مادریار

پوکی استخوان و بارداری

اهمیت رسیدگی به پوکی استخوان در دوران حاملگی

امروز میخواهیم در این مقاله به بررسی رابطه بین پوکی استخوان و بارداری بپردازیم و هم چنین عواملی که در این زمینه تاثیر گذار هستند. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پوکی استخوان به چه معنا است؟

به طور کلی می توان گفت پوکی استخوان به معنای کم شدن حجم استخوان و تراکم آن است. زمانی که تراکم استخوان کم می شود به همان نسبت قدرت و مقاومت آن  نیز کاهش می یابد. با کاهش تراکم و حجم استخوان درصد صدمه و آسیب به استخوان بیشتر می شود. پوکی استخوان به مرور زمان رخ می دهد و در برخی مواقع هیچ نشانه ای ندارد.مادر یار یک یاری مادرانه

چه رابطه ای بین پوکی استخوان و بارداری وجود دارد؟

برای اینکه فرد بفهمد آیا به پوکی استخوان دچار شده است یا خیر کمی سخت است چرا که این بیماری هیچ گونه نشانه ای ندارد. تنها راهی که به وسیله آن فرد می تواند پی ببرد که به این عارضه دچار شده است انجام اسکن تراکم استخوان است. اغلب مادران قبل اینکه اقدام به بارداری کنند هیچ گاه به فکر بررسی میران توده استخوانی خود نیستند. بنابراین بهتر است که مادران قبل از بارداری حتما نسبت به بررسی میزان استحکام استخوان های خود آگاه شوند. زیرا زمانی که این استحکام کم است در زمان بارداری مشکلاتی نظیر ناتوانی و به خطر افتادن سلامت مادر و فرزند را به دنبال دارد.

مادران باردار توجه داشته باشند که همه حتما دچار پوکی استخوان نیستند. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تشخیص این بیماری در سن کم امکان پذیر نیست. اما اگر فردی به بیماری هایی از قبیل آرتریت و مشکلاتی از این قبیل باشد در آینده احتمال ابتلا به پوکی استخوان در او افزایش می یابد. بهتر است قبل از هر اقدامی فرد با پزشک مشورت نماید و در رابطه با مشکلات پیش رو اطلاعات لازم را به دست آورد.

ما در این مقاله سعی بر این داریم نظرات و سخنان کارشناسان را برای شما عزیزان بازگو نماییم.

پوکی استخوان و بارداریچرا پوکی استخوان در بارداری رخ می دهد؟

در زمان بارداری برای میزان کلسیمی که جنین نیازمند است در حدود ۲۵تا ۳۰ میلی گرم است. این در حالی است که میزان نیاز کلسیم مادر نیز در همین حدود است. از آنجایی که اکثریت مادران ایرانی تمایل به استفاده از لبنیات را ندارد میزان کلسیم آن ها در سطح پایینی قرار دارد. به همین علت در دوران بارداری از جفت یک سری مواد ترشح می شود که بافت می شود میزان برداشت کلسیم از مادر بیشتر شود که در جهت تامین کلسیم مورد نیاز فرزند صورت می گیرد. همین امر سبب می شود که اغلب مادران چه در زمان بارداری و حتی شیردهی به پوکی استخوان و سایر بیماری های مرتبط دچار شوند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که می توان با رژیم تغذیه ای مناسب و انجام فعالیت های ورزشی این مشکل را مرتفع نمود. البته توجه داشته باشید که ممکن است مادر تا چندین سال با درد در ناحیه لگن و کمر خود رو به رو شود که علت اصلی آن کاهش بافت های استخوانی است.

مهم ترین عامل پوکی استخوان در بارداری

با توجه به اطلاعات به دست آمده و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مهم ترین عامل پوکی استخوان، نا منظم کار کردن غده پاراتیروئید است زیرا این غده در منظم کار کردن کلسیم نقش حیاتی دارد. هنگامی که این غده به درستی کار نکند و با مشکلاتی رو به رو شود باعث می شود که مادر در دوران بارداری با پوکی استخوان مواجه شود و این بیماری خود را در این دوران بیشتر نشان دهد. از علائمی که می توان علت آن را به پوکی استخوان مرتبط نمود خواب رفتن و مور مور شدن انگشتان دست و ما است. در این هنگام می توان با اسکن ار تراکم استخوان میزان کلسیم موجود در استخوان فرد را اندازه گیری نمود.

