مادریار

هفته پنجم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 5 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته پنجم بارداری

 

در هفته پنجم بارداری شما احساسات جدیدی را تجربه میکنید. در این هفته مطمئن شده اید که باردارید چراکه هم عادت ماهیانه تان عقب افتاده و هم تست ادرار را انجام داده و نتیجه ی مثبت را  دریافت کرده اید. اکنون نوبت انجام آزمایش خون و سونوگرافی است.

اگر بعد از مثبت شدن تست ادرارتان به پزشک مراجعه کنید حتما آزمایش خون و سونوگرافی اول را برای شما تجویز میکند.

آزمایش خون برای اینکه عدد بتا در خون شما را ملاحظه کرده و علاوه بر اطمینان از بارداری، عمر بارداری را تخمین بزند و سونوگرافی برای اینکه از تشکیل ساک حاملگی مطمئن شده و احتمال دو یا چند قلو بودن را بررسی کند.

در هفته پنجم بارداری بدلیل افزایش هورومون های بارداری، شما حالت تهوع، خستگی و بی حوصلگی، درد سینه ها و بدخلقی را تجربه کنید که همگی علائم طبیعی این دوره بوده و قطعا اطرافیان نزدیک شما که خبر خوش مادر شدن تان را شنیده اند آنرا درک خواهند کرد.

با اطمینان از بارداری تان ، ممکن است احساساتی همچون ترس و دلهره یا شادی و شعف را تجربه کنید.نگران نباشید و به خودتان فرصت بدهید تا با مرحله ی جدید زندگی کنار آمده و بتوانید خود را برای تغییرات پیش رو آماده کنید. اگر نیاز داشتید حتما با یک روانشناس خانواده در مورد احساسات و عواطف این دوران و نگرانی هایتان صحبت کرده و مشاوره دریافت کنید.

 

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

جنین در ابتدای هفته پنجم بارداری به سه لایه تقسیم میشود که هر لایه وظیفه ی متفاوتی را بر عهده دارد.لایه ی داخلی “آندودرم” نام دارد و بعدها به دستگاه گوارش، کبد ، لوزالمعده ، مثانه و غده تیروئید تبدیل می شود.لایه ی میانی ” مزودرم” نام دارد و به قلب، استخوان ها، کلیه ها و عضلات حاوی رگ های خونی مبدل می شود و لایه بیرونی که ” اکتودرم” نام دارد، مغز، سیستم عصبی، پوست، مو و چشم را ایجاد میکند.

 

در این هفته رویان شما تقریبا اندازه ی یک دانه ی پرتقال است و برخی از اندام های حیاتی و مهم او در حال شکل گیری هستند. تا پایان این هفته لوله عصبی شکل میگیرد و در ادامه یک سر ان تبدیل به مغز و سر دیگر تبدیل به ستون فقرات خواهد شد. همچنین ساختما قلب و عروق خونی بصورت یک برجستگی کوچک در جنین قابل ملاحظه می باشد اما هنوز کامل نبوده و احتمال شنیده نشدن صدای قلب در سونوگرافی اول وجود دارد.پس اصلا نگران نباشید چون تا پایان هفته هشتم بارداری برای شنیدن صدای قلب جنین که نشانه ی اولیه ی حیات و سلامت اوست فرصت خواهید داشت.

بند ناف جنین شما نیز در این هفته در حال شکل گیری است  و جفت در حال کامل شدن  است اما بدلیل اینکه هنوز جفت آماده ی تغذیه ی رویان کوچک شما نیست، او از بند ناف تغذیه میکند.

 

علائم بارداری در هفته  پنجم بارداری

 

ویار یا اشتیاق به غذا در هفته پنجم بارداری

بدلیل افزایش هورمون های بارداری در بدنتان در هفته پنجم بارداری نیز شما اشتیاق به مصرف برخی خوراکی ها پیدا میکنید و هرچه فکر میکنید دلیل یا منطقی برای آن نمی توانید پیدا کنید. راحت باشید و به نیاز بدنتان به غذاهای مختلف جواب مثبت بدهید. اما خیلی مراقب باشید که از مواد غذایی پرخطر مثل شیرینی جات و چربی ها بیش از حد استفاده نکنید چراکه عدم توجه به این امر میتواند عوارض خطرناکی را در ادامه ی راه بارداری و یا حتی بعد از تولد فرزندتان به همراه داشته باشد.سعی کنید اعتدال را حفظ کنید و از مصرف جگر گوسفند بخصوص در ماه های ابتدایی باردرای اجتناب کنید.

