مادریار

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک

رابطه کودک با حیوان خانگی و تاثیر آن بر رشد و تربیت کودک

عوامل زیادی بر رشد جسمی و عاطفی کودک تاثیر گذار هستند.یکی از آنها داشتن حیوان خانگی روی کودک است.در این متن شما را با فواید و معایب داشتن حیوان خانگی،اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک از نظر رشد،راهنمای خرید حیوان خانگی برای کودک(انواع حیوانات مثل سگ،گربه،همستر،خرگوش و لاک پشت و معایب و مزایای آنها) و راه های کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی آشنا خواهیم کرد.

حیوانان خانگی را حتما تحت مراقبت دام پزشک قرار دهید.با رعایت بهداشت،توجه به واکسن و مراقبت های ویژه از هر حیوان خانگی می توانید یک دوست قابل اعتماد برای فرزندتان داشته باشید.

کودکان از سن سه یا چهار سالگی علاقه خود را به داشتن حیوان خانگی نشان می دهند.از نظر روان شناسی داشتن حیوان خانگی برای رشد و کنجکاوی کودک حائز اهمیت است.

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودک

داشتن حیوان خانگی فواید زیادی برای کودک شما دارند همچون:

شاد زیستن

یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک بازی کردن و حس آرامش است.کودکان حین بازی با یک موجود زنده بیشتر شاد می شوند تا یک عروسک بی جان.حیوان خانگی به دلیل حس داشتن به انسان می تواند ایجاد وابستگی یا دلبستگی کند.

معمولا کودکانی که یک حیوان خانگی دارند شاداب تر و سر زنده تر هستند.

بالا رفتن حس مسئولیت پذیری

کودک با غذا دادن،تمیز کردن حیوان خانگی و محل زندگی اش،بیرون بردن و مراقبت کردن از آن احساس مسئولیت می کند و کم کم مسئولیت پذیری را یاد می گیرد.

برای این کار،وقتی کودک درخواست می کند که حیوان خانگی داشته باشد،باید از قبل برایش توضیح دهید که همه مسئولیتش با خود اوست و شما هیچ دخالتی در امور آن نخواهید داشت.تا کودک به مرور زمان متوجه قبول مسئولیت خود شود.

یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک این است که در آینده کودک مسئولیت پذیری خواهیم داشت.

داشتن یک دوست خوب

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودکمعمولا تک فرزندها خیلی احساس تنهایی می کنند.کودکانی که که هم بازی هم سن و سال ندارند به داشتن یک دوست خوب نیاز دارند تا این حس تنهایی را برطرف کنند.

بنابراین داشتن یک حیوان خانگی می تواند تنهایی کودک را از بین ببرد.زیرا کودک با او صحبت می کند،به او غذا می دهد،با حیوان خانگی درد و دل می کند.

کودک با قبول مسئولیت یک حیوان خانگی در زندگی آینده پخته تر می شود و می تواند در زندگی شخصی اش بهتر عمل کند.

حرف زدن نوزاد

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که حیوان خانگی دارند،زودتر از دیگر کودکان شروع به حرف زدن می کنند.

زیرا سعی می کنند تا با حیوان تعامل برقرار کنند و صداهای آن ها را نیز می شنوند.می گویند شنونده های خوب سخن گویان بهتری هستند.

کاهش احساس تنهایی

مطالب مرتبط

در دنیای امروزه که همه خانواده ها تک فرزند هستند و والدین هر دو مشغله های زیادی دارند.زمان کمی برای فرزندان می گذارند.بیشتر زندگی ها ماشینی شده است.حتی سر زدن ها نیز به یک تماس تصویری ختم می شود.

کودکان در این شرایط با کمبود های عاطفی مثل بغل کردن و در آغوش بودن،بوسیدن و حس یک موجود زنده مواجه می شوند.با داشتن یک حیوان خانگی می توانید احساس تنهایی کودک را کاهش دهید.

