مادریار

گوش درد در کودک

علت های درد گوش در کودکان و راه های درمان

در دوره کودکی، کودکان به بیماری های متعددی ممکن است دچار شوند. گوش درد یکی از بیماری های رایج در میان کودکان است که ایجادش، دلایل مختلفی دارد.

برخی از گوش درد ها خطرناک اند و بهتر است زودتر روند درمانی را درپیش گرفت؛ ولی برخی دیگر از گوش درد ها ناشی از عفونت های کوچکی هستند که با مصرف دارو، بعد از گذشت چندین روز بهبود می یابند.

گوش درد در کودکان و نوزادان به چه صورت است؟

درد ناحیه گوش در کودک و نوزاد با حالت سوزش و درد سریع و گنگ در گوش ایجاد می شود. این درد امکان دارد بصورت همیشگی باشد یا بصورت موقت ایجاد شده باشد و پس از مدتی رفع شود. درد ممکن است در یک گوش یا هر دو گوش بروز کند، حس شنوایی کودک بخوبی کار نمی کند یا ممکن است در گوش هایش حس کیپ شدن یا فشار داشته باشد. پدر و مادر اگر دلیل گوش درد را پیدا نکنند، بهتر است کودک را نزد پزشک ببرند تا تشخیص اولیه و روند درمانی انجام شود.

دلایل بروز گوش درد در کودک

گوش درد در کودک و نوزاد به دلیل های مختلفی ایجاد می شود. بعضی از این دلیل ها بصورت مستقیم بر گوش تاثیر می گذارند و بعضی دیگر، بر ناحیه اطراف گوش تاثیر گذارند.

بطور کلی علت های رایجی برای ایجاد گوش درد در کودکان وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم:

*امکان دارد مایعاتی در بخش عمقی گوش تجمع پیدا کند. نام این بیماری چسب گوش است که بر کودکان بیشتر از افراد بزرگسال تاثیر می گذارد.

*تورم گوش خارجی یا عفونت کانال گوش که در بخش خارج از پرده گوش اتفاق می افتد.

*وجود داشتن فولیکول مو در ناحیه کانال گوش.

*درماتیت سبورئیک یا مبتلا شدن گوش به اگزما.

*ممکن است کانال گوش بدلیل ورود جسم های خارجی نوک تیز مثل گوش پاک کن یا وسایل تیز، دچار آسیب شود.

*مسدود شدن گوش بدلیل چسب ها، مایعات داخل گوش یا اشیا وارد شده به گوش.

*عفونت یا چرک گلو ناشی از ملتهب شدن لوزه و سرماخوردگی در کودکان و نوزادان.

*درد ناحیه فک که به درد مفصل تمپروماندیبولار شناخته شده است.

*آبسه کردن دندان ها

*دندان درد به دلایل مختلف

*درد عصب صورت( نورالوژی تریگمینال )

در این بخش سعی کردیم دلایل مبتلا شدن کودک و نوزاد به گوش درد را توضیح دهیم. در صورت اینکه کودک به مشکلات ذکر شده دچار شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

گوش درد در کودکنشانه های گوش درد در کودکان و نوزادان

مطالب مرتبط

گوش درد در کودک و نوزاد ممکن است ناشی از عفونت گوش باشد که بشدت آزاد دهنده و دردناک خواهد بود. در ادامه مطالب نشانه های گوش درد در کودکان را بیان می کنیم.

*امکان دارد بدن کودک یا نوزاد گرم تر و تحریک پذیر شود.

*امکان دارد کودک مرتبا گوش های خود را بکشد یا با دستش بمالد.

*دچار تب بالاتر از 38 درجه شود.

*حالت کم اشتهایی و بی میلی به غذا پیدا کند.

*در خواب دچار اهتلال شود و شب، هنگام خواب بسیار کلافه و ناآرام باشد.

*دچار سرفه و آبریزش بینی شود.

*در شنوایی دچار اختلالاتی شود.

