مادریار

پنج ماهگی نوزاد

معرفی باید ها و نباید های مربوط به نوزاد پنج ماهه

کلیه خصوصیات نوزاد پنج ماهه

در ماه پنجم تولد نوزاد، با دیدن کارهای جدید او شگفت زده می شوید. از جمله کارهای جدید می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که او سعی می کند به تنهایی بنشیند و همچنین در حین بازی کردن با دست ها یا پاهای خود سعی می کند صداهایی مانند حرف زدن از خود دربیاورد. اگر می خواهید درباره ی ویژگی های نوزاد پنج ماهه و راه های مراقبت از او بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

تغذیه نوزاد پنج ماهه

نوزاد در این ماه با ولع و اشتهای بیشتری غذا می خورد و متوجه می شوید مدت زمان تغذیه او نیز بیشتر شده است در این صورت می توانید در این ماه غذاهای کمکی مانند موز و سیب پوره شده، حریره بادام و… را با دستور پزشک به نوزاد خود بدهید که موجب وزن گیری او خواهد شد. مقدار غذای جامدی که به نوزاد می دهید به اشتهای او و مقدار شیری که نوزاد مصرف می کند بستگی دارد بنابراین در دادن غذای جامد به نوزاد زیاده روی نکنید و سعی کنید دفعات گرسنگی و شیردهی به نوزاد را متعادل نگه دارید.

پنج ماهگی نوزادخواب نوزاد پنج ماهه

نوزاد پنج ماهه در شبانه روز به 11 الی 16 ساعت خواب نیاز دارد که آن را بین 10 تا 11 ساعت خواب در شب و باقی را در طی روز به صورت چرت کوتاه مدت جبران می کند. به این موضوع توجه کنید که الگوی خواب کودک با توجه به نوع رشد و محیط زندگی متفاوت خواهد بود.

در این ماه بهتر است از امنیت کودک در حین خوابیدن اطمینان حاصل کنید چراکه کودک در این ماه چرخیدن را اغاز می کند. همچنین توجه کنید که کودک خود را هرگز برروی شکم نخوابانید و بهتر است اگر می خواهید کودک را برروی شکم بخوابانید مدت زمان آن کوتاه بوده و خود درکنار کودک باشید.

بدن نوزاد در ماه پنجم

قد نوزاد پنج ماهه به طور میانگین بین 57 تا 70 سانتی متر می باشد و وزن آن ها از 5 کیلوگرم آغاز شده و نهایتا ده کیلوگرم است. وزن نوزاد تا سن پنج ماهگی به صورت طبیعی باید دوبرابر شود و پس از آن رشد او کند خواهد شد که این موضوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اگر احساس می کنید در این ماه نوزاد شما بد اخلاق شده و همچنین با ولع همه چیز را به دهان برده و به لثه های خود می کشد و همچنین بزاق دهان او بیشتر شده است به صورتی که باید آب دهانش را با دستمال پاک کنید بهتر است آماده باشید که به زودی اولین دندان های کودک شما از لثه هایش بیرون می آید.

پنج ماهگی نوزادرشد نوزاد در ماه پنجم

نوزاد در پنج ماهگی کنترل بیشتری بر روی عضلات خود دارد و دیگر همه چیز را به اسانی در دست گرفته و به دهان خود می برد. همچنین اگر کمی به او کمک کنید خواهید دید که سعی می کند به تنهایی بنشیند که بهتر است پس از کمک کردن به نشستن او، اطراف نوزاد بالشت قرار دهید تا بتواند به صورت نشسته بماند.

به دلیل فعال شدن عصب های زبان کودک او هرچه را که نزدیک خود ببیند به دهانش می برد که بهتر است همیشه اسباب بازی های تمیز و مناسب سن کودک در اطر اف او قرار دهید تا ایمنی کودک تضمین شود.

از دیگر ویژگی های رشد کودک پنج ماهه می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که اگر او را به پشت بخوابانید غلت زده و سعی می کند بر روی زمین بخزد که این موضوع باعث تقویت عضلات او شده و او را برای چهاردست و پا حرکت کردن آماده می کند. بنابراین باید در ماه پنجم، نوزاد خود را در جای بلند مانند تخت قرار ندهید زیرا او غلت زدن و خزیدن را فرا گرفته است.

نوزاد پنج ماهه اکنون به صداها، به ویژه صداهای بلند حساسیت بیشتری نشان می دهد و اگر نام نوزاد خود را از دور و با صدای بلند بر زبان بیاورید خواهید دید که او به طرف شما می چرخد. حافظه ی بلند مدت نوزاد پنج ماهه کامل تر شده به گونه ای که او افراد ناشناس را از شخصی که چند روز پیش دیده است تشخیص می دهد و با گریه یا لبخند واکنش خود به اشخاص را نشان می دهد.

بهداشت و ایمنی نوزاد پنج ماهه

کودک در پنج ماهگی به آزمایش و واکسن خاصی نیاز ندارد زیرا در ماه گذشته واکسن های ضروری را دریافت کرده و همچنین معاینات لازم برای بررسی وزن، قد و دیگر قسمت های بدن نوزاد صورت گرفته است اما در این ماه باید از کودک خود در برابر تب، عفونت گوش و… به دلیل آمادگی برای دندان درآوردن نوزاد مراقبت کنید و اگر کودک شما به تب دچار شد بهتر است با تجویز پزشک به او استامینوفن که تب بر است بدهید.

