مادریار

همه چیز درباره رحم اجاره ای

رحم اجاره ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

 

در این مقاله می خواهیم همه چیز درباره رحم اجاره ای را با شما خوانندگان محترم به اشتراک بگذاریم. ممکن است بسیاری از زوجین با مشکل ناباروری روبرو باشند، که این مشکل مربوط به پروسه بارداری خانم باشد. همچنین ممکن است یک خانوم به هر دلیلی نخواهد باردار شود. راه حل این موارد رحم اجاره ای است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با بسیاری از نکات درباره این موضوع آشنا شوید.

 

رحم اجاره ای چیست؟

در ابتدا لازم است تا در مورد معنای رحم اجاره‌ای صحبت کنیم. رحم اجاره‌ای تکنیکی برای بچه دار شدن است که در آن تخمک و اسپرم پدر و مادر در رحم شخص سومی قرار می گیرد و رشد و نمو جنین تا زمان زایمان در شکم آن شخص انجام می‌شود. کسی که تخمک لقاح یافته در رحم او قرار می گیرد، در مقابل کاری که انجام می دهد هزینه‌ای را از آن زوج دریافت می‌کند. به همین دلیل است که نام این پروسه را رحم اجاره‌ای می گذارند. در واقع، اجاره یک رحم به مدت ۹ ماه.

نتیجه حاصل از رحم اجاره ای

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با روش رحم اجاره ای چند درصد امکان موفقیت در بارداری وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت که درصد موفقیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این فاکتورها مهارت پزشکی است که این تکنیک را اجرا می کند. کلینیک یا بیمارستانی که عمل جراحی رحم اجاره‌ای در آن انجام می شود هم عاملی موثر در موفقیت روش مذکور است. دیگر فاکتور تاثیرگذار که بسیار هم مهم است وضعیت فیزیولوژیکی و جسمانی مادر جانشین است.

سلامت اسپرم و تخمک لقاح یافته و نرمال بودن آن ها در نتیجه تکنیک رحم اجاره‌ای بسیار تاثیرگذار است و در نهایت روشی که برای این عمل استفاده می شود هم می تواند تاثیر گذار باشد. به طور کلی می ‌توان گفت که امروزه روش رحم اجاره ای بسیار پیشرفت کرده و درصد بالایی از موفقیت را به خود اختصاص داده است. این درصد را می‌توان تا ۷۵ درصد هم در نظر گرفت.

همه چیز درباره رحم اجاره ایدلایل استفاده از روش رحم اجاره ای

اینکه چرا ممکن است برخی از والدین این روش را برای بچه دار شدن انتخاب کنند، دلایلی دارد. از مهم ترین آن ها می توان این موارد را نام برد: پروسه بارداری برای سلامت مادر تهدید کننده باشد، و وضعیت جسمانی زن این اجازه را به او ندهد که جنین را ۹ ماه در بدنش نگه دارد. مورد دیگری که می‌توان از دلایل اجاره رحم دانست، مشکلات ناباروری مانند سقط جنین است. این روش امکانی را برای زوجین دارای این مشکلات فراهم می کند تا بتوانند بچه دار شوند و لذت پدر و مادر شدن را به بچشند.

انواع روش های رحم اجاره ای

رحم اجاره‌ای دارای چندین نوع مختلف است که به آن ها اشاره می کنیم. در نوع اول اسپرم و تخمک برای یک زوج است و فرد سوم تنها نقشه حامل را دارد. نوع دوم حالتی است که تخمک از یک اهدا کننده و اسپرم متعلق به پدر فرزند باشد و در رحم شخص سومی کاشته شود. در نوع دیگری ممکن است تخمک متعلق به مادر فرزند باشد و اسپرم اهدا کننده با آن لقاح یابد و در رحم مادر جایگزین کاشته شود. این روش ها از طریق لقاح درون لوله آزمایش یا آی وی اف انجام می شود.

حالت دیگری وجود دارد که در آن تخمک متعلق به مادر جایگزین است و اسپرم پدر بچه و یا اسپرم اهدا کننده‌ای به روش لقاح درون رحمی یا آی یو آی انجام می شود.

مراحل انجام رحم اجاره ای

در این قسمت از مقاله می ‌خواهیم مراحل انجام روش رحم اجاره‌ای را به طور کامل شرح دهیم این تکنیک در ۶ مرحله اصلی انجام می شود.

