مادریار

هفته ی سوم تولد نوزاد

هر آن چه که درباره ی سه هفتگی نوزاد باید بدانید

نوزاد، هفته دوم را به سلامت طی کرده و باید آماده شوید که مراقبت های هفته بعدی را فرا بگیرید. پس از ورود به هفته سوم می توانید تغییرات جذابی را در او مانند بلند کردن سر برای چند ثانیه مشاهده کنید و اگر می خواهید اطلاعاتی را در رابطه ی با نوزاد سه هفته ای به دست بیاورید. در ادامه با ما همراه باشید، زیرا همه چیز درباره ی هفته ی سوم تولد نوزاد را برای شما بیان می کنیم تا با خیالی آسوده تر از نوزاد خود مراقبت و نگهداری کنید.

رشد نوزاد در هفته ی سوم

در هفته ی سوم تا حدودی می توانید تغییرات رشدی نوزاد را مشاهده کنید. به عنوان مثال در این هفته پوست نوزاد شما صورتی روشن می شود و لکه هایی که روی پوست و سر او بوده محو خواهد شد.

نوزاد می تواند برای چند ثانیه عضلات خود را تکان دهد و این کار موجب تقویت عضلات او می شود بنابراین جای نگرانی نیست.

رشد شنوایی و بینایی کودک نیز تا حدودی قوی شده است و اکنون می تواند تصاویر را به خوبی ببیند و صداها را بشنود.

رشد مغزی کودکان در این هفته تقویت شده و سعی دارند چیزهارا بفهمند در حالی که به یاد آوردن برای آنان کار سختی است.

خواب نوزاد در هفته سوم

هفته سوم تولد نوزاداگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم خواب و غذای نوزاد در هفته ی سوم افزایش می یابد. نوزاد در این هفته حدودا 18 ساعت می خوابد و بهتر است غذای او را در طی خواب به او بدهید تا از فرط گرسنگی بیدار نشود.

اگر در هفته ی دوم تولد برنامه ی خواب او را بین شب و روز تنظیم نکرده اید می توانید در این هفته خواب نوزاد را تنظیم کنید. به این صورت که در طول روز به ویژه غروب و نزدیک به شب اجازه ندهید بخوابد. نور و صدا را زیاد کنید و اگر همزمان با شیر خوردن نوزاد قصد خوابیدن داشت با بازی یا دیگر روش ها او را در طول روز بیدار نگه دارید.

نزدیک به شب و در طول شب نیز نور و صدا را کم کرده و اگر نوزاد قصد داشت با بازی کردن بیدار بماند سعی کنید با بازی نکردن، شیر دادن به نوزاد و نوازش او را به خوابیدن تشویق کنید.

تغذیه ی نوزاد در هفته سوم چگونه است؟

ممکن است احساس کنید نوزاد شما در هفته ی سوم بیش از حد غذا می خورد و نگران سلامتی او شوید اما استرس نداشته باشید این روند طبیعی است.

برای اینکه حد اعتدال شیر خوردن نوزاد را رعایت کنید، می توانید پس از وزن کردن دقیق نوزاد به ازای هرکیلو وزن بین 150 الی 200 میلی لیتر با توجه به تغذیه ی نوزاد به او شیر بدهید.

مدفوع نوزاد سه هفته ای

مقدار مدفوع هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است و مادر، پرستار کودک یا کسانی که از نوزاد نگه داری می کنند به مرور در طی دو هفته باید به میزان مدفوع نوزاد در نظر داشته باشند، خوب است بدانید تا زمانی که نوزاد حداقل روزی یک و حداکثر روزی ده بار مدفوع می کند جای نگرانی ندارد برخی نوزادان ممکن است پس از هربار تغذیه مدفوع کنند.

زردی نوزاد  سه هفته ای

اگر نوزاد شما در هفته ی اول یا دوم به بیماری زردی مبتلا شد این هفته به مرور علائم بهبودی را با توجه به رنگ پوست او متوجه خواهید شد و در این زمان با مراقبت مناسب زردی نوزاد بهبود خواهد یافت در غیر این صورت بهتر است به پزشک برای بررسی نوزاد و دادن ازمایش اقدام کنید.