مادر کافی بودن

یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک این است که به مادرش فرصت می دهد تا یک مادر کافی باشد.به این گونه که بیشتر زمانش را با حیوان مورد علاقه اش می گذراند و مادر وقت بیشتری برای خودش پیدا می کند.مادر کافی یعنی اینکه گاهی کودک را به حال خود بگذارید و به کار های خودتان رسیدگی کنید.رصد تمام وقت کودک را آزده می کند.

کاهش بیماری قلبی

داشتن گربه در خانه باعث کاهش استرس می شود.کاهش استرس هم منجر به آرامش قلبی و عروقی می گردد.بنابراین افرادی که در خانه گربه نگه داری می کنند کمتر از سایر افراد دچار بیماری قلبی و عروقی می شوند.

البته داشتن حیوانات دیگر در منزل هم به همین صورت است اما گربه ها مستقل تر و آرام تر از بقیه حیوانات خانگی هستند.

به طور کلی می توان گفت که داشتن گربه در منزل می تواند بدن شما را نسبت به تمام بیماری ها ایمن کند.

یادگیری بهتر

در آمریکا مدارسی وجود دارد که،کودکانی که مشکلات یادگیری در درس پرورشی دارند.سگ ها موظف اند با آن ها درس بدهند.

کاهش استرس

استرس چندین کودک را هنگام خواندن کتاب برای والدین،جمع دوستان،یک دوست و حیوان خانگی اش سنجیده اند.محققان دریافت اند که کمترین مقدار استرس برای زمانی است که کودک برای حیوان خانگی اش کتاب می خواند.

اجتماعی شدن

روان شناسان اعتقاد دارند که کودکان خجالتی و آن هایی که گوشه گیر هستند،با داشتن حیوان خانگی روابط اجتماعی قوی تری را تجربه خواهند کرد.زیرا آن ها با حیوان خانگی صحبت،درد و دل می کنند.علاقه مشترک پیدا می کنند.

دانشمندان متوجه شده اند که وقتی کودکان می ترسند و یا رازی دارند بیشتر دوست دارند که آن را با حیوان خانگی اشان در میان بگذارند.

استحکام خانواده

وقتی همه اعضای خانواده سعی می کنند تا در تمیز کردن،غذا دادن و بیرون بردن حیوان خانگی به هم کمک کنند،پس بیشتر با هم وقت می گذرانند،می خندند و حرف می زنند.بنابراین یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک تقویت استحکام خانوداه است.

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودکمعایب داشتن حیوان خانگی برای کودک

مثل همه چیزها که در کنار فوایدشان معایبی نیز دارند.داشتن حیوان خانگی نیز در کنار همه خوبی هایش معایبی دارد:

آلرژی و حساسیت

بعضی از کودکان زمینه آلرژی را در بدنشان دارند اما ممکن است در طول عمر این آلرژی  را نشان ندهند.با داشتن حیوان خانگی بیماری آلرژی زمینه ای را فعال خواهید کرد.

البته کودکانی که مادر یا پدرشان حساسیت های فصلی،غذایی یا نسبت به یک چیز خاص آلرژی دارند،ممکن است کودک نیز در آینده حساسیت را روی پوست،به صورت عسطه و سرفه،مشکلات آسم و مشکلات ریوی نشان دهد.این خانواده ها نباید حیوان خانگی داشته باشند.

زیرا موهای سگ،گربه،همستر و …و پرهای ریز پرندگان که در هوا معلق می شود حساسیت را تشدید می کند.در بعضی از کودکان کهیر پوستی اولین نشانه بروز آلرژی است.

توجه

دکتر اونبی نظریه‌ای دارد که می‌گوید «وقتی یک کودک با سگ و یا گربه بازی می‌کند آن حیوان معمولا او را لیس می‌زند.»وی معتقد است از طریق همین لیسیدن باکتری‌هایی که در دهان حیوان خانگی هستند به کودک منتقل می‌شوند و بودن در معرض باکتری‌ها می‌تواند واکنش سیستم ایمنی کودک به مواد حساسیت زا را تغییر دهند. دکتر اونبی معتقد است که علی الرغم همه تصورات،حیوان خانگی آلرژی را کم می کند.

