مادریار

نارسایی قلبی در کودک

علل بروز نارسایی قلبی در کودک و راه های پیشگیری و درمان

نارسایی قلبی در کودک چیست؟و چگونه می توان آن را تشخیص داد و درمان کرد؟نارسایی قلبی در کودک علائم،خطرات وعوارض خودش را دارد با سایت تخصصی مادر و کودک مادریار همراه باشید.

نارسایی قلبی در کودک با یک بیماری قلبی همراه است.اگر مشکل در بطن راست باشد،قلب نمی تواند به درستی خون را از ارگان های بدن دریافت کند و خون به داخل رگ ها برمی گردد.بنابراین مایع زیادی در اعضای بدن تجمع پیدا می کند و دست،پا،زیر چشم،شکم و ساق پا متورم می گردد.

اگر مشکل نارسایی قلبی در کودک در بطن چپ باشد،قلب در پمپاژ کردن خون به رگ ها ناتوان است و خون به داخل ریه ها می ریزد.کودک تند تند نفس می کشد،زیاد از حد ضعف و خستگی دارد و به طور کامل رشد نمی کند.

نارسایی قلبی در کودک چیست؟

وقتی قلب به علت مشکلی نتواند خون را به درستی پمپاژ کند یا خون پمپاژ شده را به اعضای بدن برسانید به اصلاح احتقتان قلب یا نارسایی قلب می گویند.

علت های نارسایی قلبی در کودک

علت مادر زادی

نارسایی قلبی در کودک ناشی از اختلالات مادرزادی(کاردیومیوپاتی) قلب است که ماهیچه ها به خوبی رشد نمی کنند،خون کافی به قلب نمی رسد در نتیجه سکته قلبی رخ می دهد.گاهی هم حفره هایی در قسمت هایی از قلب وجود دارد که باعث می شود خون های دارای اکسیژن با خون هایی که اکسیژن ندارند ترکیب می شوند.

وجود ویروس

گاهی اوقات ویروس ها بر عضله قلب تاثیر می گذارند و باعث نارسایی قلبی در کودک می شوند.در این حالت قلب نوزاد سالم است اما با ورود ویروس قلب دچار التهاب می شود.

عملکرد غلط سیستم الکتریکی

گاهی هم سیستم الکتریکی قلب به درستی عمل نمی کند و ضربان قلب نا منظم می شود.در این صورت قلب بزرگ شده و دچار نارسایی می گردد.

مشکلات عضله قلب

بزرگ شدن قلب.

اشکال در دریچه قلب.(دریچه ها به درستی انجام نمی شود و خون به عقب بر می گردد.)

آریتمی یا ضربان نامنظم

بیماری مزمن ریوی

کم خونی در کودکان

(این مشکل باعث نارسایی بیش از حد گردش خون بشود.)

عفونت ویروسی

مطالب مرتبط

فشار خون بالا

هموراژ(خونریزی شدید)

پرکاری تیروئید.

عوارض بعد از عمل جراحی

عوارض داروها(دارو های شیمی درمانی).

پمپاژ خون(نقص در پمپاژ که ناشی از عفونت ویروسی است باعث آسیب به عضله قلب می گردد که در این صورت قلب خیلی تند یا خیلی کند می زند.)

مصرف دارو(دارو هایی که برای سرطان مصرف می شوند می توانند به قلب آسیب بزنند.

نارسایی قلبی در کودکعلائم  نارسایی قلبی در کودک

تنفس سریع یا تنگی نفس.

اختلال و مشکل در تغذیه.(هنگام غذا خوردن از فرط خستگی به خواب می روند.)

عرق کردن زیاد.

خستگی و ضعف شدید.

کاهش وزن.

افزایش وزن (به دلیل تجمع مایعات در بدن).

آسم.

دل درد.

اسهال.

سرد بودن بعضی از اعضای بدن.

ضربان قلب نامنظم و غیر طبیعی.

متورم شدن دست ها،پاها،زیر چشم و شکم.

حالت تهوع.

کاهش اشتها.

سرفه و مشکلات ریوی.

لاغر شدن(کاهش حجم عضلانی).

تغییر رنگ پوست کودک با تغییرات دما.(خیلی زود از سرما کبود یا از گرما قرمز می شود.)

 

راه های تشخیص نارسایی قلبی در کودک

بررسی عمومی

پزشک با بررسی بدن و پرسیدن علائم از مادر می تواند تشخیص دهد که نارسایی قلبی در کودک وجود دارد یا نه.با بررسی وزن،میزان عرق کردن،چگونکپگی و کیفیت تغذیه،ضربان قلب  و… قابل تشخیص می باشد.

نارسایی قلبی در کودکانجام آزمایش

آزمایش خون و ادرار

رادیوگرافی

عکس برداری با اشعه X از قفسه سینه برای بررسی بافت،استخوان و ارگان های داخلی انجام می گیرد.

