مادریار

مواد غذایی و تغذیه مناسب قبل از زایمان

باید و نبایدهای تغذیه قبل از تولد نوزاد

زایمان در هر نوعی که باشد یکی از تجارب دردناک اما شیرین است و در این پروسه بدن مادر کاملا درگیر است، به همین جهت بدن مادر به انرژی زیادی برای زایمان نیاز دارد. برای تامین انرژی مورد نیاز مادر در حین زایمان لازم است که مواد غذایی مناسب مصرف شود که علاوه بر تامین انرژی، به آرامش بدن و ذهن شما هم کمک کند.

مواد غذایی و تغذیه مناسب قبل از زایمانبرای شناسایی غذاهای مناسب و نوع مصرف آن‌ها لازم است از قبل موارد مختلف را بررسی کنید و در این خصوص تحقیق داشته باشید، تا بتوانید قبل از زایمان با مصرف این غذاها بدن و ذهن خود را برای زایمان آماده کنید.

در ادامه به بررسی این مواد غذایی و اثرات آنها می‌پردازیم.

 

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین

 

مواد غذایی حاوی پروتئین قبل از زایمان و پس از آن برای مادران مفید است، ضمن اینکه مصرف پروتئین در دوران بارداری هم اهمیت فراوانی دارد. برخی منابع غذایی حاوی پروتئین که هضم آن‌ها هم راحت است به شرح زیر است:

  • ماست یونانی
  • کره بادام زمینی
  • شیک پروتئین و پنیر
  • بستنی( برای بعد از زایمان)

مصرف مواد غذایی با هضم آسان

 

قبل از زایمان از مصرف غذاهای سنگین که باعث سنگینی معده می‌شوند بپرهیزید. در زمان زایمان قسمت میانی بدن به دلیل فشار رحم و نوزاد دچار انقباض و درد می‌شود به همین جهت مصرف غذاهای سبک از وارد آمدن فشار زیاد به معده شما جلوگیری می‌کند.

مصرف کربوهیدرات های پیچیده

 

مواد غذایی و تغذیه مناسب قبل از زایماناستفاده از غلاتی مانند: نان‌های غنی شده، پاستا، برنج قهوه ای و جو دارای مقادیر بالای فیبر هستند و با دارا بودن کربوهیدرات، انرژی لازم برای زایمان را فراهم می‌کنند.

می‌توان برای داشتن یک وعده غذایی مناسب و مغذی این موارد را در ترکیب با مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنید. برای مثال :

قبل از زایمان می‌توانید با مصرف سوپ مرغ انرژی خود را افزایش دهید.

 

مصرف میوه

مواد غذایی و تغذیه مناسب قبل از زایمانقبل از زایمان سعی کنید از میوه‌های آسان هضم و پر انرژی استفاده کنید. بهترین میوه ها برای قبل از زایمان میوه‌های تابستانی است حتی در‌‌صورت در دسترس نبودن میوه تازه تابستانی می‌توانید از نوع یخ زده آن استفاده کنید و یا حتی از اسموتی‌ها می‌تواند مفید واقع شود. برخی از این میوه‌ها عبارتند از:

  • انگور
  • تمشک
  • طالبی
  • موز و …

 

 

مصرف آب‌میوه‌های طبیعی

 

مواد غذایی و تغذیه مناسب قبل از زایمان 

در زایمان، مرطوب بودن بدن و عدم وجود کم‌آبی در بدن اهمیت بالایی دارد. برای تامین آب کافی برای بدن و تامین انرژی کافی می‌توانید از آبمیوه های طبیعی بهره بگیرید. یکی از بهترین و مغذی‌ترین این آبمیوه‌ها آب نارگیل است. آب نارگیل می‌تواند الکترولیت‌های 1روری بدن را فراهم کند.

