مادریار

هفته بیست و چهارم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 24 حاملگی بدانید

بدن مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته بیست و چهارم بارداری شما ۵ ماه و ۱ هفته است که باردار هستید. در این هفته رحم شما به‌اندازه‌ی یک توپ فوتبال است.

به علت گردش بیشتر خون در بدنتان و همچنین افزایش وزنی که دارید، احتمالاً بیشتر از همیشه احساس گرما کرده و شب‌ها بیش‌ازحد معمول عرق می‌کنید.

در این هفته چشم‌ها بسیار حساس می‌شوند و احتمالاً نسبت به نور زیاد احساس ناراحتی داشته باشید. همچنین خشکی چشم نیز از دیگر عارضه‌های طبیعی دوره بارداری است. قطره اشک مصنوعی می‌تواند در رفع این عارضه مؤثر باشد.

گاهی ممکن است دچار اسهال شوید. این عارضه معمولاً با باکتری معده- روده‌ای در اثر تماس با فرد آلوده یا خوردن غذاهای آلوده ایجاد می‌شود و به‌ندرت بیشتر از ۷۲ ساعت طول می‌کشد. در این صورت سعی کنید آب ازدست‌رفته بدنتان را با مصرف مایعات مثل آب مرغ و آب‌میوه تأمین کنید.

سعی کنید روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا و تشکیل مایع آمنیوتیک، لازم است. شما باید حداقل ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. یک بطری پر از آب را همیشه کنار خود بگذارید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

کودک شما در هفته بیست و چهارم بارداری، ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر قد و بیش از نیم کیلوگرم وزن دارد و تا پایان این هفته، وزن جنین به ۷۸۴-۵۵۶ گرم و طول بدن او به۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

در این هفته، مغز کودک، ریه‌ها، جوانه‌های چشایی و همچنین مژه‌ها و ابروها در حال کامل شدن هستند.

کیسه‌های تنفسی در انتهای کوچک‌ترین شاخه‌های ریه‌های جنین، در حال رشد و زیادشدن بوده و سطح بیشتری را برای تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن آماده می‌کنند تا کودک شما پس از به دنیا آمدن، توانایی نفس کشیدن داشته باشد. در این روزها، تنفس جنین به‌صورت منظم و هماهنگ و پایدار انجام می‌گیرد.

اکنون، در ظاهر جنین تا حدودی لاغر به نظر می‌رسد، اما بدن او در حال پر شدن است و به‌زودی شروع به چاق شدن خواهد کرد. در این زمان، پوست جنین نازک و نیمه شفاف است، اما در هفته‌های آینده پوست او هم تغییر خواهد کرد.

 

علائم هفته بیست و چهارم بارداری

 

کمردرد

هفته بیست و چهارم بارداری

به دلیل تغییر مرکز ثقل بدن و فشار اضافی که رحم در حال رشد روی بدن وارد می‌کند، شما در این دوران مشکل کمردرد خواهید داشت. برای مقابله با این مشکل، سعی کنید در زمان بلند کردن اجسام زانوهای خود را خم کرده و کمرتان را صاف نگه‌دارید و اشیاء خیلی سنگین بلند نکنید.

بهتر است صاف بنشینید و از بالش یا پد برای حمایت از کمر خود استفاده کنید. اگر پشت میز کار می‌کنید، مطمئن شوید سطح میز کار شما به‌اندازه‌ای بالا هست که قوز نکنید.

ماساژهای قبل از بارداری توسط ماساژورهای حرفه‌ای این دوران، نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درصورتی‌که کمردردتان شدید است، با پزشک خود این موضوع را مطرح کنید.

یبوست

متأسفانه یبوست در دوران بارداری می‌تواند برایتان آزاردهنده باشد. تغییرات هورمونی در این دوران، و همچنین آهن موجود در ویتامین‌های بارداری، باعث بروز این مشکل می‌شود. برای مقابله با این موضوع، روزانه آب و مایعات زیادی مصرف کنید و حتماً در وعده‌های غذایی‌تان از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید. در صورت رفع نشدن این مشکل، با پزشک خود مطرح کنید تا ملینی که برای بارداری مضر نباشد، برایتان تجویز کند.

