مادریار

هفته سی و دوم بارداری

آنچه باید در هفته 32 حاملگی بدانید

بزودی انتظار به پایان می رسد.چند هفته بیشتر تا به دنیا آمدن نوزادتان باقی نمانده است.اگر هنوز اسمی برایش انتخاب نکرده اید،سعی کنید اسمی زیبا با معنی خوب برگزینید.در هفته سی و دوم بارداری،شما را با وضعیت خودتان،فرزند،علائم پیش رو و نکات مهمی که باید بدانید،روبه رو می کنیم.

بدن شما در هفته سی و دوم بارداری

در این گام 500 گرم به وزن شما اضافه شده است.اضافه وزن زیاد غیر طبیعی را به دکتر اطلاع دهید.

اندازه رحم 15 تا 20 سانتی متر افزایش یافته است.

در نشستن و برخاستن با سختی روبه رو هستید.نیاز به یک همراه دارید تا از شما مراقبت کند.تغییرات جدیدی در ظاهر و رفتار و خلق و خوی شما پدیدار می شود.آسیب پذیرتر از قبل هستید.همسرتان باید در هفته سی و دوم بارداری شما را از نظر عاطفی،حمایت بیشتری کند.دردهای تازه ای را تحمل میکنید.اما وقتی به آمدن نوزاد دلبندتان فکر می کنید،همه چیز برایتان دلچسب و شیرین میشود.بهتر است،بیشتر از قبل مراقب تغذیه و بدن خود باشید.هفته سی و دوم باردلری

وضعیت جنین در هفته سی دوم بارداری

ریه های جنین  از هفته سوم بارداری رشد زیادی داشته است.دستگاه گواشی تقریبا آماده است.ناخن هایش آنقدر  بلند می شوند،که وقتی به دنیا می آید،باید آنها را کوتاه کنید.رنگ چشم جنین آبی است.تا دوسال بعد از تولدرنگ چشم کودکان ثابت میشود.در هفته سی و دوم بارداری جنین چشم هایش را باز و بسته می کند..دستگاه عصبی او به تکامل رسیده است.خودش را برای زندگی کنار شما آماده می کند.در این هفته رویان بیشتر میخوابد.بعلت افزایش وزن جنین جا برای حرکاتش کم می شود.پس نگران نباشید.اما اگر اصلا حرکت نکرد،حتما با پزشک مشورت کنید.

جنین حدودا اندازه یک خربزه متوسط شده است.

وزن جنین در هفته سی و دوم بارداری تقریبا از 1700 تا 1800 گرم است.و قدش از بین 38 تا 43 سانتی متر رسیده است.

جنین در این هفته سرش را به سمت پایین می برد.وپاهای او بسمت بالا حرکت می کند.

مغز جنین تکامل یافته،و قدرت پاسخ به محرک ها را دارد.بین حرکات دست و پای او هماهنگی خاصی دیده شده است.وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

علائم در هفته سی و دوم بارداری

درد کمرو انقباضات بدون درد رحم

بر اثر انقباضات رحم دچار کمر درد هم می شوید.انقباضات چیزی شبیه زایمان هستند.اما بدون درد و ترشح اند..اگر انقباضات بیشتر از 6 بار در ساعت بودند،حتی اگر درد هم نداشتید،زایمان زودرس به سراغتان آمده است.

ترشحات واژن

طبیعی است.اما اگر بیش از حد معمول باشد،به بیمارستان مراجعه کنید.

خونریزی یا لکه بینی

در صورتی که خونریزی در هفته سی و دوم بارداری در نتیجه،رابطه جنسی،معاینه یا سونوگرافی باشد موردی ندارد.اما اگر غیر از این موارد بود،اگر شدید هم بود حتما با ماما تماس بگیرید.

تورم

متورم شدن پاها در هفته سی و دوم بارداری امری عادی است.اما اگر دست و صورت متورم شدند،و همراه با تاری دید،سر درد بودند،نشانه مسمومیت بارداری می باشد.(پره اکلامپسی).

مطالب مرتبط

سردرد

سردرد نشانه فشار خون بالاست. در صورتی که به اندازه خوابیده اید،غذای کافی هم میل کرده اید.و هیچ دلیلی را برای سر درد شدید خود پیدا نکردید،حتما به بیمارستان سر بزنید.اگر از قبل میگرن داشته اید،کمپرس آب سرد روی سر،کمک شایانی بشما می کند.

