مادریار

هفته هفدهم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 17 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

در “هفته هفدهم بارداری”، تغییرات بزرگی در جنین و مادر اتفاق می‌افتد، که نیاز به مراقبت‌هایی دارد.

شما در هفته ۱۷ و ۱۸ بارداری ممکن است حرکات جنین را احساس کنید.

در پایان هفته شانزدهم و آغاز هفته هفدهم بارداری، حالت تهوع در شما کاهش چشمگیری خواهد داشت، بنابراین به احتمال زیاد حالت تهوع و بی‌حالی که تابه‌حال داشتید در این زمان به‌پایان رسیده و هنوز برآمدگی شکمتان آزارتان نمی‌دهد. از این‌رو مناسب‌ترین زمان برای رفتن به تعطیلات و سفر کردن است، چون‌که این زمان بی‌خطرترین مرحله از بارداری محسوب می‌شود. در صورت وجود هرگونه عوارض با پزشک خود در مورد رفتن به سفر مشورت کنید.

از هفته هفدهم بارداری به بعد وزن مادر به‌تدریج افزایش می‌یابد و شما هرهفته حدود ۰٫۵ کیلو وزن تا هفته ۲۰ به‌دست می‌آورید. بزرگ شدن شکم و به دنبال آن افزایش وزن منجر می‌شود که شما دچار کمردرد، گرفتگی عضلات، متورم شدن پاها و مچ پا و رگ‌های واریسی شوید. بااین‌حال حفظ تعادل برایتان سخت خواهد شد. پیشنهاد می‌شود حتما از کفش مناسب باپاشنه کوتاه استفاده کنید.

در این هفته شکل رحم شما تغییراتی را آغاز می‌کند. رحم شما در حدود ۵ سانتی‌متر زیر ناف قرار می‌گیرد و بقیه اجزای شکم شما را تحت فشار قرار می‌دهد تا آن‌ها را به قسمت‌های کناری براند. بالای رحم حالت گرد به خودش می‌گیرد و طولش به تدریج بیشتر می‌شود.

در این زمان خون شما افزایش می‌یابد و این اتفاق سبب احساس گرمای شدید در بدن شما می‌شود. ریزش موهایتان کاهش می‌یابد و حتی زیباتر و براق تر به نظر می‌رسد.

 

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

جنین در هفته هفدهم بارداری

وزن جنین در ۱۷ هفتگی حدود ۱۵۵ گرم و اندازه او حدود ۱۳ سانتی‌متر است. یعنی کودک شما می‌تواند در کف دست شما جای بگیرد. او دیگر می‌تواند صورتش را لمس کند یا حتی انگشتش را بمکد. او به‌راحتی می‌تواند در فضای رحم شما حرکت کند و بدن خود را کش‌وقوس دهد. این حرکات تأثیرات مثبت و مفیدی بر روی رشد فیزیکی و روانی او دارد.

جنین شما این هفته کمی چاق‌تر به نظر می‌شود، چربی‌ها در زیر پوست بدن کودک جای می‌گیرند و غدد تعریق رشد می‌کنند. این چربی‌ها موجب گرم شدن بدن نوزاد بعد از تولد می‌شود. یکی از جالب‌ترین اتفاقات در این هفته آن است که فرزندتان صداهای بلند خارج از رحم و صدای قلب مادر را می‌شنود.

جنین می‌تواند به مفصل‌های خود حرکت دهد و اسکلت آنها که در درجه اول از غضروف نرم تشکیل‌شده است، اکنون در حال تبدیل‌شدن به استخوان است.

در هفته ۱۷ بارداری، شما می‌توانید صدای ضربان قلب کودکتان را به کمک پزشک بشنوید.

جنین شما در کیسه آب بین مایع امنیوتیک قرار دارد. او این مایع را می‌بلعد و با بلعیدن این مایع دستگاه گوارش و تنفسی تکامل می‌یابد.

در این هفته اگر جنین شما دختر باشد، تخمک‌ها و اگر جنین پسر باشد، اسپرم‌ها تکامل پیدا می‌کنند.

 

علائم هفته هفدهم بارداری

 

افزایش وزن

به‌طور طبیعی هر مادر در دوران بارداری خود اضافه‌وزن پیدا می‌کند. در این هفته اشتهای مادر به‌میزان قابل توجهی افزایش  می‌یابد. از هفته ۱۷ بارداری به بعد با توجه به رشد جنین هر هفته حدود ۰٫۵ تا ۱ کیلو به وزن شما افزوده خواهد شد. با رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانید این مورد را کنترل کنید.

پیدایش ترک‌های پوستی

مطالب مرتبط

ترک پوستی در هفته هفدهم بارداری

با افزایش رشد جنین و اضافه شدن به وزنتان، شاهد ترک‌های پوستی در ناحیه شکمتان خواهید بود. سعی کنید روزانه آب و مایعات بیشتری مصرف کنید و پوست شکم را با مرطوب‌ کننده‌ها و روغن‌های گیاهی ماساژ دهید تا ترک‌های پوستی کمتری داشته باشید.

خارش پوست شکم و سینه‌ها

پوست شما با بزرگ‌تر شدن جنین نازک‌تر و کشیده‌تر خواهد شد. سعی کنید در مقابل خاراندن پوستتان مقاومت کرده و از مرطوب‌ کننده‌ها برای کاهش حساسیت‌های پوستی‌تان کمک بگیرید.

درد عصب سیاتیک

اگر در پاهایتان به‌طور متناوب احساس درد می‌کنید، ممکن است ناشی از عصب سیاتیک باشد. این درد ممکن است از قسمت کمر یا ران شما شروع شود و به پاها برسد. در این حالت سعی کنید موقع خواب، به پهلویی که درد نمی‌کند بخوابید یا همان‌طور که به پهلو خوابیده‌اید بالشتی بین زانو و مچ پا قرار دهید تا احساس درد از بین برود.

