مادریار

وظایف پدران بعد از تولد نوزاد

کارهایی که تازه پدرها می توانند برای نوزاد و همسرشان انجام دهند

پدران هم مثل مادران وظایفی دارند که در قبال نوزادان باید انجام دهند.وظایف پدران بعد از تولد نوزاد، کمتر از مادران نیست.در این متن شما را با وظایف پدران آشنا خواهیم کرد.

پدرها بسته به شغل و شرایط خانوادگی شان، نوع وظیفه ای که در منزل باید انجام دهند متفاوت است.به همین دلیل قانون کلی برای وظایف پدران بعد از تولد نوزاد وجود ندارد و انجام هر کاری برای نوزاد به خواست خود پدر و مادران است.

اما برای اینکه به مادران که بعد از نه ماه سختی و تحمل درد های زایمان کمکی کرده باشید،بهتر است چند وظیفه را بر عهده بگیرید تا علاوه بر ایجاد پیوند عاطفی پدر و نوزاد باعث شادی خانواده نیز بشوید.

بابا ها برای مادران تازه زایمان کرده چه باید انجام دهند؟

همیشه حمایتگر باشید

وظایف پدران بعد از تولد نوزادزنان پس از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی،درد ها و مشکلات بارداری،استرس و تحمل سختی های زایمان بسیار حساس و شکننده می شوند و نیاز به مراقبت و حمایت عاطفی از همسر خود دارند.مردان وظیفه دارند که علاوه بر رسیدگی به کار و معاش خانواده برای گرم ماندن پیوند های عاطفی در خانه نیز تلاش کند.

کارهایی مثل بوسیدن و نوازش کردن همسر

آماده کردن غذای مورد علاقه همسر

شاد نگه داشتن محیط خانه(از هر فرصتی برای شادی کردن استفاده کنید).

حمام کردن و ماساژ دادن خانم

خریدن یا فراهم کردن یک نوشیدنی

کمک دهی به خانم هنگام شیر دادن به نوزاد.

ایجاد ارتباط کلامی با همسر

به همان اندازه که نوزاد را نوازش می کنید همسر را نیر نوازش کنید.ایجاد ارتباط کلامی با همسر بسیار کمک کننده به ایجاد رابطه پایدار است.در مورد همه چیز و همه کس با هم حرف بزنید.حرف زدن گاهی اوقات باعث تخلیه شدن افراد از مشکلات و نا ملایمات می گردد.با صحبت کردن می توانید مسئولیت هر کس را برای نگه داری از نوزاد و وظایف پدران را نیز مشخص کنید.

داشتن ارتباط کلامی منجر به دفع علائم افسردگی پس از زایمان خواهد شد.باهم لطیفه تعریف کنید و بخندید.در مورد مسائل خنده دار صحبت کنید.چیستان طرح کنید تا همسرتان حدس بزند.

در مورد برنامه های آیتده اتان با هم مشورت کنید.

همیشه سعی کنید برای خدمت رسانی به همسر در دسترس باشید

وظایف پدران بعد از تولد نوزاداگر خدایی نکرده مشکلی به وجود بیاید اولین کسی که باید آرامش خود و خانواده را حفظ کند پدر است‌.وظایف پدران هنگان بروز اتفاقات پیش بینی نشده مهم تر است.زیرا پدران در تصمیم گیری بدون دخالت دادن احساسات قوی تر هستند.

در انتخاب راه درست مصمم ترند و به عمین دلیل باید همیشه در دسترس خانواده باشند.

مراقب باشید که همیشه تلفن همسرتان را پاسخ دهید.

دفترچه های بیمه و شناسنامه هایتان را همیشه داشته باشید.

وسایل نوزاد را بشناسید تا هنگام استفاده دست پا چه نشوید.

راه های مراقبت از نوزاد را یاد بگیرید.

مهمان و مهمانی

سعی کنید در روزهای ابتدایی پس از تولد نوزاد مهمانی نگیرید زیرا مادر بسیار سختی و درد دارد و هنوز آمادگی پذیرایی از مهمان را ندارد.بهتر است اگر مهمان داشتید خودتان همه مسئولیت ها را بر عهده بگیرید تا خیال همسرتان راحت باشد.

گاهی اوقات از وظایف پدران این است که مهمان نپذیرد و عذر خواهی کند زیرا مادر و نوزاد نیاز به داشتن خلوت و آرامش دارند.

لطفا تلفن منزل و موبایل ها را در حالت منشی تلفنی قرار دهید و آن ها را بی صدا کنید تا نوزاد و خانم بیشتر استراحت کنند.

در نگه داری کودک کمک کنید

وظایف پدر بعد از تولد نوزادچند ماه اول مادر نیاز به کمک و مراقبت دارد.به همین دلیل باید همیشه کسی کنارش باشد تا از نوزاد و خودش نگه داری کند.

یکی از وظایف پدران این است که در نگه داری و مراقبت از نوزاد شرکت کنند.

کارهایی مثل:

  • عوض کردن پوشک کودک
  • غذا دادن یا شیر دادن به نوزاد
  • خواباندن و لالایی خواندن
  • تعویض لباس نوزاد
  • کمک به مادر هنگام شیر دهی و آروغ گرفتن کودک.
  • حمام کردن کودک
  • نگران نباشید اگر در انجام کار ها ناتوان هستید زیرا با تمرین همه چیز درست خواهد شد.