تنگی نفس

به علت بزرگتر شدن جنین،به دیافراگم فشار وارد می آید.و تنگی نفس می گیرید.با کمتر خوردن و بیشتر کردن وعده های غذایی،با نخوردن ادویه زیاد در غذا،می توانید تنگی نفس را کنترل کنید.

گرفتگی عضلات

بعلت کمبود ویتامین،کلسیم و پتاسیم،فقدان موادمعدنی،ورزش نکردن و فشار زیاد به پا وارد کردن،ممکن است.در هفته سی و دوم بارداری از گرفتگی،درد عضلات  ساق پا رنج ببرید.

موز،لبنیات،غذاهای کلسیم دار و مواد حاوی پتاسیم را مصرف کنید.

با حرکات و تمرینات کششی،از درد ها بکاهید.ماساژ درمانی انجام دهید.ورزش در هفته سی و دوم بارداری

سوزش معده

از مصرف خوراکیهای کافئین دار،لبنیات با لاکتوز و غیر پروبیوتیک و مرکبات بپرهیزید.

تکرر ادرار

بجای شب ها،روزها آب و مایعات بنوشید.

ترشح پستان

بسیار طبیعی است.وباید خدا را شکرکنید.که قبل از اینکه نوزادتان به دنیا بیاید،اول غذایش فراهم شده است.

برای اینکه از ترشحات پستان،لباستان آلوده نشود،از پدهای بهداشتی که داخل سوتین می گذارند،استفاده کنید.

یبوست

برای درمان یبوست،غذاهی فیبر دار( یک آواکادو یا موز متوسط یا یک وعده کلم بروکلی، ذغال اخته، برنج قهوه ای یا لوبیا )حدود 3 گرم فیبر وجود دارد.سالاد و مایعات بیشتر مصرف کنید.

نکات قابل توجه در هفته سی و دوم بارداری

آرامش داشته باشید.در بارداری ضربان قلب کمی سریعتر از گذشته می تپد.تپش قلب طبیعی است.اما اگر همراه با تنگی نفس بود،حتما به دکتر بروید.

از همسرتان بخواهید،تا در کارهای منزل کمک بیشتری به شما کند.اوقات بیشتری را با هم بگذرانید،تا از نظر عاطفی مشکلی نداشته باشید.

در هفته سی و دوم بارداری باز هم نیاز است که به دکتر متخصص سری بزنید،تا با معاینه شکم،دهانه رحم،میزان ترشحات واژن،اندازه گیری فشار خون،وضعیت رشد جنین و انجام آزمایشات مورد نیاز،از سلامت مادر و جنین مطلع شود و شما را از خطرات احتمالی نظیر:بیماری پره اکلامپسی،دیابت بارداری و مشکلات دیگر حفظ کند.

هنگام بیدار شدن از خواب،اول به پهلو بچرخید.خیلی آرام بنشینید.بعد از چند دقیقه،آهسته بلند شوید.راه بروید،اگر سرگیجه دارید،دوباره بنشینید.

 

تغذیه در هفته سی و دوم بارداریتغذیه در هفته سی و دوم بارداری

غذاهایی میل کنید،که به اندازه کافی کلسیم داشته باشند.مثل:شیر،لبنیات،میوه.چرا که کلسیم به جذب آهن کمک می کند.فشار خون بالا را کنترل می کند.کم خونی را درمان می کند.

مصرف مواد پروتئینی مثل:گوشت،ماهی،پنیر،شیر،تخم مرغ و ماست را توصیه می کنیم.

به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید،تا هم از یبوست در امان باشید،هم آب بدنتان کم نشود.

اگر علائم زیر را داشتید،یعنی شما کم خونی دارید.

علائم کم خونی:

احساس ضعف و خستگی

سرگیجه

تپش قلب

تنگی نفس

رنگ پریدگی و زردی پوست

کم رنگ بودن،نوک انگشتان،پلک ها و لب ها.

 

بعلت رشد جنین فضای کافی در معده ندارید.ممکن است دچار کاهش اشتها شوید.پس اگر گرسنه هم نبودید،کمی غذا میل کنید،تا قندخون جنین پایین نیاید.

از سوتین های بارداری استفاده کنید،زیرا سینه ها بزرگتر شده اند وغددشیری روز به روز افزایش می یابند.برای اینکه فشاز به پستان وارد نشود،از لباس مخصوص بارداری استفاده کنید.

