مادریار

هفته سی و چهارم بارداری

آنچه باید در هفته 34 حاملگی بدانید

 

 

در این مقاله قرار است شما را با وضعیت خودتان و جنین در هفته سی و چهارم بارداری آشنا کنیم.علائمی که برای شما پیش می آید و نکاتی که بهتر است بدانید را برای شما آورده ایم.در این متن در مورد تغذیه،ورزش،رابطه جنسی،سونوگرافی ها و آزمایشاتی که باید در هفته سی و چهارم بارداری انجام دهید صحبت کرده ایم.دانستن علائم زایمان زودرس در این هفته الزامی است که ما آن را هم خدمت شما عرض خواهیم کرد.

وضعیت شما در هفته سی و چهارم بارداری

 

اندازه شکم در این مرحله به اندازه جنین وابسته است.چرا که مایع آمنیوتیک در حال کم شدن است و هرچه جنین بزرگ یا کوچک باشد،به همان اندازه نیز شکم بزرگ وکوچک می شود.بزرگ بودن بیش از اندازه شکم نشانه دیابت بارداری است و کوچک بودن غیر عادی شکم،نشانه عدم رشد جنین می باشد.

احساس خستگی زیادی می کنید.از بی خواب رنج می برید.استرس زایمان و سلامت جنین را دارید.

تمرینات کگل، کف لگن شما را تقویت می‌کند.همچنین برای درمان تکرر ادرار نیز مناسب است.

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

شما اکنون در ماه هشتم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

جنین هنوز به رشد و بالغ شدن خود ادامه می دهد.بیضه های جنین پسر در این هفته همچنان در حال شکل گیری نهایی می باشد.در هفته سی و چهارم بارداری،اندازه یک طالبی شده است.اگر نوزاد در این هفته بدنیا بیاید برای شیر خوردن و نفس کشیدن به کمک نیاز دارد.اما زنده می ماند و برای زندگی در این دنیا آماده است.

معده جنین تمام آنزیم های گوارشی هضم غذا را دارد.اما اگر در هفته سی و چهارم بارداری بدنیا بیاید،چون هنوز رفلاکس بلعیدن در او کامل نشده است،نیاز به کمک دارد.اما بدن جنین غذاها را به راحتی جذب می کند و روده ها پر می شود.به همین علت وقتی به دنیا می آید، مدفوع می کند.مدفوع نوزادان سبز رنگ است.

چون جنین هر روز بزرگتر می شود،فضای کمتری برای حرکت کردن دارد.

وزن جنین در هفته سی و چهارم بارداری از 1900 به  2کیلو وپانصد گرم می رسد.قد او تا 45 سانتی متر رشد دارد.

جنین همه صداها را می شنود و صدای مادرش را از لابلای صداهای دیگر تشخیص می دهد.با شنیدن صداهای بلند،میترسد و سرش را به سمت آنها می چرخاند.

حرکات جنین در این هفته کمتر است.چون فضای زیادی برای بازیگوشی ندارد.اما باید در طول روز 10 بار حرکتش را حس کنید.بسیاری از مادران در حالی که استراحت می کنند،جنبیدن جنین را احساس می کنند.چون در طول روز فعالیت دارید،کمتر حرکات جنین را متوجه می شوید.

لایه های چربی که در این هفته زیر پوست جنین شروع به رشد می کنند، باعث وزن گرفتن او می شوند.

   علائم در هفته سی و چهارم بارداری                                                                             

شما همچنان علائم هفته سی و سوم بارداری را دارید و تا آخر زایمان این عوارض بارداری با شما همراه است.اما نگران نباشید،به محض اینکه کودکتان به دنیا بیاید با همه این علائم خداحافظی خواهید کرد.

علائمی که در هفته سی و چهارم بارداری با آنها دست و پنجه نرم خواهید کرد:

مطالب مرتبط

سوزش معده

تنگی نفس

گرفتگی عضلات

یبوست

بواسیر

انقباضات براکستون هیکس(انقباضات رحمی بدون درد)

کمر درد

متورم شدن پاها

ترشحات پستان

تغییر در خلق و خو

بی خوابی

در هفته سی و چهارم بارداری ممکن است،رویا ببینید،گاهی این رویاها خوب نیستند و از خواب می پرید.

