مادریار

هفته چهارم تولد نوزاد

همه باید ها و نباید های هفته چهارم تولد نوزاد

بچه چهار هفته ای در واقع یک شیرخواره یک ماهه می باشد. مادر این بچه در طی این یک ماه خیلی چیزها را آموخته و در برخی موارد نیز تبحر خاصی کسب کرده  است. علاوه بر تمامی آموخته های قبلی، مادر در هفته چهارم تولد نوزاد  باید اطلاعاتی در زمینه موارد مربوط به نوزاد خود بیاموزد. بخش اعظم این اطلاعات در این مقاله گردآوری شده است و شما می توانید با مطالعه آن پاسخ بیشتر سوالات خود را برای دوره جدید دریافت کنید.

تغذیه نوزاد در هفته چهارم

ممکن است گریه و بی قراری یکی از علائم گرسنگی نوزاد باشد. نوزاد چهار هفته ای معمولا در طول روز حداقل هشت مرتبه شیر می خورد. اما فاصله خوابیدن در بین هر نوبت شیرخوردن بیشتر می شود. این روال ادامه یافته و در ماه دوم نوزادان در طول شب ممکن است فقط یک بار بخاطر شیر خوردن بیدار شوند. برخی مادران بر این باورند که اگر در طول روز شیر بیشتری به بچه بدهند، در شب سیر بوده و دیگر نیاز به شیردادن نیست. این باور کاملا اشتباه بوده و ممکن است با این کار، باعث شوید که نوزاد در طول شب استفراغ کند و این امر خطراتی در پی دارد. در نتیجه بهتر است که هرگز به زور به نوزاد شیر ندهید و اجازه دهید تا به اندازه ظرفیت خود شیر بخورد.

هفته چهارم تولد نوزادرشد نوزاد در هفته چهارم

در آغاز هفته چهارم، هر روز چیزی حدود 2.5 سانتی متر به قد نوزاد و حدود 150 الی 200 گرم هم به وزن او اضافه می شود. حس شنیداری نوزاد در این سنین کامل می شود و همواره به دنبال یافتن منبع صدا بوده و وجود یک صدای بلند در اتاق توجهشان را جلب می کند. در این بازه زمانی، گردن نوزاد بسیار محکم تر شده و زمانی که دمر است، شاهد نگه داشتن گردن توسط او  یا حرکات سرش هستید. دقت داشته باشید که فرزند دلبند شما در این بازه زمانی وابستگی خاصی به عمل مکیدن داشته و به نحوی این کار باعث آرامش او می شود، اما لازم به ذکر است که تا حد امکان از پستانک برای مکیدن او استفاده نکنید. زیرا پستانک احتمال عفونت گوش را در دلبند شما بیشتر می کند. بهترین جایگزین برای پستانک، سینه مادر است.

حمام کردن نوزاد چهار هفته

شاید برای مادران تازه کار حمام کردن نوزاد امری دشوار باشد. اما با رعایت نکاتی می توان خطرات احتمالی را کاهش داد. مثلا اگر نوزاد را در یک وان کوچک و یا لگن قرار دهید و آهسته آهسته شروع به شستن سر و بدن او کنید، هیچ آسیبی نمیبیند و به راحتی تمیز می شود. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که تمامی وسایل مورد نیاز را کنار دستتان بگذارید تا مجبور نشوید نوزاد را در همان حالت داخل آب تنها بگذارید.

هفته چهارم تولد نوزادخواب نوزاد در هفته چهارم

معمولا نوزاد یک ماهه دیگر با واژه ی نوزاد شناخته نمی شود، بلکه به دوران پس از یک ماهگی شیرخواره می گویند. توجه داشته باشید که شیرخواره یک ماهه خود را همواره به پشت بخوابانید، زیرا خطر مرگ ناگهانی بر اثر دمر خوابیدن همچنان در کمین است، از این دوران به بعد، شاهد چرخیدن و دمر شدن شیرخوار خواهید بود. پس جای هیچ نگرانی نیست و نباید برای دمر خواباندن بچه عجله کرد و بهتر است همه چیز را به گذر زمان بسپارید تا در وقت مناسب اتفاق بیافتد. بچه ها معمولا تا هفته هشتم پس از تولد، به طور میانگین نیاز به حدود 18 ساعت خواب دارند. اگر دیدین ممکن است به سختی بخوابد، می توانید او را قنداق کنید تا احساس بودن در رحم مادر را تداعی کرده و نوزاد را آرام کنید.