همکاری هنگام شیردهی

وقتی همسرتان به نوزاد شیر می دهد بهتر است در امور منزل او را یاری کنید.مثلا کارهایی مثل آوردن نوشیدنی یا خوراکی،روشن یا خاموش کردن تلویزیون یا کولر،کتاب خواندن،ماساژ دادن همسر و ایجاد ارتباط فیزیکی مثل نوازش یا بوسیدن،قرار دادن پشتی پشت سر همسر.

شیر دهی ممکن است از ۱۵ دقیقه تا ۴۵ دقیقه طول بکشد به همین علت هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر بهتر است در دسترس مادر باشید تا حرص نخورد و با آرامش به کودکش شیر بدهد.

کار بیرون را به منزل نیاورید

سعی کنید که بین کار منزل و کار بیرون تفکیک ایجاد کنید و هیچ گاه فعالیت های سر کار را به داخل خانه نیاورید.زمانی که از سر کار به منزل می آیید باید برای مراقبت از مادر و نوزاد وقت بگذارید و حواستان به آن ها جمع باشد.

 بابا ها چه مسئولیتی نسبت به نوزادشان دارند؟

پدر شدن بسیار لذت بخش است اما مسئولیت های زیادی دارد.تن دادن به همه وظایف پدران ممکن است سخت باشد،اما بسیار شیرین است که برای پاره تن خود کاری کرده باشید.کارهای ساده ای مثل:

مراقبت از کودک

کارهایی مثل:غذا دادن،بغل کردن،تعویض پوشک،آرام کردن،خواباندن و غیره از دسته مراقبت های کودک می باشد که جزء وظایف پدران نیز هست.

تعویص پوشک

عوض کردن پوشک تنها کاری است که مردان از انجام دادنش سر باز می زنند.اما اگر پدر هنگام تعویض پوشک او را ماساژ دهد و یا نوزاد را قل قلک کند برای هر دو لذت بخش می شود.

وظایف پدران بعد از تولد نوزادشیر دادن و تغذیه کودک

گاهی باید هنگام شیر خوردن نوزاد به مادر کمک کرد.کارهایی شییه روشن کردن تلویزیون،آوردن یک نوشیدنی و یاقرار دادن پشتی زیر پای مادر.

شاید از ۱۵ تا ۴۵ دقیقه تعذیه کودک با شیر مادر طول بکشد،بنابراین بهتر است شرایط را برای زن فراهم کنید.

بازی کردن با بچه

بازی نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان دارد.با بازی می توانید همه مفاهیم دلخواهتان را که دوست دارید کودک انجام دهد را آموزش دهید.بازی ‌کردن با کودک علاوه بر اینکه روحیه شاداب تری به او خواهد داد،باعث ایجاد ارتباط صمیمی تری با پدر نیز خواهد شد.از وظایف پدران اختراع بازی های جدید در ذهن و انجام آن با بچه ها می باشید.

کتاب خواندن برای نوزاد

بهتر است کتاب مخصوص کودکان بخرید.کتاب های حاوی رنگ های شاد و نقاشی های قشنگ که توجه بچه ها را به خود جلب می کند.کتاب قصه هایی که از جنس پلاستیک و ضد آب هستند که برای حمام استفاده می شوند.بهتر است کتاب را رو به روی کودک قرار دهید تا وقتی برایش می خوانید او نگاه کند.علاوه بر بالا بردن قدرت تفکر و استعداد،کودک را به کتاب خواندن علاقه مند خواهید کرد.

قصه گفتن و لالایی خواندن

کودکان همان اندازه به پدر و محبتش احتیاج دارند که به توجه و مهر مادری نیاز دارند.صدای پدر برای کودک آرامش بخش است.بچه ها گاهی فقط کنار پدرانشان آرام و قرار دارند.بهتر است اگر لالایی و قصه بلد نیستید آن ها را از روی کتاب بخوانید.

خواباندن کودک

مادران در طول سال های اولیه زندگی کودک دل بندشان مشغولیت فکری و کاری زیادی دارند و همیشه وقت کم می آورند.بهتر است گاهی خواباندن کودک را جزء وظایف پدران قرار دهیم تا مادران نیز بتوانند استراحت کنند.

وظایف پدران بعد از تولد نوزادآرام کردن نوزاد

پدر ها بهتر حوصله بچه را دارند زیرا کمتر از مادر با کودک سر کار داشته اند و از نظر ذهنی کمتر خسته اند.بنابراین گاهی اوقات آرام کردن نوزاد را به پدرش بسپارید تا بتوانید آرامش داشته باشید.

بغل کردن نوزاد

پزشکان باور دارند که در حالی که پدر بدون پیراهن و لخت است کودک را بدون پوشش بغل کند.تماس پوستی باعث آرامش هر دو طرف و ایجاد پیوند عاطفی بین پدر و نوزاد می گردد.بغل کردن کودک توسط پدر حس حمایتگری به نوزاد می دهد.

 

در آخر

ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی با فرزند ربطی به جنسیت آن ها ندارد.هم دختر و هم پسر هر دو نیاز به حمایت عاطفی پدر دارند ولی گاهی دختر ها بیشتر علاقه شان را نشان می دهند و این باعث می شود که پدران احساس کنند که دخترشان را بیشتر دوست دارند.البته رابطه پدر دختری بسیار با رابطه پدر پسری فرق می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.