مادریار

هفته نوزدهم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 19 حاملگی بدانید

بدن مادر در هفته نوزدهم بارداری

 

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری این مژده را به شما دارد که تنها ۱ هفته دیگر به نیمه دوران حاملگی باقی‌مانده است.

اگر تابه‌حال، تکان خوردن کودک خود را در شکمتان احساس نکرده‌اید، این هفته به‌احتمال‌زیاد اولین تکان‌های جنین را تجربه کنید. در هفته نوزدهم بارداری، وزن شما تقریباً ۳٫۵ تا ۶ کیلوگرم اضافه‌شده است که ۱۷۰ گرم آن مربوط به جفت جنین، ۳۱۰ گرم مربوط به مایع محافظ جنین و ۳۴۰ گرم مربوط به بزرگ شدن سینه‌های شماست.

به دلیل جاذبه و یا کاهش فشارخون بدن، احتمال دارد موقع بلند شدن‌های ناگهانی، احساس سرگیجه کنید. همچنین در هنگام دراز کشیدن، چون رحم به آئورت و سایر رگ‌های اصلی بدنتان فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد.

در هفته نوزدهم بارداری، احتمالاً در بدنتان احساس درد داشته باشید. این درد، هم می‌تواند در قسمت پشت شما باشد هم در پاهایتان. متأسفانه معمولاً در هنگام خواب، این دردها به سراغ شما می‌آیند. در این هنگام، آرام پاهایتان را صاف کنید و کم‌کم زانو و انگشتانتان را خم‌کنید.

این درد در شکم و لگن یا هر دو طرف حس می‌شود ولی نگران نباشید، درد رباط در بارداری طبیعی است. بهتر است برای کاهش درد ناحیه شکمتان، از شکم‌بند در حین فعالیت استفاده کنید؛ در غیر این صورت با پزشک خود تماس بگیرید.

به علت افزایش ترشح هورمون استروژن، احتمال دارد کف دست‌هایتان قرمز شود. همچنین در این هفته، پیدا شدن لکه‌های تیره‌رنگ بر روی پوستتان طبیعی است.

 

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

وزن کودک شما در هفته نوزدهم بارداری، حدود ۲۴۰ گرم و اندازه او حدود ۱۵.۳ سانتیمتر است. او اکنون به اندازه یک انبه است. در اینجا به تغییراتی که در این هفته در جنین روی می دهد اشاره می کنیم:

رشد حواس پنج‌گانه

در هفته نوزدهم بارداری، سلول‌های عصبی در حال فعالیت بر روی حس‌های پنج‌گانه جنین هستند. بااینکه در کیسه آب هیچ ماده غذایی وجود ندارد اما حس چشایی کودک شما فعال‌شده است.

مغز جنین در این هفته، قسمت‌های ویژه‌ای برای بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه ایجاد می‌کند. اما هنوز هیچ تجربه‌ای برای استفاده از این حس‌ها ندارد.

تناسب اعضاء

در هفته نوزدهم بارداری، دست‌ها و پاهای کودکتان در موقعیت صحیح نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به کل بدن او، قرار دارند.

تشکیل لایه پوستی محافظ

اکنون غده‌های چربی جنین، مشغول ساخت پوشش روغنی و سفیدرنگی به نام “ورنیکس” هستند که از پوست جنین در مقابل خشکی و اثرات نامطلوب مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. همچنین این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان‌تر می‌کند. بخش زیادی از این پوشش در هنگام تولد از بین می‌رود.

شروع فعالیت کلیه‌ها

از این هفته، روده‌های جنین نیز فعالیت خود را شروع می‌کنند و با ترشح شیره روده، سبب جذب مایع آمنیوتیک می‌شوند. سپس کلیه‌ها این مایع را تصفیه و داخل آب آمینون، ادرار می‌کند.

چرخه خواب

در این هفته فرزند شما به الگوی خواب منظم‌تری می‌رسد. جالب است بدانید که در این هفته باید بیشتر مراقب سروصداهای اطراف خود باشید، زیرا او قادر است صداهای پیرامون خود را بشنود و گاهی از سروصدای زیاد بیدار می‌شود.

شکل‌گیری اندام تناسلی مردانه

درصورتی‌که  فرزند شما پسر باشد، رشد بیضه‌ها و ترشح تستوسترون در او که از هفته دهم بارداری آغازشده است، در این زمان به تکامل می‌رسد، اما اندام تناسلی خارجی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

شکل‌گیری اندام تناسلی زنانه

درحالی‌که فرزند شما دختر باشد، سیستم تولیدمثل کوچک او اکنون به میزان رشد کافی دست می‌یابد.

در این زمان واژن، رحم و لوله فالوپ، همگی در جای مناسب خود قرار دارند و تخمدان‌ها بیش از ۶ میلیون تخمک اولیه دارند که این تعداد در زمان تولد به یک‌میلیون کاهش پیدا می‌کند.

 

علائم هفته نوزدهم بارداری

 

درد رباط گرد

رباط گرد قسمت جلویی رحم را به کشاله ران وصل می‌کند و در تمام طول دوران بارداری کشیده می‌شود.

این دردهای شدید معمولاً چندثانیه‌ای است. احتمال دارد فقط به خاطر ایستادن یا سرفه کردن ایجاد شوند.

بهتر است هنگام ایستادن یا تغییر وضعیت در حالت نشسته یا درازکش، به‌آرامی حرکت کنید. و در طول بقیه دوران بارداری خود، از بلند کردن هر چیز سنگینی خودداری کنید.

کمردرد

با بزرگ‌تر شدن حجم رحم، فشار زیادی به کمرتان وارد می‌شود، ازاین‌رو در ناحیه کمر احساس درد خواهید کرد.

