مادریار

پیوند عاطفی پدر و نوزاد

عواملی که باعث ایجاد و تحکیم پیوند عاطفی بین پدر و نوزاد می شوند

همان طور که میدانید عموم مردم به نیاز مهر مادری اعتقاد دارند. اما در این بین باید به پیوند عاطفی پدر و نوزاد نیز توجه کرد‌.نوزادان پس از تولد به مهر و توجه پدر نیز احتیاج دارند.در این متن در مورد پیوند عاطفی پدر و نوزاد بیشتر می آموزیم.

چگونه پدر به نوزاد احساس دلبستگی پیدا می کند؟

بعضی از افراد با دیدن نوزادشان سریع وابسته می شوند.اما بعضی دیگر باید برای شناخت فرزندشان زمان بگذارند و کم کم به مرور زمان دلبسته و وابسته کودک می شوند.
اگر از برقراری پیوند عاطفی پدر و نوزاد ناتوان هستید نگران نباشید،شما در مرحله بعد از تولد کودک قرار دارید و باید زمان بگذرد.پس از زایمان هم مرد و هم زن مشکلات و تغییرات زیادی در زندگی شان به وجود می آید که روی عواطف شان تاثیرگذار است.

مشکلاتی که پدران را پس از تولد درگیر می کند؟

نخوابیدن در شب و تحمل گریه های نوزاد‌

پیوند عاطفی پدر و نوزادشب های اول پس از زایمان شب های بسیار سختی است.زیرا مادر درد زیادی دارد و کودکش گریه می کند.هر دو نیاز به مراقبت دارند.پدر است که باید با از خود گذشتگی نیاز های مادر و کودک را رفع کند.پدر هم در خانه مسئولیت دارد و هم باید سر کار برود.

احساس اضافی بودن

این حس زمانی اتفاق می افتد که مادر بیشتر از قبل به نوزاد توجه دارد و طی ارتباط فیزیکی عمیقی به کودک شیر می دهد. او زمان زیادی را صرف رسیدگی به نیازهای نوزاد می کند و ممکن است از سایر وظایف خود همچون زناشویی و خانه داری غافل شود.

کار کردن بیشتر در منزل

چون زن مجبور است در گیر کارهای کودک باشد زمان کمی برای کارهای منزل دارد.بنابراین پدر باید به مادر کمک کند و گاهی مجبور است کارهایی که قبلا انجام نمی داده را الان حتی بدون غر زدن انجام دهد.

حس حسادت نسبت به کودک

بعضی از پدران از اینکه همسرشان خیلی زود وابسته کودک می شوند و نوزادا همه توجه همسر را به خود جلب می کند،احساس حسودی می کنند.

اضافه شدن یک موجود جدید به زندگی

با تولد نوزاد خیلی از برنامه های روتین و معمولی زندگی تغییر می کند که بعضی از تغییرات ممکن است خوشایند نباشند.به دلیل دیر ارتباط گرفتن پدر و نوزاد،پدران حس می کنند که یک موجود اضافی به زندگی شان وارد شده است و کل نظم زندگی را برهم زده است.

احساس بی حوصلگی

به دلیل کم خوابی،گریه های مداوم نوزاد،خستگی و استرس حین زایمان خانم،نداشتن رابطه جنسی و آشفتگی های ذهنی معمولا پدر ها نیز احساس بی حوصلگی می کنند.پدرها باید مراقب باشند تا به افسردگی پس از زایمان مبتلا نگردند.

احساس ضعف در برقراری ارتباط با کودک

بعضی از پدران فکر می کنند که نمی توانند کودک خود را بغل کنند و ممکن است او را بیندازند.
بعضی از پدران تصور می کنند که متوجه منظور کودک خود نمی شوند و این موضوع را نقطه ضعف می دانند.
نباید نگران و آشفته باشید زیرا در مدت زمان کوتاهی قادر به بر قراری پیوند عاطفی پدر و نوزاد می باشید.کودکان اینقدر شیرین هستند که می توانند جای خودشان را در دل شما باز کنند.

