مادریار

هفته دوم تولد نوزاد

آمادگی های لازم برای هفته دوم تولد نوزاد و هرآنجه باید بدانید

حالا نوزاد شما به دنیا امده و اندکی با او و نحوه ی رسیدگی به نوزاد آشنا شده اید، نوزاد شما اکنون در هفته ی دوم قرار دارد و می خواهید همه چیز درباره ی هفته ی دوم تولد نوزاد خود را بدانید پس در ادامه همراه ما باشید. توجه کنید که ویژگی های نوزادان با یکدیگر تفاوت دارد و اگر به مشکلی برخورد کردید که در ادامه ذکر نکرده ایم با پزشک نوزاد صحبت کنید و یا به نکات عنوان شده درباره تولد نوزاد توجه نمایید.

رشد نوزاد در هفته دوم

قبل از هرچیز بهتر است بدانید نوزادان با یکدیگر تفاوت دارند و عوامل بسیاری نظیر ژن، محیط زندگی و… در رشد او تاثیر می گذارد. به عنوان مثال روند رشد نوزاد یک و دوهفته ای سالم با نوزادی که کمی زودتر از موعد به دنیا آمده متفاوت است و نوزادان عادی در هفته اول تولد وزن و حرکات عادی تری دارند.

نوزاد در هفته ی دوم ممکن است اندکی کاهش وزن داشته باشد اما جای نگرانی نیست و در روز دهم دوباره به روال شیر خوردن و وزن گرفتن عادی خود بازخواهد گشت. دلیل این کاهش وزن عادت نداشتن نوزاد به شیر خوردن می باشد.

پس از روز دهم به طور متوسط روزی 20 الی 25 گرم بر وزن نوزاد افزوده می شود. در هفته ی دوم متوجه می شوید که ناخن کودکتان اندکی بلند شده و بهترین زمان موقع خواب اوست که آن ها را کوتاه کنید.

همچنین در هفته ی دوم قد کودک اندکی بلند می شود و می تواند روی اجسامی که دور تر از او هستند تمرکز کند و این زمان بهترین موقع برای شروع صحبت کردن و تماس چشمی با کودک می باشد تا ارتباط خود را با او قوی تر کنید.

 

واکسن و داروهای مورد نیاز در هفته ی دوم

هفته دوم تولد نوزاد

نوزاد دو هفته ای هنوزهم مانند هفته ی اول به هیچ نوع واکسنی نیاز ندارد و تنها بعد از هشت هفته می توانید واکسن های او را شروع کنید. همچنین در هفته ی دوم لازم نیست هیچ دارویی به کودک بدهید مگر در موارد اضطراری مانند کولیک، زردی و… .

تغذیه نوزاد در هفته ی دوم

تغذیه نوزاد در هفته ی دوم کمی بیشتر می شود و مادرانی که شیر خود را به نوزاد می دهند سریع تر از بقیه متوجه می شوند که شدت و زمان شیر خوردن چه قدر افزایش می یابد.

مدفوع نوزاد در هفته دوم

همانطور که غذای نوزاد دو هفته ای بیشتر می شود به صورت معمول مدفوع و دستشویی او نیز بیشتر خواهد شد ممکن است روزانه شیش تا هشت بار پوشک خود کثیف کنند و توجه کنید که حداقل روزی یک بار مدفوع داشته باشند و اگر چنین نبود پس از بررسی ورم شکم یا نشانه های دیگر با پزشک نوزاد تماس بگیرید.

رنگ و بوی مدفوع هنوز مانند هفته ی اول است و جای نگرانی وجود ندارد.

زردی نوزاد در هفته دوم

اگر نوزاد در هفته ی اول تولد دچار زردی شد خوب است بدانید ممکن است زردی تا یک ماه ادامه داشته باشد و در هفته ی دوم و سوم به اوج خود می رسد و بهتر است نوزاد را در بیمارستان برای بهتر شدن نگهدارید. اما اگر قصد دارید از نوزاد خود در منزل نگهداری کنید باید او را روزانه ده دقیقه کنار پنجره ای رو به آفتاب بگذارید.

می توانید از بیمارستان تخت های مخصوص زردی اجاره کنید و با خیال راحت نوزاد را درون آن قرار دهید. همچنین با توجه به این مورد که نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه می کند بهتر است مادر تغذیه ی مناسب، کافی، سرشار از مایعات و سبزیجات داشته باشد.

