی تبدیل شود.وسواس فکری باعث می شود که فرد بار ها و بارها صفحه گوشی را روشن و خاموش کند،همیشه منتظر تماس باشد،اگر موبایلش کنارش نباشد دلشوره می گیرد و دچار عصبانیت می گردد.

به چنین افرادی به اصلاح معتاد به موبایل می گویند.توجه داشته باشید که استفاد از موبایل در کودکان باید ساعت مشخص داشته باشد.

9.اختلال و افت یادگیری

کودکانی که زمان زیادی را صرف تماشای فیلم و یا بازی های کامپیوتری با گوشی می کنند فرصت کمتری دارند تا با محیط پیرامون،اجتماع و دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند.در نتیجه زمان برای یادگیری کم می آورند.بسیاری از مهارت های اجتماعی و رفتاری را یاد نمی گیرند.

چنین کودکانی تمرکزشان را از دست می دهند و در یادگیری دچار اختلال می شودند.کودکانی که در طول دوران مدرسه از موبایل استفاده می کنند ممکن است دچار افت تحصیلی و مشکلات تمرکز شوند.

10.بیش فعالی

استفاده موبایل در کودکان باعث بروز بیش فعالی می گردد.به این صورت که کودک فعالیتش کم می شود و انرژی اش به شکل تخلیه نشده باقی می ماند.این کودکان در شب خیلی دیر می خوابند و در ساعات پایانی روز به دلیل داشتن انرژی زیاد،ممکن است جیغ بزنند،گریه کنند،به قول معروف شیطانی کنند،کنترل رفتار خود را از دست می دهند و هر کاری می کنند تا انرژی باقی مانده را خرج کنند.

11.بلوغ زودرس

گوشی های هوشمند و متصل به اینترنت برای کودکان اصلا توصیه نمی شود.زیرا ممکن است با مسائلی آشنا شوند که مناسب سن آن ها نیست.این مسائل باعث اختلال فکر و نداشتن تمرکز می شود.

کودکان با دیدن فیلم های نامناسب آسیب های جدی می خورند که قابل بازگشت نیست.بسیاری از کودکان که دچار بلوغ زود رس شده اند دست به خودکشی زده اند.بعضی از آن ها دچار مشکلات سو رفتار،افسردگی،مشکلات عصبی و … شده اند.

کودکان ممکن است با پورنوگرافی آشنا شوند که خطرات جدی آن ها را تهدید می کند.

12.بی خوابی

اشعه آبی و نور صفحه نمایشگر موبایل باعث به وجود آمدن بی خوابی و اختلالات خواب می شود.دانشمندان باور دارند که وقتی کسی از گوشی استفاده می کند تا 5 ساعت بعد از آن هنوز مغز فعال است و قادر نیست به راحتی بخوابد.

پس از استفاده کودکان از موبایل ممکن است بخوابند اما خواب عمیق را تجربه نخواهند کرد.زیرا کودکان ممکن است صحنه هایی که قبل از خواب دیده اند را در خواب نیز ببیند.این نشانه مغز فعال آنان خواهد بود.

13.بد اخلاق شدن کودک

یکی از آسیب های استفاده کودکان ازموبایل این است که کودک از نظر روحی خسته می شود،نیازش به خواب بیشتر می شود و چون گوشی استفاده کرده نمی تواند بخوابد،بازی نکرده است که انرژی اش تخلیه شود،فعالیت نداشته و عصبی می شود.

کودکانی که زیاد از گوشی استفاده می کنند معمولا بی ادب تر،خشن تر،عصبی تر و بد خلق تر می شوند.

همچنین دقت و تمرکز کافی را نداشته،فاقد مهارت تصمیم گیری است،مشکلات سلامتی افزایش می‌یابد،بی حال و بدون انرژی است و در مدرسه عملکرد خوبی ندارد.

این نوجوانان پرخاشگر با خواهر و برادر و همسالان خود درگیر می‌شوند،با معلمان و والدین بحث می‌کنند و به نظر می‌رسد که همیشه طغیانی در انتظار وقوع است.

