مادریار

هفته نهم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 9 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته نهم بارداری

 

تبریک به شما مادر صبور… شما وارد ماه سوم بارداری شده اید و  اتفاقات جدیدی را تجربه خواهید کرد.شما در هفته نهم بارداری کاملا احساس می کنید که لباس هایتان از ناحیه ی کمر تنگ تر شده اند و همچنان ممکن است ده ها بار در طول شبانه روز نیاز به دفع ادرار پیدا کنید.در این هفته هورمون های بارداری به بالاترین میزان خود میرسند و این ممکن است باعث حساس تر شدن سینه ها،چرب تر شدن پوست و موی شما و نیز افزایش ترشحات مهبل شود.

در هفته نهم بارداری ممکن است کمی احساس افسردگی کنید و حتی احساسات عجیبی نسبت به جنین یا همسرتان داشته باشید.مثلا ممکن است حس کنید جنینی که در وجودتان است مزاحم شماست یا اینکه به اندازه ی کافی او را دوست نداشته باشید.همچنین این که نسبت به همسر خود حساس تر شده و از او دلگیر و دلخور شوید امری طبیعی است.خستگی مفرط و کلافگی بیشتر به سراغتان می آید و نیاز به استراحت بیشتری پیدا میکنید.

 

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

 

جنین شما در هفته نهم بارداری تقریبا اندازه ی یک میوه ی زیتون است.سر او نمایان تر شده و کاملا رشد کرده است.گوش ها همچنان در حال رشد هستند و باعث می شوند کودک تان بیشتر به یک انسان واقعی شبیه تر شود.انگشت ها نمایان تر می شوند و سایر ارگان های ضروری بدن او همچون قلب،مغز،کبد و ریه ها رشد قابل توجهی میکنند.دست ها و پاهای کودک دلبندتان نیز در حال رشد است اما نه به اندازه ای که شما بتوانید حرکات او را داخل رحم تان احساس کنید.در هفته نهم بارداری شما تنها میتوانید با کمک دستگاه های اولتراسونیگ و سونوگرافی، صدای قلب او که اکنون به اندازه ی کافی رشد کرده است را بشنوید.اما اگر در معاینات ابتدایی و بخصوص در سونوگرافی اول و دوم موفق به شنیدن صدای قلب جنین نشدید نگران نباشید.ممکن است جنین در گوشه ای از رحم قرار گرفته باشد یا موقعیت قرارگیری او به گونه ای باشد که امکان شنیدن قلب را فراهم نکند.در سونوگرافی های بعدی این امر ممکن خواهد شد.اما اگر باز هم صدایی شنیده نشد جهت دریافت راهنمایی های بیشتر فورا به پزشک خود مراجعه کنید.در هفته نهم بارداری مقعد و روده ها نیز در حال شکل گیری و تکامل هستند.

در هفته نهم بارداری جنسیت جنین نیز معلوم خواهد شد.اگر جنین پسر باشد،غدد جنسی تبدیل به بیضه و اگر دختر باشد تبدیل به تخمدان می شود اما ظاهر اندام جنسی نوزاد هنوز واضح و قابل تشخیص نیست.

ماهیچه های جنین در این هفته قوی تر می شود و میتواند با حرکات خود در مایع آمونیوتیک موج ایجاد کند.همچنین حفره ی قفسه ی سینه از حفره ی شکمی جدا میشود.

 

علائم هفته نهم بارداری

 

حالت تهوع

هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری،حالت تهوع همچنان همراه شما خواهد بود و بدنبال آن بدن شما کم آب می شود.بنابراین لازم است مایعات بدن خود را با نوشیدن آب،آبمیوه و میوه های آبدار تامین  کنید.سعی کنید به یکباره مایعات زیادی وارد بدنتان نکنید چراکه ممکن است باعث تشدید حالت تهوع شما و از دست دادن فوری آب بدن شود.اگر دوقلو باردار باشید ممکن است حالت تهوع شدیدتری را تجربه کنید. برای نیمی از مادران باردار،حالت تهوع در پایان هفته چهاردهم بطور کامل از بین می رود و برای بقیه ممکن است این امر کمی بیشتر طول بکشد.پس نگران نباشید و بدانید این حالات نشانه ی سلامت بدن شما و جنین است و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

 

یبوست

با شروع زندگی یک عضو جدید در داخل شکم، تغییرات زیادی در بدن شما رخ میدهد و این تغییرات به صورت علائم و نشانه‌های نه چندان مطلوب در بدن شما ظاهر می شود.حدود سه چهارم خانم های باردار در این دوران دچار درد در ناحیه شکم و یبوست می شوند.

دلایل یبوست در هفته نهم بارداری

یبوست در دوران بارداری ناشی از سفت و شل شدن عضلات روده،عدم حرکت و جابه جایی مدفوع و مواد غذایی می باشد.زمانی که مدفوع حرکت نکند باعث سفت تر و خشک تر شدن روده می شود و یبوست را تجدید می کند.تغییرات هورمونی،رژیم غذایی نامناسب،کاهش اشتها در دوران بارداری و مکمل های آهن نیز دلایل دیگر یبوست در هفته نهم بارداری می باشد.