نوار قلب

در نوار قلب تعداد ضربان قلب،منظم یا نامنظم بودن آن مشخص می شود.در این نوار می توان متوجه شد که سیستم الکتریکی قلب درست کار می کند یا نه؟ و اینکه کودک دچار آریتمی شده است یا نه؟

اکوی قلب جنین

در این آزمایش حرکت های بطن راست و چپ و دریچه های قلب بررسی می شود.

کاتتریزاسیون قلب

برای این کار یک کاتتر را از بازو یا کشاله ران وارد قلب می کنند تا فشار داخل قلب را اندازه گیری کنند.اینکار به تشخیص کامل از نارسایی قلبی در کودک کمک شایانی می کند.

با این روش از بافت قلب نیز نمونه برداری می کنند تا علت نارسایی قلبی کودک را بیشتر بررسی کنند.

 

راه های پیشگیری از نارسایی قلبی در کودک

مصرف اسید فولیک

قلب یک عضله حیاتی برای بدن است که در هفته دوم تا دهم بارداری تشکیل می شود.بهتر است برای پیشگیری از نارسایی قلبی در کودک ازسه ماه قبل از اقدام به بارداری قرص اسید فولیک 1 یا 5 را مصرف کنید.زنان باردار نباید دچار کم خونی باشند.

سن مناسب بارداری

زنان نباید در سن خیلی کم باردار شوند و یا اینکه در سن خیلی بالا حامله شوند.همانطور که میدانید سن تاثیر بسزایی در سلامت جسمی جنین دارد.اگر در سن مناسب برای بارداری نیستید حتما با پزشک مشورت کنید.

بیماری های زمینه ای مادر

ناهنجاری های کرموزمومی خود مادر که ممکن است از طریق ارثی به جنین نیز منتقل شود.قبل از بارداری آزمایشات مربوطه را انجام دهید تا در صورت بیمار بودن ابتدا درمان را آغاز کنید.

دیابت بارداری

دیابت مادر  در بارداری نقش بسزایی در مبتلا شدن جنین به دیابت کودک و بیماری های دیگر نقش دارد و ممکن است باعث بروز نقص های مادر زادی گردد.بهتر است برای درمان هر چه سریع تر برای دیابت بارداری اقدام کنید.

عفونت های ادراری

عفونت های ادراری در بارداری مادر می تواند ازطریق جفت عبور کند و اثر منفی بر چنین بگذارد.عفونت ها می توانند باعث لب شکری شدن،نارسایی قلبی در کودک و… شوند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا در مادر باعث بروز پره اکلامپسی شود.مسمومیت بارداری جنین را دچار نقص های جسمی می کند.زیرا با زایمان زودرس همراه است و منجر به تولد نوزاد نارس نیز می گردد.

تیروئید و خطرات آن

تیروئید در بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله مشکلات قلبی نوزاد گردد بهتراست قبل از بارداری برای انجام یک آزمایش کامل نزد پزشک بروید و تمام مشکلات خود را برطرف کنید تا عوارضش دامن گیر کودک شما نشود.

صرع و مشکلات آن

صرع و مصرف دارو های ضد تشنج نیز باعث بروز اختلالات قلبی در جنین می شود.به همین دلیل بیشتر پزشکان توصیه می کنند که زنانی که صرع دارند باردار نشوند.

خطر اشعه X

تابش اشعه X به مادر هم ممکن است یکی از علت های نارسایی قلبی در کودک پس از تولدش باشد.به همین دلیل تا آنجا که ممکن است در این مرامز حضور نداشته باشید و اگر رفتید بسیار مراقب باشید.

ترک سیگار

سیگار و مصرف الکل مثل همیشه مخرب هستند و همان طور که بر قدرت باروری زنان و مردان تاثیر منفی می گذارد بر سلامت جنین هم مضر است.بهتر است از یک سال قبل از بارداری مصرف مواد دود زا و الکل را کنار بگذارید و در معرض دوست دست دوم هم نباشید.

صبر پس از سقط مکرر

سابقه سقط های مکرر هم می تواند تاثیر منفی بر سلامت قلب جنین بگذارد به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کند که اگر سقط جنین داشتید حداقل 6 ماه صبر کنید و بعد مجدد باردار شوید.

ازدواج فامیلی نکنید.

بهتر است ازدواج فامیلی نداشته باشید زیرا ممکن است ژن معیوبی در هر دو طرف باشد که در جنین بروز کند.

واکسن

مادر باید قبل از بارداری واکسن سرخچه زده باشد.

سر خود دارو نخورید

در سه ماهه اول که قلب در حال شکل گیری است زنان باید خیلی مراقب باشند و از داروهای استامینوفن،داروی خواب آور و ضد افسردگی استفاده نکنند.

از غذاهای نامناسب دوری کنید.

از غذاهای فست فودی و کافئین دار دوری کنید.زیرا فست فودها چرب و پر نمک هستند و باعث بالا رفتن فشار خون می شوند و کافیئن و قهوه نیز برای سلامت مادر و جنین مضر هستند.

روزانه مولتی ویتامی مصرف کنید.

