مادریار

همه چیز درباره وازکتومی

وازکتومی چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در این مطلب می خواهیم همه چیز درباره وازکتومی را برای شما شرح دهیم. بسیاری از مردان امروزه به هر دلیلی ممکن است به فکر عمل وازکتومیباشند. با این روش آن ها از بارداری پارتنر خود بعد از برقراری رابطه جنسی، جلوگیری می کنند.

اگر به طور کلی بخواهیم توضیح دهیم، باید گفت در وازکتومی لوله هایی که اسپرم را از بیضه ها حمل می کنند، مسدود می شوند. این لوله ها که در هر بیضه یکی وجود دارد، رگ وابران نام دارند. چگونگی انجام عمل و عوارض و نکاتی مفید در این باره را در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

اسپرم سازی در مردان

مردان برای تولید مثل باید اسپرم تولید کنند. اسپرم در کیسه بیضه ساخته می شود و از طریق رگ های وازو دفران وارد مایع منی می شود. در واقع اسپرم ها در لوله ای به نام اپیدیدیم باقی می مانند که این لوله به هر بیضه متصل است.

اسپرم های ذخیره شده در اپیدیدیم، در زمان انزال آقایان از طریق رگ وابران وارد مایع منی می شود و سپس از طریق میزراه از بدن خارج می شود. اسپرم های موجود در مایع منی در صورت برخورد با تخمک امکان لقاح و بارداری دارند. در مردانی که جراحی وازکتومی انجام داده اند، مایع منی اسپرمی وجود ندارد. پس از گذشت مدتی از انجام وازکتومی بیضه ها تعداد اسپرم کمتری تولید می کنند و در نهایت تولید اسپرم در بدن این اشخاص متوقف می شود.

همه چیز درباره وازکتومیچگونگی انجام عمل وازکتومی

 

در مطلب همه چیز درباره وازکتومی، یکی از مهم ترین قسمت ها چگونگی انجام عمل وازکتومی است. انجام این عمل توسط پزشک اورولوژیست یا همان متخصص مجاری ادراری و سیستم تناسلی مردان انجام می گیرد. جراحی وازکتومی بنابر نظر پزشک متخصص و شرایط بیمار ممکن است در کلینیک و یا بیمارستان انجام شود.

برای دانستن همه چیز درباره وازکتومی لازم است آگاه باشید که این جراحی در مردان به دو شیوه انجام می شود. در هر دو آن ها بیمار بیهوش نمی شود و در طی عمل هوشیاری خود را دارد. بی حسی موضعی برای انجام وازکتومی صورت می گیرد و کیسه های بیضه را بی حس می کنند.

روش اول

در این روش که بیشتر استفاده می شود و مرسوم تر است، روی کیسه های بیضه دو برش کوچک برای دسترسی به رگ وابران که حامل اسپرم است زده می شود. پزشک از طریق این برش رگ وابران را با تجهیزات مخصوص به نام کاتر می برد و سپس چاک ایجاد شده بخیه می شود. این پروسه روی هر دو کیسه بیضه به صورت جداگانه انجام می شود و به این طریق راه حمل اسپرم مسدود می شود.

روش دوم

روش دوم جراحی وازکتومی، بدون انجام برش روی بیضه صورت می گیرد. در این روش در یک طرف کیسه بیضه بدون استفاده از تیغ جراحی، سوراخی کوچک ایجاد می شود. از طریق این منفذ پزشک رگ وابران را می یابد و آن را بیرون می کشد. سپس، قسمتی از رگ بریده می شود و پزشک آن را مسدود می کند و به جای اول خود باز می گرداند.

این روش نیازی به بخیه زدن ندارد و خیلی زود بهبود می یابد. نیازی به بستری در روش ذکر شده وجود ندارد و ظرف مدت چند روز بیمار کاملا خوب می شود.

مراقبت های پس از عمل

– به مدت یک روز پس از عمل فرد باید کاملا استراحت کند.

– در صورت داشتن درد، طبق نظر پزشک می توان از مسکن و یا آنتی بیوتیک استفاده کرد.

– تا 48 ساعت پس از جراحی نباید به محل زخم و بخیه آب بزنید.

– تا 4 روز پس از جراحی رابطه جنسی ممنوع است.

– لباس های زیر تند و چسبان را تا یک هفته بعد از جراحی نباید استفاده کرد.

– تا یک هفته پس از جراحی، از انجام کارهای سنگین و فعالیت های سخت بپرهیزید.