*در حفظ تعادل، دچار مشکل شود.

اگر متوجه شدید که کودک یا نوزاد شما دارای علائم بالا است بهتر است نسبت به آن بی توجه نباشید و برای درمان آن سریعا اقدام کنید.

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

اگر کودک یا نوزاد شما، دچار گزینه های زیر باشد بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه نمایید:

1.اگر سن کودک هنوز به یک سال نرسیده است ولی دچار عفونت گوش شده است.

2.اگر کود شما سنش بیشتر از یک سال است و دچار گوش درد و تب شده است.

3.اگر کودک شی خارجی را در گوش خود وارد کرده باشد.

4.اگر گوش کودک بطور همزمان با درد گردن همراه باشد.

5.اگر کودک یا نوزاد دچار گوش درد شد و پوست بخش پشت گوش نیز، دچار ورم و قرمزی شد.

6.گوش درد به همراه سرگیجه و اختلال در حفظ تعادل برای کودک ایجاد شد.

7.اگر میزان گوش درد در کودک افزایش پیدا کرد، بطوری که از درد گریه کرد و داروهای تسکین دهنده کارساز نباشد.

8.خرج خون یا چرک از گوش کودک که ممکن است ناشی از پاره شدن گوش باشد.

9.با وجود مصرف آنتی بیوتیک پس از گذشت 2 روز، کودک هنوز احساس گوش درد می کند.

گزینه های ذکر شده بسیار مهم است که بهتر است آن ها را بخوبی مطالعه کنید. گاهی اوقات نباید درد گوش را بی اهمیت جلوه داد، زیرا ممکن است آسیب جبران ناپذیری به گوش کودک شما وارد نکند.

پزشک چگونه گوش درد را تشخیص می دهد؟

اگر پزشک احتمال دهد که کودک دچار عفونت گوش شده است، از وسیله مخصوصی به اسم اوتوسکوپ به منظور معاینه استفاده می کند.

پرده گوش در افراد سالم رنگی خاکستری متمایل به بنفش دارد و شفاف است. عفونت گوش می تواند باعث ملتهب شدن، متورم شدن یا قرمز شدن پرده گوش شود. اگر پزشک صلاح بداند، ممکن است آزمایش های بیشتری برای تشخیص نهایی انجام شود.

گوش درد در کودکاقدامات لازم برای درمان گوش درد کودک

اگر کودک شما سنش به دوسال رسیده یا بزرگتر است، بیماری اش وخیم نیست و دچار تب هم نشده است بهتر است مدت یک الی دو روز بیماری را تحت کنترل داشته باشد. خیلی از علت های ناشی از عفونت گوش میانی بعد از گذشت چند روز، بطور خودکار بهتر می شوند.

پدر و مادرها برای کاهش نشانه و درد ناشی از گوش درد می توانند کارهای زیر را انجام دهند که به کودک بسیار کمک خواهد کرد:

*اگر کودک شما آبریزش بینی دارد، می توانید از قطره بینی برای او استفاده کنید.  این عمل سبب می شود تا او راحت تر و بهتر تنفس کند و غذایش را میل کند.

مصرف این قطره نباید بیشتر از 2 روز باشد. اگر پرده گوش کودکتان پاره شده است، از قطره گوش یا روغن های گیاهی مثل زیتون به هیچ وجه استفاده نکنید.

*می توانید برای تسکین درد گوش کودک از مسکن استفاده کنید. قرص استامینوفن و ایبوپروفن گزینه های مناسبی هستند. داروها را حتما طبق دستور مصرف کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

*اگر کودک شما سابقه گوش درد یا عفونت های گوشی را داشته باشد، ممکن است پزشک برای خالی کردن گوش از مایع های اضافی و عفونت یک لوله کوچک بنام گرومت را در گوش کودکتان بگذارد.

