مادریار

هفته هشتم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 8 حاملگی بدانید

اگر هشت هفته باردار هستید شما در ماه دوم بارداری قرار دارید و فقط 7 ماه دیگر به در آغوش گرفتن کودک دلبندتان زمان باقی است.هرچند روزشماری شما برای این رویداد شگفت انگیز امری طبیعی است اما آرامش خود را حفظ کرده و از لحظات شیرین بارداری لذت ببرید.

بدن شما در هفته هشتم بارداری

 

شما در هفته هشتم بارداری هستید و  بزودی ماه دوم را پشت سر خواهید گذاشت. در این هفته نیز ممکن است علائم بیرونی بارداری همچون شکم برآمده را نداشته باشید اما وقتی از لباس های معمول خود استفاده میکنید در ناحیه ی شکم و سینه احساس تنگی خواهید کرد و این نشانه ی رشد این نواحی است. رحم شما تقریبا اندازه ی یک گریپ فروت شده است و اندازه دور کمرتان هم کمی بیشتر شده است. حجم خون شما نیز افزایش یافته است و ممکن است رگه های خونی را در اندام های خود احساس کنید.افزایش حجم خون باعث می شود به میزان آهن بیشتری نیاز پیدا کنید پس مراقب تغذیه ی خود و مکمل هایی که مصرف میکنید باشید تا دچار کم خونی نشوید.

از هفته هشتم بارداری باید مراقب وزنتان هم باشید. در سه ماه ی اول بارداری افزایش وزن چندانی نخواهید داشت و اگر تهوع صبحگاهی داشته باشید ممکن است حتی با  کاهش وزن هم مواجه شوید. ولی شروع به انجام برخی حرکات ورزشی مثل اسکوات کرده و پیاده روی را جز برنامه ی روزانه خود قرار دهید.

 

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری

جنین شما در هفته هشتم بارداری بصورت شبانه روزی و با سرعت رشد می کند و تقریبا اندازه یک  تمشک آبدار بزرگ شده است.

بیشتر حجم جنین شما را قسمت سر او تشکیل داده است که در حال ایجاد سلول های مغزی است. سلول های عصبی نیز در حال شکل گیری هستند و بزودی پیام ها را از مغز جنین به اندام های او مخابره خواهند کرد.اما این فقط مغز نیست که در حال رشد است،بلکه رشد در تمام اندام های او بطور گسترده اتفاق می افتد.بازوها و پاهای جنین تان در هفته هشتم بارداری طولانی تر و قوی تر می شوند و غضروف ها و استخوان های آن ها در حال شکل گیری هستند. دم کوتاهی که از شکل اولیه ی جنین تان دراندام او باقی مانده بود الان کاملا از بین رفته است و جنین شما بیشتر شبیه به انسان شده است. گردن او، لب فوقانی و بینی  شروع به شکل گیری می کنند و انگشتان دست ها و پاها نیز  در حال رشد و کامل شدن هستند.روده ها در حال شکل گیری هستند و قلب جنین به دو راهرو راست و چپ تقسیم شده است و اکنون حدود 150 تا 170  بار در دقیقه می تپد که تقریبا دوبرابر سرعت تپش قلب شماست.

 

علائم هفته هشتم بارداری

 

خستگی

هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری همچنان خستگی یکی از علائم شایع خواهد بود. ممکن است نیاز به خواب زیاد را احساس کنید یا اینکه برعکس بی خوابی به سراغتان بیاید.در صورتی که بی خوابی تان بیش از اندازه و کلافه کننده شد حتما موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید. خستگی معمولا تا پایان هفته دوازدهم بارداری ادامه خواهد داشت و در سه ماهه ی دوم تقریبا از بین می رود اما ممکن است در هفته های پایانی بارداری مجدد به سراغتان بیاید.

اگر مادر باراولی هستید و کودک دیگری در منزل ندارید که نیاز به مراقبت و توجه شما داشته باشد، از این فرصت استفاده کرده و بیشتر به خودتان برسید.استراحت تان را بیشتر کنید و نگران ظرف های شسته نشده و خانه ی بهم ریخته نباشید. با همسر خود مشورت کرده و در صورت نیاز شخصی را بطور موقت برای انجام امور خانه استخدام کنید.برای انجام خرید منزل نیز می توانید از همسر مهربان تان کمک بگیرید و اگر هم بیرون از منزل وقتی را میگذرانید ترجیحا سعی کنید برای پیاده روی و هواخوری باشد.

اگر شاغل هستید ممکن است زمان کمتری برای استراحت پیدا کنید. سعی کنید در زمان صرف ناهار  مکانی را برای دراز کردن پاهایتان و ریلکس کردن در نظر بگیرید و در طول روز نیز حواستان به انرژی بدن تان و نیازتان به استراحت باشد.