– مراجعه به پزشک برای معاینه و بررسی محل جراحی چند روز پس از انجام آن واجب است.

همه چیز درباره وازکتومیتا چه میزان می توان به عمل وازکتومی اعتماد کرد؟

حتی با دانستن همه چیز درباره وازکتومی احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که عمل وازکتومی در آقایان تا چه حد موثر است. باید گفت که این روش بسیار موثر و قابل اطمینان است. اما نه به طور صد در صد، به طوریکه در سال اول پس از انجام جراحی، احتما باردار شدن به مقدار کمی وجود دارد.

با دانستن این موضوع، احتمال باردار شدن تا مدت ها پس از عمل وجود دارد. برای اطمینان لازم است تا از دیگر روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده شود. این روش ها از انتقال اسپرم باقیمانده در مایع منی جلوگیری می کند. در حدود 15 تا 20 انزال لازم است تا مایع منی کاملا از اسپرم پاک شود. یعنی زمانی در حدود 3 ماه.

البته باید گفت که پس از آن نیز احتمال وجود اسپرم هست. برای اطمینان از جلوگیری بارداری باید تا مدت ها از سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کرد.

شاید در ذهن شما این موضوع پیش بیاید که چه زمان می توان به وازکتومی اعتماد کامل کرد و از سایر روش های پیشگیری در رابطه جنسی با پارتنر خود استفاده نشود. پس از انجام جراحی، پزشک تعداد اسپرم موجود در مایع منی آقایان را مورد آزمایش قرار می دهد. هر زمان که این تعداد به صفر رسید، می توان به وازکتومی اعتماد کرد.

 

عوارض و مشکلات وازکتومی

 

با مطالعه همه چیز درباره وازکتومی، متوجه می شویم که این روش به طور کلی عوارض جدی و حتمی برای آقایان ندارد. اما در علم پزشکی هیچ چیز قطعی و حتمی نیست و امکان بروز مشکلات و عوارضی حتی در حد بسیار کم وجود دارد. پس لازم است تا هر شخصی قبل از انجام جراحی از این موارد آگاه شود. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

* پس از انجام جراحی، معمولا وجود تورم، کبودی و یا قرمزی در حد طبیعی در محل جراحی طبیعی است. این علائم با گذشت زمانی کوتاه از بین می روند. حال مواردی که غیر طبیعی هستند و در صورت بروز به پزشک باید مراجعه کرد را ذکر می کنیم.

هماتوم: این حالت به معنی ایجاد خونریزی در زیر پوست بیضه هاست و با درد شدید همراه است.

عفونت: عفونت از علائمی است که در صورت بروز باید حتما در جهت درمان آن اقدام کرد. در صورت داشتن تب و حساسیت و تورم بیضه ها احتمالا شخص دچار عفونت شده است.

* ایجاد گرانولوما: این مورد به صورت ایجاد یک توده در بیضه اتفاق می افتد. این حالت زمانی رخ می دهد که اسپرم به درون بافت نشت کند.

* سندرم درد پس از وازکتومی: ایجاد درد به صورت مداوم در کیسه بضه پس از جراحی را موردی دیگر از عوارض وازکتومی می دانند.

* شکست در جراحی وازکتومی: به دلایلی از جمله روش جراحی وازکتومی و یا رشد مجدد رگ وابران و اتصال دو قسمت جدا شده به هم، ممکن است اسپرم منتقل شود. این موارد باعث عدم موفقیت وازکتومی می شوند و ممکن است رابطه جنسی شخص به بارداری منجر بشود. طبق تحقیقات از هر 1000 مورد وازکتومی، 11 مورد بی تاثیر هستند. این حالت در دو سال اول پس از جراحی و بخصوص 3 ماهه اول اتفاق می افتد.

 

وازکتومی و تاثیر آن بر رابطه جنسی

در مطلب همه چیز درباره وازکتومی لازم است به این موضوع بپردازیم که آیا این جراحی بر توانایی جنسی آقایان تاثیر می گذارد یا خیر؟

عمل وازکتومی بر هورمون های مردانه از جمله تستوسترون بی تاثیر است. بنابراین در توانایی جنسی و تحریک پذیری آقایان تغییری به وجود نمی آورد. لازم به ذکر است که این جراحی حتی بر انزال مردان نیز تاثیر ندارد. به این صورت که مقدار مایع منی خارج شده در رابطه جنسی، مانند قبل می ماند.

