مادریار

هفته سی و پنجم بارداری

آنچه باید در هفته 35 بارداری بدانید

در این مقاله شما را با وضعیت مادر،جنین،علائم شایع و نکات قابل توجه در هفته سی و پنجم بارداری آشنا می کنیم.این متن در مورد ورزش،تغذیه،انواع آزمایشات،سونوگرافی های این مرحله صحبت می کند.با پایان این بارداری فقط یک هفته دیگر باقی مانده است.اواخر این گام یعنی تا یک هفته دیگر ماه نهم بارداری را تمام می کنید.

بدن شما در هفته سی و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

شکم در حال بزرگ شدن است.به علت فشار زیادی که به رحم وارد می شود.احساس تنگی نفس پیدا می کنید.به دلیل بزرگ،متورم شدن دیگر اعضای بدن مثل:سینه ها،شکم،پاها،ممکن است دچار عرق سوز شدن زیر پستانها،بین ران های پا شوید.برای اینکه عرق سوز نشوید،از لباسهای نخی،گشاد استفاده کنید.احتمال اینکه پوستتان سرخ،ملتهب،مرطوب شود،وجود دارد.

در هفته سی و پنجم باداری بی صبر و کم حوصله می شوید.وضعیت و سایز بدنتان بر روی،فعالیت های روزانه تاثیر می گذارد.حرکات مادر را کندتر می کند.بلند شدن و نشستن برای شما دشوار می شود.بستن بند کفش یا لاک زدن برایتان غیر قابل انجام است.اما نگران نباشید چون همه اینها موقتی است.

در این هفته احتملا درد شدید در لگن را حس می کنید.این دردها به علت کشیدگی،فشار روی رباط ها می باشد.شاید یبوست هم باعث بوجود آمدن درد باشد.

تا این مرحله ماه هشتم را پشت سر گذاشته اید،و در اواسط ماه نهم هستید.

ممکن است درد واژن داشته باشیدرباط گرد و رباط پهن در بدن،از جنین در شکم محافظت می کند.آن را در گودی کمر نگه می دارد.بعلت فشار زیاد روی رباط ها و کشیدگی آنها درد زیادی حس می کنید.

برای کم کردن درد بهتر است:برای چرخیدن و بلند شدن،کمر و شانه را به آرامی حرکت دهید،به سمت درد بچرخید و بدن را بطرف درد متمایل کنید،نفس عمیق بکشید،تا بهبود بیابید.

وضعیت جنین در هفته سی و پنجم بارداری

وضعیت جنین در هفته سی و پنجم بارداری

حرکات جنین در هفته سی و دوم بارداری

به علت بزرگ شدن جنین و کم شدن مایع آمنیوتیک در اطراف رویان،فضای زیادی برای حرکت ندارد.اما همه تلاشش را برای کشیدن بدنش می کند.دوست دارد قد بکشد تا خستگی در کند.فشار زیادی به شکم وارد می کند.سکسه می کند،احساس می کنید شکمتان با درد شدید می لرزد.نگران نباشید،همه این موارد طبیعی و موقتی است.گاهی جا برای شیطنت و بازی ندارد،جای پایش روی شکمتان می ماند،بنظر خیلی شگفت انگیز و جالب می آید.

پس اگر نوزاد حرکتش کمتر از هفته قبل بود.استرس نداشته باشید،اما اگر بطور کلی جنبیدنش را حس نکردید،خوراکی شیرین میل کنید،به پهلوی چپ دراز بکشید و حرکاتش را بشمرید.باید در طول دو ساعت 10 حرکت داشته باشد.در غیر این صورت با پزشک مشورت کنید.

قد جنین در هفته سی و پنجم بارداری از 45 تا 47 سانتی متر و وزن او از 2300 گرم به 2500 گرم می رسد.

کلیه های جنین رشد کرده اند.کبد مقداری از ضایعات بدن را دفع می کند.

اندازه یک آناناس شده است.ظاهرش جذاب تر و گوشتالو تر شده است.

مغز جنین سنگین و بزرگ تر از قبل می شود.بنابراین فشار بیشتری را به رحم و لگن وارد می کند.جنین سرش را به سمت پایین،نزدیک به دهانه رحم می آورد،خودش را برای زایمان آماده می کند.

جنین با مکیدن دستش،در حال تمرین شیر خوردن می باشد.رفلاکس هم دارد.اگر نوزاد به دنیا بیاید،چون درست عملکرد مکیدن را یاد نگرفته است،برای شیر خوردن هم نیاز به کمک دارد.دهانش را بصورت دایره ای می چرخاند تا نوک سینه پیدا کند.تا چهار ماهگی طول میکشد تا شیر خوردن درست را بیاموزد.تا چهار ماهگی رفلاکس دارد ولی کم کم خوب می شود.