پنج ماهگی نوزادنگرانی های مادر یک نوزاد پنج ماهه

ممکن است کودک شما روال رشد خود را به صورت طبیعی طی نکند به ویژه اگر نوزاد زودتر از موعد به دنیا آمده باشد اما اگر با گذشت زمان و دادن مهلت به کودک در پنج ماهگی نشانه های زیر را مشاهده  کردید بهتر است هرچه سریع تر نوزاد خود را نزد پزشک متخصص برای انجام معاینات ببرید.

  • نداشتن واکنش به صداهای اطراف
مطالب مرتبط

این امکان وجود دارد که نوزاد شما متوجه اینکه اسم او را صدا می زنید یا با او صحبت می کنید نشود اما قطعا واکنشی نسبت به صداها از خود نشان می دهد که اگر به مرور زمان متوجه شدید که کودک شما نه تنها به هیچ صدایی واکنش نشان نمی دهد  بلکه صدایی از خود در نمی اورد بهتر است او را نزد پزشک ببرید زیرا ممکن است نشانه ی ناشنوایی باشد.

  • نداشتن تمرکز برای نگه داشتن اجسام در دست خود

کودک پنج ماهه باید بتواند اجسام معلق و ساکن را به راحتی در دست خود نگه دارد و به دهان خود ببرد که اگر متوجه شدید نوزاد شما قادر به نگه داشتن اجسام در دست خود نیست، نشان دهنده ی این موضوع است که نوزاد شما ضعف عضلانی داشته یا عضلات بدن او به صورت طبیعی رشد نمی کنند.

  • نوزاد بدن خود را سفت نگه می دارد.

اگر نوزاد پنج ماهه ساعات طولانی به یک صورت بوده و تکان نمی خورد شما باید نگران او شوید زیرا همانطور که بیان کردیم نوزاد در این ماه باید غلت بزند و خود را برای چهاردست و پا حرکت کردن آماده کند.

  • نداشتن واکنش

نوزاد در ماه پنجم تولد خود نسبت به افراد واکنش نشان می دهد، به عنوان مثال با دیدن افراد غریبه لبخند زده یا گریه می کند و اگر نوزاد شما در شرایط مشابه هیچ واکنشی نه تنها به افراد غریب، بلکه به پدر و مادر خود نشان نمی دهد و حتی لبخند نمی زند باید او را برای بررسی عقب ماندگی در رشد به پزشک نشان دهید.

  • نوزاد هیچ صدایی از خود درنمی آورد

نوزادان در پنج ماهگی با استفاده از کانال های صوتی خود صداهای نامفهومی از خود درمی آورند و یا حتی حروفی مانند م را به آسانی تلفظ می کنند و اگر نوزاد شما همیشه سکوت کرده و هیچ صدایی از خود خارج نمی کند نگران کننده است و برای بررسی اختلالات گفتاری باید او را نزد متخصص اطفال ببرید.

پنج ماهگی نوزادبازی های ماه پنجم تولد نوزاد

در ماه پنجم با توجه به توانایی های کودک می توانید با او بازی های متنوعی انجام دهید، از جمله بازی های ماه پنجم تولد نوزاد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مالیدن بینی های والدین به فرزندان

هنگامی که از سلامتی خود مطمئن هستید به عنوان مثال سرما خوردگی ندارید می توانید کودک خود را روبه هوا بلند کنید و آهسته او را روبه صورت خود پایین بیاورید و با خواندن شعر بینی نوزاد را به بینی خود بمالید. این کار باعث به وجود آمدن حس امنیت در کودک می شود.

  • قرار دادن اسباب بازی های متنوع نزد کودک

شما می توانید اسباب بازی های پرحجم که کودک با ضربه زدن بر روی آن ها صدا ایجاد می کند نزد او قرار دهید تا حس شنوایی او را تقویت کنید. از دیگر اسباب بازی ها می توانیم به اسباب بازی های موزیکال اشاره کنیم. همچنین می توانید اسباب بازی های رنگی را کنار کودک قرار دهید تا حس بینایی او را تقویت کنید.

  • ورزش با کودک

به این صور ت که مانند حرکت شنا دست و پاهای کودک را باز و بسته کنید تا علاوه بر تقویت عضلات کودک موجب به وجود آمدن حس اعتماد در کودک شوید.

  • بازی با دستان کودک

می توانید دستان کودک را در دست خود نگه دارید و سپس همزمان با تکان دادن و جمع کردن انگشتانش شعرهایی مانند لی لی لی حوضک برای او بخوانید.

از دیگر بازی ها با نوزاد پنج ماهه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خواندن شعر برای کودک و حرف زدن با او
  • آب بازی
  • جوراب بازی
  • آیینه بازی

در آخر

نوزاد شما در پنج ماهگی تغییرات زیادی می کند از جمله تغییر در الگوی خواب، ناآرام شدن به دلیل در آوردن دندان، میل به غذاهای جامد و… که موجب تعجب و ذوق زدگی شما خواهد شد.بهتر است برای رشد بهتر عملکردهای نوزاد خود زمان بگذارید و با او بازی کنید همچنین به بهداشت و ایمنی نوزاد پنج ماهه خود اهمیت دهید و مراقب سلامتی او باشید.

 

1 نظر
  1. اسیه گفت

    ببخشید نوزاد من۵ماهش داره کامل میشه گردنش کج میگیره ایا این عادی هست؟بعضی وقتا هم درست میگیره

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.