 

تنها نکته ای که باید به آن توجه کرد و بسیار هم مهم است، این است که وازکتومی در انتقال بیماری های جنسی تاثیری ندارد و فرد را ایمن نمی کند. بنابراین، لازم است برای حفظ و پیشگیری این نوع بیماری ها در روابط جنسی مشکوک حتما از کاندوم استفاده بشود.

چه کسانی مجاز به انجام عمل وازکتومی هستند؟

این عمل به طور کلی برای هیچ فردی محدودیت ندارد. اما پزشکان معمولا این عمل را برای مردان زیر 50 سال و همچنین کسانی که فرزندی ندارد و یا یک فرزند دارند، توصیه نمی شود. چون ممکن است این تصمیم در شرایطی خاص گرفته شود و پس از مدتی با تغییر شرایط مرد تمایل به بچه دار شدن پیدا کند.

چون موضوع بچه دار، موضوعی مهم است و باید زوجین به صورت مشترک در مورد آن تصمیم بگیرند، لازم است قبل از وازکتومی با همسر خود مشورت کند. همچنین، جلسات مشاوره با پزشک هم خالی از لطف نیست.

به طور کلی در موارد زیر وازکتومی انجام می شود:

– فرد به دنبال روشی برای جلوگیری از بارداری است که با رابطه جنسی وی تداخلی نداشته باشد.

– به خواسته شخصی نمی خواهد بچه دار شود.

– طبق نظر پزشک و به دلایل پزشکی شخص نباید بچه دار شود.

– اشخاصی که دارای بیماری های ژنتیکی خطرناک هستند و ممکن است به فرزندشان منتقل بشود.

– وازکتومی از عمل بستن لوله در خانم ها راحت تر است و پس ممکن است زوجی تصمیم بگیرند که به جای لوله بندی خانم، وازکتومی در مرد را جایگزین کنند.

همه چیز درباره وازکتومیوازکتومی قابل بازگشت

در نهایت این نکته مهم است که آیا وازکتومی قابل بازگشت است یا خیر؟

باید گفت که تقریبا تمامی وازکتومی هایی که انجام می شود، قابل بازگشت هستند. در این روش با جراحی آسان، قسمت های بریده شده رگ وابران را به هم متصل کند. حتی می توان انتها رگ وابران را باز کرد و به قسمتی از کیسه بیضه که اسپرم های بالغ در آنجا وجود دارد، متصل کرد.

این جراحی با ایجاد برشی کوچک در کیسه بیضه انجام می شود. به این صورت که پزشک به دو انتهای رگ های وابران بریده شده دسترسی پیدا کند. سپس مقداری از مایع موجود در انتهای رگ مورد آزمایش قرار می گیرد. چنانچه، در این مقدار اسپرم وجود داشته باشد، دو انتهای رگ وابران مجددا به هم متصل می شوند.

جراحی بازگشت وازکتومی با تجهیزات جدید انجام می شود و به پزشک این امکان را می دهد که برشی بسیار ظریف و در نهایت بخیه های خیلی کوچک تری بزند. با این شرایط، بیمار خیلی سریع بهبود می یابد و به شرایط عادی بر می گردد.

در شرایطی که در مایع منی هیچ اسپرمی وجود نداشته باشد، پزشک راه حلی دارد. این راه حل به این صورت است که رگ وابران به اپیدیدیم متصل شود. این روش نسبت به حالت قبل مقداری سخت تر و پیچیده تر است. بهبودی در این حالت هم مقداری طولانی تر است و حدودا 1 تا 3 هفته طول می کشد.

در حالت عادی بازگشت وازکتومی پس از حدودا 3 ماه، اسپرم ها در مایع منی پدیدار می شوند. اما در روش از بین بردن انسداد و اتصال وابران به اپیدیدیم ممکن است تا 15 ماه بعد از جراحی اسپرمی در منی مشاهده نشود.

در آخر

وازکتومی روشی موثر برای جلوگیری از بارداری در آقایان است. این روش توسط متخصص مجاری ادراری و دستگاه تناسلی مردان انجام می شود. در وازکتومی رگ وابران که وظیفه حمل اسپرم از بیضه ها را دارد، بریده و مسدود می شود. با این روش در زمان انزال دیگر اسپرمی در مایع منی وارد نمی شود. این روش در رابطه جنسی آقایان تاثیری نمی گذارد.

وازکتومی با انجام عملی ساده قابل برگشت است. با این وجود لازم است قبل از انجام این عمل با همسر و همینطور پزشک خود مشورت کنید.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما موثر و مفید بوده باشد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.