مردمک چشم جنین به نور ها حساس تر می شوند.مردمک چشم جنین در صورت برخورد با نور گشادتر می شود.سلول های عصبی در پشت پلک ها،که وظیفه تشخیص رنگ ها از هم را دارند،در حال رشد و تکامل هستند.رویان پلک می زند.می تواند،اطلاعاتی که می بیند را پردازش کند.

مطالب مرتبط

در این هفته طعم ها را متوجه می شود.

علائم در هفته سی و پنجم بارداری

هفته سی و پنجم بارداری

همچنان شما از یک سری علائم که از اول بارداری داشته اید،رنج می برید.و تا پایان بارداری این علائم شما را همراهی می کنند.

سوء هاضمه یا سوزش معده

برای کمتر شدن سوزش معده از لبنیات پروبیوتیک یا بدون لاکتوز استفاده کنید.لبنیاتی که از شیر بز درست شده باشند،بهترین خوراکی برایتان می باشد.شکلات،قهوه و مرکبات سوزش سر معده را افزایش می دهد.

ورم پا

برای کاهش تورم پا و مچ پا بهتر است:

آن ها را ماساژ دهید.با آب گرم بشویید.از نشستن و ایستادن های طولانی بپرهیزیذ.هنگام خواب بین دو زانو پشتی کوچکی قرار دهید.هنگامی که سر میز می نشینید از چهار پایه های کوچک مخصوص زیر پایی استفاده کنید.

احساس خفگی

بعلت هورمون های بارداری،غشای مخاطی بینی افزایش می یابد،منجر به پر شدن بینی می گردد.قطره بینی برای شما مفید است.

خستگی

به دلیل تکرر ادرار در شب،کم خوابیدن و سنگین شدن بدن احساس خستگی میکنید.بیشتر استراحت کنید.غذاهای مقوی تری بخورید.

کمر درد

چون فشار زیادی روی رحم و کمر وارد می آید،کمر درد می گیرید.گاهی انقباضات رحمی منجر به درد کمر می شوند.کمر درد بارداری عادی است.اما اگر درد های غیر طبیعی دارید،به دکتر بروید.

تکرر ادرار

فشار و سنگینی روی رحم باعث فشار به مثانه می شود.در ساعات آخر شب مایعات ننوشید.هنگام استفاده از سرویس بهداشتی سعی کنید مثانه را کامل خالی کنید.تمرینات گگل برای درمان بی اختیاری ادرار مفید است.

گرفتگی عضلات پا

با ماساژ در آب گرم از گرفتگی عضلات خود بکاهید.پیاده روی و شنا کمک شایانی به شما می کند.

اختلالات خواب

قبل از خواب ورزش نکنید،خودتان را زیاد خسته نکنید.یوگا و متد های مدیتیشن،برای خواب راحت بسیار موثر هستند.

ترشحات پستان

باید خوشحال باشید،بدنتان برای ورود کودک دلبندتان آماده است.برای جلوگیری از ریختن ترشحات سینه به لباستان،از پدهای مخصوصی که در داروخانه ها به فروش می رسد،استفاده کنید.

انقباضات رحمی و بدون درد

انقباضات براکستون هیکس،رحم را برای زایمان آماده میکند.معمولا درد ندارند.هنگامی که انقباضات رحمی به سراغتان آمد،راه بروید،آب بنوشید،تغییر موضع دهید.دوش آب گرم بگیرید.(نباید از دوش آب خیلی داغ استفاده کنید).

خونریزی لثه

نوسانات هورمونی باعث آسیب به لثه ها و دندان ها می شود.برای پیشگیری از خونریزی لثه ها از،آب پرتقال،آب انار،ویتامین سی،نخ دندان،مسواک و خمیر دندان حاوی فلورایید استفاده کنید.

یبوست یا اسهال

مشکلات گوارشی،تغییرات هورمونی و استرس بارداری باعث بوجود آمدن اختلالات گوارشی می شود.

برای درمان یبوست از غذاهای دارای فیبر استفاده کنید.مایعات بیشتری بنوشید.

مواردی که باعث اسهال  هفته سی و پنجم بارداری می شوند:

  • عوامل ویروسی
  • عوامل باکتریایی
  • آنفولانزای معده
  • انگل روده
  • مسمومیت غذایی
  • مصرف دارو

گاهی اسهال نشانه بیماری هایی نظیر(سندرم روده تحریک پذیر،کرون،سلیاک(اختلال خود ایمنی روده باریک)کولیت اولسراتیو)می باشد.