آیا حیوانات ناقل بیماری هستد؟

بعضی از حیوانات می توانند ناقل بیماری ها باشند.بیماری هایی مثل:

انواع عفونت

عفونت قارچی که از حیوان منتقل می شود و مسری نیز هستند.

کرم های لوله ای

کرم هایی که از گربه ها به انسان منتقل می شود و سبب نابینا شدن کودک می گردد.

کرم هوک

کرم هوک که در روده سگ زندگی می کند و از طریق مدفوع خارج می شود.اگر کودکی بدون کفش و دمپایی روی فضای باز قدم بزند ممکن است کرم هوک از طریق پوستش به او نیز منتقل شود.

اسهال

باکتری کمپیلو که در حیوانات دیده می شود می تواند از طریق همین حیوانات به انسان منتقل شود و سبب بروز اسهال خطرناک شود.

ابتلا به بیماری توکسوپلاسمو

این بیماری از طریق مدفوع حیوانات به انسان ها منتقل می شود.

هزینه های سنگین

نگه داری از حیوانات خانگی می تواند هزینه های زیادی را بر عهده شما قرار دهد.هزینه هایی مثل واکسن،غذای مخصوص،بیماری های حیوانات و درمان آن ها،هزینه آموزش برای استفاده از سرویس بهداشتی و آموزش های دیگر،هزینه آماده کردن یک سرپناه.

این هزینه ها برای همه خانواده ها میسر نیست که بتوانند از این دوست های پنجه دار مراقبت کند.

بیشتر شدن مسئولیت ها

با داشتن حیوان خانگی مسئولیت شما نیز بیشتر می شود.اگر خانواه ای هستید که وقت کافی ندارید و برای هر کاری برنامه ریزی می کنید بهتر است از داشتن حیوان خانگی صرف نظر کنید.

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودکحیوانات نیز نیاز به ورزش و توجه دارند.

شما نمی توانید که یک سگ یا گربه داشته باشید اما به صورت تمام وقت او را در منزل حبس کنید.باید برای شادابی حیوان خانگی اتان وقت و انرژی کافی داشته باشید.

هم چنین حیوانات خانگی نیاز به توجه  و مهر ورزی دارند اگر حوصله و وقت ندارید که برای یک موجود دیگر زمان بگذارید،نداشتن حیوان خانگی را انتخاب کنید.

تمیز کردن مدفوع

هر بار که حیوان خانگی کثیف کاری می کند باید زیر پایش را تمیز کنید.این کار مستلزم این است که بد دل نباشید،نیاز به دستکش و وسایل مخصوص دارد.باید حتما ماسک بزنید.

احساس ناخوشایندی

همه مردم از اینکه شما حیوان خانگی دارید خوشحال نیستند و شاید دوست نداشته باشند که شما حیوان خانگی ات را به منزل آن ها ببرید و یا اینکه ازشما می خواهند تا او را از خانه بیرون ببرید تا آن ها به منزل شما بیایند.

بهم ریختن برنامه ها

ممکن است در شب حیوان شما نخوابد و همه برنامه های شما را بر هم بزند.یا اینکه مریض شود و شما مجبورید مثل یک انسان از او مراقبت کنید تا بهبود یابد.

ریزش مو

همه حیوانات خانگی و انواع پرنده ها ریزش مو و بال دارند و این موضوع ممکن است خوشایند نباشد.

مراقبت همیشگی

شما باید هر روز و همیشه از حیوان خانگی اتان مراقبت کنید و نمی توانید او را روز ها در خانه بگذارید و خودتان به سفر بروید.باید هر روز به او غذا بدهید،مدفوعش را تمیز کنید،او را حمام کنید و برای ورزشش برنامه ریزی کنید.

 

اثرات داشتن حیوان خانگی بر رشد کودک

یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک،تاثیر مثبت بر رشد خردسال است.

رشد درک و احساسات

کودک با برقراری ارتباط غیر کلامی با حیوان خانگی سعی می کند تا مفهوم و منظورش را متوجه شود.بنابراین به مرور زمان می تواند با دیگر انسان ها نیز ارتباط غیر کلامی برقرار کند و متوجه منظور آن ها شود.