کاهش استرس

استرس خود را کم کنید.ورزش و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.یوگا و مدیتیشن از بهترین های کاهش دهنده اضطراب و استرس هستند.

آزمایش آب مایع آمنیوتیک

در ماه سوم با آزمایش مایع آمنیوتیک می توان فهمید که جنین مشکل قلبی دارد یا نه.اگر باشد می توانید دارو مصرف کنید و ماه چهارم اکو قلب را انجام دهید.

نارسایی قلبی در کودکراه های درمان نارسایی قلبی در کودک

برای درمان پزشک با توجه به یک سری نکات درمان را آغاز می کند.

نکات قابل توجه درمانی برای پزشک:

  • سن کودک
  • وضعیت سلامت
  • سابقه ارثی
  • میزان شدت بیماری
  • میزان تحمل کودک نسبت به دارو،انواع درمان ها و عمل جراحی
  • علت اصلی بروز بیماری
  • نظر والدین

برای درمان نارسایی قلبی ناشی از مشکل مادرزادی

ابتدا دکتر داروهای ضربان ساز می دهد اما گاهی ممکن است دیگر دارو تاثیری نداشته باشد و پزشک مجبور است برای حل مشکلات مادرزادی قلب کودک را عمل جراحی کند.پس از عمل هم باز کودک باید دارو مصرف کند تا روند عمل جراحی به خوبی پیش برود و بهبودی حاصل شود.

داروهای ضربان ساز برای درمان نارسایی قلبی در کودک

دیگوکسین که برای نظم در ضربان قلب تجویز می شود.

دیور تیک ها که برای کمک به دفع مواد زائد از کلیه ها دستور به خوردنش داده می شود.

دیورتیک های حاوی پتاسیم که به حفظ و نگه داری پتاسیممورد نیاز بدن کمک می کند.

مهارکننده های ACE که باعث می شود قلب راحت تر خون را به اعضای بدن برساند.

بتابلوکرها که ضربان قلب و فشار خون را کم می کگند

همگام سازی قلب

در این روش به کمک دستگاه های مخصوص هر دو طرف قلب را با هم همگام می کنند تا به اندازه هم و با هماهنگی بیشتر قلی خون را پمپاژ کند و انقباضات قلبی را تنظیم می کند.

پیوند قلب

گاهی نارسایی قلبی در کودک را می توان با مصرف دارو و تزریق تا چند سال ادامه داد و مشکلی هم پیش نمی آید.اما گاهی دیگر داور فایده اید ندارد و کودک مجبور است منتظر پیوند قلب باشد.در این عمل به دستگاه بطن کمکی هم نیاز است.

قرص آب

قرص آب باعث می شود که فرد تکرر ادرار پیدا کند و تمام آب جمع شده در بدنش تخلیه گردد.

قرص های مکمل

چون نارسایی قلبی در کودک باعث کاهش در رشد می گردد پزشک داروهای مکمل و ویتامین اضافی تجویز می کند تا کمبود های رشد را جبران کند.

عمل جراحی برای جایگزینی دریچه قلب آسیب دیده که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

خطرات نارسایی قلبی در کودک

آپنه خواب

به وجود آمدن آپنه خواب که در نتیجه مشکلات و اختلالات تنفسی ایجاد می گردد.

زایمان زودرس

نارسایی قلبی در کودک باعث زایمان زود رس می گردد و تولد نوزاد نارس را نیز به همراه دارد.زایمان زود هنگام باعث بروز مشکلات زیادی برای مادر و نوزاد خواهد شد.

وضعیت ظاهری

پوست کودک همیشه کبود به نظر می رسد.ممکن است کودک بسیار چاق یا خیلی لاغر باشد.از ظاهر کودک مشخص است که بیمار است.

ضعف و خستگی

کودک نمی تواند بازی و شادی کند زیرا همیشه ضعف و خستگی شدید حس می کند و اگر کمی بدود دچار تنگی نفس می شود.

خراب شدن روحیه کودک

خراب شدن روحیه کودک یکی دیگر از عوارض نارسایی قلبی در کودک است.وقتی خودش را با دیگران مقایسه می کند و می بیند که نمی تواند در زنگ ورزش بدود یا بالا و پایین بپرد.این کودکان معمولا سرخورده و منزوی هستند.

نارسایی قلبی در کودکدر آخر

برای بهبود حال روحی این کودکان با یک راونشناس صحبت کنید.

سعی کنید با سبک زندگی درست و ورزش کودک سالمی به دنیا بیاورید تا با مشکلات کمتری رو به رو شوید.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است بنابراین راه های جلوگیری از نارسایی قلبی در کودک را مطالعه کنید و با انجام آن ها از کودک خود مراقبت کنید.

اگر کودک مبتلا به نارسایی قلبی دارید اصلا نگران نباشید زیرا بیشتر این بیماری ها قابل درمان هستند.علم ژزشکی بسیار ژیشرفت چشم گیری در همه زمینه داشته است.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.