مادریار

گریه مادر در بارداری

دلیل گریه مادر در دوران حاملگی و عوارض آن

در این مطلب می خواهیم درباره گریه مادر در بارداری صحبت کنیم بارداری دورانی بسیار حساس در زندگی خانم ها محسوب می شود. در این دوران به علل زیادی ممکن است خلق و خوی مادر تغییر کند، از جمله این تغییرات گریه مادر در بارداری است. علل مختلفی برای این امر وجود دارد که در این مطلب به آن.ها اشاره خواهد شد. مادر یار یکی یاری مادرانه، به شما کمک می کند تا اطلاعات تان را در این زمینه بالا ببرید. زیرا احساسات، شرایط و هر تغییری در مادر مستقیماً بر جنین که در شکم قرار دارد تاثیر می گذارد. بنابراین برای حفظ سلامت جنین تا زمان زایمان لازم است مادر اطلاعات زیادی داشته باشد.

چرا مادر در دوران بارداری گریه می کند؟

بسیار دیده شده که مادر در دوران بارداری گریه کند. در برخی افراد گریه های طولانی و در اکثر اوقات وجود دارند و برخی دیگر از مادرها برخی اوقات گریه می کنند. اگر علل گریه مادر در بارداری تا حدودی مشخص شود شاید بتوان از آن جلوگیری کرد و به مادر کمک کنیم که روحیه شاد خود را حفظ کند که برای جنین هم بسیار بهتر است. علل گریه مادر می ‌تواند فاکتورهای فیزیکی و یا عاطفی باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. تا پایان مطلب با مادر یار همراه باشید.

1 – تغییرات هورمونی در دوران بارداری:

همانطور که می دانید در دوران بارداری به علت آمادگی و تغییراتی که در بدن مادر ایجاد می شود و بسیار هم زیاد هستند سطح هورمون های بدن تغییر می کند. هورمون استروژن، پروژسترون و گنادوتروپین جفت انسان یا hcg در دوران بارداری در بدن ترشح می شوند. اگر سطح این هورمون ها در بدن تغییر کند پیام های متفاوتی برای مادر دارد و بر خلق و خو و رفتار مادر تاثیر می گذارد. این تغییرات می‌تواند باعث گریه مادر در بارداری بشود، بدون اینکه هیچ عامل خارجی باعث گریه مادر شده باشد. از بین این هورمون ها هورمون پروژسترون در دو ماه آخر بارداری در بیشترین میزان  قرار می گیرد و مادر را حساس و آسیب ‌پذیر می‌کند. پس می توان اولین و شاید مهم ترین دلیل گریه مادر در بارداری را نوسانات هورمونی بدن مادر معرفی کرد.

2 – نگرانی و استرس مادر در بارداری:

خاص بودن دوران بارداری می ‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب برای مادر شود. حتی اگر مشکلات خاصی در این دوران برای مادر و جنین وجود نداشته باشد و همه چیز برنامه ریزی شده باشد باز هم گاهی عوامل استرس زا بروز می کنند و باعث نگرانی مادر می‌شوند. از جمله سلامت جسمی و روحی فرزندی که هنوز متولد نشده، انجام تست های پزشکی، مشکلاتی که در خانواده وجود دارند ذهن مادر را درگیر می‌کند و خیلی موارد دیگر که می‌توانند موجب درگیری ذهن مادر شوند. این فاکتورها پتانسیل این را دارند که در دوران حساس حاملگی که مادر در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارد باعث گریه شوند.

گریه مادر در بارداری3 – تغییرات فیزیکی ناحیه شکم:

در حاملگی به علت بزرگ شدن شکم، ترک خوردگی های روی آن ایجاد می شود. همچنین اندام خانم به طور کامل تغییر می‌کند که البته همه این موارد با گذشت زمان محو می‌شوند. اما ممکن است در آن دوران باعث ایجاد ناراحتی برای مادر شوند و او را به گریه بیندازد. این مورد به خصوص برای خانم هایی که بچه اول خود را باردار هستند بیشتر است، زیرا تجربه چنین تغییراتی در فیزیکی بدن خود را ندارند.

4– مشکلات فیزیکی:

مشکلات فیزیکی که در اثر تغییرات اندام خانم ها در دوران بارداری ایجاد می شود غیر قابل انکار است. مادر در این دوران نمی‌تواند به راحتی قبلاً راه برود بشیند و بلند شود و یا حتی نمی تواند به راحتی بخوابد. تمام این موارد می‌تواند باعث گریه مادر در بارداری شود. این موارد ربطی به آمادگی بدن زن برای بارداری ندارد و همیشه ایجاد می‌شود.