برخی مادران بخاطر ترس از رفتن به سرویس بهداشتی در ساعات نزدیک به زایمان، از مصرف نوشیدنی‌ها اجتناب می‌کنند.توجه داشته باشید که برای مرطوب نگه داشتن بدن و تامین انرژی مورد نظر باید به میزان کافی آب و مواد مغذی دریافت کنید. در صورتی که به دیابت مبتلا نیستید، می‌توانید با مصرف نوشیدنی‌های ایزوتونیک که قند بالایی دارند انرژی و آب کافی را دریافت کنید.

 

مصرف مواد غذایی در وعده های بیشتر و حجم کمتر

 

در روز های پایانی بارداری فشار جنین به شکم شما به حداکثر می‌رسد، بنابراین بهتر است که با مصرف غذاهای حجیم و زیاد این فشار را بیشتر نکنید. وعده های غذایی را افزایش دهید و حجم کمتری از مواد غذایی را مصرف کنید.

در چه صورتی لازم است از مصرف غذا قبل از زایمان پرهیز کرد؟

در برخی موارد ممکن است پزشک با بررسی وضعیت مادر، برای زایمان راحت مادر را از مصرف غذا منع کند. مواردی مانند:

  • در صورت انجام سزارین
  • در صورتی که مادر دو قلو و یا چند قلو باردار باشد
  • قرار گرفت سر نوزاد در وضعیت نامناسب

 

آیا با خوردن برخی غذاها می‌توان درد زایمان را کاهش داد؟

 

شاید سوال بسیاری از مادران باردار این باشد که با مصرف برخی مواد غذایی می‌توان درد زایمان را کاهش داد؟

شاید همه ما در گذشته و حتی حال توصیه‌هایی در خصوص  کاهش یا افزایش مصرف برخی مواد غذایی در روزهای انتهایی بارداری برای کاهش درد زایمان شنیده باشیم که برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

ماست

ماست  به دلیل دارا بودن کربوهیدرات، باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و مادر را برای زایمان آماده می‌کند. ماست می‌تواند انرژی لازم برای شروع وضع حمل را تامین کند.

بادمجان

از گذشته این باور بوده که مصرف بادمجان در روزهایی پایانی بارداری می‌تواند در کاهش درد زایمان تاثیر گذار باشد.

ریحان و پونه

مصرف این دو نوع سبزی در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش توانایی مادر برای تحمل انقباضات زایمان شود.

آناناس

میوه آناناس در تولید نوعی آمینو‌اسید به نام ( پروستاگلاندین ) در بدن موثر است. این آمینواسید سبب باز شدن دهانه رحم و در نهایت آمادگی زایمان می‌شود. توجه داشته باشید پزشکان تاثیر آناناس را بر کاهش درد زایمان تایید نکرده‌اند.

شیر

بر طبق تحقیقات صورت گرفته ثابت شده، دریافت کلسیم کافی در دوران بارداری ارتباط مستقیم با کاهش درد زایمان دارد. توجه داشته باشید که برای اثر گذاری باید از منابع طبیعی کلسیم بهره بگیریم و مصرف مکمل‌های کلسیم نمی‌تواند کمک زیادی به این امر کند.

شیرین‌بیان

موز

مصرف میوه‌ها برای زایمان راحت بسیار مفید است که یکی از این میوه‌ها موز است. موز به سبب خواص آرامبخش خود میو یکی از بهترین میوه‌ها برای کاهش درد زایمان است.

پاستا

پاستا به جهت دارا بودن مقادیر بالای کربوهیدرات، انرژی بدن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و بالا بودن انرژی باعث می‌شود در طول زایمان دچار ضعف نشوید و کمتر درد زایمان را حس کنید.

مواد غذایی و تغذیه مناسب قبل از زایمان

خوردن و آشامیدن در طول زایمان طبیعی مجاز است؟

 

مصرف مواد غذایی در طول پروسه زایمان طبیعی مجاز است اما توجه داشته باشید: در ساعات ابتدایی شروع درد زایمان به دلیل ترشح بالای هورمون پرولاکتین، معده تحریک می‌شود و مادر حس گرسنگی می‌کند،اما در ادامه با ترشح هورمون اکسی توسین، میل به غذا کم می‌شود.

