مادریار

نام گذاری کودک

اهمیت نام گذار نوزاد و روش های انتخاب اسم

انتخاب نام نیکو برای کودکان حائز اهمیت است.زیرا این نام همیشه با اوست و از او جدا نمی شود به همین دلیل باید در نام گذاری کودک بسیار حساس بود.نام گذاری کودک بر اعتماد به نفس و شخصیت اجتماعی او تاثیر مثبت و منفی می گذارد به همین دلیل باید دقت فراوان کنیم.

راه های زیادی برای نام گذاری کودک وجود دارد.در اسلام نیز روایات احادیث بسیار زیبایی برای انتخاب نام نیکو برای دختران و پسران آمده است.

نام گذاری کودکاهمیت نام گذاری کودک

احترام به خردسال

نام گذاری کودک دارای اهمیت بالایی است.چون نام نیک باعث تکریم و احترام به خردسال می شود.

علاقه به خردسال

نام کودک طرز تفکر خانواده را نشان می دهد.انتخاب نام زیبا علاقه خانواده را به کودک نشان میدهد.

عواقب نام زشت برای کودک

گاهی به دلیل بی سوادی،نداشتن فرهنگ و بی توجهی به اهمیت انتخاب نام،نامی برای کودک می گذاریم که در آینده کودک را دچار ناراحتی و در بستر استهزا قرار می دهیم.

در این صورت کودک ممکن است دچار مشکلاتی همچون: افسردگی،احساس حقارت،گوشه گیری،سرخوردگی،انزوا،نداشتن تعامل اجتماعی و … شود.

نظر روان شناسان در مورد اهمیت نام گذاری کودک

روان شناسان می گویند حق نام و تابعیت،بالاتر از یک بر چسب یا یک عنوان خاص است.

نام نشانه شخصیت و هستی جدا گانه است.

هم چنین می گویند:هر کودکی با نام وجود پیدا می کند،دارای شخصیت و استقلال می گردد.

نام بخشنده هویت به انسان است.وقتی اسم یکی از اجداد را روی فرزند می گذارید یعنی به وجود او نیز حیات داده اید.

تاثیر نام نیک بر شخصیت کودک

چون هر اسمی دارای یک معنای به خصوص است.با صدا زدن مکرر آن معنا نیز تکرار می شود.ویژگی آن اسم در ذهن کودکان و روان آن ها تاثیر می گذارد.آن معنا با روحیه شخص ارتباط برقرار می کند،در سعادت و شقاوت کودک تاثیر مثبت و یا منفی خواهد گذاشت.

تاثیر اسم در بزرگ سالی

تاثیر اسم هایی که در کودکی برایشان انتخاب می کنیم را در بزرگ سالی خواهیم دید.

شاید بعضی از اسم ها برای یک کودک زیبا به نظر برسد،اما وقتی بزرگ شد زیاد هم جالب نباشد.

مطالب مرتبط

اسم ها باید خوب باشند تا با شخصیت و صاحب یک مسئولیت اجتماعی تناسب داشته باشد.

نام هر کس اهمیت زیادی در زندگی فردی اش دارد.نام شعور و شخصیت ذاتی انسان را شکل می دهد.اسم نشانه فرهنگ و اعتقاد فرد می باشد.

برای انتخاب نام عجله نکنیدتاثیر خوب وبد آن بر شخصیت کودک بسیار زیاد است.

اسم ها داراری بار عاطفی و روانی هستند.

اگر اسم کودک به گونه ای باشدکه دیگران بتوانند او را مورد استهزاء قرار دهند،کودک سعی می کند اسمش را تغییر دهد و این کودک مستعد دریافت ترس،اضطراب،افسردگی در زندگی اش خواهد شد.

اسم مکان

قرار دادن اسم مکان های تاریخی و غیره روی کودک اشتباه است،زیرا در مصاحبه های شغلی رد خواهند شد.نام هر کس روی دیگران یک نوع قدرت دارد که می تواند تاثیر گذار باشد.

اعتبار در بزرگ سالی

اسم های خوب و زیبا به فرد اعتبار می دهد.نام گذاری کودک با اسم زیبا طرز تفکر دیگران را روی فرد تغییر می دهد.