5–انتخاب لباس هایی که دوست ندارید:

شاید خواندن این نکته برای آقایان جالب یا باور نکردنی باشد، اما بهتر است بدانید برخی از خانم ها خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنید به استایل و لباس خود اهمیت می دهند. در دوران بارداری به علت بزرگ شدن شکم ممکن است لباسی که دوست دارند را نتوانند بپوشند و این خود می تواند عاملی بسیار ناراحت کننده و گریه آور برای خانم باشد. همینطور کوچک شدن لباس های که قبلاً می پوشیدند می‌تواند آزار دهنده باشد.

6 – احساسی شدن مادر با دیدن برخی صحنه ها:

گاه دیدن برخی صحنه ها مانند صحنه های احساسی فیلم ها، دیدن تصاویری نوزادانی که تازه متولد شده و روابط احساسی بین مادر و کودک می ‌تواند احساسات مادر را به شدت برانگیخته کند. با توجه به حساسیت خانم ها در این دوران این عامل می تواند سبب به گریه انداختن آن ها شود.

گریه مادر در بارداری7– نظر دیگران درباره بارداری:

در هر دورانی از زندگی افرادی وجود دارند که نظرات مثبت و منفی درباره شما می دهند. دوران بارداری هم از این قاعده مستثنا نیست. دیگران ممکن است به مادر باردار بگویند که شکم او بزرگ است یا کوچکتر از حد طبیعی است و یا حالات و شرایط مادر خاص به نظر می‌رسد. تمام این جملات ممکن است باعث نگرانی مادر و گریه او شود. مشکل افراد این است که بارداری همه را با هم مقایسه می کنند و انتظار دارند که افراد با هر شرایط ویژگی های ثابتی را نشان دهد.

8 – حالات مختلف بارداری:

از دیگر علل گریه مادر در بارداری می ‌تواند حالات مختلف مادر در این دوران باشد. برای مثال اولین بار که ضربان قلب کودک را می شنود، یا تصویر جنین کوچک را می بیند. بدون شک به شدت احساساتی می شود. همچنین تکان های کودک و لگد زدن های او می تواند چشمان مادر را اشک بار کند. اگر عمقی به این قضیه نگاه کنیم باید به مادر حق بدهیم چراکه موجودی دیگر که بچه اوست در بدنش قرار دارد و این موضوع کمی نیست

9 – ترس از زایمان و درد آن:

ترس از زایمان و درد ناشی از آن باعث ایجاد استرس و گریه در مادر می ‌شود. هر چند که در کلاس‌های آموزشی زایمان شرکت کرده باشید و کتاب ‌های بسیاری خوانده باشید باز هم فکر کردن به زمان زایمان چه به صورت طبیعی و چه سزارین درد آور خواهد بود. البته محبت و شوق مادرانه بر این ترس و درد غلبه می‌کند و این لحظه را برای مادر بسیار زیبا و خاطره انگیز خواهد کرد. مادریار به مادرانی که در این مرحله قرار دارند پیشنهاد می‌کند به جای فکر کردن به درد و نکات منفی زمان زایمان به حس ناب مادرانه در آن لحظه فکر کنید.

گریه مادر در بارداری باعث  ایجاد چه حسی در جنین می شود؟

احساسات مادر در دوران بارداری مستقیماً به جنینی که در شکم اوست منتقل می شود. تحقیقات نشان داده که جنین همان حسی را که مادر دارد با همان شدت تجربه می‌کند پس گریه مادر در بارداری حس غم و اندوه را به کودک منتقل می کند و بر روحی او تاثیر می گذارد. این خلق و خو بعد از زایمان نیز در کودک دیده می شود. پس مادر باید احساسی را به کودک منتقل کند که پس از تولد نیز برای او خوب باشد.

سیگنال هایی که از طریق جفت منتقل می شوند:

جنینی که در رحم مادر وجود دارد مدام سیگنال های هورمونی را از طریق جفت دریافت می کند. این سیگنال ها هم می تواند ناشی از شنیدن یک موسیقی باشد و هم از وضعیت احساسی مادر. در زمانی که مادر در دوران بارداری دارای ناراحتی و فشار عصبی زیاد باشد این حس به جنین منتقل می شود و پس از زایمان نیز کودکی متولد می‌شود که مشکلات عصبی و روانی دارد. از لحاظ علمی نیز این قضیه ثابت شده که مشکلاتی مانند افسردگی حاد در مادران باردار باعث تولد کودکانی می شود که تفاوت های خاصی در ساختار مغزی خود دارند.

کمک به رشد عاطفی نوزاد در دوران بارداری:

حال که اهمیت تاثیر احساسات مادر در دوران بارداری بر رشد کودک برای ما مشخص شد، بهتر است راهکارهایی برای کنترل احساسات داشته باشید تا نوزاد از لحاظ روحی و روانی به ثبات برسد. مهم ترین کاری که مادر در دوران بارداری می تواند انجام دهد تلاش برای حفظ آرامش خود و قراردادن حالات عاطفی در حد متعادل است .این عامل می ‌تواند باعث شود که کودک به درستی رشد کند و پس از زایمان نیز از لحاظ خلقی در سلامت کامل باشد. البته منظور ما بیشتر احساسات مداوم مادر است. بنابراین بسیار مهم است که مادر در دوران بارداری از نظر عاطفی در حالت متعادل باشد.