 

کمردرد

کمردرد های خفیف که معمولا از انتهای هفته پنجم بارداری آغاز می شوند، یکی از علائم شایع بارداری است و دلیل آن بزرگ تر شدن رحم  و نیز برخی تغییرات هورمونی در بدن شماست.برای کنترل این دردها بهتر است از انجام کارهای سنگین دوری کرده و بیشتر استراحت کنید.این دردها مخصوصا در مادرانی که گودی کمر دارند کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اما اکر دردهای کمر با درد لگن و شکم و یا خونریزی و سفتی رحم همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت خود و جنین تان مطمئن شوید.

اصلاح وضعیت بدنتان در هنگام نشستن ، ایستادن و خوابیدن میتواند کمک شایانی به کاهش دردهای کمر در طول دوران بارداری کند.

 

تکرر ادرار

هفته پنجم بارداری

یکی از عوارض تغییرات هورمونی در هفته پنجم بارداری تکرر ادرار است و ممکن است حتی شبانه بارها مجبور شوید به سرویس بهداشتی مراجعه کنید.در بسیاری از موارد نیز فقط حس میکنید که ادرار دارید. به هیچ عنوان بدلیل این وضعیت تان مصرف مایعات  و بخصوص آب را محدود نکنید. بدن شما در این دوران سعی میکند مواد زاید را بصورت بهینه تری دفع کند و در نتیجه جریان خون توسط هورمون  HCG به سمت کلیه ها و مثانه هدایت می شود و ممکن است میزان دفع ادرار را تا دو برابر افزایش دهد.

 

نکات قابل توجه در هفته پنجم بارداری

 

مراقب دندان هایتان باشید

از هفته پنجم بارداری بدلیل اینکه بزاق دهان افزایش می یابد ، محیط دهانتان اسیدی می شود و احتمال دارد در صورت عدم مراقبت از دندان ها آسیب های جدی به آنها وارد شود. لذا لازم است حتما سه بار در روز مسواک بزنید و از آب نمک برای قرقره و از نخ دندان برای تمیزی نواحی بین دندانی استفاده کنید.

 

سونوگرافی در هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

در هفته ی پنجم بارداری و بعد از اینکه به پزشکتان مراجعه کردید اولین چیزی که برای شما تجویز میکند انجام سونوگرافی است تا از وجود رویان و سلامت او اطمینان حاصل کند.

برای انجام سونوگرافی بعد از مراجعه به مراکز مربوطه از شما خواسته می شود که روی تخت دراز بکشید و ژل روان کننده ای را در پایین شکم تان و روی رحم میریزند و دستگاه را روی شکم شما قرار میدهند.توصیه می شود برای انجام سونوگرافی مثانه تان در وضعیت نیمه پر باشد. در این فرایند تشکیل ساک حاملگی مشخص می شود و در اکثر موارد ضربان قبل جنین نیز شنیده می شود. اما ممکن است در هفته ی پنجم بارداری و در سونوگرافی اول صدای قلب جنین شنیده نشود که جای نگرانی نیست.چراکه تا هفته ی هفت یا هشت بارداری فرصت دارید تا در صورت تشکیل قلب جنین این صدای دلنشین را بشنوید. در صورتیکه بعد از این مدت نیز صدای قلب جنین شنیده نشد ، احتمال تشکیل نشدن قلب جنین یا پوچ بودن ساک بارداری وجود دارد.

 

تغذیه هفته پنجم بارداری

 

مادر عزیز، از الان به بعد که از بارداری خود مطمئن شده اید باید خیلی مراقب تغذیه ی خود باشید و آگاه باشید که مصرف برخی خوراکی ها مخصوصا در هفته های ابتدایی بارداری برای شما و کودک تان مضر خواهد بود. ادویه هایی همچون زعفران ، دارچین، گلپر باعث سقط جنین شده و یا عامل محرک آن می باشند.

همچنین خوردن جگر بدلیل بالا بودن دوز ویتامین A در آن ممکن است باعث ایجاد نقص های مادرزادی در فرزند شما شود.

شما باید مصرف خوراکی‌هایی مانند غذاهای غیرپاستوریزه، گوشت خام، تخم مرغ و ماهی حاوی جیوه را  نیز از هفته پنجم بارداری به بعد، ممنوع کنید چون می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود.

مصرف بالای مایعات همچون آب ، شیر و آبمیوه های طبیعی در این دوران طلایی توصیه می شود و در کنار آن شما میتوانید به جای استفاده از نان سفید، از نان های سبوسدار و حاوی غلات ، برنج قهوه ای و ماکارونی استفاده کنید.

1 نظر
  1. فریبا گفت

    مطالب واقعا عالی بود ممنون

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.