مادریار

هفته هجدهم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 18 حاملگی بدانید

بدن مادر در هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری تقریباً نصف راه را رفته‌اید، نوزاد خود را بیشتر از قبل حس می‌کنید و دیگران متوجه رشد شکمتان خواهند شد.

در این هفته می‌توانید رحم خود را در زیر ناف احساس کنید. اکنون شکم شما به سمت بالا حرکت کرده و به‌اندازه خربزه رشد کرده است. به‌راحتی می‌توانید افزایش ۱٫۵ اینچی شکم خود را در زیر ناف احساس کنید. در این هفته شما ۴ تا ۶ کیلوگرم اضافه‌وزن خواهید داشت. ازاین‌رو به علت فشار به ناحیه کمر، با مشکل کمردرد مواجه می‌شوید.

در این مرحله، احساس تشنگی شدیدی به شما دست می‌دهد. به این دلیل که بدن شما مایعات و سلول‌های خونی تولید می‌کند که به تولید خون کمک می‌کند. همچنین در برخی مادران به علت تغییر در سیستم گردش خون و نگه‌داشتن آب به میزان زیاد، امکان دارد صورتشان کمی پف کند.

ممکن است خطوط قرمز کوچکی را در ناحیه گونه، زیر چشم‌ها، گردن، ساعد، گوش، قفسه سینه مشاهده کنید. این خطوط به‌عنوان رگ‌های عنکبوتی شناخته می‌شوند و تحت تأثیر “هورمون استروژن” در بدن ظاهر می‌شوند. وجود این رگ‌ها بی‌ضرر بوده و بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود.

ممکن است به دلیل ترشح هورمون “ریلکسن” در بدن، احساس سستی در بدنتان داشته باشید که این موضوع حالت ایستادن شمارا دچار مشکل می‌کند و در ناحیه کمر احساس درد داشته باشید.

به علت افت فشارخون در این زمان، هرگز به‌طور ناگهانی از جای خود بلند نشوید چون ممکن است دچار سرگیجه شوید.

 

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

جنین در هفته هجدهم بارداری

کودک شما اکنون به‌اندازه‌ی یک فلفل دلمه‌ای است. قد او حدود ۱4.2 سانتی‌متر و وزن او حدود 190 گرم است. در این هفته تغییرات مهمی در جنین اتفاق می‌افتد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شکل‌گیری اندام جنسی

در هفته هجدهم بارداری رشد اندام تناسلی جنین تکمیل‌شده و شما می‌توانید با مراجعه به پزشکتان و انجام سونوگرافی، از جنسیت کودکتان مطلع شوید. اگر جنین شما دختر باشد، در این هفته رحم و لوله فالوپ او تشکیل شده و در جای خود قرار گرفته و اگر جنین پسر باشد اندام جنسی او تکمیل‌شده است. شما می توانید در این هفته از جنسیت جنین، با انجام سونوگرافی مطلع شوید اما ممکن است خیلی واضح نباشد.

رشد لوله‌های کوچک تنفسی در ریه

در هفته هجدهم، ریه‌های جنین کامل شده است. اما اکسیژن هنوز از طریق جفت به جنین انتقال می‌یابد. لوله‌های کوچکی از ریه‌ها جوانه می‌زند که این لوله‌ها درنهایت به کیسه‌های تنفسی تبدیل می‌شوند.

تکامل یافتن گوش کودک

یکی دیگر از اندام‌هایی که در هفته هجدهم به تکامل می‌رسد، گوش جنین است. در این هفته گوش‌های جنین در جای مناسب خود قرار می‌گیرند. کودک شما اکنون بیشتر از قبل به صداها واکنش نشان می‌دهد. او می‌تواند صدای شمارا بشنود پس از حالا می‌توانید با کودکتان حرف بزنید.

تقویت شدن ماهیچه‌ها

در این هفته ماهیچه‌های کودک شما نسبت به قبل تقویت شده است. بنابراین شما در هفته هجدهم بارداری، حرکت زیادی را از جنین احساس خواهید کرد. او به‌راحتی می‌تواند پاها و دست‌هایش را خم کند و حتی مشت و لگد بزند و بغلتد. همچنین او می‌تواند خمیازه بکشد، انگشتانش را بمکد و سکسه کند.

 

علائم هفته هجدهم بارداری

 

ورم دست‌و پا

ورم دست‌وپا از علائم رایج هفته هجدهم بارداری است که در میان مادران رایج است. این موضوع شاید کمی برایتان آزاردهنده باشد اما طبیعی است.

درصورتی‌که این ورم به‌طور ناگهانی و شدید در شما پدیدار شد، با پزشک خود در میان بگذارید.

