مادریار

وزن گیری کودک از یک سالگی

راه های افزایش وزن کودک بعد از تولد یکسالگی

اولین سال زندگی کودکان پر از رشد سریع و افزایش وزن است. وزن گیری کودک از یک سالگی یکی از دغدغه های بسیاری از مادران محسوب می شود. و طبیعی است که والدین آن ها نگران رشد طبیعی فرزند خود باشند. نظارت و دقت لازم بر عادات تغذیه فرزند دلبندتان، می تواند کمک زیادی در رشد طبیعی و وزن گیری نرمال آن ها داشته باشد. پدر و مادرهای زیادی هستند که اگر وزن نوزادشان به اندازه کافی افزایش نداشته باشد و یا به دلیل دریافت اطلاعات غلط درباره وزن نوزادان دچار اضطراب می شوند. این مقاله به والدین کمک می کند تا با رشد طبیعی فرزند خود آشنا شوند و جواب سوالات خود را پیدا کنند. با ما همراه باشید.

عوامل زیادی در وزن گیری فرزند شما نقش دارند. در درجه اول نباید رشد فرزند خود را با سایر کودکان مقایسه کنید زیرا هر کودکی افزایش وزن و رشد متفاوتی دارد. اما به طور کلی از نظر متخصصان عواملی در رشد کودک نقش دارندکه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم

 

وزن گیری کودک از یکسالگی1 – تغذیه

تغذیه مناسب کودک یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر وزن گیری کودک است. اگر کودک شما در طول روز فعال و هوشیار است  و خواب مناسبی دارد، این نشانه خوبی است که فرزند شما رشد مناسبی دارد و غذای مورد نیاز بدن خود را دریافت نموده است.

2 – نرخ رشد

وزن یک نوزاد طبیعی از زمان تولد تا شش ماهگی معمولا باید دو برابر شود و این مقدار تا یک سالگی به سه برابر وزن زمان تولد می رسد. نیازی نیست که والدین هرروز فرزند خود را وزن کنند چون وزن نوزاد به طور روزانه دچار نوسان است و افزایش وزن به تدریج اتفاق می افتد. اندازه گیری وزن کودک باید با مراجعه منظم به پزشک برای مشاهده قد و وزن طبیعی نوزاد انجام گیرد.

قد متناسب با وزن گیری کودک از یک سالگی

افزایش وزن کودک شما با افزایش قد نیز همراه است. در شش ماه نخست، نوزادان ماهیانه حدود دو سانت افزایش قد دارند و از شش ماهگی تا یک سالگی، افزایش قد به مقدار یک سانتی متر در ماه انتظار می رود. نمودار رشد متخصصین اطفال به شما کمک می کند تا از پیشرفت رشد فرزندتان آگاه شوید.

وزن گیری کودک از یک سالگی

یک سالگی کودک معمولا با افزایش رشد قدی کودک همراه است که باعث می شود افزایش وزن کودک خیلی دیده نشود. بنابراین برای بررسی رشد طبیعی کودک خود در بازه های زمانی مشخص به پزشک اطفال مراجعه نمایید.

وزن طبیعی کودکان دختر در یک سالگی باید بین هشت کیلو و دویست و پنجاه گرم تا نه کیلو و هفتصد گرم باشد و قد طبیعی آن ها باید حدودا بین 72 سانتی متر و 39 میلی متر تا 75 سانتی متر و 69 میلی متر باشد.

در مورد نوزادان پسر در یک سالگی باید دارای وزنی بین هشت کیلو و نهصد و هشتاد گرم تا ده کیلو و سیصد و هشتاد گرم باشد همچنین قد آن ها باید بین 74 سانتی متر و 16 میلی متر تا 77 سانتی متر و 47 میلی متر باشد.

به طور کلی وزن کودکان پسر و دختر به علت وجود تفاوت در نوع هورمون ها و استخوان بندی با هم متفاوت است. بنابراین هیچ گاه یک کودک دختر یک ساله را با یک کودک پسر یک ساله از لحاظ میزان رشد و قد و وزن مقایسه نکنید.

وزن گیری کودک از یکسالگیچه زمانی باید نگران وزن گیری کودک از یک سالگی باشیم؟

اگر کودک شما دارای اشتهای طبیعی است و فعال و با نشاط است، به احتمال زیاد دارای رشد طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. البته در مورد نوزادان نارس و دارای بیماری خاص نباید رشد آن ها با نمودار کلی رشد کودک مقایسه شود. با این حال در صورت داشتن هرگونه نگرانی و یا اختلال در تغذیه و رشد کودک، بی اشتهایی و بی حالی باید به متخصصین اطفال و تغذیه مراجعه شود.

مواد غذایی مناسب برای وزن گیری کودک از یک سالگی

اگر وزن کودک شما از حالت طبیعی کمتر است، باید یک برنامه غذایی با ارزش غذایی بالا شامل انواع پروتئین ها، کربوهیدرات، انواع ویتامین و سایر مواد مغذی برای آن ها درنظر بگیرید. در این جا به برخی از این مواد غذایی اشاره می کنیم:

1 – موز

موز یکی از غذاهای مورد علاقه کودکان است و  برای تغذیه آن ها بسیار مناسب است .چون این میوه دارای ارزش غذایی بالایی است و شامل انواع ویتامین ها، فیبر، پتاسیم و .. می باشد که می تواند در وزن گیری کودکان بسیار موثر باشد. موز نیازی به پخت و پز ندارد و براحتی می توان آن را له کرده و به کودکان بدهید.

