مادریار

دو ماهگی نوزاد

خصوصیات نوزاد دو ماهه و راه های مراقبت از او

همه چیز درباره ی ویژگی های نوزاد دو ماهه

هفته چهارم تولد به پایان رسیده است و نوزاد دو ماهه به مرحله ی جدیدی از زندگی خود وارد شده است، به طوری که می تواند به محیط اطراف خود توجه بیشتری نشان دهد یا با دیدن چهره ی اشخاصی که نزدیک به او قرار دارند حالت چهره ی خود را عوض کرده یا خندان کند. در ادامه با ما همراه باشید زیرا درباره ی ویژگی های نوزاد دو ماهه صحبت خواهیم کرد.

دو ماهگی نوزادتغذیه نوزاد دو ماهه به چه صورت است؟

در سن دوماهگی نوزاد باید روزانه به طور میانگین بین هفت الی ده بار با فاصله زمانی سه الی چهار ساعت تغذیه شود. شیرخوردن نوزاد با توجه به عوامل مختلفی برای نوزادان بین ده الی 15 دقیقه طول می کشد.

تغذیه در ماه دوم  ممکن است کمی کاهش پیدا کند و به عمین دلیل تغیراتی در مدفوع نوزاد ایجاد شود. اگر پزشک پس از معاینات مختلف تشخیص داد که تغذیه ی نوزاد طبیعی است با وجود اینکه او خیلی کم شیر می خورد جای نگرانی نیست زیرا وزن نوزاد به صورت نرمال افزایش می یابد.

همچنین خوب است بدانید نوزادان در دوماهگی نباید هیچگونه غذای جامد و حتی مایعی مصرف کنند، به این دلیل که دستگاه گوارش آنان هنوز به صورت کامل رشد نکرده و آمادگی هضم هیچ نوع غذایی به جز شیر مادر یا شیر خشک را ندارد.

نوزاد دو ماهه چند ساعت در روز باید بخوابد؟

در این دو ماه والدین اندکی با برنامه خواب کودک خود آشنا شده اند و می دانند در این ماه نوزاد چه زمانی می خواهد بازی کند و چه زمانی قصد خوابیدن یا شیر خوردن دارد، با این وجود برنامه خواب کودک گاهی اوقات به صورت روزانه تغییر می کند که طبیعی است.

به صورت نرمال نوزادان دو ماهه در شبانه روز حدودا بین 14 الی 18 ساعت به خواب احتیاج دارند و ساعات خواب آن ها از سی دقیقه یا سه ساعت شروع شده و ممکن است تا هفت ساعت ادامه داشته باشد. اما در بین خواب شیر دادن به نوزاد را فراموش نکنید.

دوماهگی نوزادواکسن های مربوط به دو ماهگی نوزاد و مراقبت های پس از آن

دو ماهگی نوزادواکسن هایی که نوزاد دو ماهه باید دریافت کند شامل موارد زیر می باشد.

  • واکسن که به صورت تزریقی به نوزاد زده می شود و پنجگانه نام دارد.

این واکسن عبارت است از دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت ب و هموفیلوس انفولانزا و خوب است بدانید این واکسن در قسمت خارجی ران نوزاد زده می شود.

  • واکسن فلج اطفال

این واکسن به صورت خوراکی و قطره به نوزاد داده می شود.

ممکن است نوزادان پس از دریافت واکسن ها تب کنند و قسمت تزریق واکسن ها قرمز شده و دردناک باشد. در این صورت باید مراقبت های ویژه ای از کودکان شود و برخی از اقدامات پس از دریافت واکسن دوماهگی به شرح زیر می باشد.

  • دادن قطره ی استامینوفن مخصوص کودکان به نوزاد

برای دادن قطره به نوزاد بهتر است ابتدا از پزشک او در این رابطه سوال کنید و اگر پزشک نوزاد این قطره را برای نوزاد تجویز کرد می توانید طبق دستورالعمل پزشک، وزن نوزاد را دو برابر کرده و به تعداد عدد به دست آمده هر هشت یا هر چهارساعت یک بار به او قطره بدهید.

قطره موجب تسکین درد و کاهش تب می شود و تا زمان قطع کامل تب کودک بهتر است به او قطره بدهید تا از بالا رفتن درجه ی تب جلوگیری کنید.