احساس کمردرد خفیف

افزایش حجم رحم و وزن شما موجب تغییراتی در مرکز ثقل بدنتان می‌شود و درنتیجه فشار بیشتری به ناحیه کمر وارد می‌شود. با انجام دادن حرکات کششی در روز می‌توانید از شدت این درد کاهش دهید. استفاده از کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در کاهش کمردرد شما مؤثر باشد.

یبوست

یکی از دلایل یبوست در این هفته، افزایش میزان ترشح هورمون پروژسترون است که این هورمون موجب کند شدن حرکات ماهیچه‌های صاف بدن ازجمله ماهیچه روده می‌شود. این موضوع باعث عبور آرام مواد از روده شما می‌شود و با بزرگ شدن اندازه رحم و واردشدن فشار به روده، این مشکل بیشتر خواهد شد.

برای مقابله با این موضوع، سعی کنید روزانه آب بیشتری مصرف کنید، جهت افزایش مقدار فیبر بدنتان از میوه‌های تازه و سبزیجات سبز در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید، به برنامه روزانه‌تان ورزش و پیاده‌روی را اضافه کنید، زیرا داشتن تحرک کافی از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند.

 

نکات قابل توجه در هفته هفدهم بارداری

 

تغذیه هفته هفدهم بارداری

تغذیه هفته هفدهم بارداری

در این هفته عدم رعایت نکات تغذیه ای، باعث یبوست و در نهایت بواسیر می شود.

با مصرف میوه آب بدنتان را حفظ کنید. میوه‌هایی نظیر هندوانه، انگور و توت‌فرنگی حاوی مقدار زیادی آب هستند. میوه‌ها دارای قند طبیعی هستند که بدن می‌تواند به خوبی آن‌ها را جذب کند و باعث حفظ آب بدن شود.

به‌منظور بهبود مشکل یبوست، رژیم غذایی حاوی فیبر، نوشیدن مایعات به میزان زیاد و ورزش سبک را در برنامه روزانه خود جای دهید. همچنین آب زردآلو و آلو برای از بین بردن یبوست می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

پیشنهاد متخصصان به شما این است که وعده‌های غذایی خود را ازنظر حجمی کمتر و ازنظر تعداد دفعات بیشتر کنید. بهتر است وعده غذایی خود را به‌جای ۳ وعده، در ۶ وعده و به‌صورت سبک میل کنید تا کمتر دچار مشکلات گوارشی شوید.

مقابله با سردردهای میگرنی در هفته هفدهم بارداری

مادرانی که اولین تجربه بارداری‌شان است، به علت کم‌وزیاد شدن میزان ترشح هورمون استروژن در بدن آن‌ها، دچار سردردهای میگرنی می‌شوند.

معمولاً مصرف دارو شمارا از این مشکل رها نمی‌کند. شما می‌توانید با پرهیز از مصرف مواد کافئین دار و شکلات، پرهیز از استرس و داشتن خواب کافی، این مشکل را کاهش دهید.

ورزش در هفته هفدهم بارداری

ورزش در هفته هفدهم بارداری

با بزرگ‌تر شدن شکم، از ورزش‌هایی که در آن لازم است به پشت دراز بکشید خودداری کنید.

بعد از ماه چهارم یا پنجم، انجام این قبیل از حرکات باعث مسدود شدن رگی که مسئول خون‌رسانی  به کودک است می‌شود و ممکن است خطرات جدی برای جنین در پی داشته باشد.

هرگز به‌اندازه‌ای ورزش و فعالیت نکنید که شمارا دچار خستگی زیاد و فرسودگی کند.

در صورت پیاده‌روی حتماً به میزان کافی آب همراه خودتان داشته باشید تا دچار کم‌آبی نشوید زیرا کم‌آبی، شمارا دچار مشکلات انقباض‌های عضلانی و افزایش دمای بدن می‌کند که برای جنین می‌تواند خطرناک باشد.

ورزش یوگای مخصوص دوران بارداری تحت نظر متخصص می‌تواند برای مادران ورزش مناسبی باشد.

 

محافظت از شکم در هفته هفدهم بارداری

وارد شدن ضربه و آسیب به ناحیه شکم شما می‌تواند هم برای خودتان هم جنین خطرناک باشد.

دقت کنید که لباس‌هایتان به ناحیه شکم فشار وارد نکند و حتماً از لباس‌های راحت و گشاد استفاده کنید.

در هنگام استفاده از کمربند ایمنی، کمربند را از کنار ران و کفل خود عبور داده و در زیر شکمتان محکم کنید. یک قسمت از کمربند ایمنی از بین دو سینه و قسمت دیگر آن از زیر شکم عبور کند.

آزمایش در هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری ممکن است پزشک، آزمایش آلفا ـ فیتوپروتئین (alpha-fetoprotein;AFP) برای شما درخواست کند. این آزمایش نوعی تست غربالگری (بیماریابی) خون است که توسط آن می‌توان وجود برخی نقایص لولهٔ عصبی جنین، مانند اسپینا بیفیدا، آنانسفالی (موجود نبودن مغز) و سندرم داون را تشخیص داد.

البته در همهٔ موارد، مثبت بودن این آزمایش به معنی وجود مشکل نیست. موارد مثبت کاذب آزمایش AFP زیاد است و در صورت مشکوک بودن، باید آزمایش‌های اضافی دیگری نیز انجام بگیرد.

1 نظر
  1. کاربر گفت

    عالی و مفید بودن مطالبتون

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.