وزن گیری کودک از یکسالگی2 – سیب زمینی

مطالب مرتبط

پوره سیب زمینی به وزن گیری کودکان بسیارکمک می کند و بافت نرمی دارد. سیب زمینی دادن به کودکان را از مقدار کم شروع کنید. زیرا ممکن است باعث تولید گاز معده و  دل درد برای کودک شما شود. سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات، نشاسته، انواع مواد معدنی و ویتامین ها است.

 

3 – انواع گوشت سفید و قرمز

پوره انواع گوشت سفید و قرمز مانند گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله به دلیل داشتن مقادیر بالای پروتئین تاثیر زیادی در افزایش وزن کودک دارد و می تواند به رشد طبیعی کودک  کمک کند.

4 – تخم مرغ آب پز

تخم مرغ یکی از منابع اصلی پروتئین پس از شیر مادر محسوب می شود و شامل سیزده نوع وییتامین ضروری و مواد معدنی شامل مس، روی، کلسیم و آهن است که همه این مواد برای رشد طبیعی کودک ضروری هستند.

5 – سوپ انواع سبزیجات و غلاتی مانند جو دو سر، گندم و برنج

یکنواخت بودن غذاها یکی از دلایل بد غذا شدن کودکان است بنابراین باید در تهیه غذای کودک و پخت انواع سوپ های مختلف و مقوی خلاقیت به خرج دهید. سبزیجات و غلات دارای انواع مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک می باشند و می توانند به وزن گیری کودک کمک کنند. توجه داشته باشید در تهیه سوپ برای کودکان نیازی به استفاده از نمک و ادویه زیاد نیست.

6 – سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی وهویج

کدو حلوایی و هویج شامل انواع ویتامین ها، بتاکاروتن، ویتامین های گروه B، اسیدهای چرب اشباع نشده و مقادیر زیادی فیبر می باشند که تاثیر زیادی در رشد کودک و همچنین رفع یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کودک دارند.

7 – گلابی

گلابی نیز یکی از میوه هایی است که دارای مواد غذایی مهمی مانند آهن، ویتامین B6، ویتامین C ومقادیر زیادی فیبر است که می تواند به افزایش وزن کودک کمک کند.

نکته: توجه داشته باشید اگر در یک سالگی تغذیه با شیر مادر به صورت مداوم ادامه داشته باشد، می تواند باعث ذخیره بیش از حد سلول های چربی در بدن کودک و چاقی او گردد.

نکات مهم برای حفظ اشتهای کودک

هنگام غذا دادن به کودک رعایت یک سری از نکات لازم است تا اشتهای کودک حفظ شود و با علاقه بیشتری غذا بخورد. در این جا به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • کودک را موقع غذا خوردن راحت بگذارید و غذا را نزدیک او قرار دهید تا بتواند به راحتی غذا بخورد.
  • ظرف غذای کودک باید سبک و از نوع نشکن باشد. استفاده از یک قاشق و بشقاب همیشگی می تواند باعث آرامش کودک شما شود.
  • غذای کودک نباید خیلی داغ و یا خیلی سرد باشد که در اشتهای کودک تاثیر بگذارد.
  • قاشق مخصوص کودک نباید زیاد گود باشد تا کودک براحتی غذا بخورد. همچنین لیوان نیز باید کوچک باشد تا کودک بتواند به راحتی آن را بگیرد.
  • خوردن سوپ برای کودک کمی سخت است و باعث ریخته شدن آن روی لباس کودک می شود. بهتر است سوپ را با قوام غلیظ تری درست کنید تا خوردن آن راحت تر شود.
  • غذاهایی که دارای رنگ سبز و یا زرد هستند برای کودکان می تواند جذاب باشد. بنابراین از سبزیجات برگ سبز و هویج و کدو استفاده نمایید.
  • گرفتن آب میوه ها و تهیه آب میوه طبیعی برای کودک بسیار مفید است و ضررهای آب میوه های صنعتی را ندارد.
  • باید موقع غذا دادن به کودک وقت کافی بگذارید و از عجله و شتاب در غذا دادن پرهیز کنید. مثلا ممکن است کودک شما ظرف غذا را رها کرده و دوباره برگردد.
  • اگر کودک شما نسبت به غذیی بی علاقه است می توانید آن را با غذای دیگری جایگزین کنید.
  •  سعی کنید در ساعات معینی به کودک غذا بدهید این کار می تواند باعث تحریک اشتهای کودک شود.

وزن گیری کودک از یکسالگیعوامل اثر گذار بر اشتهای کودک

  •  وجود سرو صدا در محیط و همچنین صدای تلویزیون و رادیو می تواند حواس کودک را موقع غذا خوردن پرت کند. سعی کنید در یک محیط آرام به کودک غذا بدهید.
  •  اگر کودک شما بشقاب غذا یا قاشق را پرت کرد، شما باید رفتار ثابتی داشته باشید تا کودک متوجه شود که کار درستی انجام نداده است.
  •  در صورتی که کودک شما دوست دارد با دست غذا بخورد نباید مانع این کار شوید.
  •  اشتهای کودک در روزهای مختلف متفاوت است. بهتر است روزی که کودک اشتهای کمتری دارد؛ غذای کمتری به او بدهید و اصرار نکنید که ظرف غذایش را تمام کند.

در آخر

رشد طبیعی کودک یکی از دغدغه های اصلی والدین محسوب می شود. افزایش وزن کودک از یک سالگی به عوامل زیادی از جمله تغذیه کودک بستگی دارد. تهیه یک برنامه غذایی مناسب و متنوع برای کودک، می تواند علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن کودک، باعث سلامتی و هوشیاری و افزایش وزن طبیعی کودک شما شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.