انتقال افکار مادر به جنین:

علاوه بر انتقال احساسات مادر به جنین در دوران بارداری افکار او نیز مستقیماً به جنین منتقل می شود. برای مثال مادری که تمایل بارداری و بچه دار شدن ندارد این احساس را به جنین منتقل می کند و حس عدم پذیرش در کودک احساس خواهد شد. این موضوع به نوبه خود می تواند باعث مشکلات روحی در کودک پس از تولد بشود و بدون شک در آینده وی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

گریه مادر در باردارینکاتی برای داشتن احساسات متعادل در دوران بارداری:

بهتر است مادر خود را از فضاهای استرس زا و منفی تا حد امکان دور کند.

تمرین های مدیتیشن و یوگا را به صورت روزانه انجام دهد. این تمرین ها با ایجاد آرامش در مادر باعث ایجاد احساسات خوب در کودکان می شود.

هر فردی که باعث اضطراب و ناراحتی شما به هر روشی می‌شود در این دوران از خود دور کنید.

گریه مادر در بارداری در سه ماهه دوم یا هر زمانی تاثیر بسیاری بر کودک خواهد گذاشت پس خود را از عواملی که باعث گریه شما می شوند دور کنید.

آهنگ های شاد و آرام گوش دهید، چراکه تاثیر موسیقی بر مادر و جنین بسیار زیاد است.

 

اثرات مختلف گریه مادر در دوران بارداری بر جنین

۱_ تاثیر گریه مادر در بارداری بر رشد مغز جنین

گریه مادر در دوران بارداری اگر منجر به افسردگی شود می تواند ره صورت مستقیم سیستم عصبی جنین را درگیر کرده و رشد مغز جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. وظیفه سیستم عصبی کنترل احساسات، عواطف و خلق و خو است. بنابراین احتمال تولد فرزندانی با مشکلات روحی و افسرده در مادرانی که در دوران بارداری گریه می کنند وجود دارد.

۲_ تاثیر گریه مادر در بارداری بر سقط جنین و تولد زود رس

گریه کردن بیش از حد سبب کاهش جریان خون و اختلالات گردش خون در مادر خواهد شد. در نتیجه کاهش جریان خون مواد غذایی و اکسیژن کافی به جنین نمی رسد و جنین دچار مشکلاتی چون کمبود وزن، اختلالات تنفسی و حتی سقط خواهد شد.

۳_ تاثیر گریه مادر در بارداری بر سرعت رشد جنین

جنین در رحم به طور کامل احساسات و حالات روحی مادر را درک می کند. بنابراین در صورت افسردگی و گریه جنین ممکن است دچار مشکلاتی مانند رشد کند شود.

۴_ تاثیر گریه مادر در بارداری بر شخصیت نوزاد

گریه کردن در مادر با افزایش میزان هورمون کورتیزول عملکرد جفت جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از کار هایی که جفت انجام می دهد این است که از جنین در برابر این هورمون حفاظت می کند. افزایش میزان کورتیزول می تواند اثراتی مانند اختلالات کم توجهی، بیماری های ذهنی و یا بیش فعالی را در کودک به وجود آورد.

راهکار های جلوگیری از گریه مادر در دوران بارداری

 

همان طوری که گفته شد گریه مادر در دوران بارداری می تواند از جنبه های مختلف مانند شخصیت، سلامت، بیش فعالی، افسردگی و… اثرات بدی روی جنین داشته باشد چرا که جنین در رحم مادر عواطف و احساسات او را درک می کند و تحت تاثیر آن ها قرار می گیرد. جهت جلوگیری از گریه در دوران بارداری و اثرات بدی که روی جنین می گذارد می توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید؛

گریه مادر در بارداری

 

۱_ انجام ورزش

بررسی ها نشان داده است که انجام ورزش تا حد زیادی می تواند از افسردگی جلوگیری کند. بنابراین مادرانی که در دوران بارداری گریه می کنند جهت کاهش استرس و افسردگی می توانند ورزش هایی مانند یوگا، مدیتیشن، دوچرخه سواری، رقص و… را انجام دهند. انجام ورزش در دوران بارداری علاوه بر تسهیل زایمان می تواند در کاهش استرس و بهبود روحیه مادر و نتیجه جلوگیری از افسردگی موثر باشد. بنابراین توصیه می شود که مادران در دوران بارداری حداقل روزی ۳ تا ۴ ساعت به انجام ورزش بپردازند.