مرحله اول: تصمیم گیری و مراجعه به کلینیک و موسسه باروری

در ابتدای امر زوجین باید با هم به این نتیجه برسند که می خواهند از روش رحم اجاره ای برای بچه دار شدن استفاده کنند. در این زمان لازم است تا آن ها تحقیقات لازم در مورد این تکنیک را انجام دهند و با تمام زوایای این قضیه آشنا شوند. پس از انجام این کار لازم است تا به یک کلینیک یا موسسه ناباروری مراجعه کنند. معمولاً کارهای حقوقی مربوط به روش رحم اجاره‌ای در موسسات ناباروری انجام می شود. کلینیک های ‏ivf  کارهای لقاح درون لوله آزمایش را انجام می دهند. همچنین، در این مرحله برای شما مشخص می شود آیا به اسم یا تخمک اهدا کننده نیاز دارید یا خیر.

همه چیز درباره رحم اجاره ایمرحله دوم:انتخاب اهداکننده تخمک

 

دومین مرحله از روند رحم اجاره ای انتخاب اهدا کننده تخمک است. اگر زن و شوهر فرد خاصی را مد نظر دارند، باید به موسسه یا کلینیک ناباروری معرفی کند. چنانچه دهنده تخمک برای آن ها مهم نباشد می توانند از تخمک های موجود در بانک تخمک موسسه ناباروری انتخاب کنند. برای هر دو مورد لازم است تا غربالگری های بالینی بر روی شخص  انجام شود.

مرحله سوم:انتخاب مادر جانشین

 

در سومین مرحله لازم است تا زن و شوهر شخصی را که قرار است تخمک لقاح یافته در رحم وی قرار بگیرد انتخاب کنند. در این مرحله هم مانند مرحله قبل می توانند شخص خاصی را به موسسه یا کلینیک معرفی کنند و یا اینکه از افرادی که از طرف موسسه پیشنهاد داده می شود، یکی را برگزیند. برای این مرحله هم لازم است تا تست های بالینی و روانشناسی از مادر جانشین انجام شود. به دلیل اهمیت دوران بارداری و تاثیر روح و روان مادر بر سلامت جنین ضروری است که مادر جانشین از همه نظر با دقت بالا مورد بررسی قرار گیرد.

 

مرحله چهارم: امضای قرارداد های مربوطه

 

چهارمین گام در فرایند رحم اجاره‌ای عقد یک قرارداد مابین تممی طرف‌ های درگیر در پروژه است. البته هر یک از اشخاص می ‌تواند وکیلشان به جای خودش برای امضای قرارداد معرفی کند. نکته ای که باید به آن توجه شود، مطالعه دقیق مفاد قرارداد است. زمانی که همه افراد رضایت خود را اعلام کردن امکان شروع پروسه پزشکی فراهم می شود

مرحله پنجم: انجام روش های پزشکی

 

در این مرحله فرایند های پزشکی آغاز می شود. انجام لقاح تخمک ها و اسپرم های پدر و مادر یا اهدایی و انتقال جنین ایجاد شده به درون رحم شخص سوم جز این مرحله است. توجه داشته باشید که اهدا کننده تخمک و یا خود مادر باید قبل از خروج تخمک از تخمدان آن ها تحت کنترل پزشک باشند و معمولاً از داروهای تحریک کننده تخمک گذاری استفاده کنند. همچنین، زنی که قرار است تخمک لقاح یافته در رحم قرار بگیرد هم باید تحت مراقبت هایی قرار بگیرد و بدن او آماده پذیرش جنین بشود.

حدوداً ۱۵ روز پس از جایگذاری نطفه در رحم اجاره‌ای از شخص تست حاملگی گرفته می شود و در صورت تایید مراقبت های دوران بارداری آغاز می شود. در دوران بارداری مادر جانشین باید مرتباً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند و آزمایشات و سونوگرافی لازم برای اطمینان از سلامت جنین را انجام بدهد.

مرحله ششم: تولد نوزاد و مسائل حقوقی

 

آخرین مرحله از فرایند اجاره رحم تولد جنین است. در این مرحله موسسه ناباروری لازم است حمایت ‌هایی را از هریک از طرفین انجام بدهد.

 

قوانین روش رحم اجاره ای

روش رحم اجاره ای در کشور ایران دارای قوانین و قواعدی است. همچنین شرایطی وجود دارد که تنها در آن صورت دادگاه با تقاضای زن و شوهر برای رحم اجاره‌ای موافقت می کند. در ادامه این شرایط را ذکر خواهیم کرد.

– زن و شوهر با گواهی پزشکی مشکل بارداری خود را به اثبات برساند.

–  هر یک از زوجین دارای صلاحیت اخلاقی برای روش رحم اجاره‌ای باشند. که این مورد با روش های قانونی تشخیص داده می شود.

– زن و شوهر دارای قدرت تصمیم گیری برای خود باشند.

–  هر دوی آن ها تبعه ایران باشند.

– اعتیاد به مواد مخدر نداشته باشند.