درد کمر

هفته هجدهم بارداری

در این زمان، ترشح هورمونی به نام “ریلکسن” در بدن شما باعث می‌شود که احساس سستی و شل بودن داشته باشید که این موضوع، ایستادن شمارا کمی با مشکل مواجه می‌کند.

همچنین با بزرگ‌تر شدن شکمتان، مرکز ثقل بدنتان تغییر کرده و از درون به بدنتان فشار وارد می‌شود. ازاین‌رو در ناحیه کمر احساس درد خواهید داشت.

استفاده از کمپرس گرم یا سرد، می‌تواند در کاهش درد کمر و یا سایر دردهای بدنتان مؤثر باشد.

گرفتگی عضلات پا

کم‌آبی بدن مادران در این دوران باعث می‌شود که در ناحیه پا، گرفتگی رخ دهد.

با نوشیدن روزانه مقدار زیادی آب و کشیدن پاها قبل از خواب، می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی کاهش داده و آن را بهبود ببخشید.

پیدایش رگ‌های واریسی

به دلیل فشار زیادی که به سیستم گردش خون بدنتان وارد می‌شود، شاهد پیدایش رگ‌های واریسی می‌شوید.

برای مقابله با این موضوع، از بی‌حرکت نشستن به مدت طولانی خودداری کرده و سعی کنید برنامه منظم روزانه‌ای برای ورزش و فعالیت بدنی خود داشته باشید.

خون‌دماغ

به دلیل افزایش فشار به رگ‌های خونی بینی، ممکن است دچار خون‌دماغ شوید. این امر در این زمان از دوران بارداری، طبیعی است. نگران نباشید و با نگه‌داشتن کمپرس آب سرد و یا یخ روی بینی، خونریزی را متوقف کنید.

اگر به‌طور مکرر خون‌دماغ می‌شوید، این موضوع را حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

سوزش معده یا سردل

در این دوران معده حساس‌تر از قبل می‌شود. در بارداری به دلیل ترشح هورمون‌های جدید، بدن به آرامش می‌رسد و فاصله بین معده ولوله غذا بسته می‌شود.

درصورتی‌که دچار سوزش سر دل یا معده شده‌اید، این راهکارها می‌تواند کمک‌کننده باشد:

حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش داده و سعی کنید غذایتان را خوب بجوید. از مصرف غذاهای ادویه‌دار، خیلی شیرین و پرچرب پرهیز کنید. شیر کم‌چرب، ماست و پنیر استفاده کنید.

تا حد امکان لباس‌های گشاد و راحت بپوشید. بهتر است بعد از غذا دراز نکشید و صاف بنشینید.

 

نکات قابل‌توجه هفته هجدهم بارداری

 

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

تغذیه هفته هجدهم بارداری

میزان مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را در طول روز بیشتر کنید. بیشتراز منابع پروتئینی (گوشت گاو، سینه مرغ، بادام و عدس) در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید.

درصورتی‌که در سه ماهه اول بیش‌ازاندازه اضافه‌وزن داشته‌اید، سعی کنید فعالیت روزانه خود را افزایش داده و از غذاهای کم‌کالری اما مقوی و مغذی مثل میوه (سیب، گلابی و توت فرنگی) و سبزیجات (کلم، بروکلی و اسفناج) استفاده کنید.

سونوگرافی آنومالی در هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

سونوگرافی آنومالی باید بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ انجام شود.

به‌وسیله این سونوگرافی، پزشک می‌تواند چگونگی رشد جنین را ارزیابی کند و اندام های کودک را ببیند و به دنبال نشانه‌های خاص برخی از عارضه‌های ساختاری در جنین باشد.

هدف از این کار، بررسی دقیق وضعیت رشد جنین، وجود مشکلات احتمالی در آناتومی و روند رشد اوست.

همچنین در طول سونوگرافی آنومالی، جنسیت کودک شما ممکن است مشخص باشد.

آزمایش آمنیوسنتز در هفته هجدهم بارداری

 

این آزمایش در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود.

آزمایش آمنیوسنتز برای مادرانی که در بالای ۳۵ سال باردار شده‌اند و در خانواده‌شان سابقه مشکلات ژنتیکی و بیماری دارند، بسیار مهم می‌باشد.

برای تشخیص بیماری های کروموزومی همچون سندروم داون، بیماری های اسکلتی، بیماری های دستگاه های عصبی، اختلالات در ساخت و ساز بدن و عفونت ها از این آزمایش استفاده می شود.

قابل‌ذکر است که طبق قوانین سقط درمانی در ایران، هفتهٔ ۱۸، آخرین زمان برای انجام این آزمایش است.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.