توجه کنید که اگر با دادن قطره به کودک تب او کم نشد بهتر است برای جلوگیری از تشنج و… به پزشک مراجعه نمایید و از درمان های خانگی یا دادن اسپرین به نوزاد خودداری کنید.

مطالب مرتبط
  • جلوگیری از تورم در محل تزریق

با حوله ی سرد محل تزریق و اطراف آن را تا 24 ساعت خنک نگه دارید تا تورم، درد و قرمزی آن کاهش بیابد. توجه کنید که قرار دادن یخ در آن ناحیه کار درستی نیست و تنها باید با حوله، پارچه یا کمپرس آب سرد درون حوله این کار را انجام دهید.

  • لباس های گشاد و تا حد امکان خنک یا نخی به نوزاد خود بپوشانید. همچنین بهتر است دمای اتاق را خنک نگه دارید.
  • کودک پس از دریافت واکسن تا حدی کم اشتها می شود اما بهتر است تا آنجا که امکان دارد، برای جلوگیری از کم آبی بدن نوزاد به او شیر بدهید.

دوماهگی نوزاددر زمان دوماهگی نوزاد چه نکات بهداشتی حائز اهمیت می باشد؟

برای افزایش ایمنی و بهداشت نوزاد بهتر است نوزاد را هفته ای دو تا سه بار حمام ببرید. همچنین خوب است پس از هربار مدفوع و تعویض پوشک برای جلوگیری از سوختگی بدن نوزاد را بشویید و از پودر بچه یا کرم های مخصوص در آن ناحیه استفاده کنید.

از دیگر کارها که در رابطه با ایمنی بدن نوزاد است، توجه به تعداد مدفوع روزانه نوزاد می باشد که باید نوزاد دوماهه در طول روز حداقل یک و حداکثر پنج بار مدفوع کند و اگر نوزاد بیش از 48 ساعت مدفوع نکرد بهتر است او را به پزشک نشان دهید.

از دیگر کارهای مربوط به بهداشت نوزاد دوماهه باید به کوتاه کردن ناخون های دست و پای او اشاره کنیم که می توانید این کار را زمانی که نوزاد خواب است با ناخون گیر مخصوص نوزادان انجام دهید.

مراحل رشد نوزاد در دو ماهگی به چه صورت می باشد؟

نوزاد در ماه دوم تولد خود، می تواند توجه خود به اطراف را به صورت واضح تری با انجام عکس العمل هایی نشان دهد. از عکس العمل هایی که نوزاد دوماهه در رشد طبیعی خود نشان می دهد می توانیم به درآوردن صداهای جدید، لبخند، تکان دادن سرش به طرف صداهای مختلف و… اشاره کنیم.

وزن نوزاد در ماهه دوم تولد افزایش می یابد و برای نوزادان دختر و پسر وزن بین 5 تا 7 کیلوگرم طبیعی است و قد او نیز حدود یک تا سه سانتی متر افزایش خواهد یافت. توجه کنید که قد و وزن نوزادان با توجه به نوع تغذیه متفاوت است و اگر پزشک کودک پس از بررسی رشد قدی، وزنی و اندازه گیری سر نوزاد رشد او را طبیعی عنوان کرد جای نگرانی نیست حتی اگر او اندکی رشد کرده باشد.

دو ماهگی نوزاددر ماه دوم تولد چه تغیراتی در بدن نوزاد ایجاد می شود؟

بدن نوزاد دوماهه کامل تر شده به گونه ای که او دیگر می تواند بر روی تکان دادن دست، پا و سرش تسلط بیشتری داشته باشد.خوب است بدانید استخوان نوزاد از دوماهگی به بعد از حالت نرم بودن خارج می شود و شکل می گیرد. والدین برای تقویت رشد جسمانی و بدن نوزاد می توانند اشیاء رنگی را در اطراف او قرار دهند و نوزاد را تشویق کنند که سر خود را به طرف اشیاء خوش رنگ چرخانده یا بلند کند.

نگرانی های مادر یک نوزاد دو ماهه

بسیاری از نگرانی های والدین در این ماه به ویژه اگر ان ها بی تجربه باشند ممکن است بی مورد باشد. همچنین برخی از کودکان نسبت به سن خود دارای رشد سریع یا ضعیف تری می باشند که باید برای بررسی دقیق رشد آن ها اندکی صبور باشید. اطلاعاتی در زمینه رویداد های ماه دوم تولد است که ار ادامه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نشانه هایی وجود دارد که باید پس از سن دو ماهگی به آن توجه کنید و اگر نوزاد نسبت به سن خود نتوانست برخی از حرکات را انجام دهد مادر نوزاد برای رفع نگرانی ها باید به پزشک متخصص مراجعه نماید.

