مادریار

چهار دست و پا رفتن نوزاد

نکات مهم و مراقبت های مورد نیاز نوزاد هنگام چهاردست و پا رفتن

هنگامی که نوزاد شروع به چهاردست و پا رفتن می کند نشانه بهبود زیادی در رشد او به حساب می‌آید که موجب هیجان زده شدن پدر و مادر میشود. اولین حرکتی که نوزاد بدون کمک دیگران برای حرکت کردن انجام می دهد چهار دست و پا رفتن است.

این حرکت اولین گام برای راه رفتن نوزاد به حساب می آید.نوزادان برای کشف جهان اطراف خود از چهار دست و پا رفتن استفاده می کنند. اما سن یادگیری در همه نوزادان یکسان نیست.

 تعادل نوزاد

هنگامی که نوزاد شروع به چهاردست و پا رفتن می کند، تعادل روی دست و پاهایش را آموزش می بینند. سپس یاد می‌گیرد که با هل دادن زانوهایش به جلو یا عقب حرکت کند و عضلاتی ایجاد می شود که او را قادر به راه رفتن می کنند. بعضی از نوزادان ممکن است که از ۷ یا ۱۰ ماهگی چهار دست و پا رفتن را شروع کنند.

نکته

بعضی نوزادان ممکن است که در پنج یا شش ماهگی چهار دست و پا راه بروند. اما هر کودکی ممکن است که در این سن روش های مختلف دیگر را برای جابجایی امتحان کند.

مثل کشاندن خود روی زمین با استفاده از یک دست، یکبار از پشت و یک بار از جلو،خزیدن روی شکم ، غلط خوردن روی زمین. بعضی از نوزادان اولین حرکت خود را اینگونه آغاز می‌کنند.

چهار دست و پا رفتن نوزادمراحل و چگونگی یادگیری چهار دست و پا رفتن

چهار دست و پا رفتن جز مهارت‌هایی محسوب می‌شود که نوزاد آن را به طور تدریجی یاد می گیرد و در چند مرحله آن را انجام میدهد.

مرحله اول

از دو ماهگی نوزاد شروع میشود. نوزاد سعی می کند اولین اقدام را برای چهار دست و پا رفتن انجام دهد. در این دوره نوزاد عضلات گردن و شکم را تقویت می کند. نوزادان در برابر گرانش زمین سعی می کنند سر خود را کنترل کرده و بالا نگه دارند.

مرحله دوم

این مرحله در چهار ماهگی نوزاد رخ می‌دهد و نوزاد به کمک آرنج خودش را به اطراف هل می دهد. او سعی می کند به کمک دستانش حرکت دادن سایر اعضای بدن را آزمایش کند و در طول چهار ماهگی با قرار گرفتن بر روی شکم آرنج خود را بر روی زمین میکشدد و با بالا بردن لگن خود سعی در تغییر حالت بدن می کند.

مرحله سوم

این مرحله در شش ماهگی اتفاق می افتد. وزن نوزاد بالا رفته و از کل بدن خود پشتیبانی می کند. به راحتی می تواند بدن خود را روی زمین بکشد و می تواند وزن بدن خود را به روی چهار دست و پا حفظ کند.

مرحله چهارم

این مرحله در هشت ماهگی نوزاد اتفاق می افتد. در این مرحله نوزاد بدن خود را به سمت جلو می کشد و با استفاده از دست ها شکم و پاهای خود را بر روی زمین می کشد.

مرحله پنجم

که در نه ماهگی نوزاد اتفاق می افتد، نوزاد چهار دست و پا رفتن را به طور کامل یاد می‌گیرد.در این شرایط بدن برای چهار دست و پا راه رفتن کاملا آماده است. در این ماه نوزاد با تنظیم تمام اعضای بدن خود به راحتی چهاردست و با حرکت می کند.

انواع چهار دست و پا رفتن

مطالب مرتبط

چهار دست و پا رفتن نوزادچهار دست و پا رفتن بین مراحل نشستن و راه رفتن قرار دارد. راه های زیادی برای آموزش وجود دارد هر کودکی ممکن است که به شیوه ای خاص شروع به چهاردست و پا رفتن کند و ممکن است نحوه کارش را تغییر دهد. اما تمام این شیوه ها عادی هستند و باید مورد تحسین شما قرار بگیرند.

