مادریار

کتاب‌های جذاب برای مادران جذاب

معرفی کتاب های مفید برای مادران علاقمند به مطالعه

اهمیت کتاب و مطالعه در تربیت فرزندان

 

کتاب و فرهنگ مطالعه توسط والدین در روند تربیتی کودکان نقش بسزایی دارد.

پیش از این والدین اهمیت چندانی برای مطالعه در خصوص فرزند پروری و اصول تربیتی قائل نبودند. حساسیت این موضوع حدوداً از اوایل قرن بیستم برای جامعه آشکار گردید.

روانشناسان آن زمان به اهمیت بالای دوران کودکی و ارتباط کودک با محیط و اطرافیان خود در شکل گیری شخصیت اجتماعی، عاطفی و هیجانی پی بردند.

 

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

 

متاسفانه با وجود پیشرفت روزافزون علم و تغییرات گسترده جامعه و شیوه زندگی حتی امروزه برخی از زوجین بدون درک اهمیت دوران کودکی و مهم شمردن اصول تربیتی تصمیم به والد شدن می‌گیرند. در نتیجه با وجود سختی‌های نقش پدر و مادری، در زمینه تربیت فرزند موفق نخواهند بود.

عدم آگاهی از اصول تربیتی ممکن است باعث بروز برخی نقص‌های اخلاقی در کودکان می‌شود، برخی از این نقایص عبارت است از:

  • پرخاشگری
  • بهانه جویی
  • گستاخ بودن
  • بی اعتنایی
  • لجبازی
  • بی نظمی
  • بی مسئولیتی و…

توصیه ما به تمام زوج‌هایی که در آستانه اقدام برای بارداری، افزایش مهارت و اطلاعات در خصوص اصول تربیتی صحیح و روش‌های فرزند پروری است. برای دستیابی به این مهم می‌توانید به مطالعه کتب مختلفی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده بپردازید.

 

اهمیت مطالعه برای مادران

 

همه ما بر نقش کلیدی مادران بر شکل گیری شخصیت فرزندان واقفیم، بنابراین لازم است مادران تمام تلاش خود را برای آشنایی و افزایش اطلاعات در زمینه فرزند پروری بکار گیرند. مادران با مطالعه در این خصوص می‌توانند فرزندان خود را با اصول صحیح پرورش دهند. تربیت صحیح فرزند علاوه بر تاثیر فراوان بر زندگی و آینده فرزند، باعث رضایت و اطمینان خاطر مادران از درست انجام دادن وظایف مادری خود شود.

تمامی این موارد علاوه بر اینکه در مقیاس خانواده نقش بسزایی در آرامش محیط خانه دارد در نهایت به شکل گیری جامعه سالم کمک می‌کند.

 

 

لیستی از بهترین کتب تربیتی برای مادران:

 

 

 

1.راهنمای بارداری هفته به هفته اثر: رابین الیس

 

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

نقد و بررسی اجمالی

 

این کتاب مرجع هفته به هفته برای چهل هفته از جذاب‌ترین دوران عمرتان است.هر فصل این کتاب به یکی از هفته‌های دوران بارداری اختصاص دارد و هر هفته با یک چک لیست کنترل مناسب و عملی آغاز می‌شود، اطلاعات جنینی را در مورد چگونگی رشد کودک و ویژگی‌های جسمی او و تغییراتی که در اندام شما صورت می‌گیرد در اختیار شما قرار می‌دهد. این بخش را به عنوان دوره فشرده بارداری در این مرحله در نظر بگیرید. شما می‌توانید از آن برای مطرح کردن و مرور مسائل با همسر خود، آرزوهایی که برای کودک خود دارید، تجدید دیدار با افراد مورد علاقه و دوستان یا مشکلات بدنی خود استفاده نمایید. در اینجا شما به نکاتی برمی‌خورید که باید به عنوان یک بخش مرجع آن را در نظر بگیرید و با مطالعه این کتاب می‌فهمید که باید در این هفته چه کارهایی انجام دهید.