هفته دوم تولد نوزاداگر کودک شما دچار زردی شد اندازه گرفتن تب او را هر چند ساعت یک بار فراموش نکنید.

در هفته ی دوم نوزادان اندکی بیشتر گریه می کنند و از دلایل عمومی این گریه می توانیم به بهتر شدن تاری چشم و دیدن مناظر، نور و عادت کردن به آن ها می باشد. همچنین نوزاد در این هفته صداها را واضح تر می شنود و می توانید آهنگ های ملایمی برای او پخش کنید.گریه نوزاد در هفته ی دوم

مطالب مرتبط

اگر متوجه شدید که گریه ی نوزاد به دلایلی است که ذکر کردیم می توانید به آرامی با او صحبت و بازی کنید یا او را ماساژ دهید تا استرس های نوزاد کم شود.

حمام کردن نوزاد دوهفته ای

در هفته ی دوم می توانید نوزادان را سه بار در هفته یا بیشتر حمام ببرید. اما توجه کنید تا زمانی که ناف او نیفتاده است، در آن قسمت آب نریزید. همچنین اگر پوست فرزند شما خشک است، یک بار در هفته به او صابون بزنید و دیگر روزها او را تنها با آب بشویید.

بهتر است در هفته ی دوم نیز از شخصی در حمام دادن کردن کمک بگیرید و پیش از حمام کردن نوزاد وسایل او در حین و بعد از حمام کردن را جمع آوری کنید، تا پس از حمام کردن کودک دچار سردرگمی نشوید.

از دیگر نکات در رابطه با حمام کردن نوزاد این است که پس از استحمام وسایل او را از حمام خارج کرده تمیز شسته و خشک کنید.  زیرا باقی ماندن وسایل نوزاد نظیر لیف در جای مرطوب سبب بروز قارچ در لیف و ناراحتی های پوستی در کودک می شود.

بازی با نوزاد دو هفته ای

در هفته ی دوم بینایی و شنوایی نوزاد بهتر از هفته ی قبل می شود. اما توجه کنید که نوزادان، به علت تازه متولد شدن ممکن است از صداهای بلند بترسند. بنابراین در هفته ی دوم می توانید برای او آهنگ های ملایم پخش کنید و او را به صداهای جدید عادت دهید.

همچنین برخی نوزادان در هفته ی دوم سعی می کنند حالت چهره هایی که می بینند را تشخیص دهند. بنابراین در این زمان می توانید صورت خود را به نوزاد نزدیک کرده و با او صحبت کنید یا رنگ ها را به او نمایش دهید.

خواب نوزاد در هفته دوم

هفته دوم تولد نوزادنوزاد دو هفته ای در شبانه روز حدودا بین 15 الی 18 ساعت به خواب می رود و هر زمان که بخواهد می تواند بیدار شود. مثلا اواخر شب شما را با گریه ی خود بیدار می کند و تصمیم دارد باقی شب را بیدار بماند. بنابراین بهترین زمان برای تنظیم خواب او هفته ی دوم می باشد.

در هفته ی دوم در طول روز چراغ ها را روشن بگذارید و سر وصدا را زیاد کنید. همچنین هنگامی که کودک بیدار شد، به ویژه بعد از ظهر و نزدیک به شب سعی کنید او را بیدار نگه دارید و با او بازی کنید. حتی در زمان شیر خوردن نگذارید کودک بخوابد تا هنگام شب.

در شب نور و سر و صدا را تا جایی که امکان دارد کم کنید و زمانی که نوزاد برای شیر خوردن بیدار شد با او بازی نکنید. به این ترتیب پس از چند روز ساعت خواب کودک شما تنظیم می شود.

نکات طلایی نگهداری از نوزاد

بند ناف نوزاد در هفته ی دوم تولد می افتد و می توانید روی شکم او را بشویید اما فراموش نکنید که قسمت شکمی او را با اسفنج یا پارچه ی نخی نرم بشویید. توصیه می کنیم بند ناف او را در کیسه ی زیپ دار برای سلول های بنیادین نوزاد نگه دارید یا به مراکز بانک خون برای نگهداری بدهید.

همچنین گرفتن آروغ پس از شیر خوردن و ماساژ دادن نوزاد در هفته ی دوم را فراموش نکنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.