۲_ رژیم غذایی سالم

یکی از عوامل مهم موثر در افسردگی مادر تغذیه و رژیم غذایی است. تحقیقات نشان داده است که مصرف منابع غذایی و ویتامین هایی چون ویتامین ب ۱، ب ۳، پانتوتنیک اسید، ب ۱۲، اسید فولیک، روی، آهن و … در درمان افسردگی مادر در دوران بارداری موثر هستند. بنابراین مادران باردار باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند و بیش تر غذا هایی که دارای این ویتامین ها هستند را مصرف کنند.

۳_ دور کردن عوامل استرس زا

سعی کنید در دوران بارداری از هر عاملی که باعث ایجاد استرس و رنجش شما می شود دوری کنید. در این دوران ذهن و روح خود را از عوامل استرس زا به طور کامل پاک کنید. سعی کنید در دوران بارداری مسئولیت های کم تری به عهده بگیرید چرا که قبول کردن مسئولیت همراه با ایجاد استرس خواهد بود.

۴_ شرکت در کلاس های دوران بارداری

جهت کاهش استرس و افسردگی می توانید در کلاس های دوران بارداری و پیش از زایمان شرکت کنید. در این کلاس ها کارشناسانی هستند که به شما یاد می دهند که در دوران بارداری با چه مسائلی پیش رو هستید و چگونه می توانید با این مسائل به بهترین شکل ممکن رو به رو شوید. در این کلاس ها شما با خانم های باردار که در وضعیت شما هستند آشنا می شوید و با آن ها صحبت می کنید همین عامل می تواند در کاهش استرس شما موثر باشد.

۵_تاثیر گیاهان آرام بخش و خوش بو

به غیر از انجام ورزش، شرکت در کلاس های دوران بارداری، دور کردن عوامل استرس زا و…. استفاده از گیاهان مختلف که اثر آرام بخش دارند و برای مادران بی ضرر هستند می توانند در کاهش استرس ها و گریه های دوران بارداری تاثیر گذار باشند. یکی از گیاهانی که سبب کاهش استرس مادران خواهد شد اسطوخودوس است. مادران باردار می توانند از اسانس اسطوخودوس جهت کاهش استرس استفاده کنند.

۶_ عدم مصرف سر خود دارو های استرس زا

بسیاری از مادران در دوره بارداری برای خلاص شدن از شر استرس و افسردگی به مصرف سر خود دارو های افسردگی می پردازند. مادران باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف سر خود دارو های افسردگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در مواردی که پزشک مصرف دارو را توصیه کند مادر می تواند با دوز پایین این دارو ها را مصرف کنند.

۷_ فعالیت جسمانی

نزد پزشک بروید و از او بخواهید که تمرینات ملایمی متناسب با شرایط جسمانی به شما دهد. با تقویت انرژی سلامت روانی شما نیز رو به بهبود خواهد رفت. برای شروع این فعالیت ها می توانید در مرحله اول پیاده روی کنید.

۸_ استراحت کافی

عدم استراحت کافی و کم خوابی نا خود آگاه شما را برای رو یا رویی با عوامل استرس زا آماده تر می کند. در دوران بار داری سعی کنید خوابی منظم داشته باشید. جهت تنظیم خواب شب ها در ساعت خاصی به رختخواب بروید و صبح ها در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.

 

۹_ درگیری فکری

درست است که با اضافه شدن عضو جدید خانواده مسئولیت ها سنگین تر خواهد شد اما با خودتان فکر نکنید که تمام این مسئولیت ها بر دوش شما است. فکر کردن به مسئولیت های بعد از زایمان می تواند باعث ایجاد استرس و افسردگی در مادران شود. بنابراین این فکر ها را از خود دور کنید چرا که بعد از تولد بچه افراد زیادی در اطراف شما هستند که در مراقبت از کودک به شما کمک خواهند کرد.

کلام آخر:

مادریار در این مطلب درباره گریه مادر در بارداری صحبت کرد و نکات زیادی درباره علت آن و تاثیرات بر جنینی که در شکم مادر قرار دارد، ارائه داد. همانطور که گفته شد این موضوع علل مختلف فیزیکی و روحی دارد، که می تواند باعث گریه بدون علت مادر در دوران حاملگی شود. در صورت وقوع چنین موردی بهتر است اول علت آن تا حدودی ریشه یابی شود و پس از آن در جهت رفع آن اقدام شود. زیرا جنین به شدت تحت تاثیر روحیه مادر است و سیگنال های شیمیایی را از طریق جفت دریافت می کند. بنابراین، برای داشتن یک فرزند سالم با روحیه خوب باید وضعیت روانی مادر کاملا خوب و شاد باشد.

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و بتوانید از آن ها در دوران حساس بارداری بهره بگیرید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.