از علائمی که نشان دهنده ی تاخیر در رشد نوزاد می باشند و باعث نگرانی مادر می شوند به شرح زیر خواهند بود.

  • هنگامی که نوزاد را بر روی شکم قرار می دهد باید تلاش کند تا سرخود را بلند کند، اگر نوزاد این کار را انجام نداد باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • اینکه نوزاد نتواند سرخود را نگه دارد کمی طبیعی است اما نوزاد در سن دو ماهگی و به خصوص در حالت نشسته باید تلاش کند تا سر خود را نگه دارد یا بر روی وسیله ای تکیه دهد.
  • اگر نوزاد نتواند دستان خود را به طرف دهانش ببرد طبیعی نیست.
  • نوزاد باید در برابر صدا ها واکنش نشان دهد. همچنین در صورت قرار دادن اجسام رنگی و جذاب در اطراف نوزاد، او باید بتواند با سر یا چشمانش آن ها را دنبال کند.
  • نوزاد در دو ماهگی می تواند نسبت به محیط واکنش نشان دهد و لبخند بزند اگر او نسبت به صدا و محیط پیرامونش واکنشی نشان نداد بهتر است او را نزد متخصص ببرید.
  • نوزاد در دو ماهگی می تواند صداهای مختلفی از خود یا از ته گلوی خود خارج کند و حتی همزمان دست و پاهای خود را تکان دهد. اگر از دهان نوزاد به جز گریه کردن هیچ صدایی خارج نشود باید نگران شوید.
  • از دیگر نگرانی ها در سن دو ماهگی می توانیم به واکنش نشان ندادن در برابر بازی هایی که با نوزاد می کنید اشاره نماییم.

بازی های مناسب نوزاد دو ماهه

دو ماهگی نوزاددر این سن با توجه به آگاه تر شدن نوزاد والدین می توانند بازی با نوزاد دو ماهه را به گونه ای انجام دهند که به رشد بدن و تقویت اندام های او کمک بسزایی کرده باشند. از جمله بازی هایی که می توانید با کودک دو ماهه انجام دهید که علاوه بر سرگرم کردن او به عنوان محرکی برای رشد نوزاد باشد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ماساژ پاهای نوزاد در حین تعویض پوشک و قلقلک دادن نوزاد.
  • نگه داشتن نوزاد بر روی پاهایش برای تقویت عضلات.
  • انجام بازی لی لی حوضک و… با دستان کودک.
  • قرار دادن اسباب بازی های امن با جنس های مختلف نظیر زبر، نرم و… در دسترس نوزاد برای تقویت حس لامسه او.
  • با قرار دادن اشیاء زیبا، جذاب و رنگی در اطراف کودک علاوه بر اینکه او را سرگرم کرده، نوزاد را نسبت به محیط اطرافش علاقه مند و کنجکاو کنید.

دوماهگی نوزاددر آخر

توجه کنید که به نوزاد در ماه دوم تولد خود نباید هیچ مواد غذایی دیگری به جز شیرمادر بدهید و همچنین بهتر است در زمان تعیین شده به مراکز تزریق واکسن های دوماهگی مراجعه نمایید و زمان تزریق واکسن های دوماهگی نوزاد را فراموش نکنید.

در این ماه باید نسبت به تغذیه نوزاد خود و حداقل یک بار مدفوع کردن نوزاد توجه کنید تا نسبت به تغذیه ی کافی نوزاد و نبود مشکل در بدن او اطمینان حاصل کنید.

4 نظر
  1. نیما گفت

    نوزاد دو ماهه داریم. آب دهان را در دهانش نگه میدارد، سپس سرفه میکند و احساس خفگی و بعد هم گریه. علتش چیست؟

  2. مهراب ابراهیمی گفت

    خوبه خوبه عالی

  3. maryam گفت

    سلام من بچه ام دوماهشه همش گریه میکنه خیلی کم پیش میاد که از خواب بیدار بشه گریه نکنه و بازی کنه علتش چیه؟

  4. مامانِ دایاناکوچولو گفت

    ممنون برای اطلاعات مفیدتون.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.