 

تعهدات افراد امضا کننده قرارداد رحم اجاره ای

 

تعهدات هر یک از افراد دخیل در پروسه رحم اجاره‌ای به صورت زیر است: والدین فرزند یا همان زوج نابارور باید تعهد کنند که هزینه اجاره رحم را به صورت کامل به مادر جانشین پرداخت کنند. البته اگر در قرارداد چیز دیگری نوشته شده باشد و یا قضیه به صورت دوستانه باشد، دیگر نیازی به پرداخت هزینه نقدی نیست. تعهد مادر جانشین نیز این است که در دوران بارداری جنین را در رحم خود نگه دارد و مراقبت های لازم از آن را به عمل بیاورد. پس از زایمان نیز نوزاد را به والدین او بدهد.  کسی که رحمش را اجاره می دهد طبق قوانین نمی ‌تواند هیچ ادعایی در رابطه با سرپرستی نوزاد در هیچ زمانی داشته باش.

یکی از طرفین مهم درگیر در قضیه رحم اجاره ای شوهر خانومی است که قرار است تخمک لقاح یافته در رحم او قرار بگیرد. این شخص باید رضایت و موافقت خود را با این کار را به صورت کتبی اعلام کند.

 

شرایط زن کاندیدای رحم اجاره ای

شرایط افرادی که کاندیدای رحم اجاره می شوند باید با اصول تدوین شده هماهنگ باشد. اگر شخص مادر جانشین از طرف والدین معرفی شود، مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید پروسه آغاز می‌شود. برخی از افراد هستند که از موسسه ناباروری می خواهند که شخص اجاره دهنده رحم را به آن ها معرفی کند، موسسه ناباروری زن و شوهر نابارور را در انتخاب شخص مناسب کمک می کند. در اینجا شرایط خانمی که می توانند به عنوان کاندیدای رحم اجاره‌ای در لیست موسسات ناباروری قرار بگیرند ذکر می کنیم.

همه چیز درباره رحم اجاره ایسن زن

سن خانم حامل معمولاً باید بین ۲۱ تا ۴۰ سال باشد. اصولاً بیشتر زوجین افرادی را انتخاب می کنند که زیر سی سال سن دارند. زیرا، این تفکر را دارند که بدن آن فرد برای بارداری آماده تر است. اما باید گفت که این باور درست نیست. همچنین زنانی که سن بالاتری دارند از بلوغ فکری و تجربه بیشتری برای بارداری برخوردارند. در کل می توان گفت چه زنانی که در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی قرار دارند خیلی برای این کار مناسب نیستند.

 

سبک زندگی شخص

نوع زندگی خانومی که می خواهد رحم خود را اجاره دهد، نباید هیچ گونه اعتیادی به مواد مخدر و مشروبات الکلی داشته باشد. همچنین، باید در طول دوران بارداری و پیش از آن رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشد. انجام ورزش و خواب و در کل شیوه زندگی سالم از دیگر شرایط لازم برای مادر جانشین است.

 

سابقه بارداری موفق

سابقه حاملگی برای اطمینان از سلامت خانم در دوران بارداری و داشتن یک زایمان سالم لازم است یقین حاصل شود. برای این منظور داشتن سابقه بارداری و زایمان طبیعی حداقل یک بار قبل از اجاره رحم لازم است. این موضوع به این دلیل است که برخی از مشکلات باروری با تست های پزشکی قابل تشخیص نیست.

 

موفقیت در تستهای فیزیولوژیکی و روانشناختی

همانطور که پیشتر اشاره شد باید غربالگری های لازم از فرد اجاره دهنده رحم انجام شود. این شخص از لحاظ فیزیکی و روانی باید کاملاً سالم باشد. از جمله این تست ها می ‌توان به آزمایش های خون و ادرار سونوگرافی و بررسی توانایی جسمی شخص اشاره کر.

قیمت رحم اجاره ای

در رابطه با قیمت رحم اجاره ای در کشور ما باید گفت که این رقم کاملا توافقی است و زن و شوهر و خانوم صاحب رحم با هم بر سر یک مقدار مشخص به توافق می رسند. در نتیجه باید گفت که این مقدار در کشور ما در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بوده است و جدیداً تا ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

 

کلام آخر

تکنیک رحم اجاره‌ای روش بچه دار شدن برای زوجین نیست که در آن زن توانایی بارداری را به هر دلیلی ندارد. زوجینی که می‌خواهند از این روش استفاده کنند، می توانند با مراجعه به کلینیک و موسسات ناباروری و انتخاب یک شخص برای اجاره رحم اقدام کنند. تمامی مراحل این روش دارای قواعد و قوانین خاص خود است. این مراحل تحت نظر کلینیک و موسسات ناباروری انجام می شود. موفقیت این روش امروزه تا ۷۵ درصد هم بوده است.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.