تجسم فرد از روی اسمش

گاهی کسی را نمی شناسیم ولی از روی اسمش تصوراتی در مورد فرهنگ،اعتقاد،شخصیت،سن،شغل وجایگاه اجتماعی اش داریم.اما ممکن است اسم فرد با شخصیت و شعور ذاتی اش کاملا متفاوت باشد.

مثلا نام اسکندر برای یک مرد ریز نقش و کوتاه قد اصلا مناسب نیست.اسکندر یکی از نام های دشمنان اسلام و ایران بوده است که گذاشتن آن برای اسم کودکان نکوهش شده است.

نام گذاری کودکتغییر نام

بعضی افراد وقتی بزرگ می شوند.اسم اشان را دوست ندارند و تمایل به تغییر آن دارند.این تغییر نام از مشکلات ذهنی،شخصیتی و … نشات می گیرد.

تغییر نام باعث بروزشکاف بین اکنون و دوران کودکی فرد می گردد.کسانی که دو اسمی هستند مشکلات احساسی و رفتاری زیادتری را نسبت به سایرین خواهند داشت.

زیرا این گروه افراد در خانواده و در محیط های اجتماعی دو اسمی هستند،این امر باعث جدایی احساس بین مردم می شود.

نشانه هویت

نام مناسب باعث ایجاد رابطه بین انسان ها می شود.گسترش هرگونه پیوند اجتماعی از طریق اسم انجام می گیرد.سعدی شاعر معروف پیوند عشق و نام نیک را با هم می داند.

نام نشانه هویت و هویت باعث شناخت می گردد.نام ها نشانه ظاهری و غیر ظاهری هر فردی است که مردم با آن ها خاطره های تلخ و شیرین دارند.

اسم هر فرد تاثیرات پایداری روی رفتار و شخصیت فرد می گذارد و گاهی نام فراتر از شناخت از روی ظاهر هم می رود.

تشخیص فرهنگ

اسم ها ابزاری برای تشخیص فرهنگ مردم جامعه هستند.اسامی کلماتی هستند که مجموعه ای از خاطرات و تصورات را با خود جا به جا می کنند.

نشانه جنسیت

اسم ها جدا کننده دختر و پسر بودن است.جنسیت را نشان می د هد.نباید اسمی برای کودک انتخاب کنیم که جنس او را نشان نمی دهد.مثلا اسم هایی مثل ایمان،میعاد و … که هم برای دختر و هم برای پسر گذاشته می شود.

اسم با معنای تحقیر آمیز

نباید روی دختران اسامی شبیه دختر بس،کفایت،خانم بس،قزبس و … را بگذارند.زیرا این اسامی نشانه نا خوشنودی از به دنیا آمدن دختر است و در آینده این دختر زندگی خوبی را تجربه نخواهد کرد.این اسامی تحقیر آمیز و تحمیلی است و تاثیر مستقیمی بر موقعیت اجتماعی دختران می گذارد.

عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت هر فرد در جامعه چیست؟

  • نام نیک
  • شغل
  • ژنتیک
  • رشد و بلوغ جسمی و روحی
  • کسانی که با فرد معاشرت دارند.

نام نیک را در ابتدا آوردیم زیرا اسم نفوذ زیادی بر شخصیت کودک دارد و آثارش تا تمام عمر و حتی بعد از مرگ نیز با انسان همراه است.

نام ما مهمترین مرجع تعریفی است که از خود داریم.

اسم باید جذابیت داشته باشد

اسم باید جوری انتخاب شود که با گذشت زمان محبوبیت خود را از دست ندهد و از مد نیافتد.باید بار عاطفی مثبت داشته باشد.زیرا باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می شود و هم چنین احساسمان نسبت به اسم خودمان باید خوب باشد.

 

تاثیر نام گذاری کودک بر اعتماد به نفس

اسم تحقیر آمیز

اسامی تحقیر آمیز اعتماد به نفس دختران را کم می کند و باعث می شود که آن ها در اجتماع کمتر ظاهر شوند.

نام جایگاه مهمی را در چگونگی مبدل ساختن تصورات و واکنش های دیگران هنگام شنیدن اسم فرد دارد.