عوارض ناشی از پوکی استخوان در بارداری

عارضه پوکی استخوان در زمان بارداری خللی در بارداری شدن اینجا نمی کند اما مشکلات نظیر شکستگی و درد های شدید در ستون فقرات را ایجاد مس نماید.
در زنانی که پوکی استخوان در زمان بارداری شدید است مادر امکان زایمان طبیعی را ندارد چرا که باعث در رفتگی لگن و شکستگی استخوان های این نواحی را در پی دارد و تاکید می شود که مادر زایمان سزارین را انجام دهد.
مادر دچار شده به بیماری کمبود کلسیم عوارض ناشی از آن در زمان زایمان بیشتر از طول بارداری است. زیرا رباط های که باعث اتصال استخوان های لگن و ستون فقرات هستند دچار کشیدگی می شوند و مشکلاتی را برای مادر در پی دارد.

راهکار های لازم برای شکستگی در زمان بارداری

بانوانی که میزان تراکم کلسیم در بافت های استخوانی آن ها در زمان بارداری کم شده است بیشتر از افراد دیگر به مشکلات بعد ار آن دچار می شوند و از مهم ترین آن ها شکستگی است که بلند شدن و انجام کارهای روزمرگی و حتی شیردادن به کودک را تححت تاثیر خود قرار می دهد. در این مواقع بهتر است که سایر اعضای خانواده به کمک مادر بشتابند و او را در انجام کارها کمک نمایند.
بهتر است مادر همیشه گوشی خود را همراه داشته باشد که در صورت بروز هر گونه حادثه ای از سایر اعضای خانواده کمک بطلبد.
در زمان هر گونه حادثه حتما به فیزیوتراپ مراجعه کرده و ورزش های مناسب برای تقویت استخوان های خود انجام دهید.
از ورزش هایی از قبیل شنا،یوگا و تمریناتی که تقویت عضلات و استخوان را در پی دارد استفاده نمایید.
از انجام هر گونه فعالیت سنگین به شدت دوری شود مانند دویدن، از پله بالارفتن و …
اگر فرد دچار پوکی استخوان شدید شده است بهتر است برای شیر دادن به کودک خود حتما با پزشک مشورت شود چرا که خود معقوله شیر دادن کلسیم بیشتری از مادر می گیرد و باعث آسیب زیادتری به مادر می شود.

پوکی استخوان و بارداریمهم ترین منابع تولید کلسیم

  • استفاده از لبنیات کم چرب مثل ماست، کشک، شیر، دوغ و…
  • انواع سبزیجات به خصوص سبزیجات سبز رنگ مقل کلم چینی،کلم بروکلی و …
  • ماهی ها و کنسرو ساردین
  • مغزی جات نظیر بادام، سویا، چیپس ذرت و…
  • موادی که با کلسیم فرآوری شده اند مثل غلات و انواع نان ها

علاوه بر تمامی مواردی که در بالا ذکر شد پزشک با توجه به نیاز مادر و جنین برای تامین کلسیم بدن ممکن است در طول دوران بارداری و شیردهی مکمل ها ویتامین هایی را برای مادر تجویز نماید.

چه مواردی برای حفظ سلامت استخوان در زمان بارداری نیاز است رعایت شود؟

همان طور که همه ما می دانیم حفظ سلامت استخوان در تمام طول زندگی مهم است اما مراقبت از آن در زمان بارداری و شیردهی پیش از پیش با اهمیت می شود. پس می توان با برخورداری از یک برنامه غذایی سالم که سرشار از منابع کلسیم باشد و همراه با انجام فعالیت های ورزشی مناسب و از همه مهم تر شیوه درست زندگی می توان تا میزان زیادی سلامت مادر و جنین را حفظ نمود. در این قسمت به بررسی ای نکات می پردازیم.

