مادریار

 همه چیز درباره ی هفته اول تولد نوزاد

در هفته اول تولد نوزاد چه میگذرد؟

دانستنی های مفید درباره نوزاد برای مادران جوان

مدت زمان زیادی منتظر نوزاد خود بوده اید و حالا نوزاد پا به دنیای شما گذاشته است تا لحظات خوشی را کنار یکدیگر سپری کنید، اما ممکن است برخی مادران کم تجربه و بسیار نگران باشند. بنابراین با ما همراه باشید تا هرآنچه که درباره ی هفته اول تولد نوزاد باید بدانید را برای شما بیان کنیم، همچنین می توانید نظر پزشکان را در رابطه با رشد نوزادان بررسی کنید.

رشد نوزاد درهفته اول

نوزادان به طور متوسط در حین تولد دارای قدی با حدود 50 سانت می باشند و در هفته ی اول ممکن است رشد قدی چشمگیری نداشته باشند، پس درباره ی رشد فیزیکی نوزاد جای نگرانی نیست اما حدود 30  گرم در هفته ی اول به وزن آن ها اضافه می شود.

همچنین نوزاد ممکن است دارای سری نسبتا بزرگ تر از بدن باشد که اگر پزشک عنوان کرد طبیعی است جای نگرانی نیست. نوزادان تازه متولد شده به دلیل بودن در یک جای تنگ و پر از آب ممکن است بدن خود را جمع کنند، بنابراین اگر نوزاد نا آرامی کرد می توانید او را قنداق کنید تا حسی شبیه به بدن مادر داشته باشد.

هفته اول تولد نوزادخواب نوزاد در هفته اول

نوزادان در روز اول تا هفتم میانگین بین 16 الی 18 ساعت می خوابند و خواب آنان نظم خاصی ندارد، یعنی ممکن است در طول روز خوابیده و شب ها بیدار باشند. بهتر است هر چندساعت یک بار تنفس نوزاد را چک کرده و در صورت لزوم پوشک او را تعویض کنید.

واکسن ها و داروهای نوزاد در هفته اول

واکسن های ب ث ژ، فلج اطفال و در آخر هپاتیت ب واکسن هایی هستند که به محض تولد نوزاد به او زده می شوند اما نوزادان نارس دارای واکسن های دیگری نیز می باشند که باید به دستور پزشک واکسن ها تجویز شوند زیرا نوزادان نارس نسبت به سایر اندکی سریع تر در معرض بیماری و عفونت قرار می گیرند.

دیگر واکسن های نوزاد از یک ماهگی شروع می شوند و در هفته ی اول آن ها به واکسنی نیاز ندارند همچنین اگر پزشک برای نوزاد دارویی تجویز نکرد بهتر است خود دارویی به نوزاد ندهید.

تغذیه نوزاد در هفته اول

تغذیه به این نکته بستگی دارد که به نوزاد شیرخودتان را می دهید یا شیرخشک و تغذیه نوزادی که از شیرمادر تغذیه می کند نسبت به نوزادی که از شیشه شیر می خورد کم تر است.

بهتر است بدانید که نوزاد نمی تواند متوجه شود چه مقدار از شیشه شیر می خورد بنابراین مقدار مصرف روزانه کودک از شیرخشک را کنترل کنید تا نوزاد به دلیل تغذیه ی زیاد استفراغ نکند.

فراموش نکنید که بعد از هربار تغذیه باید آروغ نوزاد را بگیرید تا بعدا شیر خورده شده را بالا نیاورد.

هفته اول تولد نوزادمدفوع نوزاد درهفته اول

نوزاد به صورت طبیعی باید حداقل روزی یکبار مدفوع کند همچنین ممکن است پس از هربار شیر خوردن اندکی مدفوع کند که جای نگرانی نیست، اما اگر نوزاد با گذشت 24 ساعت به ویژه روز اول تولد مدفوع نکرد بهتر است اورا به پزشک اطفال نشان دهید.