اسم خوش آهنگ

اسم های زیبا اعتماد به نفس را بالا می برند.اسم خوش الحان باعث ایجاد احساس اطمینان فرد به خودش می گردد و نگاه مثبت افراد دیگر را نیز افزایش می دهد.

نامی که ما را با آن صدا می زنند یک نماد و یک آیینه است.مثل یک کارت ویزیت است که معرف شخصیت،فرهنگ،اعتقاد و تابعیت ماست.

اسم نماد خود است پس کسانی که اسمشان را دوست ندارند یعنی اعتماد به نفس آنان پایین است و یا اصلا ندارند.

رابطه اسم و دوست یابی

معمولا اسم های زیبا باعث دوست یابی سریع تر در کودکان می گردد.

کسانی که معنای اسمشان بار منفی دارد.شانس کمتری دارند که مردم به آن ها کمک کنند.

نام گذاری کودک شامل پیامد های وسیعی است.چون روی درک دیگران از ما تاثیر می گذارد.

اسم ازمد افتاده

تحقیقات نشان داده است که که کسانی که اسم از مد افتاده دارند تحصیلات  و اعتماد به نفس پایینی نسبت به دیگر افراد جامعه دارند.

کسانی که اسمشان دارای بار منفی است بیشتر در معرض کارهای خلاف قرار می گیرند.

اسم یک بخشی

بهتر است اسم ها طوری انتخاب شود که یک بعدی باشند.یا اینکه بتوان آن ها را به یک باره صدا بزنید.زیرا دیگران فکر می کنند که این افراد سازگاری بیشتری دارند و ممکن است بیشتر مورد قبول واقع شوند تا کسانی که دارای اسم هایی هستند که چند بخشی است.

اسم خاص

اسم ها بهتر است رایج باشند و نه ازمد افتاده،اما انتخاب نام خاص باعث ایجاد تمایز و متفاوت بودن فرد می گردد.فرد سعی می کند تا با توجه به اسم خاصش شغل یا رشته تحصیلی خاص و متفاوتی را نیز انتخاب کند.

تحقیقات نشان داده است که کسانی که اسم خاص و غیر عادی دارند،خلاق ترند و ذهن بازتری نسبت به دیگران خواهند داشت،هم چنین اعتماد به نفس آن ها بالاتر است.

اسم های خاص و معمولی هر کدام معایب و مفاد خودشان را دارند.پس برای نام گذاری کودک باید جنبه های مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید.

نام گذاری کودکتاثیر نام بر هورمون ها

آوا و آهنگ اسم می تواند روی هورمون های اکسی توسین،دوپامین و اندورفین تاثیر بگذارد.

هورمون اکسی توسین همان هورمون عشق است که روی کنترل اضطراب،عشق و هیجان،مهربانی،اعتماد به نفس و تمایلات جنسی تاثیر مثبت بگذارد.

ترشح دوپامین رابطه مستقیمی با اعتماد به نفس و موقعیت اجتماعی دارد.

اندورفین همان هورمون مسکن است که باعث کاهش درد و اضطراب می گردد.این هورمون آرامش،هیجان،عشق و رسیدن به لذت جنسی را فراهم می کند.

کاربرد اسم در اجتماع

تاثیرات کاربردی اسم ها در روابط خصوصی و عمومی در اجتماع در جوامع مختلف حائزاهمیت است و امتحان خود را پس داده است.

معمولا به همین دلیل است که اسم دختران همیشه جذاب تر از اسم پسران انتخاب می گردد.

نام می تواند تاثیرات شگفت انگیزی بر درک دیگران از ما داشته باشد.

نباید اسم ها قابل شکستن باشند.

اسم ها نباید به گونه ای باشند که دیگران توانند آن ها را شکسته و یا نصفه صدا بزنند.مثلا اسماعیل را نباید اسی یا فاطمه را نباید فاطی بگویید.زیرا تاثیر خودش را بر شکل گیری شخصیت فرد دارد.

 

راه های انتخاب نام نیک برای کودک

انتخاب اسم برای کودک باید بر اساس فرهنگ،عرف،سنت و باور، اعتقاد و شخصیت در نظر گرفته شود.باید اسامی خوش الحان و داراری بیان ساده باشند.اسم باید به گونه ای باشد که برای فرد افتخار و شخصیت به ارمغان بیاورد.