تغییرات پوستی

با بزرگ‌تر شدن اندازه شکم، پوست ناحیه سینه و شکمتان کشیده‌تر می‌شود. و این موضوع باعث ظاهر شدن خطوط کمرنگ که همان ترک‌های پوستی هستند می‌شود و حتی ممکن است در این نواحی دچار خارش شوید. برای رهایی از این مشکل روزانه پوستتان را با مرطوب‌کننده و روغن‌های گیاهی مرطوب کرده و به خوبی ماساژ دهید.

سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپ، یکی دیگر از علائم بارداری است. ورم بدن شما به دلیل مایعاتی است که در مناطق پایین بدن انباشته می‌شود و زمانی که در حال استراحت هستید، به مناطق دیگر بدن منتقل می‌شود و به اعصاب مچ و انگشتان فشار وارد کرده و موجب درد و گزگز شدن می‌شود.

تمام این علائم، با تولد نوزاد از بین می‌رود اما در حال حاضر مچ و انگشتان را حرکت دهید و در طول شب به آنها فشار وارد نکنید.

 

نکات قابل توجه هفته بیست و چهارم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

کودک شما برای این‌که استخوان‌ها، مفاصل و دندان‌های سالمی داشته باشد، به کلسیم نیاز دارد. دریافت روزانه چهار واحد لبنیات کم‌چرب (هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ یا پنیر) نیاز بدن شما به کلسیم در این دوران را تأمین خواهد کرد.

کلسیم را می‌توانید از بادام شیرین، ماهی، کلم و … مکمل‌های پره ناتال حاوی کلسیم نیز دریافت کنید.

ورزش در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

ورزش، به تعادل بدن و کاهش دردهای عضلانی مربوط به تغییرات جسمانی بارداری، بسیار کمک می‌کند.

به‌منظور تقویت عضلات داخلی خود، از تمرینات کششی شکم و پشت استفاده کنید و حرکات شکمی انجام دهید. این تمرینات موجب تناسب‌اندام شما شده و از کمردردهای متعاقب بارداری جلوگیری می‌کند.

آزمایش دیابت بارداری در هفته بیست و چهارم بارداری

پزشک شما احتمالاً در این هفته انجام آزمایش گلوکز را برای شما تجویز کند. این کار جهت غربالگری دیابت بارداری انجام می‌شود. دیابت بارداری درنتیجه عدم تولید انسولین کافی برای متابولیسم قند موجود در جریان خون به وجود می‌آید.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند به تشخیص دیابت بارداری کمک کند. علائم دیابت حاملگی شامل وجود مقادیر بالای قند در ادرار (که با آزمایش ادرار مشخص می‌شود)، تشنگی غیرمعمول و تکرر ادرار است.

کمتر از ۱۰ درصد مادران باردار به دیابت بارداری دچار می‌شوند. اگر به این بیماری مبتلا هستید، نگران نباشید، زیرا قابل‌درمان بوده و عموماً موقتی است.

سونوگرافی ۳ بعدی و ۴ بعدی در هفته بیست و چهارم بارداری

بهترین زمان انجام سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی در بارداری، از هفته ۲۴ تا ۳۲ حاملگی است تا از این طریق بتوان ناراحتی‌های مادرزادی جنین از قبیل لب‌شکری، شکاف کام (کام شکری)، نقایص ستون فقرات و نخاع جنین  و مشکلات مادرزادی قلب جنین و نقایص اندام جنین مثل چند انگشتی و پا چماقی و غیره را تشخیص داد.

سونوگرافی سه‌بعدی باید در شرایط خاص انجام شود و همه زنان باردار نیاز به انجام این سونوگرافی ندارند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.