با این کار درک و احساست کودک رشد می کند و می تواند در آینده نه چندان دور بهتر با افراد جامعه تعامل غیر کلامی ایجاد کند.

با داشتن حیوان خانگی هیجانات کودک را نیز می توانید کنترل کنید.

کودک وقتی با حیوان خانگی بازی می کند سعی می کند خود را  جای حیوان قرار دهد و دنیا را از دید او بنگرد.بنابراین تجربه این بازی باعث تقویت ادراکات حسی کودک می شود.

تقویت تعاملات اجتماعی

کودکانی که از یک حیوان خانگی مراقبت می کنند،از نظر اجتماعی درجه بالاتری نسبت به دیگران دارند و بچه های دیگر را بهتر درک می کنند.

بالا رفتن اعتماد به نفس

وقتی کودک از دیگری حمایت می کند،مراقبت می کند حس اعتماد به نفسش نیز بالا می رود.چون کودک بی قید و شرط به حیوان محبت می کند و خواسته ای نیز از حیوان ندارد اعتماد به نفسش تقویت می گردد.

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودکپیشرفت کودکان معلول عاطفی

زندگی یک کودک مبتلا به معلولیت عاطفی با یک حیوان خانگی می تواند باعث پیشرفت در درک دیگران گردد.

راهنمای خرید حیوان خانگی برای کودک

سگ و گربه به دلیل نیاز به مراقبت برای کودکان بالای 5 سال مناسب تر است.البته سگ و گربه توانایی شناختی و احساسی بیشتری نسبت به حیوانات دیگر دارند و برای کودکان مناسب تر هستند.

کدام حیوان خانگی برای کودکم مناسب تر است؟

اینکه شما وکودکتان کدام حیوان را دوست داشته باشد به خود شما بستگی دارد ممکن است کودک از یک حیوان خوشش بیاید و از حیوان دیگر نه.باید به علاقه کودک نیز توجه کنید و صد البته شرایط منزل و نگه داری از حیوان خانگی را از قبل بسنجید.

 شرایط،فواید و معایب نگه داری از سگ

برای نگه داری از سگ ها باید منزل شما داری حیاط باشد یا اینکه کنار باغ برایش یک سر پناه تهییه کنید.

سگ ها دوست داشتنی هستند.از بچه ها آموزش می بینند.به کودکان آموزش می دهند.همراه بسیار مناسبی در همه جا هستند.

سگ ها نیاز به مراقبت روزانه دارند.گاهی مضطرب می شوند و صاحب خود را یا گاز می گیرند یا اینکه چنگ می زنند.به همین دلیل برای کودکان زیر 8 سال پیشنهاد نمی شود.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از گربه

برای نگه داری از گربه ها می توانید یک سبد بافتنی تهییه کنید و آن را کنار اتاق کودک قرا دهید.

گربه ها آرامش خاصی دارند و باعث کم شدن استرس افراد می گردند.

اما توجه داشته باشید خانواده هایی که سابقه آلرژی دارند نباید از گربه ها نگه داری کنند و اینکه گربه ها وقتی عصبانی شوند به صاحب خود آسیب میزنند.

به همین دلیل نباید حیوان خانگی یک کودک 5 ساله گربه باشد.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از پرنده ها

تهییه یک قفس همراه با جای آب و غذا برای یک پرنده کافی است.

پرنده ها هم چشم نواز هستند و هم  آواز زیبایی دارند.بیبشتر پرنده ها بی خطرند و آزاری برای کودک نخواهند داشت.

آموزش به پرنده ها صبر و زمان زیادی می طلبد که باید کودک خیلی صبور باشد.تمیزکردن قفس پرنده ها کمی مشکل است.

همه کودکان برای نگه داری از پرنده ها نیاز به کمک دارند.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از ماهی

برای نگه داری از ماهی کمی غذای ماهی و یک تنگ شیشه ای احتیاج دارید.

