مادریار

نقش پدر در دوران بارداری

پدر در دوران حاملگی مادر چه نقشی می تواند ایفا کند؟

در واقع این مادر هست که وظیفه‌ی حمل جنین در دوران بارداری را دارد.ام نقش پدر نیز در شکل گیری روحیات جنین تاثیر بسزایی دارد. مراقبت پدر از مادر به هنگام بارداری مسئله‌ای مهم است و نکات مهمی هستند که پدر باید آن‌ها را بداند .دوران بارداری نه تنها برای بانوان بلکه برای مردان نیز ویژگی های خاص خود را دارد. این نکته یادآوری می‌کند که مردان نیز در طی 9 ماه بارداری همسرانشان نیاز به آمادگی دارند.

“پدر و بارداری” در تحقیقات

طبق بررسی های انجام شده درباره ی رابطه ی پدر و بارداری در تحقیقات انجام شده، دانشمندان به این نتیحه رسیده‌اند که با پیشرفت بارداری مادر، تغییراتی در پدر مانند تغییرات احساسی، فیزیکی، و هورمونی پدیدار می‌شود. یافته‌ های محققان در دانشگاه هاروارد بیان میکند که دو هورمون اصلی در پدران آینده تغییر می‌ کند، تستوسترون کاهش می ‌یابد و پرولاکتین افزایش می‌یابد. دانشمندان معتقدند که مردان به فرمان‌های شیمیایی بارداری که از پوست و تعرق غدد بانوان باردار در هوا پخش می‌شود، واکنش نشان می‌دهند. حتی دیده شده که وزن پدر نیز در طی بارداری  مادر تغییر می‌کند. بنابر‌این چنین هورمون‌هایی است که مردان را برای پدر شدن آماده می‌کند. این تغییرات باعث می‌شود که مردان مراقبت از بانوان را بیش از پیش رعایت کنند و بانوان در طی بارداری احساس رضایت بیشتری داشته باشند. مادران با احساس رضایت بیشتر و بدون دغدغه و اضطراب نوزادان آرام‌تر و سالمی‌تری را به دنیا می‌آورند.

 

راه‌های مراقبت پدر از مادر باردار

مراقبت پدر از مادر باردار

تاثیر گذارترین فاکتور مراقبت پدر از مادر باردار توجه خاص به او در این دوران است. چندی از راه های مراقبت پدر از مادر باردار به شرح زیر می باشد:

  • ماساژ دادن پاهای مادر: این کار باعث می‌شود استرس مادر کم شود و که همچنین با او صحبت کنید.
  • تمیز کردن دست‌شویی و حمام: این کار شاید در اولویت بالا قرار نداشته باشد اما آیا کسی هست که از دست‌شویی و حمام کثیف خوشش بیاید؟
  • در کلاس‌های آموزشی زایمان بچه شرکت کنید: سعی کنید اطالاعاتی در مورد زمانیکه مادر با درد زایمان روبرو می‌شود کسب کنید و بدانید که چه کاری باید انجام دهید. همچنین به پاسخ‌های احتمالی که در ذهن شما به عنوان پدر مطرح می‌شود، پاسخ داده شود.
  • بگذارید مادر ساعاتی در روز را استراحت کند: پدر کودک بدنیا نیآمده میتواند در خیلی از کارهای خانه مانند پرداخت قبوض، شستن ظرف‌ها، مرتب کردن و گردگیری منزل به مادر کمک کند.
  • به همسرتان بیشتر توجه کنید: همسر خود را به صرف شام به بیرون ببرید، همچنین در لحظاتی مانند تلوزیون تماشا کردن دست خود را بر روی شکم مادر قرار داده و کودک را احساس کنید.

