مادریار

هفته بیست و نهم بارداری

آنچه باید در هفته 29 حاملگی بدانید

 

در هفته بیست و نهم بارداری تغییرات زیادی را احساس می کنید.همه در حالی که از سرما می لرزند شما تمام لباس های خود را در می آورید و گرمتان است و یا برعکس وقتی همه از گرمای زیاد کلافه اند شما در حال لرزیدن زیر پتو می باشید. در این هفته باید مراقبت های بیشتری از خودتان انجام دهید. شاید حس کنید که یک کیسه چند کیلویی از میوه را به همراه دارید برای همین است که از قدیم می گویند انشالله بسلامتی بارت را بر زمین بگذاری.در این هفته جنین به اندازه کدو گردی است.

بدن شما در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری به دلیل افزایش حجم خون و مایعات در بدن انگشتان تورم زیادی پیدا می کنند.پستان ها سنگین و سفت می شوند و آماده برای شیر دادن است.نوک سینه ها تیره تر از حالت اولیه می شوند.نوعی خشکی پوست بشکل ترک روی ران ها،شکم و باسن خودنمایی می کند.جای نگرانی نیست و نباید استرس داشته باشید و بهتر است غذاهای مناسب تری را در سبد غذایی اتان قرار دهید.

احساسات عجیب و قریبی دارید گاهی از شدت خوشحالی در پوست خود نمی گنجید و چند لحظه بعد از ناراحتی زیاد اشک از چشمانتان سرازیر می شود.و این به دلیل نوسانات هورمونی در بدن است و بعد از زایمان از بین خواهد رفت.نشستن و برخاستن از زمین برای شما راحت نیست و مثل پنگوئن راه می روید.در این هفته هم مثل هفته های گذشته تکرر ادرار دارید.و این بعلت فشار وارده به لگن است.حواستان باشد که آب کافی بنوشید تا دچار زایمان زودرس نشوید.شما اگر به پشت بخوابید ضربان قلب وفشار خون تغییر می کند در نتیجه سرگیجه می گیرید.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

کودک به همه محرک ها پاسخ می دهد.به صداهایی که می شنود،به نورهایی که به شکم مادر می رسد.به تصاویری که کم و بیش دریافت می کند.میخوابد وحتی در خواب هم لگد می زند.

قد و وزن جنین در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری جنین یک سانتی متر نسبت به هفته قبل بلندتر شده است و این جای خوشحالی دارد.وحدود 200گرم هم به وزنش اضافه شده است.که تقریبا 43.5 سانتی متر و1363 گرم می باشد.

حرکات جنین در هفته بیست و نهم بارداری

جنین دوست دارد به بدنش کش و قوس دهد و شیطان تر می شود و حرکاتش بیشتر حس می شود.هنگامی که شما در حال استراحت هستید تکان های بیشتر از جنین تان حس می کنید.در طول روز باید صبح و شب حرکات کودک را چک کنید اگر نمی جنبید ابتدا یک لیوان آب سرد بنوشید و یک میان وعده میل کنید.به پهلوی چپ دراز بکشید  و در صورتی که تکان نمی خورد با پزشک ماما تماس بگیرید.

امکان اینکه حالت بریج برای جنین رخ دهد وجود دارد.حالت بریج یعنی اینکه جنین نشسته دست و پاهاش را توی شکمش جمع کرده اما بجای اینکه سرش پایین باشد،سرش بالاست و پاهایش پایین است.اگر تا هفته سی وهفتم جنین بچرخد اشکالی ندارد اما اگر نچرخید باید به پزشکتان اطلاع دهید.

هفته بیست و نهم بارداری

رشد اعضای بدن جنین در هفته بیست و نهم بارداری

سر کودک در سه ماهه سوم به اندازه کافی بزرگ می شود تا جا برای رشد مغز او فراهم شود.سلول های مغزی در حال رشد هستند.عضلات و ریه ها در حال تکامل هستند.روی پوست جنین در سونوگرافی موهایی دیده میشود که در طی هفته های بعد از به دنیا آمدن فرزندتان از بین میرود.

علائم هفته بیست و نهم بارداری

 

شما  در هفته بیست و نهم بارداری ممکن است دچار علائم زیر شوید:

کمردرد

در صورتی که از کمردرد رنج می برید می توانید با دستور پزشک تمرینات کششی تقویت کننده کمر را انجام دهید.

یبوست

اگر می خواهید دچار دل درد ناشی از یبوست نشوید، از غذاهای حاوی فیبر مثل غلات،لوبیا و میوه ها استفاده کنید.

هورمون پروژسترون باعث شل شدن دستگاه گوارش می شود.در نتیجه عملیات هضم نیز کندتر اتفاق می افتد و منجر به گاز معده و یبوست می شود.

تکرار ادرار

قبل از خواب مایعات کمتری بنوشید.

ترشحات پستان

برای اینکه ترشحات لباستان را آلوده نکند می توانید از پدهای مخصوص که در داروخانه ها بفروش می رسد، استفاده کنید.یا یک دستمال تمیز را داخل سوتین تان قرار دهید.

ورم پا

برای اینکه از ورم و گرفتگی پای تان کم کنید بهتر است،پیاده روی کنید و از طولانی نشستن و ایستادن زیاد بپرهیزید.از جورابهای واریس استفاده کنید.

گرفتگی عضلات

شستشوی پاها با آب گرم و ماساژدادن آنها به باز شدن عضلات کمک می کند.از ماساژ درمانی هم می توانید لذت ببرید و دردهای کمتری داشته باشید.