زندگی ماهی ها بسیار آرام و بدون دردسر است.کودکان نوپا از دیدن ماهی لذت می برند.فقط باید آب آن ها را عوض کنید و گاهی به آن ها غذا بدهید.

حواستان جمع باشد که تنگ ماهی را همیشه تمیز نگه دارید.برای جلوگیری از تلف شدن ماهی سر وقت به او غذا بدهید و جهت عمر طولانی او برایش یک دستگاه اکسیژن در نظر بگیرید.

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودکشرایط،فواید و معایب نگه داری از همستر

همستر فقط یک قفس و یک وسیله برای بازی می خواهد.

بسیار ریز و دوست داشتنی است و می تواند غذای کمی بخورد تا زنده بماند.

هر روز باید قفس همستر را تمیز کنید زیرا اگر این کار را نکنید حتما بوی بد آن شما را اذیت خواهد کرد.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از خوکچه هندی

خوکچه هندی یک جای خواب می خواد و اصلا پر انرژی نیست.

بی خطر است و ممکن است کودک را گاز بگیرد و به راحتی می توانید او را بغل کنید.خوکچه ها بسیار باهوش هستند و خیلی سریع یاد می گیرند.

باید حتما به خوکچه های هندی ویتامین سی برسانید و تغذیه سالمی داشته باشند.آن ها به فضای باز احتیاج دارند و باید یک جفت باشند تا شاد زندگی کنند.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از موش

بیشتر افراد دوست ندارند که یک موش در خانه ببینند اما موش هم می توناد حیوان خانگی باشد.

موش ها به فضای بزرگی احتیاج ندارند.می توانید از موش های ماده برای کودک بخرید.کودکان با صدای موش ها چند ساعت سرگرم می شوند.

کودک نمی تواند موش را در دست بگیرد  و فقط باید او را از پشت قفس شیشه ای نگاه کند.موش ها شب ها نمی خوابند و تا صبح سر و صدا می کنند.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از خرگوش

بعد از سگ خرگوش ها نیز حیوان محبوب کودکان هستند آنها باید در حیاط در قفس مخصوص زندگی کنند.

خرگوش ها بی ضرر هستند وکودک می تواند به راحتی او را بغل کند.

خرگوش ها نیاز به مراقبت و تمیز کاری روزانه دارند.خرگوش ها می توانند خیلی زیاد کثیف کاری کنند.

شرایط،فواید و معایب نگه داری از لاک پشت

لاک پشت ها بسیار آرام و کند هستند.زود پیر می شوند.

کودکان هنگام بازی با لاک پشت آرامش میگیرند و از استرس دور می شوند.کودکانی که با لاک پشت بازی می کنند انسان های بهتری می شوند.

برای کودکان زیر 5 سال لاک پشت نگیرید زیرا ممکن است به بیماری سالمونلا مبتلا شوند.طول عمر لاک پشت ها خیلی زیاد است.

 

راه های کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی

اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودکمعوملا جونده ها 6 سال،سگ و گربه 18 سال و یک اسب 25 سال عمر می کند.این یعنی اینکه در طول عمر می توانید شاهد مرگ یکی از این حیوانات باشید.

کودکانی که مرگ یک حیوان خانگی را تحمل می کنند و در سوگ او می نشینند،راحت تر می توانند که با مرگ یک انسان کنار بیایند.این آمادگی برای زندگی آینده نیز یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک است.

البته ممکن است آسیب روانی بسیار بزرگی برای خانواده باشد زیرا حیوان خانگی هم مثل یکی از اعضای خانواده است که مهر ورزیده و مهر دیده است.

برای ما، یک حیوان خانگی فقط “یک سگ” یا “فقط یک گربه” نیست، بلکه یک عضو محبوب خانواده ما است و باعث همراهی، سرگرمی و شادی زندگی ما می شود. یک حیوان خانگی می تواند خود را به ساختار زندگی روزمره شما بیفزاید،شما را فعال و اجتماعی نگه دارد،به شما در غلبه بر مشکلات و چالش های زندگی کمک کند و حتی یک حس معنا یا هدف را فراهم کند.