وظیفه پدر پس از تولد کودک چیست؟

پیوند عاطفی پدر و نوزادصبور باشید

از احساسات منفی خود با همسرتان سخن بگویید.
صحبت کردن در مورد نا ملایمات همیشه حس بهتری به انسان می دهد.روش های داشتن صبر را امتحان کنید.

کنار آمدن با پدر شدن

بعضی از پدران تا مدتها هنوز باور ندارند که پدر شده اند و مسئولیت فرزند را بر عهده نمی گیرند.

همیشه حمایتگر باشید

به رفتار پدراتان توجه کنید و سعی کنید اشتباهات او را تکرار نکنید.

برای ایجاد پیوند عاطفی پدر و نوزاد کتاب بخوانید

مطالعه مطالب و کتاب های آموزشی پدر و پسر و یا پدر و دختر بسیار کننده خواهد بود.

پیوند عاطفی پدر و نوزادبرای ایجاد ارتباط وقت بگذارید

زمان بیشتری را با نوزاد بگذرانید تا به با هم بودن عادت کنید.کودک را بغل کنید.با او حرف بزنید تا پیوند عاطفی پدر و نوزاد ایجاد شود.

اقدام برای ایجاد پیوند عاطفی پدر و نوزاد

مراقبت های عملی از کودک خود به خود باعث ایجاد پیوند عاطفی پدر و نوزاد می گردد.
اقداماتی مثل عوض کردن پوشک بچه،غذا دادن به کودک،خواباندن او.،ساکت کردن او هنگامی که گریه می کند و نگه داری از کودک وقتی مادر به امور منزل رسیدگی می کند.

بازی کردن

پیوند عاطفی پدر و نوزادبازی کردن با کودک علاوه بر اینکه باعث شادی هر دو طرف خواهد شد،پیوند عاطفی پدر و نوزاد را نیز تقویت می کند.بازی باعث می شود که ارتباط فیزیکی و کلامی زیادی بین پدر و فرزند اتفاق بیافتد و همین امر باعث بالا بردن حس دوست داشتن می شود.علاوه بر این وقتی از بازی می گذرد با بیاد آوردن مسائل خنده دار که بین پدر و فرزند اتفاق افتاده باز هم حس خوبی به هر دو طرف می دهد که منجر می شود حسشان به هم نزدیک تر شود.

تحقیقات نشان داده است که فرزندانی که ارتباط صمیمی و حمایتگر پدر را بیشتر درک کرده اند،کمتر دچار مشکلات رفتاری خواهند شد.سهم پدرها در بزرگ کردن بچه ها کمتر از مادرها نیست.شاید باید بیشتر هم وقت بگذارند تا رابطه احساسی و عاطفی عمیقی را بین خود و فرزندان ایجاد کنند.

بغل کردن کودک

در آغوش کشیدن کودک علاوه بر اینکه باعث حس حمایتگری می شود،ارتباطی که از طریق تماس پوستی بین پدر و فرزند ایجاد می شود بسیار حس آرامش بخشی به هر دو خواهد داد.بعضی از کارشناسان می گویند وقتی کودک گریه می کند او را لخت کنید و روی سینه پدر البته بدون پوشش قرار دهید تا آرامش بگیرد.

با نوزاد حرف بزنید

حرف زدن با نوزاد باعث ایجاد پیوند عاطفی پدر و نوزاد می شود.حرف زدن همراه با نگاه کردن به نوزاد،در آوردن صدا های بلند مثل صدای حیوانات برای بچه ها خوشایند است و منجر به شادی آن ها می شود.
می توانید با خواندن شعر های کودکانه کار خود را آغاز کنید.اگر دفعه اولی است که می خواهید شعر کودکانه بخوانید می توانید از کتاب های قصه یا از اینترنت کمک بگیرید.
قصه گفتن می تواند برای بچه ها مفید باشد،برای این کار کودک را بغل کنید،در چشمانش نگاه کنید و با صدایی نرم و لطیف قصه بگویید.
اگر قصه بلد نیستید می توانید برای او از اتفاقات روزمره بگویید.