مصرف به اندازه کلسیم

درست است که تمام طول زندگی نیاز به کلسیم باید مورد توجه قرار بگیرد اما اهمیت آن در زمان بارداری و شیر دهی بیشتر می شود چرا که سلامت مادر و جنین هر دو در گرو این ماده غذایی مهم است. طبق توصیه های که پزشکان متخصص زنان و زایمان دارند این است که به طور میانگین هر مادر به صورت روزانه باید میزان ۱۰۰۰میلی گرم کلسیم برای خود و جنین دریافت نماید. البته باید توجه داشت که این میزان در مادرانی که سن آن ها کمتر از ۱۸ سال است بیشتر باشد یعنی چیزی در حدود ۱۳۰۰میلی گرم در روز

انجام ورزش های مناسب

طبق آزمایش های به عمل آمده نشان می دهد که با انجام کارهای ورزشی می توان به تقویت استخوان بدن پرداخت. از جمله فعالیت هایی که سبب می شود که استخوان ها استحکام بیشتری داشته باشند این است که فعالیت هایی از قبیل بالا رفتن ار پله، پیاده روی و حتی رقصیدن را انجام داد.

نقاط مثبت انجام فعالیت های ورزشی

  • کم نمودن مشکلاتی نظیر دیسک کمر، یبوست، تورم معده
  • جلوگیری و بهبود دیابت در زمان بارداری
  • بالا بردن میزان انرژی
  • موثر بودن در خلق و خو
  • داشتن توده بدنی مناسب
  • بالا بردن توان و استحکام عضله ها
  • منظم شدن خواب شب
  • رفرش شدن سریع بدن بعد ار انجام زایمان

پوکی استخوان و بارداریروش های مناسب برای داشتن یک زندگی سالم

حفظ شیوه صحیح زندگی می تواند از پیامدهای نامطلوبی که ممکن است در زمان بارداری رخ دهد پیشگیری نمایند. در زمان بارداری بهتر است از مصرف  دخانیات، الکل، سیگار و سایر عواملی که می تواند سلامت مادر و جنین را تخت تاثیر قرار دهد دوری نمود. اگر مادر به دخانیات اعتیاد دارد بهتر است زودتر به پزشک مراجعه شود. زیرا پزشک می تواند با راهکار های درست و راهنمایی های لازم سلامت مادر و جنین را در طول بارداری حفظ کند.

 

پوکی استخوان و بارداری

یکی از شایع ترین مشکلات زنان در سراسر جهان ابتلا به پوکی استخوان در دوران بارداری است. دوران بارداری و تغذیه جنین از بدن مادر تاثیر زیادی در ابتلا به پوکی استخوان می گذارد. به همین دلیل است که زنان بیش تر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند‌ در این مقاله با بررسی رابطه پوکی استخوان و بارداری همراه با شما عزیزان هستیم. لطفا تا انتها مقاله را دنبال کنید.

پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در دوران بارداری

جهت جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در دوران بارداری باید میزان کلسیم، فسفر و ویتامین D در بدن مادر تامین باشد. جذب کلسیم و فسفر از طریق روده است. مقدار قابل توجهی از کلسیم و فسفر وارد شده به بدن از طریق کلیه ها دفع می شود. بنابراین بیش تر از مصرف کلسیم و فسفر باید به میزان جذب آن توجه شود. یکی از موادی که باعث جذب بهتر و راحت تر کلسیم و فسفر در بدن می شود ویتامین D است. این ویتامین باعث جذب بهتر کلسیم و فسفر از طریق روده می شود و افزون بر آن از برداشت کلسیم و فسفر از بافت استخوان ممانعت می کند. ویتامین D در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود اما راحت ترین و مهم ترین منبع جذب ویتامین D نور آفتاب است. بنابراین به مادران باردار توصیه می شود که روزی چند ساعت مقابل نور آفتاب قرار بگیرند.

دلایل اهمیت پوکی استخوان در دوران بارداری

پوکی استخوان می تواند در استخوان های مختلف بدن ایجاد شود اما بیش تر در استخوان های لگن، ستون فقرات، مچ دست و دنده ها رایج تر است. یکی از مهم ترین عوارض پوکی استخوان شکستگی استخوان لگن می باشد. شکستگی استخوان لگن در افراد عادی نیز می تواند خطرات زیادی داشته باشد اما در مادران باردار علاوه بر خطراتی که در افراد عادی وجود دارد ممکن است باعث عدم توانایی در انجام زایمان طبیعی شود و مادر مجبور شود که با سزارین کودک را به دنیا آورد.