نکات قابل توجه در هفته سی و پنجم بارداری

ورزش در هفته سی و پنجم بارداری

فشار خون بالا و غیر طبیعی در ماه نهم یعنی،دچار مسمومیت بارداری شده اید.در صورتی که فشار خون بالا،همراه با سر درد ناگهانی،تورم دست و صورت،تاری دید یا حتی کم بینایی پیدا کردید.پره اکلامپسی یا همان مسمومیت بارداری گرفته اید.باید به نزدیک ترین کلینیک مراجعه کنید.

اگر تب،لرز،احساس درد و سوزش ادرار داریدبه احتمال زیاد،عفونت مجاری ادراری گرفته اید.با ماما در میان بگذارید،زیرا عفونت برای جنین خطرناک است.

هر هفته جدید از بارداری حتما باید به مطب دکتر سر بزنید.پزشک با اندازه گیری فشار خون،وزن و معاینه دهانه رحم،بررسی ترشحات واژن از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل می کند.

ماما با تحت نظر گرفتن نازک بودن دهانه رحم،میزان باز بودن رحم،نوع ترشحات واژن،شما را از خطر زایمان زودرس مطلع می کند.

علائم زایمان زودرس:

  • انقباضات رحمی با درد
  • لکه بینی و خونریزی واژینال
  • فشار غیر معمولی به لگن و کمر
  • درد های کرامپی شبیه قائدگی
  • رقیق تر شدن حجم ترشحات
  • تغییر رنگ ترشحات به صورتی یا قهوه ای روشن

در هفته سی و پنجم بارداری،پزشک می تواند با قطعیت بشما بگوید،که توانایی زایمان طبیعی یا سزارین را دارید.

اگر سر کودک بالا باشد و بسمت پایین نچرخد،کوچک بودن لگن یا سابقه سقط جنین دکتر را مطمئن می کند که بهتر است،سزارین شوید.

در هفته سی و پنجم بارداری آزمایش پروفایل بیوفیزیکال انجام می شود.البته همه بیمارستانها این آزمایش را انجام نمی دهند.

ممکن است افسردگی بارداری داشته باشید.و آن تا پس از زایمان هم ادامه پیدا کند.حتما باید با یک روانشناس صحبت کنید.ممکن است پزشک دارو تجویز کند.برای درمان افسردگی ورزش کنید،یوگا انجام دهید،تکنیک های تمدد اعصاب را به ذهنتان هدیه دهید.

ممکن است توکسو فوبیا (ترس از زایمان) داشته باشید.چیز مهمی نیست،اما اگر برایتان آزار دهنده است بهتر است از روان کاو کمک بگیرید.

ورزش در هفته سی و پنجم بارداری

ورزش کردن برای شما دشوار است،ولی بهتر است،آرام ورزش کنید.آهسته پیاده روی کنید.از شنا و یوگا لذت ببرید.ورزش درهفته سی و پنجم بارداری به شما در تسکین درد ها کمک می کند.

دیگر کم کم باید ساک نوزاد را آماده کنید.وسایل مورد نیاز را در آن قرار دهید.

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

الان زمان استفاده از تنقلات کم کالری وخوراکی ها با ارزش غذاهایی پایین نیست.بهتر است از غذاهای سالم استفاده کنید.بهترین خوراکی ها با انرژی بالا که در این هفته توصیه می شود:

1.برش نان با دو قاشق خامه

2.یک سیب،یک موز و یک مشت بادام بو داده را باهم مخلوط کنید.

3.مخلوط یک گلابی با دو تکه پنیر چدار.

4.دو عدد نان تست با پنیر خامه ای.

موز میوه شگفت انگیزی است.زیرا انرژی را به آرامی در بدن آزاد می کند.

کلسیم بیشتری مصرف کنید.غذاهایی مثل برنج قهوه ای،جو دوسر،شیر کم چرب،شیر سویا،کنسرو سالمون،کنسرو ساردین،کرم قارچ و کرم گوجه همراه با شیر بهترین منابع کلسیم هستند. هر غذایی می خورید از طریق مایع آمنیوتیک به جنین می رسد.پس عادت های غذایی خوب را ازهمین حالا یادش بدهید.

رانندگی،سفر در هفته سی و پنجم بارداری

رانندگی در ماه آخر بارداری مشکلی ندارد.اما اگر هنگام رانندگی تمرکز ندارید.یا بستن کمربند ایمنی برایتان دشوار است.رانندگی را کنار بگذارید.اگر می خواهید از مترو استفاده کنید،بهتر است،حتما بنشینیدواز طولانی ایستادن بپرهیزید.زیرا برای جنین خطرناک است.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.