خشونت بیش از حد
بسیاری از بازی های ویدئویی خشن است و بر روند رشد ذهنی کودکان تأثیر منفی می گذارد،پس روی بازی هایی که کودکان انتخاب می کنند،کنترل داشته باشید.

استفاده کودکان از موبایل14.لجبازی کردن

مطالعات نشان داده است کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی با گوشی می کنند حرف شنوی کمتری از والدین دارند.

15.ناتوانی در برقراری ارتباط در آینده

موفقیت تحصیلی،مهارت‌های اجتماعی و حتی موفقیت شغلی همگی می‌توانند تحت تأثیر عوارض مخرب وسایل الکترونیکی قرار بگیرند.

همچنین کمردرد،آرتروز،سندرم حرکت تکراری و میگرن تنها برخی از مشکلاتی است که استفاده طولانی مدت موبایل یا تبلت برای کودکان ایجاد می‌کند.

اگر كودك در طول كودكی هرگز مهارت‌های اجتماعی را یاد نگیرد،در پیدا کردن شغل،روابط عاطفی سالم،دوستی و آداب و معاشرت ساده اجتماعی آسیب خواهد دید.این در صورتی محقق می شود که کودک در روز بیشتر از 2 ساعت ازموبایل استفاده نکند.

استفاده راحت

علاوه بر همه موارد بالا تلفن همراه،موبایل و تبلت از وسایلی است که امروزه کودکان به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و اگر کنترل والدین روی آن نباشد ممکن است خطرات جبران ناپذیری آنها را تهدید کند.

استفاده کودکان از موبایل باعث بروز آلزایمر خواهد شد.

یکی از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد،اوتیسم است.کودکان در نتیجه استفاده بیش از حد از موبایل دچار تپش قلب،عدم اعتماد به نفس،توانایی ضعیف در تکلم،کمتر شدن شور و هیجان کودکی،کاهش خلاقیت،هدر دادن زمان و انرژی و استرس همیشگی می شوند.

14 راه ترک عادت استفاده کودکان از موبایل

کودکان هنگام استفاده بیش از حد از موبایل ممکن است دچار چاقی،بیماری های گوناگون،افسردگی و … شوند.بنابراین توصیه می کنیم که اقدامات زیر را جهت ترک این عادت خانمان سوز حتما انجام دهید:

1.به قوانین پایبند باشید.

اول اینکه اگر هنوز به فرزندتان موبایل نداده اید،از همین ابتدا قول و قرار هایی با هم بگذارید و ساعت مجاز برای استفاده از آن را مشخص کنید.

به میزان ساعتی که قرار داده اید پایبند باشید و به گریه های کودک توجه نکنید.

اما اگر استفاده کودکان از موبایل تبدیل به یک عادت چند ساعته در روز شده است،نگران نباشید چون ماهی را هر گاه از آب بگیرید تازه است.

2.از بازی های گروهی استفاده کنید.

یک بازی گروهی طراحی کنید و آن را به کودک نیز یاد بدهید.بازی گروهی می تواند بین جمع خانواده یا گروهی از دوستان باشد.

بازی گروهی باعث یادگیری مهارت های زندگی می شود،کودکان را اجتماعی تر بار می آورد،هنگام بازی خردسالان شادتر می شوند.

بازی های زیادی برای کودکان از یک سالگی تا بزرگ سالی در بازار وجود دارد.

این وظیفه شماست که بازی و سرگرمی برای آن ها فراهم کنید و کودک را به بازی در جمع تشویق کنید.

استفاده کودکان از موبایل3.گذاشتن محدودیت ها

بهتر است که اگر کودک بیش از حد از موبایل استفاده می کند،قوانین و محدودیت ها را بیشتر کنید.گاهی اجازه ندهید که کودک با موبایل،گوشی همراه،کامپیوتر،لب تاب و اینترنت بازی کند و به جای آن هم جایگزین مناسبی برایش در نظر بگیرید.

اگر کودک سرگرم بازی جذابی بشود که از آن لذت ببرد و به او خوش بگذرد خودش نا خود آگاه سراغ موبایل نخواهد آمد.

بعضی از بازی ها را پاک کنید تا کمتر بازی کند.