 

پدر و کلاس های آمادگی جسمانی و یوگای بارداری

 

پدر آگاه منتظر

شرکت در کلاس‌های آموزشی زایمان برای پدران از جمله کارهایی است که پدران منتظر میباستی انجام دهند. اما چرا؟ عدم آگاهی و آمادگی منجر به بروز اضطراب و درنتیجه کاهش اعتمادبه‌نفس می‌گردد. بنابراین اولین قدم برای آماده کردن پدر افزایش شناخت وی نسبت به تغییرات انجام‌شده و ارتقای بهداشت روحی و جسمی خود می‌باشد. وجود یک پدر آگاه منتظر، از این طریق در روند بارداری و سلامت جنین تأثیر مثبت و مستقیمی  دارد. پدر آگاه با اعتمادبه‌نفس باعث کاهش ترس و استرس در مادر می‌شود.

نقش ورزش در آمادگی پدر و مادر در بارداری

با در نظر گرفتن نقش ورزش در آمادگی پدر و مادر در بارداری  می توان گفت این آمادگی حربه‌‌ای است که از طریق آن با تغییراتی که منجر به عوارض کوتاه مدت و دراز مدت در زمان بارداری و زایمان می‌شود مقابله کند. البته این آمادگی به مادر کمک می‌کند تا در مراحل مختلف زایمان به یک سطحی از سلامتی جسمی و روحی دست پیدا کند تا از این طریق باعث کاهش احساس انقباضات زایمانی و افسردگی بعد از آن گردد. یکی از دلایل افزایش مداخلات پزشکی یا حتی افزایش درخواست این گونه مداخلات از جانب مادران این است که بسیاری از آنان برای تحمل درد آماده نیستند، بنابراین دردهای زایمانی را یک نوع خیانت نسبت به خود تصور کرده و همین احساس توانایی آنان را جهت سازش با درد کاهش می‌دهد. ترس در این برهه زمانی طبیعی است و همین ترس باعث شدیدتر شدن میزان درد شده و با افزایش ترس، چرخه ترس، هیجان، و درد تکرار می‌شود.

 پدر و یوگا در دوران بارداری

هدف این است تا با آشتی پدر و یوگا در دوران بارداری، به مادر کمک کنیم تا آستانه‌ی دردش بالاتر برود. این بدین معنا نیست که پدر باید نسبت به تمام تمرینات یوگا اشراف داشته باشد، بلکه بهتر است نسبت به تمریناتی که مخصوص یوگا است  آمادگی و آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند در ساعاتی از روز با مادر تمرین کند. همچنین این تمرینات که به مردان آموزش داده می‌شود، باعث کمتر شدن استرس و افزایش اعتماد به نفس و درنتیجه افزایش آرامش پدران به هنگام درد زایمان همسرانشان می‌شود.

 

مطالعه و بالابردن سطح آگاهی پدرانه در دوران بارداری

 

آگاهی پدر در دوران بارداری

 

طبق تحقیقاتی که در مجله حکیم سید اسماعیل جرجانی: سال5: شماره1: بهار و تابستان 96 انجام گرفته شد، مشارکت مردان در مراقبت هاي دوران بارداري اثرات مثبتی بر مادر و کودك داشته است. این درحالی است که موانعی مانند عدم آگاهی پدر د ر دوران بارداری و همچنین آگاه نبودن به مراقبت هاي بارداري، مسائل اقتصادي، فرهنگی و مشکلات مربوط به سیستم بهداشتی سد راه پدران جهت همکاري در مراقبت هاي دوران بارداري می‌باشند. باتوجه به اثرات مثبت مشارکت پدر در بهداشت بانوان باردار، باید آنها را با روش های مشارکت سازنده در این دوران آشنا نمود. اما یک پدر به هنگام بارداری همسرش در چه مواردی باید آگاهی کسب کند؟

نیاز توجه و عشق در دوران باردای

 

یکی از موارد ویژه، نیاز به توجه و عشق در دوران بارداری، حمایت و افزایش توقعات زنان است که مردان به هنگام بارداری همسرانشان باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. شناخت موانع مشارکت مردان در مراقبت هاي دوران بارداري همسرانشان کمک به مردان این امکان را می‌دهد تا وضعیت فعلی را بهتر درک کنند.