*اگر کودک شما شی خارجی را در گوش خود وارد کرده باشد، پزشک با توجه به نوع جسم وارد شده روش خارج کردن را تعیین می کند. اگر جسم خارجی وارد شده به گوش حالت نرمی داشته باشد، به احتمال زیاد پزشک از انبرک یا قاشق مخصوص برای خارج کردن جسم استفاده می کند.

اگر هم جسم وارد شده سخت باشد، مثلا جنس پلاستیک داشته باشد پزشک برای خارج کردن آن از سرنگ مخصوص کمک می گیرد.

اقدامات بالا جهت تسکین درد گوش کودک است که برای پدر و مادر ها بسیار کارآمد است.

درمان های خانگی برای گوش درد کودکان

درمان های خانگی متعددی برای درمان گوش درد در کودکان وجود دارد که خیلی توصیه نمی شوند، زیرا امکان دارد درد را تشدید کند یا آسیبی خطرناک به گوش وارد کند.

توصیه ما این است پیش از انجام هرگونه درمان خانگی، با پزشک مشورت کنید.

در بخش زیر تعدادی از درمان های خانگی گوش درد را بیان می کنیم:

1.برای کاهش درد گوش از کمپرس آب گرم استفاده کنید. کمپرس آب گرم را به مدت 20 دقیقه روی گوش کودک بگذارید سپس بردارید.

2.پس از گذشت دو تا سه هفته پس از خوب شدن عفونت گوش، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اینکار برای کسب اطمینان از سالم بودن پرده گوش کودک است.

3.پوزیشن خواب کودک در کاهش درد ناشی از گوش او موثر است. کودک را طوری قرار دهید که سر او از بدنش کمی بالاتر قرار گیرد. می توانید او را به حالت نیمه نشسته بخوابانید که در کاهش درد گوش بسیار موثر است.

4.اگر در فضایی دود سیگار یا قلیان وجود داشت، کودک را از آن فضا دور کنید. دود سیگار و قلیان در وخیم تر شدن عفونت گوش نیز موثر هستند.

5.بهتر است هنگام خروج از منزل گوش های او را با کلاه یا هر لباس دیگری بپوشانید. باد و سرما باعث می شود گوش درد شدید تر شود.

گوش درد در کودکآیا بین گوش درد کودک و کرونا ارتباطی وجود دارد؟

بیشتر گوش درد ها در کودکان ناشی از عفونت است. تا کنون هیچ مورد گوش دردی مبنی بر کرونا گزارش نشده است. بطور کلی نمی توان گوش درد را یکی از نشانه های بیماری کرونا دانست.

آیا دود سیگار باعث کم شنوایی کودکان می شود؟

طبق تحقیقات صورت گرفته کودکانی که در معرض دود سیگار و قلیان هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کم شنوایی قرار دارند تا کودکانی که در محیط های دور از اینها هستند.

بر اساس تحقیق انجام شده که در شهر کوبه، کشور ژاپن صورت گرفت؛ حدودا 507734 کودک در سال های 2004 الی 2010 مورد بررسی قرار گرفتند.

براساس بدست امده، کودکانی که در زمان نوزادی در محیط های دودی قرار گرفته اند، 68درصد بیشتر از بقیه کودکان در خطر ابتلا به کم شنوایی قراردارند.

علاوه بر محیط دارای دودسیگار و تنباکو، مادران در دوران بارداری باید از کشیدن سیگار پرهیز کنند. استعمال دخانیات در زمان بارداری امکان ایجاد آسیب به مغز جنین و اختلال عملکردی سیستم شنوایی را فراهم می سازد.

برای جلوگیری از گوش درد چه کارهایی می توان انجام داد؟

اقدامات زیر برای پیشگیری از ابتلا به گوش درد در کودکان است.

*برای پاک کردن گوش بهتر است چیزی را وارد گوش نکنید.

*بسیار هواستان به کودک باشد تا سرما نخورد. بسیاری از سرماخوردگی ها باعث ایجاد عفونت گوش می شوند. به کودکان آموزش دهید تا دستان خود را برای پاک کردن از میکروب ها بشویند.