جهت تحکیم پیوند عاطفی پدر و نوزاد بازی ها را افزایش دهید

بازی کردن راه دیگر ایجاد رابطه حسی بین پدر و نوزاد است.با بازی هایی مثل دالی کردن شروع کنید.بازی منجر به شادی می شود.کودکان شادی و غم را از همان ابتدای زندگی اشان متوجه می شوند.کودکان شاد بهتر غذا می خورند و راحت تر می خوابند.تحقیقات نشان داده است که نمودار رشد کودکان شاد بالاتر از بچه هایی است که از بازی با والدین محروم اند.

برای او کتاب بخرید و بخوانید

کتاب های مخصوص کودکان و نوزادان وجود دارد که از پلاستیک ساخته شده و می توانید هنگام حمام کردن یا غذا دادن به او برایش بخوانید.کتاب را جلوی جلو کودک قرار دهید تا به نوشته و تصاویرش نگاه کند.
کتاب خواندن به کودک از جمله قدم های بعدی جهت ایجاد پیوند عاطفی پدر و نوزاد است.

به سیگنال هایی که کودک می فرستد توجه کنید

هر کودکی برای بیان نیاز هایش یک نوع حرکات و صداهایی از خودش نشان می دهد.برای اینکه رابطه تان با نوزاد عمیق تر شکل بگیرد ،سعی کنید که به علامت هایی که‌ می دهد بیشتر توجه کنید تا بفهمید چه چیزی نیاز دارد.
مثلا نوزادان وقتی شیر می خواهند صدایی شبیه گفتن نه نه نه را در می آورند.البته هر نوزادی با دیگر نوزادان متفاوت است و فقط با توجه به رفتار و حرکات کودک می توان منظورش را فهمید.

نگه داری از نوزاد

هر چند روز یک بار دو الی سه ساعت به تنهایی از کودک مراقبت کنید این کار باعث می شود که ارتباط فیزیکی و چشمی با کودک بر قرار کنید.ممکن است شیوه های نویی برای تربیت فرزندتان داشته باشید که البته اشکالی ندارد.
مسئولیت عوض کردن پوشک و غذا دادن به کودک را به عهده بگیرید.موهای او را شانه کنید.
از بوسیدن و نوازش کردن بچه ها غافل نباشید.
در شیر دادن و آروغ گرفتن به همسرتان کمک کنید.
ممکن است پدران در بر قراری ارتباط با نوزادان دچار مشکل می شوند و این به دلیل افسردگی پس از زایمان است.شاید تصور کنید که پدران دچار افسردگی پس از زایمان نمی شوند اما؛

بی علاقگی به فعالیت
افزایش یا کاهش وزن زیاد
خستگی یا کمبود انرژی
تحریک پذیری
ناتوانی در تصیمیم گیری
دو دلی و پریشانی
مشکلات خواب(زیاد یا کم خوابی شدید)
رفتارهای خشونت آمیز
احساس گناه
احساس اضطراب
نداشتن تمرکز
مصرف مواد مخدر
علاقه به صدمه زدن به دیگران

از نشانه های افسردگی پس از زایمان پدران است.

در نهایت

به هر حال برای داشتن پیوند عاطفی پدر و نوزاد باید تلاش کنید.هیچ رابطه ای بدون مراقبت موفقیت آمیز نخواهد بود.بنابراین با مواظبت و حمایت عاطفی از همسر تازه زایمان کرده و کودک تازه متولد شده می توانید در زندگی خانوادگی تان یکه تاز باشید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.