استفاده از سایت ها

سایت های زیادی هستند که اسم های زیبای دخترانه و پسرانه را ارائه می کنند.

استفاده از کتاب اسم

کتاب اسم موجود در بازار و هم چنین در ثبت احوال به مردم کمک می کند تا نام گذاری کودک دلبندشان را راحت تر انجام دهند.

مشورت با دیگران

اگر بین چند اسم نمی دانید کدام برازنده کودک شماست بهتر است با بزرگ تر ها و افراد دیگر خانوده مشورت کنید اما توجه داشته باشید که اسم قدیمی برای فرزند انتخاب نکنید.

با استفاده از قرآن

سال ها پیش اسم های زیادی را از قران استخراج کرده و در اختیار مردم قرار داده اند تا هر کس با توجه به معنی اسم ها و علاقه خودشان نامی نیکو و قرآنی برای کودکشان انتخاب کنند.نام های دخترانه وپسرانه قرانی زیادی وجود دارد.

انتخاب نام نیک در اسلام

در اسلام و همه ادیان در نام گذاری کودک بر اسامی خوب و دارای معنای زیبا سفارش شده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:که حق انتخاب نام نیک برای فرزند با پدر می‌باشد.

امام صادق علیه علیه السلام می فرماید: نام نیک برای خود انتخاب کنید زیرا در روز قیامت شما را با آن نام می خوانند و می گویند فلان بن فلان به سمت نور خود حرکت کن.

امام علی علیه السلام می فرمایند: اولین هدیه ای که هر یک از شما به فرزندتان می دهید نام خوب است پس برای آنان نام نیکو انتخاب کنید.

امام رضا علیه السلام در مورد اسم اینگونه می گویند:نخستین نیکی و احسان که پدر در حق فرزندش دارد،انتخاب نام خوب برای اوست.بنابراین نام گذاری کودک به صورت زیبا و پر معنا برای فرزندان ضرورت دارد.

امام باقر علیه السلام نیز درباره اسم فرزند احادیثی دارند:بهترین اسم ها،نام پیامبران است.بهترین نام ها باید بر بندگی خداوند دلالت کند.

امام رضا علیه السلام می فرمایند:خانه ای که اسم محمد در آن باشد.صبح و شب آن خانه با خیر و برکت همراه می شود.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند:اگر نام کودک خود را محمد گذاشتید به او احترام بگذارید، در مجالس برایش جا باز کنید و به او خرده نگیرید.

امام کاظم علیه السلام می فرمایند:هیچ گاه فقر در خانه ای که اسم محمد،علی،حسن،حسین،جعفر،طالب،عبدالله و فاطمه باشد داخل نمی شود.

امام صادق به مردی که دختر دار شده بود فرمود:حال که اسمش را فاطمه گذاشته اید هرگز او را دشنام ندهید.

نبایدهای نام گذاری در اسلام

در اسلام توصیه شده است که از اسامی پادشاهان ظالم و دشمنان اهل بیت نگذارید.

نباید از نام های بی محتوا و دارای معنایی که موجب هتک حرمت به دین شود را انتخاب کنید.

بدترین اسم ها،اسم هایی است که معنای ضرر زدن،شدت،جنگ و ظلم داشته باشد.

امام باقر علیه السلام به کودکی که نام او محمد بود گفت:هرگاه کسی اسم علی و محمد را صدا بزند،شیطان مانند سرب و مس ذوب می شود.هرگاه اسم دشمنان اسلام را بگویید،شیطانبه خوشحال می شود.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند:وظیفه پدر این است که نام نیکو برایش بگذارد و او را به نیکی تربیت کند.برایش نیز کاری شایسته بگمارد.

نام گذاری حتی قبل از تولد

از اهمیت نام گذاری کودک این است که در اسلام به انتخاب اسم برای کودکان حتی در بارداری و قبل از تولد سفارش شده است.