*معمولا پس از مبتلا شدن به آنفلونزا، عفونت گوش بوجود می آید. کودکانی که امکان ابتلا به آنفلونزا را دارند بهتر است هر سال توسط متخصص معاینه شوند.

*کودک را از محل دود سیگار و قلیان دور کنید. این دودها زمینه ساز عفونت های گوش هستند.

*بهتر است حساسیت های کودک خود را چک کنید. التهاب ناشی از آلرژی می تواند باعث ایجاد عفونت های گوش شود.

*کودکان پس از تولد بهتر است از شیرمادر تغذیه کنند، زیرا در شیرمادر آنتی بیوتیک هایی وجود دارد که از ایجاد عفونت های گوش جلوگیری می کند.

*استفاده از پستانک در کودکان مستعد به عفونت گوش، احتمال عفونت را افزایش خواهد داد.

*اگر کودک شما به حالت خوابیده از شیشه شیر خود تغذیه می کند، بسیار مراقب باشید. ممکن است شیر از کناره دهان خارج شده و وارد لوله های گوش او شود که زمینه ساز ایجاد عفونت گوش است.

 

کودکان در چه رده سنی بیش تر در معرض گوش درد هستند؟

درد گوش می تواند برای تمامی انسان ها بسیار دردناک باشد. تحمل این درد در کودکان به خصوص در کودکان زیر دو سال که توانایی حرف زدن ندارند بسیار سخت است. درد گوش در کودکان بسیار رایج است و درصد بالایی از آن ها تا زمانی که بزرگ می شوند این درد را تجربه می کنند. میزان درد گوش در کودکان متفاوت بوده و دلایل مختلفی هم دارد. به طور کلی کودکانی که زیر پنج سال دارند بیش تر بقیه مبتلا به گوش درد می شوند. بنابراین توصیه می شود والدین آن ها توصیه های پزشکی را در مورد گوش درد فرزندان خود جدی بگیرند.

 

درمان گوش درد در کودکان با آنتی بیوتیک ها

 

یکی از رایج ترین راه ها برای درمان گوش درد در کودکان مصرف آنتی بیوتیک ها است. اما نکته ای که در این باره حائز اهمیت است این است که والدین نباید بدون تجویز پزشک به کودک خود آنتی بیوتیک بدهند. با وجود این که تاثیر استامینوفن، ایپو بروفن و آنتی بیوتیک ها در درمان گوش درد در کودکان بر کسی پوشیده نیست و ممکن است با مراجعه به پزشک نیز همان دارو تجویز شود اما تشخیص نوع دارو متناسب با شرایط کودک و دوز مصرفی دارو بهتر است تحت نظر پزشک باشد. بدن کودکان ضعیف بوده و دارای مقاومت بسیار کم تری نسبت به بزرگسالان هستند بنابراین مصرف سر خود آنتی بیوتیک ها و سایر دارو ها می تواند عواقب نا خوشایندی برای کودک شما به همراه داشته باشد.

 

آیا همه گوش درد ها در کودکان عفونی هستند؟

گوش درد در کودک

بسیاری از والدین به محض مشاهده گوش درد در کودک هراسان می شوند و نگران این موضوع هستند که مبادا گوش درد در فرزند شان عفونی بوده و عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه تمام گوش درد ها در کودکان عفونی نیستند و اکثر آن ها با مراقبت های خانگی قابل درمان هستند. البته لازم به ذکر است که در صورت تداوم گوش درد و شدت یافتن آن حتما کودک خود را نزد پزشک ببرید.