درمان یبوست در هفته نهم بارداری

شما می توانید با انجام حرکات ورزشی(دو الی سه بار در هفته)،پرهیز از مصرف خودسرانه دارو ،مصرف مایعات(روزانه10تا12لیوان آب)،مصرف ملین ها( آلو،انجیر،زردآلو،نارنگی،پرتقال،انگور،حبوبات،چربی های اشباع شده مثل روغن حیوانی و چربی های اشباع نشده مثل روغن زیتون)از یبوست جلوگیری و در صورت دچار شدن،آن را درمان کنید.

 

خارش پوست

هفته نهم بارداری

خارش پوست و بدن یکی دیگر از رایج ترین اتفاقاتی است که در دوران بارداری برای حدود20% از خانوم های باردار به دلیل افزایش استروژن در بدن آنها رخ می دهد.در هفته نهم بارداری ممکن است کف دست و پا شما نیز قرمز شود و خارش داشته باشد.تا زمانی که این موضوع برای شما غیرقابل تحمل نشده است،جای نگرانی نیست و بلافاصله بعد از زایمان رفع خواهد شد.

دلایل خارش پوست در هفته نهم بارداری

خارش اطراف سینه و شکم به دلیل کشیده شدن پوست این قسمت از بدن شما می باشد.همچنین عوامل دیگری مثل تغییرات هورمونی دوران بارداری،خشکی پوست،مشکلات کبدی و حساسیت به جنس پارچه ها و یا عطر موجب خارش بدن شما در این دوره می شوند.

درمان خارش پوست در هفته نهم بارداری

شما میتوانید با اجتناب از گرفتن دوش آب گرم،استفاده از کمپرس های سرد و مرطوب و پوشیدن لباس های گشاد و نخی خارش خود را کاهش دهید.البته قابل ذکر است که خارش دوران بارداری بیشتر در اواخر سه ماهه دوم و یا اوایل سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد.

 

گاز روده

در دوران بارداری بخصوص از هفته نهم بارداری به بعد خیلی محتمل است که گازهای روده و معده به سراغ تان بیایند که باید بدانید این امر طبیعی بوده و ناشی از تغییرات هورمونی بدن شما در دوران بارداری است.برای کنترل این امر بهتر است که از مصرف غلات و کلم پیچ که گاز تولید میکنند خودداری کنید و غذاهای سبک در تعداد وعده های زیاد مصرف کنید تا هم از گرسنگی و زیاده خوری جلوگیری کنید و هم به بهبود وضعیت نفخ و سوزش معده کمک کرده باشید. برای درمان نفخ و گاز روده برخی درمان های خانگی توصیه می شوند.

 

نکات قابل توجه در هفته نهم بارداری

 

تغذیه در هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

 

بدن شما در این دوران به دلیل اینکه تغذیه جنین شما رو فراهم کند فعالیتش بیشتر می شود،خون بیشتری تولید می کند و ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند،بنابراین به مواد غذایی،آّب و کالری بیشتری نیاز دارد پس شما باید به تغذیه خود بسیاراهمیت دهید.حذف کردن نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا در سلامت جنین شما نقش بسیار مهمی دارد.تا آنجایی که می توانید پروتئین و مواد حاوی فیبر مصرف کنید.به این دلیل که اسید آمینه موجود در مواد غذایی پروتئین دار وجود دارد به رشد و تکثیر سلول های جنین کمک می کند و فیبر از ابتلا نوزاد شما به آسم جلوگیری می کند.بدن شما در این دوران به حدود75گرم پروتئین نیاز دارد که آن را میتوانید به راحتی از مواد غذایی مانند شیر، پنیر،تخم مرغ،گوشت بدون چربی،مرغ،ماهی،غذاهای دریایی،سویا،لوبیا،عدس و نخود بدست بیاورید.مواد غذایی حاوی اسید فولیک نیز ازایجاد نقص در نوزاد جلوگیری میکند.البته این بدیعی است که باید از پزشکتان نیز در مورد تغذیه در هفته نهم بارداری مشورت بگیرید.

لکه بینی در هفته نهم بارداری

 

لکه بینی یا خونریزی در دوران بارداری بیشتر از آنچه فکر می‌کنید،رایج است و شایع ترین زمان برای مشاهده لکه بینی یا خونریزی در سه ماهه اول بارداری است.لکه بینی در 15الی30 درصد از خانوم های باردار دیده می شود اما همیشه به معنا سقط جنین نیست.دلایل مختلف لکه بینی در این دوره عبارت اند از:1.خونریزی به دلیل لنه گزینی،2.خونریزی پیشروی،3.خونریزی پس از آمیزش جنسی،4.خونریزی به دلیل بارداری خارج از رحم،5.خونریزی به دلیل مشکلات جفت و… . اما لکه بینی در هفته نهم بارداری تهدید به سقط است.تا جایی که میتوانید نزدیکی نداشته باشید و استراحت کنید تا این خطر از جنینتان دور بماند.

سقط جنین در هفته نهم بارداری

 

خطر سقط جنین در هفته نهم بارداری به مراتب بیشتر است.اگر بالای40 سال سن دارید و یا سابقه سقط داشته اید باید مراقبت بیشتری کنید.همچنین دیابت بالا،قرار گرقتن بیش از حد در مقابل اشعه ایکس،مصرف زیاد الکل و قهوه و سیگار شما،چسبندگی رحم و استفاده بیش از حد از بروفنها،آسپرین ها و … احتمال سقط جنین را بالا می برد. در صورتی که در ناحیه زیر شکم احساس درد داشتید و یا دچار لک و خونریزی شدید،سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

 

 

 

 

1 نظر
  1. فاطمه گفت

    عالی

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.