 

ترک سیگار پدر در دوران بارداری

 

دود دست دوم و فواید ترک سیگار

اینکه مردان وظیفه‌ی حمل فرزندانشان را ندارند و در نتیجه سیگار کشیدن یا نکشیدن آن‌ها چه تاثیری بر روی جنین دارد، سوالی است که در این قسمت پاسخ داده خواهد شد. شاید بدانیم که استنشاق دود دست دوم سیگار بسیار مضرتر از دودی است که فرد سیگاری آن را استنشاق می‌کند. دود دست دوم حاوی تقریبا 4000 مادۀ شیمیایی است که بسیاری از آنها در بروز سرطان نقش دارند. قرار گرفتن در معرض این دود در دوران بارداری برای مادر و جنین خطراتی نظیر سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، اختلالات رفتاری و یادگیری بعد از تولد را بدنبال دارد. توصیه می‌شود به منظور کاهش این خطرات، پدران  به طور کلی مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

 

نقش پدر در رژیم غذایی خانواده در دوران بارداری

 

نقش پدر در توجه به رژیم غذایی مادر باردار

رژیم غذایی پدر در قبل از بارداری همسر تاثیر بسیاری در سلامت جنین دارد .اما چون تهیه مواد غذایی منزل برعهده ی پدر است، نقش پدر در رژیم غذایی خانواده در دوران بارداری و سلامت تغذیه مادر پررنگ تر می شود.

برای جلوگیری از نارسایی مادرزادی فولات و فولیک اسید لازم است مصرف شود. مصرف کلسیم و ویتامین دی برای تقویت استخوان‌ها و همچنین پروتئین برای رشد بهتر لازم است.

 

 

ارتباط پدر با جنین در دوران بارداری

 

 

 

جنین همه‌ی وقت را با مادر می‌گذراند و پدر ممکن است از خود بپرسد که  چگونه می تواند با جنین ارتباط برقرار کند. حرف زدن پدر و مادر با جنین باعث ایجاد پیوند محکم بین خانواده و او می‌شود. با صحبت کردن با جنین، والدین به رشد عصبی و عاطفی او کمک می‌کنند. علاوه بر این یک روش مهم برای ایجاد روابط جدید با او  صحبت کردن است و این فعالیت می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد چون جنین اغلب با حرکت کردن، به صدا های خاص واکنش نشان می دهند. پدر باید توجه داشته باشد که ارتباط  پدر با جنین در دوران بارداری باعث آرامش مادر نیز می شود. لذا با این اقدامات می‌توانید ارتباط موثری با جنین در دوران بارداری داشته باشید.

 

اقدامات پدر در دوران بارداری

 

  1. شکم مادر را به ملایمی ماساژ دهید.
  2. همسرتان را به شنا کردن راغب کنید.
  3. برای جنین آواز بخوانید و با او صحبت کنید. صحبت با جنین، مهارت‌های صحبت کردن و کلامی کودک را افزایش می‌دهد و مهارت های زبانی آن ها را تحریک می کند.علاوه بر این، توسعه شنوایی را در سنین پایین تقویت خواهد کرد و تز احتلالات زبانی کودک در آینده جلوگیری می‌کند.
  4. تمرینات یوگای بارداری را با همسرتان که در بخش‌های گذشته به آن اشاره کردیم انجام دهید.
  5. برای همسرتان بیشتر گل بخرید تا در معرض استنشاق گل بیشتر قرار بگیرد.
  6. با همسرتان قدم بزنید. قدم یک تمرین عالی برای فعالیت بدنی خود و مادر است. حتی اگر از سرکار برمی‌گردید سعی کنید در روز بین 20 تا 30 دقیقه با همسر خود قدم بزنید.

نقش و اقدامات پدر در دوران بارداری مادر  از نظر روحی و روانی بسیار مهم است. همچنین با توجه بیشتر پدر به مادر در دوران بارداری ایشان باعث کمتر شدن استرس مادر و همچنین بالا رفتن میزان آگاهی از این دوران بیشتر می‌شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.