4.از برنامه های آموزشی استفاده کنید.

اگر کودک تمایل زیادی دارد که با موبایل بازی کند می توانید از بازی های آموزشی بهره ببرید و فقط اجازه دهید که بازی های آموزشی را دانلود کند.

5.آفلاین بازی کنند.

گاهی باید اینترنت منزل را به طور کلی قطع کرد تا کم کم کودک انجام بازی آنلاین از سرش بیافتد.یا می توانید اینترنت گوشی را خاموش کنید.اگر یک ماه آفلاین باشند ترک عادت برایشان راحت تر خواهد بود.

6.الگوی مناسب تری باشید.

همیشه والدین اولین الگوی فرزندان هستند.بهتر است ابتدا پدر و مادر ها استفاده از موبایل را به حداقل برسانند و وقتشان را با چیزهایی مثل ورزش و کلاس های هنری پر کنند تا کودکان نیز با الگو برداری از آن ها رفتار مناسب تری از خود نشان دهند.

7.برای فرزندان بیشتر وقت بگذراید.

اگر مشغله های زیادی دارید و برای رهایی از نق نق فرزندان آن ها را با موبایل تنها می گذارید تا خودتان به برنامه های روزانه اتان برسید بدانید که آینده نچندان خوبی در انتظار کودکتان خواهد بود.

پس برای کودکان وقت بگذارید،با آنان صحبت کنید،برای گردش خانوادگی آخر هفته برنامه ریزی کنید،گاهی با آن ها بازی کنید و … .

8.برای کودک سرگرمی ایجاد کنید.

سرگرمی های زیادی در منزل و بیرون از منزل وجود دارند که می توانید آن ها را جایگزین استفاده کودکان از موبایل کنید.

تفریحاتی مثل کلاس های نقاشی،کلاس های ورزشی،کلاس های هنری و … که وقت بچه ها را پر کند و علاوه بر آن،موضوع آموزشی داشته باشد.

کودکان نباید به زندگی بی تحرک عادت کنند،آن ها باید بدوند،ورزش کنند،فعالیت بدنی اشان را بالا ببرند تا برای زندگی در جامعه آماده شوند.

وابستگی و اعتیاد به موبایل حتی منجر به افسردگی و تنهایی کودک میشود.

9.برای کودک کتاب بخرید.

یکی از راه های ترک عادت استفاده کودکان از موبایل این است که برای کودک کتاب بخرید و سعی کنید کتاب های زیادی برایش بخوانید.عادت به کتاب خوانی کودک را خلاق و فعال بار می آورد.

10. از کودک بخواهید تا در منزل کمک کند.

دختر ها را با کارهای دخترانه و پسر ها را با مسئولیت های مردانه آشنا کنید.از کودکان متناسب با سن و توانایی اشان درخواست کمک کنید.با این کار عادت استفاده کودکان از موبایل را کم کم کاهش دهید.

11.کم کم زمان استفاده از موبایل را کم کنید.

اصلا سعی نکنید که با استفاده از خشونت عادت را از سر بچه ها بیندازید زیرا کودکان را از خانه فراری می دهد.به جای آن با او صحبت کنید و از سر مهرورزی و عشق در دلش رخنه کنید.زیرا محبت بر یادگیری تاثیر مثبت می گذارد.

سعی نکنید یک دفعه زمان استفاده کودکان از موبایل را کم کنید،سعی کنید روزانه ده دقیقه از زمان همیشگی را کم کنید.

12. موبایل را به صورت مشترک استفاده کنید.

به کودک بگویید که هرگاه بخواهد از موبایل استفاده کند باید یکی از والدین با او همراهی کند،در غیر این صورت امکان استفاده وجود ندارد.با این کار هم روی کیفیت استفاده از موبایل کنترل دارید و هم کمیت استفاده از دست شما خارج نخواهد شد.این کار را می توانید با ایجاد صمیمیت و بغل کردن کودک انجام دهید تا کودک نیز احساس خوبی هنگام استفاده از موبایل در کنار شما داشته باشد.

استفاده کودکان از موبایل13.از زمان سنج استفاده کنید.

