مادریار

هفته بیست و ششم بارداری

آنچه باید در هفته 26 حاملگی بدانید

بدن مادر در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

رسیدن به هفته بیست و ششم بارداری به معنای طی شدن دو سوم مسیر بارداری‌تان است.

در این هفته ارتفاع رحم تقریباً ۶ سانتی‌متر بالاتر از ناف است. با بیشتر شدن برآمدگی شکمتان ممکن است کمی احساس گرما کنید و پوست شما خشک و دچار خارش شود که نشان‌دهنده‌ی تغییرات هورمونی می‌باشد، فقط کافی است از لباس گشاد و نخی استفاده کنید، نوشیدنی‌های خنک میل کنید و روزانه پوست خود را مرطوب نگه‌دارید.

فشارخون شما بعد از مدتی پایین بودن اکنون بالا می‌رود و به حدی می‌رسد که قبل از بارداری بودید. حدود ۸ درصد از مادران باردار، در اثر فشارخون بالا دچار تشنج بارداری می‌شوند. درصورتی‌که مشخصات زیر را داشته باشید، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این بیماری هستید:

مادرانی که اضافه‌وزن دارند یا نوزادان چند قلو حمل می‌کنند، از قبل فشارخون داشته‌اند، خانم‌هایی که در سابقه خانوادگی آن‌ها بیماری قند وجود دارد.

بسیاری از مادران با استراحت در رختخواب و کنترل فشارخون، وضعیت مناسبی پیدا می‌کنند، ولی آن‌هایی که شرایطشان بحرانی‌تر است ممکن است احتیاج پیدا کنند که زودتر وضع حمل کنند، زیرا این حالت می‌تواند گردش خون در جنین را با اشکال مواجه سازد.

شاید پاهای ورم‌کرده‌تان شمارا ناراحت کند اما در این هفته از بارداری، تورم پاهایتان کمتر می‌شود. باید دقت کنید که در صورت افزایش تورم، شما درخطر پره اکلامپسی قرار دارید. اگر تورم پاهایتان نگران‌کننده است بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری، وزن کودک شما حدود ۸۰۰ گرم و طول قدش ۳۵٫۵ سانتی‌متر است.

چربی بدن فرزند شما در این هفته به ۲ تا ۳  درصد رسیده است و همچنان روند وزن‌گیری او ادامه دارد.

حرکات فرزندتان به علت رشد عصبی با هماهنگی بیشتری صورت می‌گیرد و ضربه‌های او هرروز قوی‌تر از قبل می‌شود و ضربه‌هایی که به شکمتان وارد می‌کند اگر با آرنج یا پای خود باشد ممکن است سبب درد شما شود.

در این هفته رتینا (قسمتی از چشم‌ها که تصویر را متمرکز می‌کند) تکامل پیدا می‌کند و به این معنی است که کودکتان می‌تواند ببیند. شبکیه‌ی چشم او در این هفته کامل شده و شروع به پلک زدن می‌کند، اما محیط رحم تاریک بوده و چیزی نمی‌تواند ببیند، ولی نسبت به نور عکس‌العمل نشان می‌دهد. برای مثال شما در خانه می‌توانید نوری به روی شکمتان بتابانید و تکان خوردن‌های او را حس کنید.

جالب است بدانید رنگ عنبیه‌ی چشم‌های او به رنگ آبی یا خاکستری مایل به آبی است و تا چند ماه بعد از تولد رنگ ثابتی نخواهد داشت، پس انتظار نداشته باشید که رنگ چشم‌هایش مانند روز اول تولد باقی بماند.

اکنون کودک شما مقدار کمی از مایع آمنیوتیک را به داخل ریه‌ها کشیده و آن را باز پس می‌دهد. این حرکات به‌اصطلاح تنفسی، جهت تکامل ریه‌ها ضروری بوده و تمرین خوبی برای تنفس پس از تولد است.

 

علائم هفته بیست و ششم بارداری

 

کمردرد

هفته بیست و ششم بارداری

از این هفته ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، مفصل‌ها و رباط‌های شما سست شوند. با رشد رحم، مرکز ثقل بدن تغییر می کند و عضله های شکم، کشیده شده و ضعیف تر می شوند و ممکن است بر روی عصب ها فشار وارد شود و احساس کمردرد داشته باشید. بنابراین از فشار به کمر هنگام راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی و هم‌چنین خم شدن یا چیزی را بلند کردن خودداری کنید. در صورت لزوم از دوش آب گرم یا کمپرس سرد جهت التیام درد کمر استفاده کنید.

مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی

مسمومیت بارداری (پره‌اکلامپسی) معمولاً در سه‌ماهه‌ی آخر بارداری اتفاق می‌افتد، پس تا می‌توانید اطلاعات کافی در مورد نشانه‌های این بیماری خطرناک کسب کنید. شیوع این بیماری در بین مادران باردار، ۳ تا ۷ درصد است.

در اینجا به چند نشانه که بیانگر این بیماری است اشاره می‌کنیم:

ورم ناگهانی دست‌ها و صورت، افزایش وزن ناگهانی (به دلیل عدم دفع آب)، تاری دید، مشاهده‌ی لکه‌ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم، سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان، احساس درد در ناحیه‌ی بالای شکم.

پزشک شما در هر زمان که به این نشانه‌ها شک کند حتماً آزمایشی مبنی بر بررسی میزان پروتئین ادرار درخواست می‌کند. در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم فوق بلافاصله با وی تماس بگیرید. تشخیص سریع این بیماری برای حفظ سلامت شما و کودک‌تان ضروری است.

انقباضات براکستون

انقباضات براکستون به معنای زایمان نیستند بلکه آن‌ها بدنتان را برای زایمان آماده می‌کنند. این انقباضات ملایم که به‌صورت فشرده و سفت شدن رحم احساس می‌شوند، تقریباً در نیمه دوم بارداری آغاز می‌شوند. آن‌ها به‌صورت نامنظم هستند و ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول می‌کشند.بعضی از مادران آن را چندین بار در طول روز احساس می‌کنند و برخی اصلاً آن را حس نمی‌کنند. این انقباضات معمولاً بعد از ورزش و روابط جنسی بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین هرچه قدر از بارداری شما بگذرد این انقباضات شدیدتر شده و دفعات بیشتری اتفاق می‌افتد.

مشکلات حافظه

هفته بیست و ششم بارداری

در این هفته شما علاوه بر علائم جسمانی احتمال دارد برخی علائم روان‌شناختی و ذهنی را نیز تجربه کنید. برای مثال برخی از مادران گزارش می‌دهند که در این زمان از بارداری خود دچار مشکلاتی در به یادآوردن موضوعات مختلف می‌شود. این مسئله هم می‌تواند ناشی از نوسانات هورمونی باشد و هم می‌تواند به دلیل مشغولیت ذهنی زیاد و استرس‌های بارداری ایجاد شود.

 

نکات قابل توجه هفته بیست و ششم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

از غذاهای پر آهن مانند اسفناج و عدس بیشتر استفاده کنید. سعی کنید که در هر وعده کم بخورید و از خوردن ادویه‌جات پرهیز کنید و بعد از غذا خم نشوید. فکر کنید که چه غذاهایی موجب ترش کردن شما می‌شوند و از خوردن آن‌ها خودداری کنید.

بهتر است ظروف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را درجاهایی قرار دهید که دائماً جلوی چشمتان باشند تا مصرف آن‌ها را فراموش نکنید.

ماهی‌هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند. ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی خال‌خالی. سوشی هم نخورید. مصرف این ماهی‌ها باعث تجمع جیوه در بدن می‌شود و برای جنین مضر است. جیوه یک نوروتوکسین است که در رشد مغز جنین اختلال ایجاد می‌کند.

ورزش در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

قسمت خارجی ران‌های شما تمام وزن رحم و جنین را حمل می‌کنند. پس بهتر است که به آن‌ها نیز استراحت دهید. حرکات کششی مناسب برای آرام کردن این نواحی انجام دهید. برای یادگیری این حرکات، به پزشک خود یا متخصصین مربوطه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که حرکات را به‌صورت یکسان برای هر دو طرف بدن انجام دهید.

آزمایش خون در هفته بیست و ششم بارداری

این هفته زمان مناسبی است که از سطح آهن خون خود اطلاع پیدا کنید که این کار با یک آزمایش خون ساده قابل‌تشخیص است.

سطح آهن خون شما از این نظر مهم است که کم‌خونی در خانم‌ها شایع است و می‌تواند خطرات زیادی (مثل خونریزی زیاد در زمان زایمان) برای مادران در هنگام زایمان داشته باشد، اما اگر این کم‌خونی زودتر تشخیص داده شود می‌توان به‌راحتی از این خطرات پیشگیری کرد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.