پوشیدن کفشهای پاشنه بلند را کنار بگذارید.چون در هفته سی و دوم بارداری،کمی تعادل خود را از دست می دهید.بنابراین بهتر است از کفش های اسپورت یا ساده استفاده کنید.

در کلاس های قبل از بارداری شرکت کنید.در مورد انواع زایمان تحقیق کنید.باید ونباید ها را یاد بگیرید.اینکه برای زایمان میخواهید،به کدام بیمارستان بروید،مطمئن باشید.

لوازم مورد نیاز نوزاد و خودتان را فراهم و آماده کنید.لوازمی مثل:لباس،شیشه شیر،کهنه،پوشک،پتو نوزاد.و برای خودتان هم لباس،وسایل شخصی مثل:مسواک،دمپایی،سوتین شیر دهی،برس و حوله کوچک.

کم کم اتاق و وسایل نوزاد را آماده کنید.

کار در هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

اگر هنوز مرخصی نگرفته اید،و مجبورید،مشغول باشید.بهتر است شرایط را برای خودتان فراهم کنید.

در حین کار از صندلی مناسب استفاده کنید.زیر پایی زیر پاهاتون قرار بدهید.هر بیست دقیقه یکبار حرکات تمرینی و ورزشی انجام دهید.سعی کنید کمی دراز بکشید.و پاهایتان رابالا ببرید.از طولانی ایستادن و زیاد نشستن بپرهیزید.

برای اینکه ذهنی آرام داشته باشید،باهمسرتان صحبت کنید،گاهی توی اتاق تاریک،چشمهاتون را ببندید و به هیچ چیز فکر نکنید.یوگا انجام دهید.قدم بزنید،قرآن بخوانید و فکرتان را از مسائل آزار دهنده خالی کنید.

 

سفر در هفته سی و دوم بارداری

اگر مشکلاتی چون:

جفت سرراهی،سابقه سقط جنین،سابقه زایمان زودرس،خونریزی و لکه بینی ندارید.می توانید به مسافرت بروید.اما بهتر است از قبل با پزشک مشورت کنید.وشاید زودتر از موعد نوبت اتان به مطب سر بزنید.

دردهای براکستون هیکس،احتمالا به سراغتان می آید.این انقباضات نا منظم بی ضررند.ممکن است درد کمی هم داشته باشند.در صورتی که منظم شوند،و همراه با درد شدید باشند،باید خیلی سریع به نزدیک ترین کلینیک مرجعه شود.

سونوگرافی در هفته سی و دوم بارداری

مابین هفته 28 تا 32 بارداری پزشک ممکن است که انجام یک سونوگرافی به نام بیوفیزیکال پروفایل را برای شما تجویز کند. بیوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش های ارزیابی‌های سلامت جنین است. بیوفیزیکال پروفایل یک تست ساده و بدون درد است که در دوران بارداری برای ارزیابی سلامت جنین شما انجام می‌شود. مخصوصاً تشخیص اینکه آیا او به اندازه کافی اکسیژن در رحم دریافت می‌کند یا نه. به طور معمول این کار زمانی انجام می‌شود که موعد زایمان شما گذشته باشد. اگر بارداری شما در معرض خطر باشد می‌توانید این تست را در هر زمانی از سه ماهه سوم بارداری نیز انجام دهید. در این تست موارد زیر بررسی می شود:

  • تنفس جنین
  • ضربان قلب جنین
  • جنبش و حرکت جنین
  • انعطاف پذیری عضلات جنین
  • حجم مایع آمنیوتیک

متخصص سونوگرافی امتیاز بین ۰ تا ۲ را به هر کدام از دسته بندی های فوق خواهد داد. نمره سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بین ۸ تا ۱۰ “اطمینان‌ بخش” است، هر چند ممکن است تست بعداً تکرار شود. نمره ۶ ممکن است نیاز به آزمایش دوم در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت داشته باشند، یا وابسته به سن بارداری شما ممکن است نوزاد شما به دنیا بیاید. امتیاز ۴ یا کمتر ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارید یا ممکن است لازم باشد بلافاصله به اتاق زایمان منتقل شوید.

 

1 نظر
  1. الن کریمی گفت

    من ۳۲ هفته از بارداریم میشه خیل کمرم ودو طرف شکم درد دارد و آب ریزی هم داری کم کم

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.