امیر المومنین می فرمایند:قبل از تولد کودک اسمی برایش بگذارید،زیرا اگر سقط شود در روز قیامت به نزد پدرش می آید و می گوید:چرا برایم نام انتخاب نکردی.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله کسانی که اسم خوبی نداشتند را صدا می زد و نام آنان را تغییر می داددهد.

نام گذاری کودک براساس ستاره شناسی و حروف ابجد

در علم ستاره شناسی می گویند که حرف اول اسم می تواند روی شکل گیری شخصیت و آینده کودک تاثیر بگذارد و بهتر است اسم کودک را با توجه با حروف ابجدش انتخاب کنید تا موفق و سعادت مند شود.

علم اسم شناسی حروف ابجد می گوید که حرف اول هر اسمی روی شکل گیری شخصیت کودک تاثیر می گذارد.مثلا کسانی که حرف اول اسم اشان ح است.بسیار اجتماعی،صبور و مودب هستند اما وقتی ناراحت می شوند همیشه ناراحتی را در دل خود نگه می دارند.

علم فیثاغورث می گوید که هر اسمی یک طبع را نشان می دهد و باید اسم با توجه به حروف ابجد اسم پدر و مادر انتخاب شود تا کودک سعادتمند و موفق بشود.

اسم ها در علم ستاره شناسی طوری انتخاب می شوند که با ماه تولد و حروف ابجد اسم والدین را متناسب با هم باشند.

هر اسمی باعث تمایل فرد به یکی از عناصر طبیعت آب،خاک،باد و آتش زیاد می شود.مثلا کسانی که در ماه قوس به دنیا می آیند تمایل و گرایش به عنصر آتش دارند و اسم آنها نیز باید با ماه تولدشان تناسب داشته باشد.

نام های نیک دخترانه

آتنا

بهاره

پروانه

ترانه

ثریا

جانان

چهر مینو

حلما

حلنا

حلیا

خورشید

دنیا

ذلفا

رها

زنبق

ژربرا

سارا

شوکا

صنم

ضحی

طناز

عسل

غزاله

فاطیما

قاصدک

گندم

کاملیا

لیلا

مهربان

نسترن

وانیا

هلناز

یاسمن

هدی آنیسا
حانیه مهراوه
سما یسنی
نیلوفر فلامک
حنانه فیروزه
نسرین عقیق
غزل نیوشا
ملیکا مریم
مژگان نسیم
مائده ریخانه

 

نام گذاری کودکنام های نیک پسرانه

محمد

علی

حسن

حسین

فرسام

اشکان

مهدی

رضا

هادی

سعید

حمید

مجید

وحید

فرهاد

مهرداد

آرش پارسا

یاسین

شایان

آریا

پرهام

 

در آخر

در قرآن کریم آمده است که اسم یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و نا پسند یاد نکنید.

قانون ثبت احوال برای نام گذاری

طبق ماده سوم اعلامیه جهانی حقوق کودک:کودک باید از بدو تولد دارای اسم،ملیت و هویت باشد.

در ماده هفتم هم آمده است که تولد کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن ثبت شود. و از حقوقی مثل داشتن نام،کسب تابعیت و شناسایی والدین باید برخورد شود.

در قانون 20 ثبت احوال آمده است که انتخاب نام هایی که موجب هتک حرمت به مقدسات اسلامی است،عناوین و نام های زننده و مستهجن ممنوع می باشد.

طبق تبصره 2 ماده 20 تشخیص نام های ممنوع با شورای ثبت احوال می باشد.

انتخاب اسم برای یک انسان مسئولیت سنگینی است که باید برایش مطالعه کرد.

اسم باید وقتی در کنار فامیلی قرار می گیرد زیبا و خوش آهنگ به نظر برسد.

اسم باید معنای خوبی و خوشبختی بدهد.

اسم را با توجه به فرهنگ،ریشه و اصالت انتخاب کنید.

اسم فرزندان بهتر است با هم شباهت و تناسب داشته باشد.

اسمی که انتخاب می کنید باید متناسب با زمان باشد و حداقل تا 50 سال آینده از مد نیافتد.

پدر  و مادر باید برای نام گذاری کودک با هم توافق داشته باشند و کودک را دو اسمی نکند.زیرا باعث کم شدن اعتماد به نفس و سر در گمی او خواهند شد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.