برای استفاده کودکان از موبایل باید از زمان سنج یا ساعت زنگ دار استفاده کنید.با این کار کودک یاد می گیرد که بدون گریه و غر زدن باید گوشی را کنار بگذارد.همیشه 5 دقیقه مانده به زمان پایانی به کودک اطلاع دهید تا راحت تر گوشی را تحویل دهد.

14.به کودکان بگویید که شکستن قوانین چه عواقبی دارد.

از ابتدا که قوانین زمان را برای کودکان قرار می دهید عواقب شکستن و لجبازی را نیز به کوداک اطلاع بدهید.مثلا به آنها بگویید در صورتی که بیش از حد زمان مشخص استفاده کنند بازی مورد علاقه اشان پاک می شود.یا باید ظرف ها را بشویند و … .

به گفته ها و قرار هایی که می گذارید هم پایبند باشید و اگر گفتید این کار را می کنید حتما انجام دهید یا اینکه تنبه جایگزین برای آنها در نظر بگیرید.با این کار کودک متوجه می شود که والدین در کنار همه محبت هایشان در تصمیماتشان مصمم اند.

سن مناسب استفاده کودکان از موبایل

بهترین سن استفاده کودکان از موبایل سنی است که می خواهند وارد دبیرستان شوند.در این زمان می توانید برای آن ها به صورت جداگانه موبایل،گوشی هوشمند و یا تبلت بخرید.

در غیر این صورت باید خیلی مراقب باشید،کنترل را روی کودک زیاد کنید،قوانین و ساعات مشخص را برای استفاده از موبایل اعلام کنید.

هر زمان که می خواهید برای کودک موبایل بخرید باید به نکات زیر توجه کنید:

کودک شما چقدر احساس مسئولیت دارد؟

کودک شما چقدر می تواند به قوانین منزل شما پایبند باشد؟

آیا اگر ساعت مشخص به کودک دادید قبول می کند یا نه؟

آیا می توانید رفتار کودک را کنترل کنید؟

آیا کودک برای داشتن موبایل به صورت جداگانه آمادگی دارد؟

چقدر کودک با مسائل و مضرات گوشی آشنا است؟

هرگز برای کودکان دبستانی که در سن کنجکاوی هستند تبلت،موبایل  یا تلفن هوشمند نخرید.

استفاده کودکان از موبایلدر آخر

کودک باید برای استفاده از موبایل محدودیت هایی داشته باشد.

روزی دو ساعت انتخاب بسیار مناسبی برای کودکان می باشد.

کودکان تا سن جوانی نباید گوشی یا تبلت جداگانه داشته باشند و بهتر است از موبایل والدین استفاده کنند.

اگر نوجوانان موبایل یا تبلت جداگانه دارند نباید به اینترنت دسترسی داشته باشند.

طرز استفاده از گوشی های هوشمند را به کودکان آموزش دهید.البته سن کودک را هم در نظر بگیرید.هر چه کودک بزرگ تر می شود می تواند با کنترل والدین مسائل بیشتری از موبایل را یاد بگیرد.

آسیب ها و مضرات استفاده موبایل در کودکان را به آن ها آموزش دهید.

باید به کودک یاد دهید که هر 20 دقیقه یکبار تا بیست ثانیه به جای دیگر نگاه کند.این کار به تقویت چشم کمک می کند.

با راهنمایی درست می توان بین زندگی واقعی و مجازی تعادل به وجود آورد.

سعی کنید مادر کافی باشید نه کامل.با این کار کودک متوجه می شود که مادر و پدر ها نیز زمانی برای خودشان می خواهند.

 

 

 

 

 

 

1 نظر
  1. صبا قبادی گفت

    برای اینکه یه پدر مادر بتونن از فواید استفاده از موبایل برای فرزندشون بهره مند شن و در عین حال از مضراتش هم در امان بمانند باید سطح آگاهی و اطلاعاتشون رو بالا ببرند تا بتونن یه مدیریت خوبی روی کودکشون داشته باشند مثلا میتونن از روانشناس یا با مطالعه مقالات معتبر مثل مقالات سایت های فرچون و دانشگاه کسب و کار و … استفاده کنند

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.