کماندویی

این شیوه که از شیوه های چهار دست و پا رفتن است، به صورت سینه خیز است و ساده ترین شکل چهار دست و پا رفتن محسوب می شود.

روش نشسته

کودک شما ممکن است برای یادگیری از باسن خود و به طور نشسته برای چهار دست و پا رفتن استفاده کند. این روش به اینگونه است که کودک روی زمین می نشیند و از پاهایش برای حرکت کردن استفاده میکند.

روش کلاسیک

در این روش که بیشتر کودکان از آن استفاده می‌کنند. کودک روی شکم دراز می کشد و به کمک ما، دست و پاهایش به سمت جلو حرکت می کند.

روش سه پایه

کودک با دو دست و یک پا شروع به خزیدن می کند و به پای دومش استراحت می دهد.

روش خرسی

این روش کودک به کمک دست و پاهایش حرکت می‌کند.در حالی که باسنش را به بالا گرفته است، در این روش کودک با دست و زانو پل می سازد و با استفاده از آنها خود را به جلو می کشد.

روش خرچنگی

در این روش کودک از بازو هایش برای عقب گرد استفاده می کند و به سمت جلو نمی رود. هنگامی که نوزاد چهار دست و پا میرود حتما آن را تحسین کنید و به این نکات توجه کنید.

تمرین شکمی

کودک شما حتما باید از شکم خود استفاده کند و باعث تقویت عضلات کمر گردن و بازو هایش شود. در این صورت چهار دست و پا رفتن برای کودک بسیار آسان می شود.

تمرین چهار دست و پا رفتن

آکادمی آمریکایی اطفال توصیه می کند هر روز در طی دو یا سه جلسه نوزاد را روی شکم قرار داده، مجبور به انجام برخی تمرینات تکراری حداقل ۵ دقیقه نمایند. البته هرچه نوزاد رشد بیشتری داشت زمان این تمرین باید بیشتر شود.

روش طعمه

در این روش کودک به چهار دست و پا راه رفتن تشویق می شود و یکی از موثر ترین روشهایی که می تواند کودک را به چهار دست و پا رفتن تشویق کند روش تشویق می باشد.

بازی در روش طعمه

به این گونه که عروسک و اسباب بازی های مورد علاقه او را جلوی دیدش بگذارید تا با دیدن آنها شروع به حرکت کند و باعث تشویق نوزاد برای یک حرکت زیاد و رویکرد قوی شود که آنها را برای آموزش کامل مهارت چهار دست و پا رفتن در آینده آماده می‌کند.

چهار دست و پا رفتن نوزادتشویق

بعد از شش ماهگی نوزاد خود را به نشستن تشویق نمایید.با این کار عضلات پشت بدن او بهبود کامل می یابد و اعضای بدن او تقویت می شوند. اگر آموزش چهار دست و پا رفتن را در نوزاد به تاخیر بیندازید ممکن است که با اتفاقات عقبگردی در آینده رو به رو شوید. نوزاد را برای حرکت به سمت جلو حتماً تشویق کنید.

نگرانی های مادران برای چهار دست و پا رفتن

مادران نگرانی‌هایی دارند که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

عضلات پای ضعیف

گاهی نوزادان عضلات ضعیفی دارند. این اتفاق ممکن است به خاطره اعضای بدن او و یا عصب باشد.نوزادانی که دچار این مشکل هستند برای حرکت اندام های خود با مشکل مواجه می شوند.

برای قوت با آنها ورزش کنید. اگر دیدید که نوزادتان نمی تواند به درستی روی شکم بخوابد این ورزش را ادامه دهید. اما حتما قبل از آن با یک پزشک مشورت کنید.

گرفتگی عضلات

عضلات پای نوزاد روی تحرک نوزاد تاثیرات بدی می گذارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که عضلات نوزاد گرفته باشد. این اتفاق نه تنها فیزیکی است بلکه در اعصاب و روان نیز ریشه دارد. شما به راحتی می توانید فعالیت های مغزی نوزادتان را تنظیم کنید و برای انجام آن با متخصص کودک مشورت کنید.