 

2.مادر کافی اثر جی. ا. فرست

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

 

نقد و بررسی اجمالی

 

کتاب «مادر کافی» نوشته‌ی «جی.ا. فرست» و ترجمه‌ی «مهبد ابراهیمی» است. این کتاب مراحل رشد را در پنج سال اول زندگی توضیح داده و شما را در چگونگی گذران این مراحل حساس و کلیدی راهنمایی خواهد کرد. علاوه بر این کتاب می‌کوشد این حقیقت را به شما یادآور شود که کودک در این دوره بیشتر به نظارت و همراهی بدون اضطراب مادر نیاز دارد. هر چند که رویدادهای طبیعی در جریان رشد و تکامل کودک از قبیل شیر خوردن، آشنا شدن با غذای سفره، راه افتادن، کنترل ادرار و مدفوع، خوابیدن، لباس پوشیدن و حتی رفتن به مهد کودک یا کودکستان می‌توانند بی‌دردسر سپری شوند و شما از آن‌ها لذت ببرید اما در عین حال هر کدام ممکن است به مشکل و نگرانی والدین تبدیل شوند. بدون تردید شما نیز می‌توانید از مراحل رشد و نمو فرزندتان لذت ببرید به شرطی که بدانید باید چه کاری را انجام دهید و از آن مهم تر اینکه از انجام چه اعمالی بپرهیزید.

مطالعه مطالب این کتاب برای کسانی که چشم انتظار فرزندی هستند و والدینی که کودکان کم تر از شش سال دارند، جزو بایدهاست.

 

 

3.“کودک، خانواده، انسان” اثر: ادل فیبر-ایلین مزلیش

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

 

نقد و بررسی اجمالی

 

کتاب «کودک، خانواده، انسان» نوشته‌ی «ادل فیبر» و «ایلین مزلیش» دو نویسنده آمریکایی در حوزه فرزندپروری، خانواده و یک کتاب خوب برای مادران  است که مطالعه آن را به همه مادران توصیه می‌کنیم.

کتاب  به زبان ساده، شیرین و روان نوشته‌شده است به طوری که خواندن آن برای همه‌ی پدر و مادرها با هر سطحی از سواد و آگاهی قابل فهم و کاربردی است.

در واقع این کتاب حاصل تجربیات این دو خانم است که خود مادر ۳ فرزند هستند و «به مدت پنج سال در یک گروه تربیت کودک شرکت کردند تا بتوانند فرزندانشان را با روش‌های بهتری پرورش دهند.

 

از آن جا که نویسندگان کتاب، روان‌شناس حرفه‌ای نیستند، در این کتاب از اصطلاحات دشوار و فنی خبری نیست و نویسندگان با ساده‌ترین زبان، تجربیات خود را در مقام مادر در دسترس خواننده قرار داده‌اند.

این کتاب که از دو بخش اصلی با عنوان «کودکان انسان‌اند» و «والدین نیز انسان‌اند» تشکیل شده‌است‌، که با مطالعه این کتاب می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی کسب کنید.

4.شادترین کودک محله اثر: هاروی کرپ

 

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

نقد و بررسی اجمالی

 

 

کتاب شادترین کودک محله، اثری نوشته هاروی کرپ است که اولین بار در سال 1970 انتشار یافت. دکتر کرپ با استفاده از تجارب و تحقیقات گسترده  خود نشان داد که کودکان اغلب مثل غارنشینانی کوچک و بدون تمدن رفتار می کنند و شیوه ای بدوی و مختص به خود را برای فکر کردن و ارتباط گرفتن دارند. او در این کتاب، راه حل‌هایی کاربردی و سریع را برای پدر و مادرهای پرمشغله و مضطرب دنیای امروز ارائه می کند. با مطالعه این کتاب یاد خواهید گرفت که چگونه رفتارهای خوب فرزندتان را افزایش دهید، رفتارهای آزاردهنده او را محدود کنید و به شکلی آنی جلوی رفتارهای غیرقابل قبول او را بگیرید. در زمانی که نیاز دارید سریعا کودک غیرقابل کنترل خود را آرام کنید، تکنیک های دکتر‌ هاروی‌کرپ می توانند راه حل‌هایی پایدار را در اختیارتان قرار دهند. کتاب شادترین کودک محله به شما می آموزد که چگونه می توانید زمانی بدون استرس، بدون داد و فریاد و با آرامش و عشق را در کنار کودکانتان سپری کنید.

 

 

5.راهنمای کامل تربیت کودک اثر: الیزابت پنتلی

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

نقد و بررسی اجمالی

 

در روند تربیت ممکن است هر روز چالش‌های جدیدی برای والدین ایجاد شود؛ و تصمیم‌گیری در خصوص بهترین واکنش، کاری است سخت و دشوار.

ممکن است با مشاوری در این زمینه مشورت هم داشته باشید، ولی آن راهکار به شما و کودکتان جواب ندهد،به همین دلیل در برخی موارد مطالعه کتب تربیتی می‌تواند به شما کمک کند.

در اینجا به معرفی کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد می‌پردازیم که این مشکل را برطرف می‌کند.