برای اینکه بتوانید خواب راحت تری داشته باشید،قبل از خواب مایعات کمتری بنوشید.مصرف قهوه،کاکائو و مواد کافئین دار را به حداقل برسانید.در ساعات آخر روز ورزش نکنید.در طول روز خیلی خودتان را خسته نکنید.

نکات قابل توجه در هفته سی و چهارم بارداری

 

در هفته سی و چهارم بارداری اگر در هفته 28 آمپول پادتن روگام را نزده باشید،در صورتی که نیاز داشته باشید،پزشک به شما تزریق خواهد کرد.

چون ممکن است زایمان زودرس داشته باشید،بهتر است در مورد اینکه برای زایمان میخواهید به کدام بیمارستان بروید،تصمیم بگیرید.راههای تسکین دردهای زایمان را بلد شوید.در مورد بچه داری،عوض کردن پوشک،داروهای روتین دل درد برای بچه ها تحقیق کنید.یک پزشک متخصص اطفال خوب را مد نظر داشته باشید.موارد مورد نیاز خود و کودک را آماده کنید.وسایل اولیه برای پذیرایی از نوگلتان را فراهم کنید.در مورد انتخاب اسم با همسرتان به توافق برسید.چند بسته پوشک شماره صفر و یک بخرید تا هنگام تولد نوزاد نگران چیزی نباشید.

ممکن است مایع آمونیوتیک در رحم کمتر یا بیشتر از حد معمولی خود باشد.در این صورت باید تحت مراقبت باشید ،زیرا ممکن است دچارز زایمان زودرس شوید.

دردی که در زمان بارداری و زیر شکم حس می شود، ممکن است نشانه عفونت باشد. و خود همین عفونت هم می تواند،زمینه ساز زایمان زودرس شود. بهتر است آزمایش ادرار دهید تا مطمئن شوید.

 

علائم زایمان زودرس:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن،مایل به صورتی یا قهوه ای روشن.

علائم بیماری پره اکلامپسی یا همان مسومیت بارداری که در صورت وجود عفونت مجاری ادرار رخ می دهند:

  • سر درد
  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به لمس
  • درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم
  • تورم ناگهانی صورت و دست‌ها
  • تغییر در بینایی مثل نابینایی موقت
  • مشکلات دیداری مثل تاری دید.حساسیت به نور یا جرقه زدن چشم.

در هفته سی و چهارم بارداری ممکن است دانه های قرمزی روی شکمتان پدیدار شود،نگران نباشید اینها ازمشکل کبدی هستند.بهتراست به دکتر بروید.

در این مرحله ترشح از واژن را تجربه می کنید،این تخلییه بی ضرر و طبیعی بعلت هورمون های بارداری است،که باعث افزایش جریان خون به لگن می شوند.خروج این مایعات بصورت ژله ای هستند.بهتر است از:

لباس های نخی و گشاد استفاده کنید.واژن را خشک نگه دارید تا عفونت نگیرید.

احتمال اینکه هورمون های بارداری در این هفته باعث خشک شدن اشک چشم شوند،وجود دارد.خشکی و تحریک چشم منجر به تاری دید می گردد.

بعضی خانم ها در این هفته  از سرگیجه رنج می برند.این امری طبیعی است.بعلت نوسانات فشار خون، افت فشار اتفاق می افتد.

برای بهبود پیدا کردن بهتر است سر را بین دوزانو قرار دهید تا کمی بهتر شوید.در صورتی که مایل به استفاده از دارو می باشید،ابتدا با دکتر صحبت کنید.

اگر خوابیده اید بصورت ناگهانی،بلند نشوید.برای برخاستن از خواب توصیه می کنم:آرام بنشینید،کمی صبر کنید و بعد از آن راه بروید.ممکن است تعادل خود را از دست بدهید. و زمین بخورید.پس بهتر است :

از کفش های پاشنه بلند اسشتفاده نکید.آرام راه بروید.ومراقب باشید،شکمتان با جایی برخورد نکند.

احتمال اینکه کیسه مایع آمنوتیک یا به اصلاح خودمانی کیسه آبتان پاره شود،در هفته سی و چهارم بارداری وجود دارد.نگران نباشید،چرا که خروج مایع بصورت قطره قطره می باشد.اما اگر سر کودک پایین باشد،بعلت فشار به دهانه رحم،یکباره مایع خارج می شود.در این صورت باید هرچه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید..