برای مقابله با این مشکل، موقع نشستن پایین کمر خود را به‌درستی به پشتی صندلی تکیه داده، بین کمر و صندلی یک کوسن کوچک قرار دهید و پاهای خود را صاف بر روی زمین بگذارید.

یوگا به شما کمک می‌کند که چگونه بدن خود را در حالت مناسب و صحیح قرار دهید و از ستون فقرات و کمر خود محافظت کنید.

بر روی یک صندلی بنشینید، پشت خود را صاف‌کرده، پاهای خود را از هم بازکنید و کف آنها را بر روی زمین ثابت نگاه‌دارید تا ستون فقرات خود را تنظیم کنید.

دردهای شکمی

طبیعتاً، با بزرگ‌تر شدن جنین، فشار زیادی به ماهیچه‌های شکمی وارد می‌شود که این امر باعث ایجاد درد در ناحیه شکم می‌شود. این دردها علامتی از رشد جنین و تلاش او برای جایگیری در رحم است. درصورتی‌که این دردها برای شما اذیت زیادی داشته باشد، این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

احساس ضعف و سرگیجه

علت بروز سرگیجه در این هفته، این است که با افزایش حجم رحم فشار بیشتری به رگ‌های خونی وارد می‌شود. همچنین فضای کم‌تری برای ریه‌های شما وجود دارد و درنهایت اکسیژن کم‌تری به اندام‌ها می‌رسد که این امر منجر به بروز سرگیجه می‌شود. البته کم‌آبی و گرسنگی نیز می‌تواند تأثیر زیادی در پیدایش این حالات ناخوشایند داشته باشد. درنتیجه بهتر است که در طول روز مایعات بیشتری بنوشید و خود را گرسنه نگه ندارید.

تغییرات پوستی

هفته نوزدهم بارداری

احتمال دارد به دلیل افزایش سطح استروژن، کف دست‌های شما قرمز شود. همچنین ممکن است در لب بالایی، گونه‌ها و پیشانی خود، نقاط تیره‌رنگی پدیدار شوند که “کلواسما” یا “ماسک بارداری” نامیده می‌شوند.

در این زمان، به علت افزایش خون‌رسانی، نوک پستان‌ها، کک‌ومک ها، اثر قدیمی زخم‌ها، زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها، قسمت داخلی ران‌ها و فرج، تیره‌رنگ می‌شوند.

 

نکات قابل توجه هفته نوزدهم بارداری

 

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

چربی‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های رشد کودک در طول هفته نوزدهم بارداری هستند اما انتخاب درست آن اهمیت دارد.

از مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس پرهیز کنید. برای مثال: پنیر، کره، گوشت‌های پر چرب مانند سوسیس، هات داگ و بیکن

موادی که سرشار از چربی‌های ترانس هستند: مارگارین، اسنک‌ها و دسرهای آماده مانند کوکی، کیک و دونات

چربی های مفید و اشباع نشده، چربی‌های گیاهی هستند؛ مانند: روغن‌زیتون، روغن کانولا، روغن ذرت و روغن پنبه‌دانه، آجیل و دانه‌ها، غذاهای دریایی کم جیوه و آووکادو، روغن بادام‌زمینی، روغن سویاگردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (ALA)، یکی دیگر از اسیدهای سالم چرب امگا ۳ می‌باشد.

تخم‌مرغ درصورتی‌که به میزان متعادل مصرف شود، خوب است.

ورزش در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری زمان مناسبی است تا به کمک ورزش عضلات کمر خود را تقویت کنید تا با مشکلات کم‌تری مواجه شوید. داشتن سطح مناسبی از فعالیت‌های ورزشی در طول روز برای تقویت روحیه و کاهش استرس نیز کمک کنده خواهد بود. ورزش‌هایی نظیر شنا، پیاده روی، یوگا و پیلاتس در این زمان می‌توانند برای شما مفید باشند.

بهبود بخشیدن کیفیت خواب  در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

افزایش وزن، بزرگ‌تر شدن جنین و بالا رفتن سطح اضطراب می‌تواند خوابیدن را برای شما سخت کند.

در هفته نوزدهم بارداری، دراز کشیدن به پشت باعث می‌شود که فشار زیادی به ستون فقرات شما واردشده و درنهایت دچار کمردرد شوید. همچنین در این موقعیت به رگ‌های خونی نیز فشار بیشتری وارد می‌شود که می‌تواند باعث احساس سرگیجه در شما بشود. بهتر است به‌جای اینکه به پشت دراز بکشید، به پهلو بخوابید و بالش کوچکی را بین زانوهای خود قرار دهید.

مراجعه به‌موقع به پزشک در هفته نوزدهم بارداری

درصورتی‌که در این هفته، کمردرد یا دردهای شکمی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنید، حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین بروز علائم جانبی دیگری نظیر سوزش ادرار و تب نیز باید جدی گرفته شود. درنهایت در صورت مشاهده، موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید.

سونوگرافی در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

اسکن سونوگرافی هفته نوزدهم به‌عنوان “اسکن مورفولوژی” یا “اسکن ساختاری” نیز شناخته می‌شود.

توسط این سونوگرافی ساختار و شکل جنین ارزیابی می‌شود. این سونوگرافی دقیق به‌عنوان “اسکن ناهنجاری” نیز معروف است. زیرا جنین را از نزدیک بررسی می‌کند تا ناهنجاری‌های مهم جسمی او موردبررسی قرار گیرد.

پزشک به موارد زیر توجه می‌کند:

ضربان قلب و اندازه‌ی جنین، بررسی وضعیت جفت، چند قلو بودن جنین و بررسی دقیق وضعیت قل ها، میزان مایعات آمنیوتیک، بررسی وضعیت ناهنجاری‌های جنین، تعیین تاریخ زایمان.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.