کتاب راهنمای کامل تربیت کودک مجموعه‌ای از ایده‌های مختلف در مورد موضوعات و چالش‌های متنوع ارائه می‌دهد. پدرها و مادرها می‌توانند بسته به روحیات فرزند خود و شرایط خانوادگی‌شان این راهکارها را مورد استفاده قرار دهند. اگر هم جواب نداد، می‌توان پیشنهادهای دیگر را به کار گرفت تا جایی که به جواب مورد دلخواه رسید.

این کتاب حاصل تحقیق و پژوهش الیزابت پنتلی روانشناس و پزشک کودکان، بر روی مشکلات رفتاری کودکان است.

 

 

 

6.مادران سمی و آسیب های وارد به دختران اثر: سوزان فوروارد

 

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

 

 

نقد و بررسی اجمالی

 

اگر شما در کنار مادری بی‌مهر، سختگیر، نادان و دارای مشکلات شخصیتی پرورش یافته باشید، میراث روانی و رفتاری به‌جا مانده از او، همواره چون سایه‌ای در مشکلاتی که روزانه با آنها مواجه هستید، حضور دارد. به همین منوال آثار این آسیب‌ها در روابط عاطفی یا دوستانه‌تان با دیگران نیز آشکار است و همچنین در مسیر پرورش اعتمادبه‌نفس و احترام به خود، مخل راه شما می‌شود. من درک می‌کنم که شما ممکن است ناامید، دلسرد، مأیوس و سردرگم باشید، اما در این کتاب با یکدیگر درمورد مسائلی چون اعتمادبه‌نفس و احساس دوست داشتنی‌بودنِ از کف رفته‌ی شما کار می‌کنیم تا آنها را بی‌تعارف بررسی و ریشه‌یابی کنیم.

 

شما در این کتاب:

 

راهکارهای مؤثر را می‌آموزید که موجب تغییر و تحول در آن دسته از باورها و رفتارهای شما می‌شود که نقش بازدارنده را در زندگی‌تان دارد. مطالعه این کتاب به شما کمک خواهد کرد- شاید برای اولین بار ـ که درک درستی از عشق پدر و مادر یا هر فرد دیگری در زندگی‌تان بدست آورید و این ملاک و محکی قدرتمند و قابل اعتماد در دستان شما برای بازسازی زندگی و تصمیم‌گیری‌های شما خواهد شد.

 

7.مادر و پسر اثر: ملیسا و هری اچ هریسون

 

کتابهای جذاب برای مادران جذاب

 

نقد و بررسی اجمالی

 

اگر نوزاد توی راهتان پسر است  کتاب « مادر و پسر» از مطالعه این کتاب غافل نشوید.

با گفتن جمله « شما صاحب یک فرزند پسر شدید » ، دری از یک دنیای جدید به روی هر مادری باز می شود.

این کتاب مناسب برای مادران ، حامل رازهایی درباره ارتباط مادر و پسر است، رابطه ای که گاهی نشاط بخش و گاهی هم دیوانه کننده است، اما با این وجود همواره خارق‌العاده به نظر می رسد

تربیت کردن پسری قوی، دوست داشتنی و موفق هرگز کار آسانی نیست .

در کتاب مادر و پسر، راهکارهایی ساده برای تربیت پسران ارائه شده است.همینطور شیوه برخورد با فرزند پسر و تربیت او از مرحله نوزادی تا نوجوانی و استقلال بیان شده‌است.

این کتاب اثر ملیسا هریسون و هری اچ هریسون جونیور است که رازهایی را درباره ارتباط مادر و پسر آشکار می‌کند تا مادران بتوانند پسرانی قوی و موفق تربیت کنند.

 

 

در آخر

 

همه ما به این موضوع واقف هستیم که ورود نوزاد به دنیای ما باعث تغییرات زیادی در روال زندگی می‌شود، در سال‌های اولیه ممکن است مادران زمان کافی برای پرداختن به ساده‌ترین کار‌های خود را نیز نداشته باشند. با این حال توقع مطالعه از مادران ممکن است بسیار غیر منطقی به نظر برسد، اما با توجه به نقش مطالعه در تربیت اصولی فرزند دلبندتان، و برای آمادگی بیشتر در مواجهه با چالش‌های تربیتی پیش رو توصیه ما به مادران باردار، مطالعه کتب مرتبط است.

1 نظر
  1. کاربر گفت

    به نظرم آمادگی داشتن برای فرزند آوری خیلی نکته ی مهمیه
    ممنون که در کنار سعی در ایجاد آمادگی فیزیکی برای بارداری این نکته رو هم بهش پرداختین

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.