 

رابطه عفونت گوش با سرماخوردگی در کودکان

 

بسیاری از گوش درد ها در کودکان عفونی نیستند اما سرماخوردگی می تواند عاملی جهت عفونی شدن گوش درد در کودکان شود. می دانید که کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی حساس تر هستند و خصوصا در فصول سرد سال به سرماخوردگی مبتلا می شوند به همین جهت خطر ابتلا به عفونت گوش در کودکان بسیار بیش تر از بزرگسالان می باشد. بنابراین بهتر است هر چه سریع تر جهت درمان گوش درد فرزند و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی خود اقدام کنید.

 

گوش شناگر در کودکان

 

از جمله مشکلات مرتبط با گوش که ممکن است در رده هایی سنی مختلفی شامل کودکی تا بزرگ سالی ایجاد شود گوش شناگر می باشد. این مشکل در افرادی که به طور مداوم در معرض رطوبت قرار می گیرند یا شنا می کنند بسیار رایج است. بنابراین کودکانی که تایم زیادی را به شنا می پردازند یا مدت طولانی در حمام می مانند ممکن است دچار این مشکل شوند. در این مورد لازم است مراقبت های لازم جهت کم تر قرار گرفتن در معرض رطوبت را انجام دهید.

 

 درد عفونی گوش در کودکان تا چه زمانی بهبود می یابد؟

 

درد های عفونی گوش کودک در صورتی که درمان شود به مدت یک تا هفته همراه کودک خواهد بود و از آن پس کم کم علائم بیماری از بین خواهد رفت. در صورتی که این عفونت ها گسترش پیدا کند درمان آن دشوار تر و زمان بهبودی آن نیز طولانی تر خواهد شد.

 

سینوزیت و درد گوش در کودکان

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا سینوزیت در بروز گوش درد در کودکان تاثیر گذار است یا نه؟ یا به عبارتی دیگر سینوزیت سبب بروز گوش درد در کودکان می شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. متاسفانه سینوزیت با تغییر در ساختار درونی گوش و شنوایی می تواند باعث ایجاد درد گوش در کودکان شود. درد گوش ناشی از سینوزیت در کودکان به حدی شدید است که گاهی برای کودک غیر قابل تحمل می شود.

 

رابطه گوش درد در کودکان با استرس

 

تحقیقات نشان داده است که وجود استرس در کودک می تواند باعث ایجاد گوش درد شود. بنابراین توصیه می شود که کودک خود را از تنش های روحی و ایجاد استرس دور کنید. تهدید و تنبیه کودک یکی از مهم ترین عوامل ایجاد استرس در کودک می باشد. سعی کنید با کودک خود با‌ مهربانی و عطوفت برخورد کرده و او را از تنش های روحی دور کنید.

 

تاثیر پارگی پرده گوش با گوش درد در کودکان

 

یکی از عوامل ایجاد گوش درد در کودکان و بزرگسالان پارگی پرده گوش است. پارگی پرده گوش در بزرگسالان و کودکان باعث ایجاد درد گوش می شود اما کودکان بیش تر از بزرگسالان در معرض پارگی پرده گوش قرار دارند. کودکان با وارد کردن اجسام تیز خارجی به گوش خود می توانند باعث پارگی پرده گوش و ایجاد درد در گوش شوند. هنگام پارگی پرده گوش در کودکان زیر دو سال که توانایی حرف زدن ندارند گاهی والدین تا ساعت ها متوجه آسیب دیدگی گوش و دلیل گریه های نوزاد نمی شوند. توصیه می شود آموزش های لازم جهت وارد نکردن جسم خارجی به گوش را به کودکان کم سن دهید و سعی کنید او را از عواقب این کار آگاه سازید.

نتیجه گیری

در این مقاله علت ایجاد گوش درد، روش های درمانی، روش های پیشگیری و روش های خانگی درمان گوش درد کودک را بیان کردیم.

این بیماری برای اکثرا کودکان بوجود می آید که بهتر است به پزشک مراجعه کنیم. پزشک با تشخیص دقیق و تجویز داروی مناسب، روند پیشرفت بیماری را کنترل می کند.

امیدواریم از خواندن این مطلب در مادریار لذت برده باشید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.