گریه نوزاد در هفته سوم تولد

هفته سوم تولد نوزادنوزادان در این هفته معمولا ارام تر از گذشته هستند، البته برخی نوزادان با اینکه سیر بوده و پوشک آنان خشک است و به ظاهر مشکلی پیش نیامده اما به یک باره در مدت روز یا شب ناآرام شده و به صورت ناگهانی چندین ساعت بی وقفه گریه کنند که اگر نتوانستید گریه ی نوزاد را متوقف کنید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

اگر پزشک تشخیص داد نوزاد شما  مبتلا به کولیک است، می بایست  بدانید در این زمان برای گریه ی نوزاد هیچ راه حلی وجود ندارد و بهتر است زمانی که کودک پاهای خود را در شکمش جمع کرده و گریه می کند او را بغل کرده و نوازش کنید یا او را به شکم روی پاهای خود قرار دهید و به آرامی پشت نوزاد را نوازش کنید.

مطالب مرتبط

حمام کردن نوزاد سه هفته ای به چه صورت است؟

یکی از کارهای مهم برای حفظ بهداشت نوزاد حمام کردن او می باشد که می توانید او را هفته ای یک یا دوبار حمام ببرید و بیش از آن ممکن است موجب خشکی پوست نوزاد شود. برای حمام بردن نوزاد سه هفته ای بهتر است از شخصی کمک بخواهید یا از لگن های مخصوص حمام نوزادان بهره ببرید.

چگونه با نوزاد سه هفته ای بازی کنیم؟

در این هفته می توانید صورت خود را به نوزاد نزدیک کنید و حرکات جالبی با صورت خود انجام دهید و اندکی صبر کنید تا او ویژگی های صورت شما را مرور کند. می توانید اسباب بازی های رنگی یا سیاه و سفید را که صدا تولید می کنند و به اصطلاح جغجه نام دارند برای او تهیه کنید تا هوش و خلاقیت او افزایش بیابد.

بهتر است از اسباب بازی های متنوع و نرم که دارای اشکال برجسته ای هستند برای تقویت بینایی و حس لامسه ی نوزاد استفاده کنید یا کتاب با نقش های برجسته و توپ های رنگی رنگی را به او نشان دهید. اگر می خواهید بدانید که نوزاد چگونه متوجه تنوع اسباب بازی های خود در هفته ی سوم می شود بهتر است بدانید آن ها اشیاء جدید را در زمان بیشتری نزد خود نگه می دارند.

مادران در طول روز می توانند موسیقی های ملایم یا لالایی برای نوزاد پخش کنند یا خود برای نوزاد شعر بخوانند.

یکی از کارهای جالبی که مادران می توانند برای نوزادان انجام دهند تا آن ها آرامش داشته باشند ضط صدای ماشین لباسشویی یا ظرفشویی و پخش آن برای نوزاد می باشد زیرا این صداها تداعی کننده ی صدای رحم مادر در دوران جنینی هستند.

واکسن و داروهای مورد نیاز در هفته سوم تولد

شما تا رسیدن نوزاد به هفته ی هشتم تولد نیازی به زدن واکسن برای او ندارید. درباره ی داروهای مورد نیاز در هفته ی سوم نیز باید بگوییم اگر پزشک دارویی برای نوزاد تجویز نکرده بهتر است دارویی به نوزاد ندهید.

هفته سوم تولد نوزادنکات طلایی نگه داری و مراقبت از نوزاد در هفته ی سوم پس از تولد

در این هفته می توانید به وضوح لبخند نوزاد را ببینید همچنین بهتر است نوزاد خود را در 80 درصد مواقع روی پشت بخوابانید این کار موجب تقویت عضلات گردن او می شود.

خوب است بدانید چند درصد کودکان در این هفته دچار کولیک می شوند و برای درمان و قطع گریه حتما نزد پزشک رفته و از درمان های خانگی خوددداری نمایید.

گفتنی است که تمام هفته های پس از تولد تا یک سالگی هماننده کلیه هفته های بارداری به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند که می تواند نقش موثری در سلامت نوزاد و مادر ایفا کند.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.