واکسن ها و داروهای مورد نیاز در هفته چهارم تولد نوزاد

در دوره چهار هفتگی نوزاد، نیاز به هیچ دارو یا واکسنی نمی باشد، البته اگر نوزاد شما بیماری نداشته باشد و دکتر برای او دارویی تجویز نکند. به صورت طبیعی هیچ واکسن و دارویی در این دوران لازم نیست. واکسن زدن ها معمولا از هفته هشتم به بعد شروع می شود و با زمان بندی خاصی انجام می گیرد. اما نگران مراقبت های زمان واکسن نباشید، همه چیز را می توانید از پزشک کودکتان بپرسید.

هفته چهارم تولد نوزادمدفوع نوزاد در هفته چهارم

به طور کلی می توان گفت که مدفوع نوزادان  با توجه به عوامل مختلفی ممکن است به شکل های متفاوتی دیده شود، همچنین تعداد دفعات دفع برای نوزادان بستگی به سن آن ها دارد. به عنوان مثال ممکن است بعضی از آنها در ابتدای تولد پس از هر بار شیرخوردن، بلافاصله مدفوع کنند، برخی دیگر با مرور زمان و گذشتن تعداد روزهای بیشتر بعد از تولد، دفعات مدفوع آنها کمتر شود. بچه ای که تغذیه اش از شیر مادر باشد، در طول روز دفعات بیشتری مدفوع می کند. اما نوزادی که شیر خشک می خورد نسبتا کمتر است.

گریه نوزاد در هفته چهارم

گریه ها در دوران شیرخواری ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله این دلایل می توان به برخی عفونت ها مانند سپسیس، منژیت و… اشاره کرد. دیگر دلایل گریه نوزاد سوختگی او در برخی نواحی بدنش است. ممکن است که این  عرق سوختگی ها بخاطر تعویض دیر به دیر پوشک بچه باشد. گاهی مواقع هم مشاهده می شود که این گریه ها بخاطر رفلاکس معده و یا نفخ باشد.

هفته چهارم تولد نوزادزردی در هفته چهارم

احتمال ابتلا به زردی نوزاد در هفته دوم به بعد بسیار پایین می آید و به ندرت پیش می آید که نوزاد یک ماهه به زردی دچار باشد. اما در صورتی که این امر از ابتدا تداوم یافته و تا هفته چهارم ادامه داشته باشد، باید نوزاد را تحت نظر پزشک قرار داد و مادر در تغذیه خود و شیردهی توجه ویژه ای نموده و طبق دستور پزشک عمل کند.

بازی با نوزاد چهار هفته

برخلاف تصور عموم، با نوزاد یک ماهه نیز می توان بازی کرد. بازی های مختص به این سنین معمولا شامل ماساژ و ارتباط چشمی و یا صحبت با نوزاد می شود. بعد از هر استحمام و یا تعویض پوشک، می توانید بدن نوزاد را با روغن های مخصوص ماساژ دهید.

نکات طلایی نگهداری از نوزاد در هفته چهارم 

مطالب مرتبط

بهتر است که دور و بر تخت نوزاد را همیشه خلوت نگهدارید، تا احتمال خفگی او را کاهش دهید.

تا قبل از یک سالگی به هیچ وجه اجازه خوردن عسل به نوزاد ندهید.

اگر نوزاد شما در صندلی مخصوص ماشین خوابیده است، او را تحت هیچ شرایطی تنها نگذارید.

تا پیش از هفته بیست و چهارم، برای نوزاد خود از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، همچنین تمامی محصولات بهداشتی نوزاد باید بدون الکل و ترجیحا بدون بو باشند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.