همچنین لازم است بدانید مدفوع نوزاد از روز اول تا روز پنجم تولد ممکن دارای رنگ تیره، نیمه جامد و کمی چسبنده باشد.

زردی نوزاد در هفته اول

به طور میانگین 6 درصد از نوزادان سالم و میانگین 8 درصد نوزادان ناقص یا نارس به زردی دچار می شوند.  زردی در هفته اول تولد نوزاد ممکن است بین روزهای دوم تا پنجم شروع شود و حدودا تا روز هفتم پایان خواهد یافت.

اگر نوزاد شما دچار زردی شد او را به پزشک نشان دهید و به توصیه های او عمل کنید و بهتر است نسبت به توصیه ی دیگران که می گویند به نوزاد شیرخشک دهید یا مهتابی روی سر نوزاد قرار دهید بی توجه باشید.

مطالب مرتبط

زردی هنگامی خطرناک می شود که نوزاد بسیار بی حال باشد و از خوردن شیر امتناع کند.

هفته اول تولد نوزادگریه نوزاد در هفته اول

شدت گریه ی نوزادان با یکدیگر متفاوت می باشد و به صورت قطعی نمی توان مقدار گریه ی کودک را تخمین زد اما عموما کودکان در هفته ی اول گریه ی زیادی نمی کنند مگر اینکه به دلیل تجمع زیاد دور او احساس کلافگی به آن ها دست دهد. اگر گریه ی کودک شدید  شد و دلیل آن را متوجه نشدید بهتر است کودک را به پزشک نشان دهید.

نوزادان با گریه کردن می گویند که چه می خواهند و حتی ممکن است به دلیل تغییرات به وجود آمده در زندگی بیرون از رحم نا آرام شده و گریه کنند در این صورت می توانید او را قنداق کنید همچنین نوزادان در هفته ی اول تا بهانه گیر نشوند و به چیزی احتیاج نداشته باشند گریه نخواهند کرد.

حمام کردن نوزاد یک هفته ای

نوزاد را درهفته ی اول باید تمیز نگه دارید و تا زمانی که بند ناف نوزاد از بین نرفته است نباید او را در آب زیاد یا وان بگذارید.

نباید نوزاد را خیلی زیاد در آب نگه دارد زیرا موجب خشکی پوست می شود در چند روز اول می توانید او را با یک اسفنج خیلی نرم بشویید و از اطراف گردن او شروع به شستن کنید بهتر است پیش از حمام بردن نوزاد تمام وسایل او را آماده کرده و از شخصی کمک بخواهید.

بازی با نوزاد یک هفته ای

این مسئله برای بسیاری از افراد هیجان آور است اما به دلیل نداشتن ادراک در زمان تولد تا یک ماهگی به بعد نمی توانید با نوزاد بازی کنید اما مادران می توانند در حین شیر دادن به نوزاد او را در 25 سانتی صورت خود نگه دارند تا نوزاد بتواند مادر را ببیند و مادر با نوزاد حرف زده و او را نوازش کند.

از دیگر کارهایی که برای نوزاد یک هفته ای می توانید انجام دهید ماساژ دادن کودک با روغن های مخصوص می باشد و نوزاد از این کار لذت می برد.

نکات طلایی نگهداری از نوزاد

از نکات طلایی نگه داری از نوزاد در هفته ی اول باید بگوییم که در ابتدا نگذارید کسی نوزاد را ببوسد زیرا پوست نوزاد در حین تولد بسیار نازک است و بوسیدن می تواند به پوست نوزاد آسیب بزند همچنین ممکن است شخصی بیمار باشد و با بوسیدن نوزاد بیماری خود را به او منتقل کند.

نوزاد در هفته اول و بعد از آن ممکن است به صورت متوالی عطسه کند نگران نباشید این یک امر طبیعی است و نوزاد با این کار مخاط بینی خود را تمیز می کند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.