تنگی نفس

زیرسرتان را حتی الامکان بالاتراز حد معمول بگذارید.سعی کنید که قبل از خواب معده اتان پر نباشد.

انقباضات بدن درد در رحم

برای آرام کردن انقباضات،آب کافی بنوشید و استراحت کنید.

تغییر خلق و خو

به علت اختلالات هورمونی دچار نوسانات روحی می شوید.بعداز زایمان کاملا به حالت طبیعی برمی گردید.سعی کنید محیطی بدون تنش برای خودتان فراهم کنید.

سوزش معده

بهتراست در طول شبانه روز از مواد کافئین دار مثل قهوه و خوراکی هایی که در ترکیباتش قهوه هست میل نکید.شکلات نخورید.از لبنیات داری پروبیوتیک و بدون لاکتوز استفاده کنید.از خوردن مرکبات بپرهیزید.

سوء هاضمه

اگر علائمی مثل رنگ پریدگی،ورم یک طرفه و نا متقارن دست یا پا،تنگی نفس داشتید.حتما به پزشک مراجعه کنید،چرا این نشانه های بیماری ترومبوآمبولی می باشد.

امکان ابتلا به بیماری پره اکلامپسی وجود دارد.حالت تهوع و استفراغ نباید داشته باشید.بنابراین در صورت مشاهده حالت تهوع همراه با سردرد شدید ،درد در ناحیه زیر دنده ها و شکم،ورم ناگهانی دست و صورت،اختلالات بینایی مثل تاری دید،جرقه زدن چشم ها،حساسیت به نور یا از دست دادن کامل بینایی به بیمارستان مراجعه کنید.

هموروئید

رحم بزرگ می شوند و به رگ های خونی و بافت مقعد فشار وارد می کند.رگها متورم شده و منجر به بواسیر یا همان هموروئید می شود.

نکات قابل توجه در هفته بیست و نهم بارداری

 

از هفته بیست و نهم بارداری مراقبتهای پزشکی بیشتر می شود.ممکن است بیماری پره اکلامپسی عارض شود.

از معاینات سه ماهه آخر غافل نباشید.کلسیم بیشتری را مصرف کنید.چرا کلسیم برای رشد استخوان و دندان های جنین بسیار مفید است.

بهتر است در مورد زایمان زودرس هم مطالبی را مد نظر قرار دهید اگر علائمی همچون:

انقباضات رحمی

خونریزی واژن یا لکه بینی

فشارهای زیاد در لگن و کمر

دردهایی شبیه قائدگی

بیشتر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ ترشحات واژن مثلا قهوه ای روشن یا مایل به صورتی

باید خیلی سریع خود را به نزدیک ترین کلینیک برسانید.

ممکن است هنگام خواب همان لحظه که پاهای خود را شل کرده اید تا بخواب بروید.حسی مانند وقتی حشره روی پوست شما حرکت می کند.یک مور مور شدن ساده،قلقلک یا سوزن سوزن شدن پا داشته باشید که با حرکت دادن پا خوب می شود

به این احساس که دوست دارید پاهای خود را مداوم تکان دهید.تا حس بهتری داشته باشید،سندرم پای بی قرار می گویند. که به علت  هورمون دوپامین در خون بوجود می آید.کسانی که دارای علائم زیر باشند به این بیماری مبتلا می شوند:

کمبود آهن

اختلال در ناحیه نخاع و پاها

اعتیاد به الکل

کمبود ویتامین و مواد معدنی

این بیماری پس از زایمان از بین می رود.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری
هفته بیست و نهم بارداری

توجه داشته باشید که در هفته بیست و نهم بارداری به اندازه کافی از ویتامین سی استفاده می کنید.مواردی مثل توت فرنگی،کیوی،کلم بروکلی پخته شده و طالبی دارای ویتامین سی می باشند.بهتر است از غذاهایی که شامل کلسیم(شیر،ماست،پنیر ویا آب پرتقال)،پرتئین،اسید فولیک و آهن باشد بیشتر نوش جان کنید.مراقب باشید که به اندازه کافی ویتامین دی دریافت میکنید میتوانید به این منظور شکم اتان را در معرض نور آفتاب قرار دهید یا اینکه از روی لباس نازک با رنگ روشن جلوی نور خورشید بنشینید.در این هفته از غذاهای سرخ شده،چرب و بسیارشیرین خودداری کنید.مواد شیرین کننده و رنگ های مصنوعی باعث بروز سرطان در آینده برای نوزاد می شوند..از خوردن انار غفلت نکنید چرا که برای نوزادتان بسیار خوب است.

توصیه های در هفته بیست و نهم بارداری

 

بهتر است از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنید.اما اگر مجبور به سفر رفتن هستید.حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید.توجه داشته باشید که به اندازه کافی استراحت می کنید.

در هفته بیست و نهم بارداری بهترین زمان برای آماده کردن وسایل کودک می باشد.آنها را آماده کنید.طرز استفاده از آنها را یاد بگیرید.اتاق نوزاد را برایش بچینید زیرا ممکن است.

از نظر دینی بهتر است،بعد از نماز صبح چهل روز به بادام سوره انعام را بخوانید و میل کنید.از خواندن نماز شب و قرآن غافل نشوید،چون هفته بیست و نهم  بارداری  زمان تشکیل شدن اعصاب رویان است و تاثیر بسزایی روی او خواهد داشت.

 

هفته بیست و نهم بارداری

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.