 

به طور کلی خوردن و آشامیدن 24 ساعت قبل از پروسه زایمان توصیه می‌شود، اما در صورتی که تصمیم به زایمان طبیعی گرفته‌اید برخی نکات وجود دارد که باید به آنها آگاهی داشته باشید:

  • در برخی موارد ممکن است پزشک با توجه به وضعیت مادر، اجازه مصرف غذا را حداقل 24 ساعت قبل از زایمان طبیعی را ندهد.
  • در صورتی که پزشک در خصوص نوع زایمان دچار تردید شود و تشخیص دهد ممکن است در پروسه زایمان طبیعی دچار مشکل شوید و احتمال سزارین وجود داشته باشد، اجازه مصرف مواد غذایی را 24 ساعت قبل از زایمان به شما نخواهد داد.

 

خوردن چه مواد غذایی در طول زایمان طبیعی، برای مادران مجاز است؟

 

مادران باردار با شروع درد زایمان طبیعی و در صورتی که پزشک برای آنها ممنوعیتی برای قطع ساعت مصرف غذا تعیین نکرده باشد، می‌توانند با خیال راحت هنگام مراجعه به بیمارستان و در طول روند زایمان از تنقلات استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات به دلیل هضم آسان و انرژی بالا قبل از زایمان مجاز است.

مادر در اوایل شروع درد زایمان می‌تواند در هر ساعت از روند طبیعی زایمان یک میان وعده کوچک مصرف کند، و با ذخیره انرژی، در طول روند زایمان فرزند خود آماده باشید.
حتما قبل رفتن به بیمارستان  یک وعده غذایی مصرف کنید، چون امکان دارد به دلیل هرج و مرج در بیمارستان و احتمال بروز شرایط خاصی، فرصتی برای غذا خوردن پیدا نکنید.

 

 برخی از نمونه های مواد غذایی که مصرف آن‌ها در طول پروسه زایمان طبیعی برای مادر ضرر ندارد، عبارتند از:

  • غلات و حبوبات
    • بیسکویت ساده
    • کراکر
    • موز
    • سیب زمینی
    • سوپ
    • ماکارونی
    • نان
    •ماست

مایعات مجاز در طول پروسه زایمان طبیعی برای مادر:

  • آب
  •  آبمیوه های غیرالکلی رقیق
    •  اسموتی های میوه که شامل ماست و موز است که باعث افزایش انرژی می‌شود.

 

نکات مهم در خصوص تغذیه در روند زایمان طبیعی:

 

  • همسر شما برای مراقبت از شما و نوزاد  نیاز به انرژی بالایی دارد بنابراین تغذیه پدر هم قبل از زایمان اهمیت بالایی دارد.
  • خطر استفراغ را در فرد  با مصرف داروهای اوپیئویید بالا می‌رود و به همین جهت توصیه می‌شود برای از بین بردن درد از آن‌ها استفاده نکنید.
  • هر زایمان  با دیگر زایمان‌ها متفاوت است و باید برای هر زایمان وضعیت بدنی خود را بررسی کنید و تمام موارد را با پزشک در میان بگذارید تا زایمان را برای خود و نوزاد راحت تر پیش ببرید .

 

 

در‌آخر

 

کیفیت پروسه زایمان ارتباط مستقیمی با وضعیت بدنی و سطح انرژی بدن مادر دارد. برای زایمان راحت لازم است به تمام تذکرات پزشک و به ویژه دستورات غذایی توجه کنید تا بدن شما آمادگی کافی برای زایمان و بعد از آن را داشته باشد. علاوه بر نیاز به انرژی کافی برای زایمان، روزهای بعد از زایمان هم از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که مادر برای رسیدگی به نوزاد خود باید انرژی لازم را داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما برای تامین و حفظ انرژی از مواد غذایی مغذی و مفید استفاده کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.