تاخیر در دیگر مراحل رشد

اگر نوزاد شما تمامی مراحل رشد مثل چهار دست و پا رفتن، نشستن، ایستادن و خوابیدن،البته نشستن و ایستادن را به خوبی انجام می‌دهد.اما در خزیدن مشکلاتی دارد که جای نگرانی نیست. اما اگر مشکلات زیادی دارد باید با متخصص کودک تماس بگیرید.

چهار دست و پا رفتن نوزادعلل تاخیر در چهاردست و پا رفتن

هنگامی که باردار میشوید نگرانی این را دارید که فرزندتان تمامی مراحل رشد را می گذراند یا نه، هنگامی که نوزاد در شکم مادر است، ممکن است مشکلات زیر برایش اتفاق بیفتد:

پاهایی با انحنا به سمت داخل

هنگامی که نوزاد در رحم است این امکان وجود دارد که پای نوزاد به سمت داخل انحنا داشته باشد.و برای صاف شدن پا به طور کامل به کمی زمان نیاز است. که به این پدیده باز شدن میگویند. اگر تا زمانی که نوزاد روی شکم خود بخوابد این اتفاق رخ ندهد،ممکن است در خزیدن و چهار دست و پا رفتن دچار مشکل شود.

کف پای صاف

صافی کف پای نوزاد روی توانایی اش در راه رفتن تاثیر دارد. این پدیده میان نوزادان زیادی اتفاق افتاده است. بعضی از کودکان بعد از سه سالگی شروع به گرفتن انحنای پای خود می کنند. داشتن پای صاف ممکن است چهار دست و پا رفتن و خزیدن را به عقب بیندازد.چرا که باعث میشود مچ پا به سمت داخل خم شود.

نکته

ممکن است زمان کافی روی شکم سپری نشده باشد.اگر زمان کافی نوزاد را روی شکم نگذارید در چهار دست و پا رفتن و خزیدن دچار عقب افتادگی میشود.بسیاری از والدین به دلیل اجتناب از  اتفاق های ناگوار برای نوزادان آنها را به روی پشتشان می خوابانند.

ولی این امر باعث می‌شود تا نوزادان از حالت خوابیده به طور مستقیم به حالت نشسته در بیایند و زمانی برای خزیدن نداشته باشند.

 به یاد داشته باشید

ممکن است نوزاد فرصتی برای امتحان کردن وضعیت های مختلف و تمرین نداشته باشد.گاهی نوزادان بیش از حد معمول در آغوش گرفته می‌شوند. مخصوصا در خانواده های شلوغ که تعداد نفرات حامی زیاد است. این نوزاد زمان کمی خواهد داشت تا با حرکت ماهیچه‌های خود آشنا شوند.

به همین دلیل توصیه می‌شود نوزادان را بیش از حد معمول بلند نکنید.بگذارید تا خودشان هر از گاهی حرکت کنند.این کار باعث اعتماد به نفس زیاد در نوزاد نیز می شود.

موارد نیازمند مراجعه به پزشک

تمامی نکاتی که در مورد چهار دست و پا رفتن به شما گفتیم. از جنبه مثبت انگیزشی آنها بود ولی به یاد داشته باشید که هر اختلال در این موارد می‌تواند شروع مشکل بزرگتری در نوزاد باشد. پس باید سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا جلوی پیشرفت بیماری نوزاد گرفته شود.

در آخر

چهار دست و پا رفتن نوزاد از مواردی نیست که باعث نگرانی فراوان مادر و پدر شود.شما حتما باید به نکاتی که پزشک می گوید به خوبی گوش دهید و همه ی آنها را در زمان مناسب انجام دهید.

ممکن است بعضی کودکان دقیقا در زمان مناسب چهار دست و پا بروند.بعضی از نوزادان هم ممکن است کمی دیرتر چهار دست و پا رفتن را یاد بگیرند که جای نگرانی ندارد.

با حفظ آرامش و دوری از استرس و نگرانی،مدیریت و مشورت و مطالعه، شما و نوزادتان می توانید دوران خیلی خوبی داشته باشید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.