بنابراین با از دست دادن یک حیوان خانگی به معنای از دست دادن یک همراه واقعی است.

راه کارهایی وجود دارد که شما را التیام دهد:

از او بخواهید صبور باشد و احساس گناه نکد.

کودک باید بداند که تقصیری ندارد و نباید شرمنده باشد.

اجازه دهید برایش عزا داری کند اما زیاده روی نکند.

یک سالگرد برایش بگذارید و هر سال برنامه ای برایش تدارک ببینید تا روح کودک آرامش بگیرد.

احساسات کودک را نادیده نگیرید و اگر دوست دارد اجازه دهید گریه کند.خجالت نکشد و احساسات خود را بروز دهد.

از کودک بخواهید تا راجع به حیوان خانگی اش بنویسد و با دیگران صحبت کند.

با کسانی که حیوان خود را از دست داده اند ارتباط بگیرید.

به یاد حیوان مرده یک درخت بکارد و سعی کند هر روز از آن مراقبت کند.

هر موقع از نظر روحی آماده بود فکر نبودنش را رها کند.

یک حیوان خانگی دیگر را جایگزین او کنید تا کم کم غم نبودنش کودک شما را رها کند.

بیشتر از کودک مراقبت کنید.ورزش،تغذیه سالم و تنفس هوای تمیز می تواند به انرژی از دست رفته خردسال شما کمک کند.

با یک روان شناس تماس بگیرید.

به دوستان خود سر بزنید و نگذارید که روحیه بچه اتان افسرده شود.

ورزش یوگا و شنا را حتما انجام دهید.در کلاس های مدیتیشن شرکت کند.به کودک کمک کنید تا کم کم او را فراموش کند.

به کودک راستش را بگویید و بگذارید تا به روش خودش غمگین باشد.احساسات کودک را درک کنید.

با کودک صحبت کنید و اجازه دهید تا احساساتش را بیان کند.

اجازه دهید تا کودک برای حیوان خانگی مرده اش تشیع جنازه بگیرد.او را در این امر همراهی کنید.

تفاوت پسر ها با دختر ها

پرورش حیوانات خانگی برای پسر بچه‌ها به طور ویژه‌ای با اهمیت است،زیرا مراقبت کردن از یک حیوان برای یک پسر مثل دیدی که دخترها به این کار دارند نیست.دید دخترها بیشتر پرستاری،خاله بازی و یا بازی با عروسک‌هاست.دخترها در سن 8 سالگی بیشتر از پسرها در امر نگهداری و مراقبت هم داخل و هم خارج از خانه مشغول می‌شوند.ولی در رابطه با مراقبت از حیوان خانگی هر دو به یک اندازه درگیر آن می‌شوند.

کودکان دوست دارند تا بیشتر از حیوان خانگی مراقبت کنند تا از خواهر یا برادر کوچکتر از خودشان.

توصیه می شود اگر در خانواده ای فردی با زمینه حساسیت و علائم تنفسی یا پوستی وجود دارد از نگهداری حیوانات خانگی خودداری شود تا علائم تشدید نشود.

اگر حیوان خانگی دارید حتما از وسایل تهویه هوا استفاده کنید.تا خطرات آلودگی هوا را کم کنید.

حیوان خانگی را مرتب به دامپزشک نشان دهید.

اندازه حیوان خانگی را با توجه به سن و قد کودک در نظر بگیرید.

یکی از اثرات حیوانات خانگی روی کودک این است که کمتر با گوشی تبلت بازی خواهند کرد.

بازی با حیوان خانگی باعث کاهش بیش فعالی کودک می شود.

در آخر

داشتن حیوانات خانگی فواید روانی بسیاری برای کودکان دارد.این کودکان مسئولیت پذیر تر از دیگران می شوند.

لازم است بدانید که نگهداری صحیح از حیوانات خانگی نه تنها تاثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی کودکان را به همراه ندارد،بلکه می‌تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی را نیز با خود به همراه داشته باشد.

خانواده‌ها کشف کردند که کودکانی که همراه حیوانات خانگی هستند اضطراب کمتری دارند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.