 

افزایش ترشحات واژن

ترشحات واژن در هفته هشتم بارداری تقریبا شبیه به ترشحاتی است که شما در فواصل بین دو قاعدگی خود قبل از بارداری تجربه کرده اید، سفید شیری، نازک و کمی بدبو. اما این ترشحات با پیشرفت بارداری شما افزایش می یابد.وقتی در این دوران از بارداری تان جریان خون افزایش می یابد، غشاهای مخاطی بدن تحریک شده و این امر منجر به افزایش ترشحات واژن می شود.این ترشحات سلول های مرده را از واژن شما خارج کرده و از کانال تولد در مقابل عفونت محافظت میکنند.در صورت تغییر رنگ ترشحات واژن به صورتی یا قهوه ای  یا همراه شدن این ترشحات با سوزش و خارش ،حتما به پزشک تان موضوع را اطلاع دهید.

 

یبوست

هفته هشتم بارداری

یبوست معمولا از هفته ی هشتم بارداری و نزدیک شدن به ماه سوم، با افزایش هورمون پروژسترون آغاز می شود و با پیشرفت بارداری و رشد رحم شما شدید تر می شود.هورمون های بارداری معمولا عامل اصلی ایجاد یبوست هستند و باعث می شوند روده ی شما شل شود و همچنین رحم در حال رشد شما فضایی که معمولا توسط روده اشغال می شود را کم کم تصاحب میکند و این ها باهم باعث ایجاد یبوست بارداری می شوند.

برای کنترل یبوست در بارداری،  بیشتر از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنید.خوردن غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات با برگ سبز و کیوی می توانند به شما در رفع مشکل تان کمک کنند.همچنین لازم است آب بیشتری بنوشید چرا که مایعاتی همچون آب میوه هایی مانند آلو و سبزیجات، مواد جامد موجود در دستگاه گوارش شما را به حرکت وا میدارد و مدفوع شما را نرم و دفع پذیر میکند.

شما می توانید وعده های غذایی خود را کوتاه و تعداد آنرا زیاد کنید. خوردن غذای سنگین که به یکباره حجم زیادی از مواد غذایی را وارد دستگاه گوارش ما میکند، میتواند مشکل یبوست شما را تشدید کند.

 

 

نکات قابل توجه در هفته هشتم بارداری

 

کنترل وزن از هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری

لازم است در اولین مراجعه تان نزد پزشک، میزان وزنی که مجاز هستید هر ماه اضافه کنید جویا شوید.پزشک شما وزن تان را در اولین مراجعه اندازه میگیرد و باتوجه به وزن ابتدایی، میزان مجاز را به شما اعلام میکند و در مراجعات بعدی بررسی خواهد کرد که آیا افزایش وزن شما روند طبیعی طی میکند یا خیر.اگر وزنتان پیش از بارداری متعادل بوده و اضافه وزن نداشتید، تا پایان بارداری مجاز هستید  12 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنید و اگر کمبود وزن داشتید تا 18 کیلوگرم هم اضافه وزن مشکلی نخواهد داشت. اما اگر پیش از بارداری یا در معاینه ی اول اضافه وزن داشتید، پزشک شما اجازه ی افزودن وزن بیش از 10 یا 11 کیلوگرم را به شما نخواهد داد و باید سعی کنید با رعایت رژیم غذایی و ورزش های مناسب دوران بارداری، وزن تان را کنترل کنید.

 

ورزش را از هفته هشتم بارداری شروع کنید

 

شما می توانید بری بهتر شدن حال عموم خودتان، کنترل حالت تهوع و خستگی و کنترل وزنتان از هفته هشتم بارداری شروع به ورزش کنید.

اگر قبلا ورزشکار نبودید و بعد از مدتها میخواهید شروع به ورزش کنید، زیاد خودتان را خسته نکنید و با ده دقیقه پیاده روی در روز یا نرمش های سبک شروع کنید.اگر در ابتدا با ورزش ای سنگین شروع کنید، خستگی مفرط و گرما و دردهای عضلانی خیلی زود شما را از ادامه ی ورزش بازخواهند داشت و به علاوه اینکه ممکن است به جنین شما نیز آسیب برساند چراکه نباید فراموش کنید که هنوز در سه ماهه ی اول بارداری هستید و خطر سقط جنین همچنان پابرجاست.

 

شما با آگاهی از وضعیت بدن خود و جنین دو ماهه تان و همچنین مراجعه ی بموقع به پزشک و رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش سبک می توانید به سادگی دوران بارداری خود را سپری کرده و خاطرات خوش و شگفت انگیزی را برای خود و اطرافیان تان رقم بزنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.