 

تغذیه در هفته سی و چهارم بارداریهفته سی و چهارم بارداری

همه ویتامین ها و کلسیم ها در مواد غذایی وجود دارند،و با خوردن آنها می توانید منابع مورد نیاز جنین را فراهم کنید.ولی فقط آهن است که باید بصورت داور مصرف شود،تا جذب بدن رویان گردد. نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. آب به هضم مواد غذایی،جذب دیگر مواد مغذی،حذف مواد زائد بدن، تنظیم دمای بدن و انجام میلیون‌‌ها فرایند متابولیک که برای زندگی ضروری است،کمک می‌کند.آب میوه‌های صد در صد طبیعی، آب سبزیجات،سوپ و شیر اما همچنان مصرف آب را به‌عنوان منبع اصلی مایعات بدن ادامه دهید.اگر ورزش می کنید،مصرف آب را بیشتر کنید.

رابطه جنسی در هفته سی و چهارم بارداریرابطه جنسی در هفته سی و چهارم بارداری

نباید نگران بود. به محض احساس فشار و انقباض رحم، به پهلوی چپ دراز بکشید و مدتی استراحت کنید. بعضی از زنان از عدم ارضای جنسی در طی نزدیکی یا ارگاسم شکایت دارند. این حالت نیز طبیعی است.بعضی از زنان باردار به دلیل کمبود خواب،سنگینی شکم وخستگی ماههای آخر حس خوبی نسبت رابطه جنسی ندارند.بهتر است به محض احساس خستگی، وضعیتتان را تغییر دهید،یا به پهلوی چپ استراحت کنید. ماساژ کمر علاوه بر کاهش درد و گرفتگی می تواند خوشایند باشد.

اگر سابقه سقط داشته اید.بهتر است برای داشتن رابطه با دکتر مشورت کنید.

ورزش در هفته سی وچهارم بارداری

ورزش شیب لگن باعث توسعه عضلات شکمی و انعطاف‌پذیری برای تولد می‌شود.همچنین می‌تواند درد فعلی کمررا کاهش دهد..
نشستن چهارزانو، باعث کشش و تقویت عضلات پشت و ران شما خواهد شد و باعث می‌شود،مفاصل موجود در لگن برای زایمان منعطف‌تر باشد. همچنین باعث بهبود جریان خون به قسمت انتهایی بدن شما می‌شود.

یوگا و ریلکسیشن از بهترین ورزش های دوران بارداری است.همچنان که یوگا انجام می دهید،با هر دم و بازدم،تمام اضطراب ها را از بدنتان خارج می کنید.

در هفته سی و چهارم بارداری از انجام تمرینات گگل غافل نشوید.

مسافرت در هفته سی و چهارم بارداریمسافرت در هفته سی و جهارم بارداری

اگر خانمی سابقه زایمان زودرس مثلا در ۳۰ هفتگی را دارد.به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که به مسافرت برود.اگر سفر ضروری باشد،فرقی ندارد که با چه وسیله ای به مسافرت می روید،بعد از هر دوساعت،باید کمی راه بروید و زمانی را دراز بکشید.کسانی که دیابت بارداری،فشار خون بالا،سابقه سقط،خونریزی و لکه بینی دارند بهتر است،بعد از زایمان سفر کنند.

سونوگرافی و آزمایش در هفته سی و چهارم بارداری

یک نوع از باکتری که در دهانه رحم وجود دارد،به جنین منتقل می شود.ودر صورت عدم در مان برای جنین خطرناک است.در هفته سی و چهارم بارداری آزمایش گرفته می شود. اگر نتیجه مثبت باشد در طول مراحل زایمان درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود تا خطر ابتلای نوزاد به عفونت کم شود. برخی بیمارستان ها این آزمایش را انجام نمی دهند.اما اگر در طول آزمایش های دیگر مانند ادرار، این باکتری شناسایی شود در طول مراحل زایمان از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده می کنند.

اگر دو قلو باردار هستید،خیلی مراقب طرز نشستن،ایستادن وحتی صحیح خوابیدنتان باشید،زیرا تحت فشار بیشتری می باشید.

توصیه های مذهبی در هفته سی و چهارم  بارداری

روزهای دوشنبه سوره “یس” و روزهای سه‌شنبه سوره ” فرقان ” و روزهای چهارشنبه سوره” دهر” را تلاوت کنید.روزهای جمعه هم یک انار شیرین را ناشتا میل کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.