پوکی استخوان در دوران بارداری و شیر دهی

جالب است بدانید حتی بعد از زایمان و تولد کودک، در دوران شیر دهی میزان تراکم استخوان مادر کاهش می یابد. البته پس از پایان دوران شیر دهی تراکم استخوان رو به بهبود می رود. علاوه بر این که مادر در دوران بارداری دچار پوکی استخوان می شود تحقیقات نشان داده است که در دوران شیر دهی در صورت کمبود کلسیم برداشت کلسیم از استخوان های مادر انجام می شود. بنابراین احتمال بروز پوکی استخوان در دوران شیر دهی نیز زیاد است. ذکر این نکته ضروری است که اگر مادر کلسیم کافی مصرف کند بارداری و شیر دهی باعث ایجاد پوکی استخوان در مادر نخواهد شد.

درمان پوکی استخوان در دوران بارداری

جهت پوکی درمان پوکی استخوان در دوران بارداری راه های مختلفی وجود دارد‌. اگر شدت پوکی استخوان کم باشد پزشک ابتدا به مادر توصیه می کند فعالیت های ورزشی انجام دهد. علاوه بر ورزش عواملی چون مصرف ویتامین D جهت جذب بیش تر کلسیم و فسفر است. یکی دیگر از راه های درمان پوکی استخوان تغییر رژیم غذایی و مصرف مواد خوراکی دارای ویتامین دی، کلسیم و فسفر می باشد. اگر شدت پوکی استخوان خیلی زیاد باشد پزشک علاوه بر موارد گفته شده برای مادر دارو تجویز می کند. گرچه تراکم استخوان ها پس از مصرف دارو مانند به حالت اولیه بر نمی گردد اما خطر شکستگی استخوان ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تاثیر بارداری در سن کم بر سلامت استخوان ها

 

پوکی استخوان و بارداری

به طور کلی بارداری می تواند عامل مهمی برای ایجاد پوکی استخوان در مادران باشد. اما مادران جوان و زیر ۱۸ سال بیش تر از سایر افراد در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. مادران زیر ۱۸ سال در دوران بلوغ و رشد استخوان ها به سر می برند و هنگام بارداری هنوز رشد استخوان در ان ها تکمیل نشده است. در چنین شرایطی کلسیم مورد نیاز جهت رشد اسکلت مادر صرف تامین استخوان های جنین شده و در این صورت استخوان های مادر با کمبود کلسیم مواجه شده و تراکم استخوانی در مادر کم می شود تا این که در نهایت مادر دچار پوکی استخوان شود. بنابراین مادران جوان باید نسبت به تامین کلسیم مورد نیاز بدن خود توجه ویژه ای داشته باشند و با مصرف مواد غذایی دارای کلسیم و ویتامین دی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنند.

علائم پوکی استخوان در دوران بارداری

بیماری پوکی استخوان ممکن است تا زمانی که باعث شکستگی استخوان شود در مادران هیچ گونه علائمی نداشته باشد. اما به طور کلی مهم ترین نشانه و علائم پوکی استخوان در دوران بارداری احساس درد در ناحیه مچ دست، لگن، دنده ها، ستون فقرات و … می باشد. مادران باردار در صورتی که در این نواحی احساس درد کنند باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و با مصرف کلسیم، فسفر و ویتامین دی از بروز پوکی و شکستگی استخوان جلوگیری کنند.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این مقاله اشاره شد بهتر است برای اینکه مادر از پوکی استخوان که ممکن است در طول بارداری و شیردهی به آن دچار شود با انجام یک سری کارها از آن ها جلوگیری نمایید. مادر برای اینکه کلسیم مورد نیاز خود و کودک را تامین نمایید بهتر است از منابع کلسیم خوب استفاده نماید. برای اینکه استحکام استخوان ها حفطرشود به انجام فعالیت های بدنی و ورزشی مناسب بپرداز و از یک برنامه غذایی سالم استفاده نمایید. بهتر است تمامی موارد در زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله با مادریار صمیمانه سپاس گزار هستیم.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.